Een goede laptop van rond de EUR 1.500

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs1973
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-07-2020
Beste mensen,

Ik schrijf dit vanaf een laptop die hopeloos verouderd is en al een tijdje toe is aan vervanging. Echter ben ik al zo lang aan het zoeken dat ik elke keer denk dat ik iets gevonden heb en dan toch weer er achter komen dat ik de prijs/ prestatie verhouding niet vind kloppen.

Wat is tot nu gedaan?

Allereerst de standaard vragen

Wat ga ik met de laptop doen?
Browsen, maar mijn dochter moet ‘m ook kunnen gebruiken voor school en dat zijn soms projecten die wat rekenkracht nodig hebben, (nieuwe) games kunnen afspelen (op een aardig niveau) en heel af en toe video/foto bewerken. Ook zou ik het wel prettig als ik wat langer iets heb aan de laptop en niet dat ik over2/3 jaar weer een nieuwe moet kopen

Wat is je budget?
Mijn budget is 1500 euro. Voor dat bedrag moet er ook windows op zitten. Ik ben eventueel bereid wat hoger te gaan, maar dan moet het echt een toptablet zijn.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Niet echt, behalve op vakanties

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
In principe niet voor een merk.
Maar wil wel graag een i7 (liefst 9e generatie) of gelijkwaardige processor en respectabel werkgeheugen (ik denk zelf aan 32 gig) en een goede videokaart Opslagruimte is niet super essentieel, ik hang er wel een externe schijf aan.

Zelf heb ik natuurlijk ook niet stil gezeten en heb ik onder andere bij Dell gekeken, MyCom, Lenovo de tweakers pricewatch en andere websites en raak de weg een beetje kwijt.

Toen later zag ik de Huawei Matebook X pro en was gelijk weg van het design. Maar was nog te duur, dus ik besloot te wachten dat deze wat goedkoper werd. Eindelijk werd de prijs aantrekkelijk, maar raakte ik weer teleurgesteld. Verwacht namelijk voor EUR 1.500,00 dat een laptop wel games kan afspelen op een acceptabel niveau.
Wel had ik er een probleem bij, wilde dat de nieuwe laptop qua design de kant van de Huawei op ging (dunne randen, dun model). En dat met de ander eisen maakte het dat ik niet echt iets vond naar mijn wensen. Toen ben ik maar gaan kijken of ik zelf iets in elkaar kan zetten bij BTO en heb nu iets. Alleen de vraag is nu is dit het beste, uit de markt, wat ik kan kopen voor rond 1.500,00?
De opstelling hier beneden komt uit op EUR 1.404,00. Ook ben ik totaal niet bekend met BTO, dus ben van plan als dit iets is om eind mei even langs te rijden, maar zou dan prettig zijn als ik dan al weet wat ik het beste kan nemen.
N.B. voor EUR 282,00 meet heb ik een NVIDIA GeForce RTX 2060 met 6GB GDDR6. Maar ja ik heb een vergelijking van beide kaarten bekeken en ik zie niet echt het verschil, behalve de fps. Daarbij komt dan weer de vraag heb je voor EUR 1.686,00 iets uit markt wat nog beter is.

De opstelling die ik nu heb bedacht:
Videokaart
- 17.3 inch FULL HD (1920 x 1080) mat IPS beeldscherm met 144Hz refresh rate
- Intel® Core™ i7-8750H Processor (6 Cores, 12 Threads, 2.20GHz, max. 4.1GHz, 45 Watt)
- NVIDIA® GeForce® GTX 1060 met 6GB, tot wel 60% meer FPS in Battlefield 5 (high- full HD)
Koelpasta
Upgrade naar betere koelpasta voor de processor en de videokaart tijdens productie
Geheugen
Geheugenslot 1
16GB DDR4 (2400MHz), BTO Selected
Geheugenslot 2
Opslag
M.2 SSD slot 1
512GB, PCIe NVMe 3.0 x4 SSD, Intel 660P, 1500MB/s-1000MB/s
RAID opstelling van de disks
De M.2 SSD kaarten worden in RAID0 gezet (striping)
Extra's
Wireless
Intel® Dual Band Wireless-AC 9462 (802.11ac 2.4/5GHz, 433Mbps) + Bluetooth 5.0
Keyboard / Toetsenbord taal
Verlicht multi-color Mechanisch (brown switch) QWERTY-toetsenbord (ISO-US International)
Externe optische drive
BTO Externe USB 3.0 DVD-RW DVD/CD brander
Software
Besturingssysteem Windows 10 Home

Ik hoor graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Prima systeem, maar waarom 32gb vraag ik me af? Je moet al wel ernstig zware workloads hebben wil je niet meer toekunnen met 16gb.
Misschien kun je dan investeren in die 2060, al denk ik dat een 1660(ti) ook prima volstaat.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Je wilt je dochter(tje?) met een 17,3 Inch "laptop" naar school sturen? Heeft ze ook al een aanhanger-rijbewijs (E-achter-Fietsje :P ) zodat ze 't ding veilig kan transporten op de route van / naar school?

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 18-05-2019 17:38 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik heb zelf laatst een Dell Latitude 5491 gekocht met 16G geheugen en 512G NVMe.
Érg tevreden mee, is er ook in een grotere variant.

Gamen? Gaat. Maar het is geen gaming notebook, vooral bedoeld als zakelijke machine al zit er wel een Geforce MX130 in. (Én een Intel UHD 630.) De Geforce schakeld in als het nodig is, maar vreet uiteraard wat meer batterij.

De laptop zoals ik 'm heb, is wel wat duurder. (Rond de €1750 inclusief BTW.) Yet, het is een notebook voor de toekomst.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 16:11
Kijk hier dan ook eens naar.
9th gen CPU, GTX1660ti, 15" laptop en onder 1500€ voor bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05:05
Persoonlijk zou ik voor een kleinere laptop gaan. Iets in de formaat ultrabook of niet ver daarboven. Omdat het apparaat dan minder massa heeft, heeft het ook minder te lijden wanneer het van huis naar school meegenomen wordt. Daarnaast is het denk ik voor haar ook wel fijn als het een licht apparaatje is.

Heeft haar studie verder nog invloed op wat voor laptop ze zou moeten hebben? Als ze bijvoorbeeld grafisch design achtige workloads moet doen moet ze zeker een laptop hebben met een "echte" videokaart en vallen alle opties met onboard intel kaarten direct al af.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs1973
Hallo mensen, Mijn reactie heeft even geduurd maar ik ben zoals gezegd even bij BTO langs geweest om het product te zien en te voelen.

Allereerst nog een het gebruik van de laptop door mijn dochter. Het is absoluut niet de bedoeling dat zij met een laptop van EUR 1.500 over straat gaat lopen. De laptop staat thuis en blijft daar ook staan en gaat alleen mee op vakanties. Echter voor haar studie moeten er soms complexe berekeningen gemaakt worden in bepaalde (schoolprogramma's) en dan staat de huidige laptop toch wel even te horten en te stoten. Vandaar dat ik wil dat de laptop wat rekenkracht heeft.

Maar ik ben zoals gezegd bij BTO geweest en dat was niet voor niets. Een laptop zien en voelen is toch wel een verschil en ik kwam tot de conclusie dat ik de metalen behuizing prettiger vind. Ik heb 3 laptops geconfigureerd, waarvan er 1 plastic is en die valt dus af.
Dat ik 3 laptops heb geconfigureerd is vooral gekomen omdat BTO nieuwe modellen heeft met de 9e generatie Intel chips . Echter als we dan naar de laptop gaan die ik zou willen kom ik uit op EUR 1.692 en dat is toch wel boven het budget. Ik kan een precies hetzelfde laptop samen stellen met de 8e generatie en dan ben ik EUR 1.573 kwijt en zit ik dichter bij mijn budget.

De vraag die dus nu heb moet ik die EUR 119 extra stuk slaan om de 9e generatie Intel chip te hebben of is de configuratie die ik heb meer dan voldoende met de 8e generatie en kan ik daar ook jaren mee vooruit?

De configuratie die ik hier neerzet is met de 8e generatie en daar krijg je dan een MSI game muis er bij (omdat het een 8e generatie is). De laptop van EUR 1.692 is exact hetzelfde met het verschil van de chip (dan 9e generatie) en geen game muis.

Laptop:
- 16.1 inch FULL HD (1920 x 1080) mat IPS-beeldscherm met 144Hz refresh rate
- Intel Core i7-8750H Processor (6 Cores, 12 Threads, 2.20GHz, max. 4.1GHz, 45 Watt)
- NVIDIA GeForce RTX 2060 met 6GB GDDR6

- Geheugenslot 1:

- M.2 SSD Slot 1:
512GB, PCIe NVMe 3.0 x4 SSD, Intel 660P, 1500MB/s-1000MB/s

Wireless:
Intel® Dual Band Wireless-AC 9462 (802.11ac 2.4/5GHz, 433Mbps) + Bluetooth 5.0

Keyboard / Toetsenbord taal:
Verlicht multi-color (RGB) QWERTY-toetsenbord (US International-Nederlands)

Besturingssysteem:
Windows 10 Home incl. USB-stick

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:38
Mijn advies:
  • Videokaart: vergeet de videokaart. Gamen ga je toch niet doen op een laptop. Een videokaart heeft als nadeel dat de accuduur kort is vanwege het hoge stroomverbruik, de laptop gauw warm wordt en de ventilator snel aan zal gaan (herrie). Oncomfortabel.
  • Grootte: een laptop groter dan 15" is extreem groot. Zeker als je een laptop wilt meenemen is groter dan 15" een absolute no-go. Persoonlijk vind ik 15" al veel te groot.
  • CPU: wat voor complexe berekeningen wil je allemaal gaan doen? Ik heb een studie op de TU Delft gedaan en mijn ervaring is dat een doodgewone i5 voor vrijwel alle schoolactiviteiten volstaat. Als er geen hele specifieke hardware-eisen zijn voor schooldoeleinden zou ik niet al te moeilijk doen over de processor. Ook hier geldt: je kan beter een zuinige processor kopen. Dat scheelt geluid, warmte en onnodig stroomverbruik (dus betere accuduur).
Als je een laptop wilt die lang meegaat kan je beter kijken naar een laptop met een stevige constructie dan de meest duizelingwekkende specs. Zorg dat je eventueel het RAM-geheugen kunt uitbreiden en je kan er makkelijk >5 jaar mee vooruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sweatleek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:57

Sweatleek

404: Member Not Found

waarom zo moeilijk allemaal ? 1050 TI met een 8750H is al overkill voor haar. Doe je zelf ook een lol en ga niet voor een BTO als laptop voor kinderen (zijn vaak wat minder sterk als een A merk) lekker last gen pakken bespaar je zelf geld. En zij merkt er niks van...

Pick your pioson

*Ik heb persoonlijk een lenovo Y530 met 8750H, 1050, 32GB wat zelfs voor een student die dagelijks vm's dried en in zijn pauze af en toe gamed (sim city 2013 , state of dacay, black ops 1/2) overkill.

[ Voor 14% gewijzigd door Sweatleek op 03-06-2019 23:27 ]

confused reality

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Neem voor 1000 euro een ultrabook en voor 500 euro een eGPU? Ik zou vooral niet aan een BTO bakbeest beginnen, zeker niet anno 2019.

[ Voor 37% gewijzigd door johnkeates op 03-06-2019 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Ik heb zo een BTO bakbeest en zo ‘bakbeest’ is dat nietmeer hoor. Dat zijn evengoed BGA laptops die idd wat zwaar zijn ivm de koeling.
Ik heb een barebone op basis van een tongfang. 17” en 2,5kg, vergelijkbaar met andere laptops. Maar dat is niet heel praktisch om mee te sleuren zonder auto.
Maar de 15” modellen zijn wel cava.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06:13
@Gijs1973 Als je dochter moet samenwerken voor haar schoolwerk, dan is de kans groot dat de laptop mee moet naar de locatie waar is afgesproken. 17 inch is daarvoor echt te groot, tenzij je dochter hier zelf duidelijk de voorkeur aan geeft. Die dingen passen in geen enkele normale tas.

Vergeet daarnaast ook niet dat er wellicht eens in een stille bibliotheek of iets dergelijks wordt gewerkt. Het is dan erg vervelend als de laptop veel lawaai maakt. Dit zou je van te voren kunnen checken. Mocht de laptop dan veel lawaai maken, dan raad ik aan een energie-beheer profiel in te stellen waarbij je de processor maximaal op 50 procent laat draaien en de voorkeur aangeeft voor passieve koeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cuqebaqer
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 20:19
De persoon zegt toch duidelijk dat de laptop niet mee gaat of hoeft? En gamen op een laptop die constant aan het stroom zit tijden gamen gaat prima. De BTO laptop die de pwraoon samen heeft gesteld ziet er zeer goed uit. Zowel met de 8 als 9th gen. Als de 8th gen Intel bij het budget in de buurt komt zou ik deze gewoon nemen en is zeker nog future proof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 09:57

killercow

eth0

Koop voor een scholier lekker een refurbished Thinkpad T460 oid.
Snel zat, goede mogelijkheden qua scherm, ram etc.

Bovenal, je kunt alle onderdelen goedkoop en makkelijk vervangen door nieuw spul van ebay mocht er iets stuk gaan, maar ze zijn gebouwd op misbruikt te worden.

Een T*50 variant heeft een groter scherm (15" ipv 14") een s achter het typenummer maakt het een lightweight versie, iets wat qua maximale specs iets ruimte kost, maar de rug van je dochter weer wat meer spaart. Een p achter de naam is een workstation variant, met enorm veel opties qua ram, geheugen en cpu's, maar dan zou ik ipv dat gewoon over 2 jaar een nieuwere refurbished thinkpad kopen. Tenzij de nood voor een Quadro kaart nu daadwerkelijk al duidelijk is in de studie-eisen. Een 6de serie intel chip is zeker in een laptop niet daadwerkelijk minder bruikbaar dan een 8 of 9 series cpu, mogelijk dat er wat batterijduur te winnen valt, maar dat is het dan ook wel.

Neem geen andere Lenovo's dan de Thinkpad T of X series als je wilt dat het ding lang leeft ondanks dagelijks misbruik in een rugtas. Net als alle B merken zijn de andere varianten (howel goedkoper) niet de moeite waard als het ding dag in dag uit van zn plek gesleept wordt.
Hp Probooks en Elitebooks zijn eventueel nuttige concurrenten waar je ook naar kunt kijken.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sweatleek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:57

Sweatleek

404: Member Not Found

Heb je het start topic gelezen ?

Je hebt het over *een student die hem dagelijks meeneemt*. maar het gaat over een meisje van 13 die hem wilt gebruiken voor game / videowerking.

Trouwens zoon think pad is nog rustig 400 euro voor een basis config (3/4 gen) en als we het over een 6+ gen hebben we het over 900+ minimaal. Dan zou je eerder naar een elite book gaan die zijn een smakgoed koper. en hebben gelijk baren specs. maar goed dat is niet verstandig in dit geval.

confused reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 09:57

killercow

eth0

Sweatleek schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 15:22:
[...]

Heb je het start topic gelezen ?

Je hebt het over *een student die hem dagelijks meeneemt*. maar het gaat over een meisje van 13 die hem wilt gebruiken voor game / videowerking.

Trouwens zoon think pad is nog rustig 400 euro voor een basis config (3/4 gen) en als we het over een 6+ gen hebben we het over 900+ minimaal. Dan zou je eerder naar een elite book gaan die zijn een smakgoed koper. en hebben gelijk baren specs. maar goed dat is niet verstandig in dit geval.
Ja, en beide kunnen voor t grootste deel op een non-p thinkpad.

Een 5e gen thinkpad kost je refurb ongeveer 300e: https://laptopcentrale.nl...inkpad-t450-20bus01u00-u/
Een 7e gen nieuw kost je 730e blijkbaar: https://laptopcentrale.nl...0-ultrabook-20jm0009us-d/

Mocht wel uitkomen op een nieuwe P versie omdat je nodig een snelle videokaart wilt hebben zou je een t450P kunnen scoren voor 599e.

Anyway, gezien een meisje van 13 vast ooit 15 wordt en dan wel de laptop op school gebruiken gaat lijkt me een stevige machine met niet echt een overbodige luxe.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs1973
Nogmaals een bericht van mij.

Heel veel mensen lijken zich nogal zorgen te maken over mijn dochter, aardig maar niet nodig.

Punt is gewoon als ik een laptop zou kopen blijft deze thuis, ik ga geen laptop van (zoals het er naar uit zag) van ca. EUR 1.500 mee geven aan een puber, ik ben niet gek. Ze had er thuis op mogen werken en that is it.

Refurbished begin ik uit principe niet aan. 1 keer gedaan, nooit meer.

Voor wat betreft een desktop.
Ik weet dat een desktop over het algemeen makkelijker aan te passen is en stiller te krijgen is dan een laptop. Echter krijg ik mijn vrouw niet zo gek dat ik zo'n bakbeest in de woonkamer mag neer zetten en avonden lang op de 'computerkamer' te zitten is denk ik niet goed voor mijn huwelijk.

Wat betreft stroomverbruik van een 'zware' laptop, totaal niet relevant, zal voornamelijk aan de stekker hangen, zoals de huidige laptop.

De reden dat ik een krachtig systeem zocht was dus deels voor schoolwerk (maar dat kan denk ik ook met een recente i3 laptop), maar vooral dat ik er ook, als ik zou willen, serieus op kon gamen en dan ook echt de laatste nieuwe games op kon spelen en dat wilde ik voorlopig ook nog even blijven doen. Echter had ik geen zin om een paar honderd euro uit te geven en over 2 jaar achter de feiten aan te lopen en van alles nieuw te moeten aanschaffen of te moeten upgraden. Punt 1 zo handig ben ik niet (met laptops) en punt 2 vind ik dat zonde van mijn geld.
Ik wilde gewoon voor een paar jaar klaar zijn en over 4-5 jaar zie ik dan wel weer.

Ik ben vooral op BTO gaan kijken doordat ik op tweakers daar vaak goede verhalen over hoor. Echter zelf heb ik er geen ervaringen mee en nu zie ik toch verhalen langs komen van erg veel lawaai, mindere kwaliteit en bakbeesten, etc.

Dan kom ik eigenlijk weer terug op mijn originele vraagstelling ik wil een goed systeem van rond de EUR 1.500, Als BTO het niet is, wat zijn dan goede en qua specs gelijkwaardige alternatieven?

Ik ben absoluut niet gevoelig voor merken, maar verwacht wel dat er voor EUR 1.500 serieuze hardware in zit. En als ik dan kijk bij de A merken kijk, zie ik gewoon voor EUR 1.500 krijg je absoluut niet zo'n systeem als bij BTO. Dan komen die A merken aankakken met een i5, oudere generatie processor (bv. 7e) of 8 gb werkgeheugen, een 10 serie videokaart of een combinatie van deze dingen. Zal allemaal prima voldoen, maar als ik voor datzelfde geld een i7 (8e gen), 16 gb werkgeheugen en een GTX 2060 videokaart kan krijgen, dan denk ik (misschien wel naïef) daar kan ik een paar jaar mee vooruit.
Maar ja, als BTO dan zo slecht is dan kan ik het beter niet doen. Snap ik alleen niet waarom er zoveel mensen zo vaak zeggen heb je al bij BTO gekeken? Geef dan dat advies ook niet, als dat slechter spul/ rommel is.

Punt is dus wel dat ik nu denk om dan maar niks te kopen. Ik bedoel de A merken vind ik voor wat ik krijg voor mijn geld dat ik 'genept' wordt, allemaal wat ouder spul. Betaal dus gewoon een paar honderd euro voor de naam en daar pas ik voor. Want als ik iets vergelijkbaar wil als bij BTO dan ben ik meer dan EUR 2.000 kwijt.
BTO heeft zoals al aangegeven voor mij interessante configuraties, maar is dus kennelijk niet zo best.
En 300-500 voor een laptop uitgeven en over twee/drie jaar er achter komen dat dat ding ook (weer) langzaam opstart en als je internet op wil, beter eerst boodschappen kan halen, is een no go. Dat vind ik dus echt weggegooid geld.
Kan natuurlijk wat meer uitgeven, maar dan voor een laptop die mondjesmaat iets kan met een game en dan wel lekker snel op internet kan, vind ook zonde van mijn geld. Want het is het dan allemaal net niet.

In ieder geval bedankt voor alle adviezen, maar helaas zijn de adviezen vaak heel andere systemen die ik krijg voorgesteld dan waar ik naar op zoek ben.
Echter ben ik dus weer terug bij af, dus ik denk dat dan de beste optie is dat ik nog even door ga op mijn oude barrel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik loop ook gewoon dagelijks met een laptop van tegen de 2000,- naar stage/school, zo'n ramp hoeft dat niet te zijn :P Dat ik er zelf voor betaal en sowieso al zuinig met mijn spullen om ga is misschien wel een factor die ik niet voor jou situatie kan invullen.

Betreffende BTO: dat is een fabrikant die om een heel lang verhaal kort te maken een bepaald chassis inkoopt en daar hardware in stopt. Dat kan inderdaad voor relatief veel prestaties voor een beperkt prijskaartje zorgen. Alleen is het net als de alom bekende 'budget'-gaminglaptops (~800-1200,-): 45W desktop CPU, desktop GPU 1050ti/vergelijkbaar, maar met een bouwkwaliteit, scherm en accuduur die om te huilen is. Ik heb mij er bij mijn vorige laptop ook enorm op verkeken. Ik werk nu op een Lenovo Ideapad X1 Carbon en zou echt niet meer anders willen.

Geloof me, een laptop met i5 8250U/8265U of AMD Ryzen 5xxx i.c.m. 8/16GB RAM en een A-merk Sata SSD of NVMe SSD gaat over twee/drie jaar echt niet langzaam aanvoelen. CPU's hebben de afgelopen twee jaar een grote ontwikkeling op het gebied van aantal cores doorgaan (dankzij AMD) en zijn dus ook een stuk sneller. Ik draai als het even niet anders kan ook gerust 2 VM's op mijn miezerige 7200U icm drie Word-documenten en vijftien Chrome tabbladen terwijl het ding aan een docking station met twee schermen hangt zonder noemenswaardige traagheid.

Ik vraag me dan ook af wat je huidige laptop precies is, want ook een Core i5 van de tweede of derde generatie kan nog gewoon prima snel werken MITS er een SSD in het systeem zit. Ik lees dat je veel opslag niet relevant vind en er indien nodig een externe opslag aan koppelt, maar dát is nu net het ding wat je systeem snel of langzaam gaat laten aanvoelen. Het openen van Office of Chrome vereist zeker wel wat rekenkracht, maar wat veel meer van invloed is, is vanaf welk medium het OS die programma's moet laden.

Andere vraag: welke programma's gebruikt je dochter? Ik kan zonder dit te weten gewoon geen beargumenteerd advies geven over welke CPU die taak aan moet kunnen. Een Word-bestand van 200 A4'tjes openen kan wellicht wat sneller ja, maar of dat nodig is? Als je het echter over complexe 3D-scenes hebt die momenteel uren duren kun je een snellere CPU wel overwegen inderdaad, al zou ik me dan afvragen waarom er geen desktop staat die het voor de helft van het geld ook kan.

Dan gamen op een laptop: heel leuk, maar in veel gevallen zal je vrouw je alsnog zonder pardon naar de computerkamer sturen omdat ze de TV niet kan horen boven het fan-geluid van menig laptop :X Echt waar, die dingen kunnen een geluid produceren waarbij je je af vraagt of hij niet langzaam op begint te stijgen. Welke games je speelt is ook relevant, dat zie ik ook niemand vragen. Minecraft kan prima op een HD620, Age of Empires 2 ook, maar Battlefield V is weer een ander verhaal. Ik begrijp dat je dat tóch wil, maar ik je in dat geval persoonlijk geen advies geven waar ik me prettig bij zou voelen.

Afsluitend, om nog even terug te komen op accuduur, scherm, bouwkwaliteit: ok, als je de laptop 95% van de tijd thuis gebruikt aan een stekker is accuduur niet zo'n probleem. Bouwkwaliteit is echter wel een grote: ik had na 3 maanden een scheur in de plastic behuizing van mijn 'game-laptop' van HP (1000,- in 2016). Dat was zogenaamd mijn schuld en of ik even 200,- wilde aftikken. Tja, wat wil je als student die hem iedere dag nodig heeft? Maar ook daarna: alles buigt, alles kraakt, kortom alles voelt alsof het op ieder moment uit elkaar kan vallen. Scherm: pak alsjeblief een scherm met minimaal 250cd/m2, diezelfde HP had 160 als maximum helderheid en dat is ook iedere dag een punt van ergernis geweest.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Ik heb nu 2 weken de TongFang GK7CP7S zoals ook BTO hem aanbiedt(heb hem daar niet gekocht wegens te duur). Deze heeft de i7-9750H, RTX2070, 16GB DDR4 2666MHz ram en 512GB SSD. Hij is heel vlot, goede/stille koeling indien je hem goed instelt, heel goed scherm zonder backlight bleed (wel IPS glow, maar 1 van de betere die ik gehad heb, al dan niet de beste)en speelt alles vloeiend af.

Raad ik deze aan? Qua chassis wel, maar zou nu voor d eGTX1660Ti gaan, nog steeds goede prestaties, de GPU verbruikt 30W minder en dus nog stiller. Dus zou eerder voor de GK7CP6S gaan nu. Basis model bij laptopparts4less is 1250€, met de geupgrade koeling en 16GB DR4 geheugen kom je uit op minder dan 1350€.

Over de CPU, als je deze de vrije loop laat gaan in een tongfang verbruikt die 60W ipv de TDP van 45Wen dan is hij wel goed hoorbaar. Maar zeker niet meer dan een andere gaming laptop. Ik stel de CPU altijd in op balanced, met een -120mV undervolt (kan eenmalig in de bios bij deze laptop).
In game verbruikt de cpu gemiddeld 30-35W en met de fan's op balanced and automatic is het een vrij stille laptop. De fans maken ook geen vervelend geluid.

Met dit alles en de laptop op een laptopstand (4cm omhoog vanachter) blijft de CPU en GPU rond de 80-85graden, wat allemaal binnen de perken is. Neem je meer geluid voor lief gaan de temps met 5+ graden naar beneden.

Mijn laatste gaming laptop was een Alienware 15R3 en die zijn build kwaliteit was hoger, maar niet genoeg om het grote prijsverschil te rechtvaardigen. De Tongfang is echt een stevig beestke, het toetsenbord is even wennen maar all bij all tikt het nog aardig weg en maakt niet veel lawaai (mechanische switches).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Code
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01-08 13:06
Gijs1973 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 01:34:
Nogmaals een bericht van mij.

Heel veel mensen lijken zich nogal zorgen te maken over mijn dochter, aardig maar niet nodig.

Punt is gewoon als ik een laptop zou kopen blijft deze thuis, ik ga geen laptop van (zoals het er naar uit zag) van ca. EUR 1.500 mee geven aan een puber, ik ben niet gek. Ze had er thuis op mogen werken en that is it.

Ik weet dat een desktop over het algemeen makkelijker aan te passen is en stiller te krijgen is dan een laptop. Echter krijg ik mijn vrouw niet zo gek dat ik zo'n bakbeest in de woonkamer mag neer zetten en avonden lang op de 'computerkamer' te zitten is denk ik niet goed voor mijn huwelijk.

Wat betreft stroomverbruik van een 'zware' laptop, totaal niet relevant, zal voornamelijk aan de stekker hangen, zoals de huidige laptop.

De reden dat ik een krachtig systeem zocht was dus deels voor schoolwerk (maar dat kan denk ik ook met een recente i3 laptop), maar vooral dat ik er ook, als ik zou willen, serieus op kon gamen en dan ook echt de laatste nieuwe games op kon spelen en dat wilde ik voorlopig ook nog even blijven doen. Echter had ik geen zin om een paar honderd euro uit te geven en over 2 jaar achter de feiten aan te lopen en van alles nieuw te moeten aanschaffen of te moeten upgraden. Punt 1 zo handig ben ik niet (met laptops) en punt 2 vind ik dat zonde van mijn geld.
Ik wilde gewoon voor een paar jaar klaar zijn en over 4-5 jaar zie ik dan wel weer.

Ik ben vooral op BTO gaan kijken doordat ik op tweakers daar vaak goede verhalen over hoor. Echter zelf heb ik er geen ervaringen mee en nu zie ik toch verhalen langs komen van erg veel lawaai, mindere kwaliteit en bakbeesten, etc.

Dan kom ik eigenlijk weer terug op mijn originele vraagstelling ik wil een goed systeem van rond de EUR 1.500, Als BTO het niet is, wat zijn dan goede en qua specs gelijkwaardige alternatieven?

Ik ben absoluut niet gevoelig voor merken, maar verwacht wel dat er voor EUR 1.500 serieuze hardware in zit. En als ik dan kijk bij de A merken kijk, zie ik gewoon voor EUR 1.500 krijg je absoluut niet zo'n systeem als bij BTO. Dan komen die A merken aankakken met een i5, oudere generatie processor (bv. 7e) of 8 gb werkgeheugen, een 10 serie videokaart of een combinatie van deze dingen. Zal allemaal prima voldoen, maar als ik voor datzelfde geld een i7 (8e gen), 16 gb werkgeheugen en een GTX 2060 videokaart kan krijgen, dan denk ik (misschien wel naïef) daar kan ik een paar jaar mee vooruit.
Maar ja, als BTO dan zo slecht is dan kan ik het beter niet doen. Snap ik alleen niet waarom er zoveel mensen zo vaak zeggen heb je al bij BTO gekeken? Geef dan dat advies ook niet, als dat slechter spul/ rommel is.

Punt is dus wel dat ik nu denk om dan maar niks te kopen. Ik bedoel de A merken vind ik voor wat ik krijg voor mijn geld dat ik 'genept' wordt, allemaal wat ouder spul. Betaal dus gewoon een paar honderd euro voor de naam en daar pas ik voor. Want als ik iets vergelijkbaar wil als bij BTO dan ben ik meer dan EUR 2.000 kwijt.
BTO heeft zoals al aangegeven voor mij interessante configuraties, maar is dus kennelijk niet zo best.
En 300-500 voor een laptop uitgeven en over twee/drie jaar er achter komen dat dat ding ook (weer) langzaam opstart en als je internet op wil, beter eerst boodschappen kan halen, is een no go. Dat vind ik dus echt weggegooid geld.
Kan natuurlijk wat meer uitgeven, maar dan voor een laptop die mondjesmaat iets kan met een game en dan wel lekker snel op internet kan, vind ook zonde van mijn geld. Want het is het dan allemaal net niet.

In ieder geval bedankt voor alle adviezen, maar helaas zijn de adviezen vaak heel andere systemen die ik krijg voorgesteld dan waar ik naar op zoek ben.
Echter ben ik dus weer terug bij af, dus ik denk dat dan de beste optie is dat ik nog even door ga op mijn oude barrel.
Als je opzoek bent naar gericht advies moet je het denk ik iets anders aanpakken:
Vul eerst je specs in in de pricewatch, precies zoals jij hem hebben wilt.
Ga daarna met je budget slider aan de haal en kijk wat er overblijft en ga daar eens gericht reviews van zoeken.
Ben je daarna nog opzoek naar advies/gebruikservaring of benieuwd naar wat andere van je shortlist denken dan horen we het hier.

Verder moet je je denk ik bedenken dat je niet de motor van een Ferrari en de degelijkheid van een Volvo voor de prijs van een Opel kan krijgen. De perfecte laptop bestaat nou eenmaal niet en iedereen zal iets aan te merken hebben op de keuze die je uiteindelijk maakt.

Ook wil je adviseren eens wat benchmarks te gaan zoeken. Je schrijft nu zo de GTX 10 serie af terwijl die voor velen en voor komende tijd zeker afdoende zal zijn, misschien niet op extreme settings op 100 fps maar je moet je even afvragen of je dat wil, want da gaat de prijs omhoog. Je zegt minimaal een RTX (geen GTX) 2060 te willen, hier betaal je dan ook weer een "ray-trace tax" voor.

Met een duidelijke omschrijving van je gebruik, een lijst met prioriteiten wat alles behalve specs betreft, (fan noise, design, dikte, value for money, ...) en het liefst een shortlist van opties kunnen wijze mensen hier je een gerichter advies geven!

Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Gijs1973 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 01:34:
Tja. Ik koop zelf ook graag nieuwe spullen maar aan de andere kant heb ik pas dit jaar voor de 2e keer in mijn leven een nieuwe laptop gekocht. De rest waren allemaal afdankertjes of 2e hands laptops. Deels van mijn werk. Net zo goed 2e hands dus, ook al was ik op mijn werk de 1e of 2e gebruiker voordat 'ie privé werd. :)

Niets mis met nieuw, maar doe dat niet omdat je dan betere kwaliteit krijgt of vanwege 1 enkele ervaring met 2e hands. Dat zijn de verkeerde argumenten.
Desktops zijn héél klein te krijgen, dusdanig klein dat ze letterlijk achter je beeldscherm of in een klein hoekje verstopt kunnen worden en ze geen zichtbare ruimte innemen. Kortom, het argument "bakbeest" gaat niet op, da's vooral een kwestie van een kleine kast uitzoeken en je componenten daarop afstemmen.

Zwaar gamen en laptops gaan niet samen, tenzij je bereid bent vér boven je budget van €1500 te kijken en dan zit je in de richting van Alienware (Dell) en soortgelijken. Wil je voor een redelijk bedrag toch zinvol kunnen gamen, is een PC praktisch de enige oplossing.

Volgens mij heb ik ze al eerder genoemd:
Zakelijke lijn Dell en HP. Hoewel ik de huidige zakelijke lijn HP niet zo geweldig vind en weer volledig terug ben bij Dell.

Dat zijn géén gaming notebooks though, wel waar voor je geld. Juist vanwege build-quality.
Ik geloof dat ik rond de €1750 heb betaald voor mijn Dell Latitude 5491 met Core i7, 16G geheugen en 512G NVMe. Is dat "waar voor je geld", ik denk van wel. :) Ze blijken in ieder geval heel stevig te zijn, steviger dan verwacht. (Ik ben afgelopen week over de 5591 heen gereden met mijn auto en de schade bleef beperkt tot een gebroken back-cover, batterij en paarse vlekken in het scherm. Nu ís dat absoluut een deel geluk geweest en zat de laptop in mijn tas, toch ging d'r een achterwiel van een kleine stationwagen overheen en werkte de laptop nog gewoon.)

Alleen de videokaart, tja, dat is geen GTX2060 maar een MX130. Gamen gaat prima, maar Anno 1800 op volledige settings (de enige game die ik echt heb geprobeerd) kun je vergeten. Als dat is wat je wil: Schroef je budget op of koop een PC.

Ik heb niet het idee dat je bij de A merken vooral betaald voor het merk, kan in ieder geval bij specifiek de Dell Latitude lijn zeggen dat dat absoluut niet het geval is. (Oh, en er schijnt nét een nieuwe serie te zijn. Nog wat gelikter, nog wat mooier.)

Persoonlijk zou ik met jouw wensen en eisen, vooral nog even goed nadenken of een PC niet een betere optie is.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Pagina: 1