Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-07 11:04
Mijn Nexus 5X draait na enkele jaren nog altijd goed - niet getroffen door de gevreesde bootloop, het toestel wordt alleen wat trager. Sinds december 2018 krijgt het toestel geen updates meer (zit op Android 8.1) en ik zou graag gebruik maken van Android 9 inclusief recente en komende updates. Ik ben bekend met de basics van unlocken / flashen en verwacht er qua uitvoering wel uit te komen, maar heb de volgende vragen:

1. Ontvangen custom ROMs periodiek beveiligings- / feature-updates en zijn deze zo eenvoudig te installeren als ik op stock gewend ben?

2. Kan ik zonder problemen / risico's gebruik blijven maken van hetzelfde Google-account en de gewone Play Store?

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via geert1 op 20-05-2019 14:23)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:58

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
geert1 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 17:02:
1. Ontvangen custom ROMs periodiek beveiligings- / feature-updates en zijn deze zo eenvoudig te installeren als ik op stock gewend ben?
Dit hangt helemaal af van welke ROM je installeert, door wie die onderhouden wordt en waar deze gehost wordt. Zelf gebruik ik al ruim 3 jaar LineageOS, daarvan komt er elke dag een nieuwe versie uit en die zijn OTA te installeren. Binnen LineageOS heb je eigenlijk twee 'versies', official, te downloaden via www.lineageOS.org en unofficials, te downloaden via XDA en allerlei andere bronnen. Zolang je official versies gebruikt zit je altijd goed. :)
2. Kan ik zonder problemen / risico's gebruik blijven maken van hetzelfde Google-account en de gewone Play Store?
Ja, dat blijft gewoon werken. Het kan eventueel wel zijn dat er een aantal apps zijn die moeilijk kunnen doen. Bijv. Netflix, maar zulke apps zijn altijd te installeren met een workarround of het probleem is op te lossen met Magisk.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:58

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
geert1 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 17:02:
Dit hangt helemaal af van welke ROM je installeert, door wie die onderhouden wordt en waar deze gehost wordt. Zelf gebruik ik al ruim 3 jaar LineageOS, daarvan komt er elke dag een nieuwe versie uit en die zijn OTA te installeren. Binnen LineageOS heb je eigenlijk twee 'versies', official, te downloaden via www.lineageOS.org en unofficials, te downloaden via XDA en allerlei andere bronnen. Zolang je official versies gebruikt zit je altijd goed. :)
Ja, dat blijft gewoon werken. Het kan eventueel wel zijn dat er een aantal apps zijn die moeilijk kunnen doen. Bijv. Netflix, maar zulke apps zijn altijd te installeren met een workarround of het probleem is op te lossen met Magisk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-07 11:04
Bedankt @rens-br! Dit geeft me de duidelijkheid om ermee aan de slag te gaan. Ik zie dat LineageOS een uitgebreide installatiehandleiding heeft; daarmee kom ik er wel uit.