[VW Polo] Front Assist raakt in paniek bij lege weg

Pagina: 1
Acties:

• Bioman
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:51
Sinds een paar weken heb ik de beschikking over een Volkswagen Polo (model uit 2017) en heb inmiddels al redelijk wat kilometers er op zitten. Wat echter vrij maf is dat het Front Assist hulpsysteem van deze auto op één specifieke weg aangeeft dat zijn sensors het niet meer goed doen (Er komt kort een waarschuwing in beeld, en daarna nog een paar 100 meter een uitroeptekentje. Front Assist werkt met radar om objecten in de omgeving te detecteren en zo nodig zelf kan besluiten om op de rem te gaan staan.

De weg waar het om gaat is de Kwelderweg bij Warfstermolen. Dit is een lange rechte weg van een aantal kilometer met helemaal niks er om heen. Het treedt dus alleen op deze weg op, en alleen richting het westen en ongeveer 3 van de 5 keren dat ik daar rij. Verder rijdt een collega met hetzelfde model Polo en hij heeft precies dezelfde ervaring en ook alleen bij deze weg.

Wat is hier aan de hand met de Front Assist? Zelf kom ik op de volgende opties:
  • Front assist kan niet overweg met niks nada in de omgeving
  • Het asfalt is niet helemaal een biljartlaken, Front assist kan niet overweg met lichte hobbeltjes
  • Er staat iets te zenden wat de FA niet pikt, maar waarom dan alleen op de heenweg?
Iemand enig idee waarom de Front assist in paniek raakt?

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
Is dit bij laag zonlicht het geval? Mijn Toyota Yaris heeft een zelfde sensor en toen de zon van een lage hoek erin scheen gaf die een melding aan.

Het kan als jij dezelfde weg op dezelfde tijd rijdt dat de zon wel vaker hetzelfde staat.

• Bioman
Tussen acht en negen 's ochtends ben ik op daar ongeveer dus heel laag staat die dan niet. Verder heb de zon achter me, maar ik ga in ieder geval in de gaten houden of het ook bij bewolkt weer optreedt.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Die radars moeten zich houden aan diverse regels.

Mogelijk dat daar een radar uitzend op dezelfde frequency als die van de Polo en daardoor zichzelf uitschakelt.

Zit daar iets qua militairen?

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:04
Ontbreken toevallig de bermpaaltjes aan één kant van de weg?

Mss 'ziet' de radar te lang niks.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Bioman
Tens schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 13:29:
Ontbreken toevallig de bermpaaltjes aan één kant van de weg?
Er zijn daar geen bermpaaltjes, het is echt leeg :9
Vorkie schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 13:24:
Zit daar iets qua militairen?
Die zitten wel aan de andere kant van het Lauwersmeer, dat is zeker 15 kilometer weg hemelsbreed.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Bioman het is een afgelegen weg achteraf, daar ontbreken lijnen en wegmarkering

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Vorkie
  • Niet online
Bioman schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 13:33:
[...]

Er zijn daar geen bermpaaltjes, het is echt leeg :9

[...]

Die zitten wel aan de andere kant van het Lauwersmeer, dat is zeker 15 kilometer weg hemelsbreed.
15KM is niets voor een militairen radar :)

Grote kans dat die daarom last heeft, maar durf dit niet met 100% zekerheid te zeggen.

Misschien iemand die het wel weet wat daar allemaal staat :)

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:20
In Burum zit tevens het satelietgrondstation, dat is ook dichtbij: Wikipedia: Satellietgrondstation NSO

• Bioman
Andere radar blijft een intrigerende mogelijkheid, maar ik kan het dan zo moeilijk plaatsen dat de auto alleen op een specifieke plek daar last van heeft en dan ook nog maar in 1 richting. 8)7

Verder heeft de weg wel lijntjes naast en in het midden van de weg. Of ik de auto op de cruise control heb, of dat ik met netjes aan de 80 kilometer per uur hou of iets daar boven lijkt verder trouwens ook niet uit te maken.

• Tens
pimlie schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 13:43:
In Burum zit tevens het satelietgrondstation, das ook dichtbij: Wikipedia: Satellietgrondstation NSO
is alleen afluisterpost toch?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Vorkie
  • Niet online
http://www.radartutorial....utomotive%20Radar.en.html

Waarschijnlijk werkt ie op de W band, wat daar op zit zie je op onderstaande site.

http://www.frequentieland.nl/overig/radarbanden.htm

• Tens
Bioman schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 13:53:
Andere radar blijft een intrigerende mogelijkheid, maar ik kan het dan zo moeilijk plaatsen dat de auto alleen op een specifieke plek daar last van heeft en dan ook nog maar in 1 richting. 8)7

Verder heeft de weg wel lijntjes naast en in het midden van de weg. Of ik de auto op de cruise control heb, of dat ik met netjes aan de 80 kilometer per uur hou of iets daar boven lijkt verder trouwens ook niet uit te maken.
Wel twee identieke auto's, systemen dus, die er problemen mee hebben. Op één specifieke locatie, in één specifieke richting. Iets externs kan natuurlijk, maar militaire radar zal toch wel ver genoeg van de autoradar frequenties zitten. Geen acc dus, blijft alleen lane assist over. Vrij smalle weg, rijd je als er geen tegenliggers zijn in het midden van de weg? Mss last met die dubbele middenlijn/strepen?
(volgens streetview een stukje met dubbele lijn en stukje met enkele lijn, verschil daartussen?)

[ Voor 4% gewijzigd door Tens op 18-05-2019 14:35 ]

• Bioman
Het vertekend een beetje op Google maps, maar het is juist een vrij brede weg, zeker in vergelijking met andere 80km\u wegen in de omgeving. Ik rij dus wel netjes in mijn laantje. ;)

• Tens
Mogelijk toch een gebrek aan prikkels, systeem denkt dat sensors stuk zijn.
Begint/eindigt de melding steeds op dezelfde plek?

edit: wat meldt de polo precies?

[ Voor 12% gewijzigd door Tens op 18-05-2019 15:34 ]

• Bioman
Tens schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 15:26:
Begint/eindigt de melding steeds op dezelfde plek?
Het begint inderdaad ongeveer steeds op ruwweg dezelfde plek. Hij geeft kort aan dat er iets met de sensors aan de hand is en dat Front Assist daarom uitgeschakeld is. Na een paar kilometer is alles weer normaal.

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:07
Interessant, ik heb tot nu toe een keer een melding gezien dat de sensoren niet beschikbaar waren toen ik een plas water over de motor kap heen kreeg bij slecht weer. Schijnt ook te kunnen gebeuren bij bv een flinke sneeuw bui. Heb ook een Polo.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-11 11:08
Heb je dit al eens aan je garage of vw gemeld?

• Tens
Bioman schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 15:41:
[...]

Het begint inderdaad ongeveer steeds op ruwweg dezelfde plek. Hij geeft kort aan dat er iets met de sensors aan de hand is en dat Front Assist daarom uitgeschakeld is. Na een paar kilometer is alles weer normaal.
Lost een tegenligger het probleem op?
En als je geen probleem het, heb je dan net voor dat5 stuk tegenliggers gehad?

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:17
Vorkie schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 13:40:
[...]

15KM is niets voor een militairen radar :)

Grote kans dat die daarom last heeft, maar durf dit niet met 100% zekerheid te zeggen.

Misschien iemand die het wel weet wat daar allemaal staat :)
Ja, echt een hele grote kans. :') Hou toch op. Dan hadden veel meer mensen in de omgeving last en niet alleen specifiek één richting op.

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:47
Tens schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 14:31:
[...]

Wel twee identieke auto's, systemen dus, die er problemen mee hebben. Op één specifieke locatie, in één specifieke richting. Iets externs kan natuurlijk, maar militaire radar zal toch wel ver genoeg van de autoradar frequenties zitten. Geen acc dus, blijft alleen lane assist over. Vrij smalle weg, rijd je als er geen tegenliggers zijn in het midden van de weg? Mss last met die dubbele middenlijn/strepen?
(volgens streetview een stukje met dubbele lijn en stukje met enkele lijn, verschil daartussen?)
Streetview enkele lijn is van 2009.
Dubbele lijn van 2016. :)

• Tens
Marcel Br schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 18:56:
[...]

Streetview enkele lijn is van 2009.
Dubbele lijn van 2016. :)
:)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Bobmeister schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 18:37:
[...]

Ja, echt een hele grote kans. :') Hou toch op. Dan hadden veel meer mensen in de omgeving last en niet alleen specifiek één richting op.
Want de ene kant op versterken de frequenties elkaar misschien niet en de andere kant op nivelleren ze elkaar misschien niet?

Soort van doppler-effect afhankelijk (en mits) er inderdaad een andere radar in de buurt staat.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:58
Om invloed van radar uit te sluiten, misschien op het kruispunt dat je hebt aangestipt in GM rechts gaan, en dan de eerste weg links, en kijken of je daar hetzelfde probleem hebt? Lijkt mij niet dat, als het een radarstation is dat het veroorzaakt, dat die 50 meter verschil maakt. Je rijdt namelijk wel in dezelfde richting dan.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Pagina: 1