Gevraagd: advies voor custom waterloop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-06 10:16

Gelunox

Hardware addicted

Topicstarter
Ik ben een PC-desk aan het ontwerpen (zie 3D model (work in progress)) en zou graag een custom loop willen toevoegen aan dit ontwerp.

Ik heb 0 ervaring met custom loops maar heb al wel wat gelezen. Ik heb al wat zitten browsen op de HighFlow website (wat voor zover ik weet de enige NL webshop is die WC spullen verkoopt).

Ik heb al besloten dat ik i.i.g. in het zichtbare gedeelte van de case graag starre acrylbuizen wil, in niet zichbare delen zijn flexibele tubes ook a-okay.
Ook heb ik de volgende onderdelen al uitgezocht:qua volgorde dacht ik aan: reservoir → pomp → radiator → radiator → cpu → gpu

De grootste vragen die ik nu heb:

Welke pomp?

Ik zou graag het reservoir los willen in het zichtbare gedeelte van de case, en de pomp verborgen in het 2e compartiment. Bij voorkeur een stille pomp, pwm is wat mij betreft optioneel. Ik heb geen idee wat voor power de pomp nodig gaat hebben, maar met de 2 grote radiatoren en de te overbruggen afstand lijkt mij dat dat een enigszins krachtige pomp moet zijn.

Ik zat zelf te denken aan:Voor zover ik kan zien moet deze worden aangesloten met flexibele tubes.Deze is instelbaar maar vereist verloopstukjes?Hier moet voor zover ik kan zien moet hier nog een behuizing omheen dus lijkt het minder practisch.

Wat voor tube diameter?

Ik heb geen idee wat een practische minimale tube diameter is en welke factoren daarbij mee wegen. Afgaande op alleen uiterlijk zou ik voor 16mm OD, 12mm ID. Bijvoorbeeld transparant of rood

Welke fittingen?

Ik zie legio's aan fittingen maar geen aanwijzing over wat je kan gebruiken en of er nog verschil is tussen de verschillende fabrikanten.
Is het zo simpel als toepasbare fitting = correcte thread && correcte tube dia && correcte tube aansluitingstype ?

[ Voor 1% gewijzigd door Gelunox op 18-05-2019 16:31 . Reden: loop volgorde toegevoegd ]

PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition

Beste antwoord (via Gelunox op 21-05-2019 14:31)

• Yorick90
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-08 16:21
Gelunox schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 15:25:
Ik ben een PC-desk aan het ontwerpen (zie 3D model (work in progress)) en zou graag een custom loop willen toevoegen aan dit ontwerp.

Ik heb 0 ervaring met custom loops maar heb al wel wat gelezen. Ik heb al wat zitten browsen op de HighFlow website (wat voor zover ik weet de enige NL webshop is die WC spullen verkoopt).

Ik heb al besloten dat ik i.i.g. in het zichtbare gedeelte van de case graag starre acrylbuizen wil, in niet zichbare delen zijn flexibele tubes ook a-okay.
Ook heb ik de volgende onderdelen al uitgezocht:qua volgorde dacht ik aan: reservoir → pomp → radiator → radiator → cpu → gpu

Welke pomp?

Ik zou graag het reservoir los willen in het zichtbare gedeelte van de case, en de pomp verborgen in het 2e compartiment. Bij voorkeur een stille pomp, pwm is wat mij betreft optioneel. Ik heb geen idee wat voor power de pomp nodig gaat hebben, maar met de 2 grote radiatoren en de te overbruggen afstand lijkt mij dat dat een enigszins krachtige pomp moet zijn.

Ik zat zelf te denken aan:Voor zover ik kan zien moet deze worden aangesloten met flexibele tubes.Deze is instelbaar maar vereist verloopstukjes?Hier moet voor zover ik kan zien moet hier nog een behuizing omheen dus lijkt het minder practisch.

Wat voor tube diameter?

Ik heb geen idee wat een practische minimale tube diameter is en welke factoren daarbij mee wegen. Afgaande op alleen uiterlijk zou ik voor 16mm OD, 12mm ID. Bijvoorbeeld transparant of rood

Welke fittingen?

Ik zie legio's aan fittingen maar geen aanwijzing over wat je kan gebruiken en of er nog verschil is tussen de verschillende fabrikanten.
Is het zo simpel als toepasbare fitting = correcte thread && correcte tube dia && correcte tube aansluitingstype ?
Hi!
Ik zie dat je al een hoop hebt uitgezocht, en in principe zit al een aardig eind in de richting. Zelf haal ik mijn waterkoeling spullen van Aliexpress (gewoon omdat ik het vertik om 7 a 8 euro voor een fitting te betalen, 1,5 a 2 euro in China en doet het net zo goed, maar dat is mijn mening :9)

- Het simpele, wat je altijd in je achterhoofd kan houden is; Over het algemeen wordt op ieder onderdeel hetzelfde schroefdraad gebruikt. G1/4" (Amerikaans/Engels schroefdraad). Dit geldt dus voor pompen, reservoirs, CPU/GPU blokken, Radiatoren, etc etc.

Dan het kiezen van een buisdiameter: Je geeft al aan 16 OD 12 ID te willen hebben, niks mis mee. Let wel: grotere inwendige diameter resulteert in een tragere flow. Dit hoeft niet nadelig te zijn, maar een goede pomp, minimaal 1000 L/h is, dan wel wenselijk. (Moet meer volume verplaatsen door een buis, kleinere pompjes hebben hier meer moeite mee, wat resulteert in erg trage flow; efficiëntie van de warmte afgifte/opname wordt minder.)
Jouw gekozen pomp is prima; 1200 liter per uur
Overigens de kleur van de buis; is altijd persoonlijk. ik kan je aanraden om transparante tube te kopen en dan de koelvloeistof te kleuren naar smaak. Ben je het dan beu? Drain je systeem/schoonmaken en weer andere kleur erin, en gaan met die banaan.

Volgende onderdeel kiezen van de fittings: Dit is is met soft-tubing over het algemeen makkelijker dan met hard-tubing, want ja soft tubing is dus flexibel en dat maakt het makkelijker te installeren/uit te lijnen.
Waar je rekening mee moet houden is dat je goed oplet of je hard- of soft-tubing fittings koopt! Ze lijken vaak erg op die van harde-buis, maar er is wel degelijk verschil. In de omschrijving staat er vaak bij voor welke buis de fitting is.
De merken zijn over het algemeen het zelfde, alleen dan het volgende:
- Dezelfde fittings oogt professioneler, naar mijn mening ook mooier.
- Er zijn wat minder bekende merken te koop, maar lees daarvan altijd de reviews(!) om te voorkomen dat je fittings koopt welke niet goed afsluiten; lekken. (En ja dit komt regelmatig voor!)
Hoeveelheid hangt natuurlijk af van je systeem. Een makkelijk vuistregeltje: Je hebt altijd minimaal 2 fittings per onderdeel nodig. Dus; 1 CPU blok (in and outlet) = 2x fitting. Wil je exact bepalen hoeveel fittings je nodig hebt? Maak gewoon een schema hoe je alles wilt aansluiten. En dit hoeft geen tot-in-de-detail-3D-model te zijn, maar gewoon een simpel flow schema.
Er is een situatie die afwijkt waar je rekening mee dient te houden: wil je de pomp rechtstreeks op het reservoir aansluiten, dan krijg je een male-male G1/4 verbinding en dien je apart te bestellen.
Kijk ook eens naar Jayztwocents op YouTube naar de verschillen tussen Acryl en PETG buizen, kan je misschien van gedachten veranderen ;) het kan allebei alleen Acryl buizen zijn iets moeilijker te verwerken.

Ik heb weer genoeg gel*ld, want ik kan hier de hele dag over door gaan 8)7
Mocht je het echt goedkoper willen, ik kan je wel wat linkjes doorsturen van onderdelen die ik heb gekocht en het ook nog goed doen ook :*)
Andere dingen vragen kan natuurlijk ook altijd.

Succes!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-09 16:21

Fordox

00101010

Welke pomp?
De D5 is altijd al een solide keuze geweest. Voor het aansluiten van je starre acryl buizen moet je inderdaad een losse pomp top kopen die schroefdraad heeft voor de juiste fittingen.

Tube diameter?
Voor een loop als dit is het handig om geen flow restrictie te hebben in je tubes, dus die wil je eigenlijk zo groot mogelijk, mits het een gangbare maat is. Volgens mij was dat 16 of 18 OD, maar dat ligt aan je:

Fittingen?
Er zijn speciale fittingen die alleen werken voor starre buizen. EK en Bitspower hebben vaak de juiste fittingen hiervoor en aan de hand van deze fittingen moet je je tubes kiezen.
Ja. Al zijn je fittingen wel cruciaal voor de layout van je loop, dus je moet ook kijken of je bepaalde hoeken kan maken. Vaak wordt geadviseerd om zoveel mogelijk 90 graden fittingen te mijden, gezien ze meer weerstand geven in de loop dan een 45 graden fitting.

Succes! :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Yorick90
Gelunox schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 15:25:

Welke pomp?

Wat voor tube diameter?

Welke fittingen?

Hi!
Ik zie dat je al een hoop hebt uitgezocht, en in principe zit al een aardig eind in de richting. Zelf haal ik mijn waterkoeling spullen van Aliexpress (gewoon omdat ik het vertik om 7 a 8 euro voor een fitting te betalen, 1,5 a 2 euro in China en doet het net zo goed, maar dat is mijn mening :9)

- Het simpele, wat je altijd in je achterhoofd kan houden is; Over het algemeen wordt op ieder onderdeel hetzelfde schroefdraad gebruikt. G1/4" (Amerikaans/Engels schroefdraad). Dit geldt dus voor pompen, reservoirs, CPU/GPU blokken, Radiatoren, etc etc.

Dan het kiezen van een buisdiameter: Je geeft al aan 16 OD 12 ID te willen hebben, niks mis mee. Let wel: grotere inwendige diameter resulteert in een tragere flow. Dit hoeft niet nadelig te zijn, maar een goede pomp, minimaal 1000 L/h is, dan wel wenselijk. (Moet meer volume verplaatsen door een buis, kleinere pompjes hebben hier meer moeite mee, wat resulteert in erg trage flow; efficiëntie van de warmte afgifte/opname wordt minder.)
Jouw gekozen pomp is prima; 1200 liter per uur
Overigens de kleur van de buis; is altijd persoonlijk. ik kan je aanraden om transparante tube te kopen en dan de koelvloeistof te kleuren naar smaak. Ben je het dan beu? Drain je systeem/schoonmaken en weer andere kleur erin, en gaan met die banaan.

Volgende onderdeel kiezen van de fittings: Dit is is met soft-tubing over het algemeen makkelijker dan met hard-tubing, want ja soft tubing is dus flexibel en dat maakt het makkelijker te installeren/uit te lijnen.
Waar je rekening mee moet houden is dat je goed oplet of je hard- of soft-tubing fittings koopt! Ze lijken vaak erg op die van harde-buis, maar er is wel degelijk verschil. In de omschrijving staat er vaak bij voor welke buis de fitting is.
De merken zijn over het algemeen het zelfde, alleen dan het volgende:
- Dezelfde fittings oogt professioneler, naar mijn mening ook mooier.
- Er zijn wat minder bekende merken te koop, maar lees daarvan altijd de reviews(!) om te voorkomen dat je fittings koopt welke niet goed afsluiten; lekken. (En ja dit komt regelmatig voor!)
Hoeveelheid hangt natuurlijk af van je systeem. Een makkelijk vuistregeltje: Je hebt altijd minimaal 2 fittings per onderdeel nodig. Dus; 1 CPU blok (in and outlet) = 2x fitting. Wil je exact bepalen hoeveel fittings je nodig hebt? Maak gewoon een schema hoe je alles wilt aansluiten. En dit hoeft geen tot-in-de-detail-3D-model te zijn, maar gewoon een simpel flow schema.
Er is een situatie die afwijkt waar je rekening mee dient te houden: wil je de pomp rechtstreeks op het reservoir aansluiten, dan krijg je een male-male G1/4 verbinding en dien je apart te bestellen.
Kijk ook eens naar Jayztwocents op YouTube naar de verschillen tussen Acryl en PETG buizen, kan je misschien van gedachten veranderen ;) het kan allebei alleen Acryl buizen zijn iets moeilijker te verwerken.

Ik heb weer genoeg gel*ld, want ik kan hier de hele dag over door gaan 8)7
Mocht je het echt goedkoper willen, ik kan je wel wat linkjes doorsturen van onderdelen die ik heb gekocht en het ook nog goed doen ook :*)
Andere dingen vragen kan natuurlijk ook altijd.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Je ventilatoren zijn niet goed voor radiatoren. Deze fans hebben heel veel dunne bladen een kunnen niet de druk opbouwen die je wil voor je radiatoren.
De Silent Wings 3 van Be Quiet zijn al een stuk beter. Wat ik tegenwoordig ook vaker zie zijn de Thermaltake Riing fans. Als kleur je niet uit maakt, ben je denk ik het beste uit met de Noctua NF-A14.

5liter vloeitsof is ook wel aardig aan de royale kant. Een loop zoals die van jou gaat denk ik anderhalf liter in, maar het is ook nooit verkeerd om sowieso 2x zoveel te hebben (voor onderhoud bijv.), al zou ik het concentraat wel met 2 potjes minder meer dan genoeg zijn :)

Verder heb ik geen ervaring met die pomp maar in mijn optiek is die wel log en lelijk.. Als je je pomp in je zicht hebt kun je misschien toch even kijken naar de D5 icm een pomp top

Succes!

[ Voor 12% gewijzigd door Fordox op 20-05-2019 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

Topicstarter
Fordox schreef op maandag 20 mei 2019 @ 22:00:
Je ventilatoren zijn niet goed voor radiatoren. Deze fans hebben heel veel dunne bladen een kunnen niet de druk opbouwen die je wil voor je radiatoren.
De Silent Wings 3 van Be Quiet zijn al een stuk beter. Wat ik tegenwoordig ook vaker zie zijn de Thermaltake Riing fans. Als kleur je niet uit maakt, ben je denk ik het beste uit met de Noctua NF-A14.

5liter vloeitsof is ook wel aardig aan de royale kant. Een loop zoals die van jou gaat denk ik anderhalf liter in, maar het is ook nooit verkeerd om sowieso 2x zoveel te hebben (voor onderhoud bijv.), al zou ik het concentraat wel met 2 potjes minder meer dan genoeg zijn :)

Verder heb ik geen ervaring met die pomp maar in mijn optiek is die wel log en lelijk.. Als je je pomp in je zicht hebt kun je misschien toch even kijken naar de D5 icm een pomp top

Succes!
Zeker weten van de fans? In de eerste plaats had ik ze uitgezocht als een kleine kostenbesparing (elke euro extra tikt hard aan als je 'm 8x moet uitgeven). Maar als ik iets verder kijk en de be quiet! website mag geloven zijn de pure wings 2 uitermate geschikt:
Our Pure Wings 2 have in their 120 and 140mm models nine blades instead of seven – which gives them a higher air pressure which in turn makes them perfect for usage on radiators and heat sinks. Also they’re the least expensive of all three models. Available in four sizes from 80mm through 140mm, with or without PWM as well as in high-speed options for the 120mm and 140mm models.
En wat het water betreft... 5 liter jerrycan voor 2½ euro is natuurlijk geen bezwaar :9. Daarnaast had ik uitgerekend dat het reservoir helemaal vol zo'n 2 liter kan bevatten, en de radiatoren waarschijnlijk een halve liter opsnoepen. dus dan zit je al snel aan minimaal 2+ liter benodigde vloeistof.

De kleurstof liever iets te veel zodat ik het optioneel wat geconcentreerder kan maken met een donkerdere rood.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

In dat geval heb ik niks gezegd over de fans :) Ik had ook niet rekening gehouden met de grootte van het reservoir. Het is maandag..

In dat geval, ga ervoor! En succes met het hard tuben, dat is best een tijdrovend klusje om dat onder de knie te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorick90
Hmm welke hardware ga je gebruiken? Dat controleert iets makkelijker. Let trouwens op bij winkels of de betreffende items op voorraad zijn. Barrow reservoir heeft highflow niet op voorraad (de fittings ook niet) en dit kans soms weken (al dan niet maanden) duren voordat ze binnen komen. Zonde als je graag alles wilt bouwen :)
Verder ziet alles er prima uit denk ik zo. Ik zou persoonlijk niet aan een buis gaan zagen, maar knippen. Die scharen zijn over het algemeen niet zo duur en het gaat 10x makkelijker. Overigens moet je wel een 'Reamer' hebben, dit is een tooltje waarmee je de randen van de buis afschuind aan de binnen- en buitenzijden. Anders sluit de buis niet goed af in the fitting of je krijgt de buis er helemaal niet in :9

Edit: sorry je koopt Acrylic tubing dat kan je beter niet knippen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

Topicstarter
Yorick90 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 10:23:
[...]

Hmm welke hardware ga je gebruiken? Dat controleert iets makkelijker. Let trouwens op bij winkels of de betreffende items op voorraad zijn.
Ik heb een Vega64 Liquid Edition, en ik ga er nog een X570 moederbord en (hopelijk) Ryzen 3850 bij kopen.
Barrow reservoir heeft highflow niet op voorraad (de fittings ook niet) en dit kans soms weken (al dan niet maanden) duren voordat ze binnen komen. Zonde als je graag alles wilt bouwen :)
Moederbord en CPU die ik wil hebben zijn nog niet uit, dus ik heb nog even de tijd om levertijden aan te kijken en desnoods kan ik highflow bellen. Ik heb geen haast iig :)
Overigens moet je wel een 'Reamer' hebben, dit is een tooltje waarmee je de randen van de buis afschuind aan de binnen- en buitenzijden. Anders sluit de buis niet goed af in the fitting of je krijgt de buis er helemaal niet in :9
Ik had ergens een video gezien die adviseerde om bij acryl schuurpapier te gebruiken ipv een deburring tool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorick90
Gelunox schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 14:20:
[...]

Ik heb een Vega64 Liquid Edition, en ik ga er nog een X570 moederbord en (hopelijk) Ryzen 3850 bij kopen.

[...]

Moederbord en CPU die ik wil hebben zijn nog niet uit, dus ik heb nog even de tijd om levertijden aan te kijken en desnoods kan ik highflow bellen. Ik heb geen haast iig :)

[...]

Ik had ergens een video gezien die adviseerde om bij acryl schuurpapier te gebruiken ipv een deburring tool.
Oke valide antwoorden :) dan ben je good to go denk ik zo.
Pagina: 1