Vraag

• Mike-n88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-06 13:22
Hallo Tweakers,

Ik heb sinds een korte tijd een nieuwe computer setup en hier is iets raars aan de hand.
Alles lijkt gewoon goed te werken. Behalve op het punt audio, dit lijkt wel gewoon niet aanwezig op het moederbord.
...

Mijn setup is:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 191,08€ 191,08
1MoederbordenGigabyte Aorus B450 PRO (rev. 1.0)€ 108,90€ 108,90
1VideokaartenGigabyte Aorus GeForce GTX 1060 6G 9Gbps€ 356,60€ 356,60
1BehuizingenSharkoon T3-V USB 3.0€ 29,99€ 29,99
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,95€ 50,95
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 73,01€ 73,01
1VoedingenSeasonic M12II Evo 620W€ 72,90€ 72,90
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 68,08€ 68,08
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 102,50€ 102,50
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 500GB€ 99,-€ 99,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.153,01

Hierop draai ik Windows 10 Pro 64-bit
En de drivers vanaf de website van Gigabyte gebruikt.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.
Ik heb geprobeerd om de drivers opnieuw te installeren, bios/cmos reset.
Via Linux bootdrive gekeken of daar mogelijk wel geluid zou zijn maar, helaas ook niet.
Het geluid werkt aan de achterkant op het moederbord niet en ook via de audio kabel naar de voorkant werkt het niet.

Zijn er nog mogelijkheden die ik zou kunnen doen of moet ik maar accepteren dat het moederbord zonder geluid is?

Alle reacties

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:01
Ook al in de BIOS gekeken of audio toevallig op disabled staat?

[Voor 13% gewijzigd door PEBKAC op 18-05-2019 12:31]

• E65
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-01-2020

E65

Aka Thunderstorm65

Zie je het luidspreker icoontje? Klik daar eens op, zie je dan het juiste audioapparaat, niet toevallig hdmi?
Staat het in apparaatbeheer?
Haal de drivers eens bij Realtek vandaan.

Doet graag mooie dingen met geluid

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-05 08:45

millman

6708Mhz @ -185c

Hoe heb je t aangesloten, en welk 'audio device' heb je gekozen in Windows? Zowel je grafische kaart als je moederbord bevatten de mogelijkheid audio door te geven. Via de GPU gaat dit via HDMI (naar bijvoorbeeld je monitor met speakers/tv/hdmi-passthru versterker) en via het moederbord via spdif (digitaal naar versterker) of via de analoge outs op je moederbord (realtek chip stereo/surround).

Zonder deze informatie wordt het doorgaans 'glazen bol werk'

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Mike-n88
Ik heb in de bios gekeken en daar staat HD Audio aan (ik heb dit ook uit geprobeerd, who knows :+ ) maar dat hielp niet.
E65 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 12:33:
Zie je het luidspreker icoontje? Klik daar eens op, zie je dan het juiste audioapparaat, niet toevallig hdmi?
Staat het in apparaatbeheer?
Haal de drivers eens bij Realtek vandaan.

Via de videokaart krijg ik wel geluid maar dat wil ik niet. Ik wil via het moederbord.
millman schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 13:40:
Hoe heb je t aangesloten, en welk 'audio device' heb je gekozen in Windows? Zowel je grafische kaart als je moederbord bevatten de mogelijkheid audio door te geven. Via de GPU gaat dit via HDMI (naar bijvoorbeeld je monitor met speakers/tv/hdmi-passthru versterker) en via het moederbord via spdif (digitaal naar versterker) of via de analoge outs op je moederbord (realtek chip stereo/surround).

Zonder deze informatie wordt het doorgaans 'glazen bol werk'
Zoals hierboven er is geen audio device van het moederbord te vinden. Ik heb het aangesloten met de groene jack op het moederbord. Daarnaast heb ik in mijn kast een een audio aansluiting die ik op het moederbord heb aangesloten. Ook deze werkt niet.

Het lijkt wel of het hele audio gebeuren op de moederbord geen stroom krijgt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• E65

E65

Aka Thunderstorm65

Tijd voor een rma moederbord lijkt mij.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@AORUS – GIGABYTE kan je misschien helpen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Kijk eerst eens in apparaat beheer onder 'audio devices', zie je daar ergens gele uitroeptekens?

Als je de driver van de gigabyte site installeert, welke heb je gedownload? En wat geeft de driver aan tijdens installatie?

• Mike-n88
millman schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 16:03:
Kijk eerst eens in apparaat beheer onder 'audio devices', zie je daar ergens gele uitroeptekens?

Als je de driver van de gigabyte site installeert, welke heb je gedownload? En wat geeft de driver aan tijdens installatie?
Hij geeft helemaal niks aan dat vind ik het vreemde er aan.
Normaal verwacht je inderdaad onbekend device of iets in die geest maar niks.

Als ik de drivers installeer gebeurd er verder ook niks.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dit moederbord is voorzien van een Realtek ALC1220-VB audio chip, is deze wel terug te vinden in Device Manager / Aparaat Beheer? Als de drivers geen hardware vinden bj installatie, dan zou je verwachten daar een melding van te krijgen namelijk.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ik lees een aantal problemen met dit bord in combinatie met Realtek. Wat ik lees is eerst alle drivers geheel verwijderen. Daarna een reboot en windows de drivers laten installeren. Daaroverheen de laatste drivers van de Gigabyte site. Daar blijken 2 keuzes te zijn (!) Welke van de 2 drivers je moet hebben blijkt af te hangen van je windows versie. Er is een driver speciaal voor winversie 1809 en hoger, en een versie voor eerdere windows 10 versies. Welke heb je hier gekozen en welke windows versie heb je zelf?

Beide installeren gaat problemen geven in ieder geval.

(even selecteren op win10 als OS uiteraard)

https://www.gigabyte.com/...-rev-10#support-dl-driver

Zou je ook een screenshot van je bios kunnen plaaten waar je audio device bij staat?

[Voor 16% gewijzigd door millman op 18-05-2019 16:37]

• Mike-n88
Zo staat hij in de bios:

Ik zou nog windows opnieuw kunnen installeren en kijken of dat helpt.
millman schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 16:33:
Ik lees een aantal problemen met dit bord in combinatie met Realtek. Wat ik lees is eerst alle drivers geheel verwijderen. Daarna een reboot en windows de drivers laten installeren. Daaroverheen de laatste drivers van de Gigabyte site. Daar blijken 2 keuzes te zijn (!) Welke van de 2 drivers je moet hebben blijkt af te hangen van je windows versie. Er is een driver speciaal voor winversie 1809 en hoger, en een versie voor eerdere windows 10 versies. Welke heb je hier gekozen en welke windows versie heb je zelf?

Beide installeren gaat problemen geven in ieder geval.

(even selecteren op win10 als OS uiteraard)

https://www.gigabyte.com/...-rev-10#support-dl-driver

Zou je ook een screenshot van je bios kunnen plaaten waar je audio device bij staat?
Ik heb destijds wel alle drivers geprobeerd door elkaar, dit zou het misschien kunnen verklaren.

[Voor 77% gewijzigd door Mike-n88 op 18-05-2019 18:01]

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

- Je windows versie checken
- Drivers deleten
- windows reboot -> windows auto-driver-install
- gigabyte driver DL
- De juiste versie installeren.
- screenshot van device manager -> audio

report ;)

[Voor 11% gewijzigd door millman op 18-05-2019 19:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mike-n88
Een update, ik heb alle mogelijke stappen geprobeerd. Zelfs Windows opnieuw geïnstalleerd en ook dit mocht niet baten.
Ik heb nu via de leverancier de mogelijkheid om het bord te retourneren.
Maar natuurlijk heb ik wel een nieuw bordje nodig. Iemand een suggestie voor een goed bord waarbij ik hopelijk dit soort problemen niet krijg? Budget voor een moederbord is rond de 120 euro.
Modbreak:Hou het aub beetje on-topic. Dit is geen aankoopadviestopic en staat ook niet in een aankoopadviesforum. Als je dat nodig hebt, doe het in een apart topic op de juiste plek en conform het beleid daar.

[Voor 21% gewijzigd door dion_b op 24-05-2019 13:31]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@Mike-n88 Het is lastig in te schatten wat voor een problemen je tegen komt met een ander moederbord. Het is duidelijk een 'maandagmorgen modelletje', als je hetzelfde bord zou kiezen zou je deze problemen niet meer tegen hoeven komen. Verder is er voor jou budget genoeg te kiezen, wat heb je zelf op het oog?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mike-n88
millman schreef op zondag 19 mei 2019 @ 12:16:
@Mike-n88 Het is lastig in te schatten wat voor een problemen je tegen komt met een ander moederbord. Het is duidelijk een 'maandagmorgen modelletje', als je hetzelfde bord zou kiezen zou je deze problemen niet meer tegen hoeven komen. Verder is er voor jou budget genoeg te kiezen, wat heb je zelf op het oog?
Vooral een goed bord waar ik mee verder kan. Verder moet er gewoon al het nodige op zitten.
En dus ook graag werkende audio poorten. b450 of x470 chipset is oké voor mij. Het moet wel enige ondersteuning hebben voor een lichte overclock en het moet vrij stevig zijn. De Scythe Mugen 5 is niet een lichte processor koeling.

De genen welke ik op het eerste oog zag zijn:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Mike-n88 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 14:05:
[...]

Vooral een goed bord waar ik mee verder kan. Verder moet er gewoon al het nodige op zitten.
En dus ook graag werkende audio poorten. b450 of x470 chipset is oké voor mij. Het moet wel enige ondersteuning hebben voor een lichte overclock en het moet vrij stevig zijn. De Scythe Mugen 5 is niet een lichte processor koeling.

De genen welke ik op het eerste oog zag zijn:
Tomahawk hands down :)

AMD Ryzen 7 7700X | ASUS ROG STRIX B650E-E | Kingston Fury Beast 64Gb 6000C28 | XFX Radeon RX6950XT Merc319 Black Edition | Kingston Renegade 2TB NVMe | Kingston KC3000 2TB NVMe | Kingston NV2 1TB NVMe | Fractal Design Define 7 | EVGA SuperNova 850 G6

Acties:
  • 0Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Omdat?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mike-n88
Ik heb besloten om voor de tomahawk te gaan. Dit moederbord heeft alles wat ik nodig heb en is ook qua prijs het best.

Iedereen bedankt voor de hulp zover. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Mike-n88 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 16:21:
Ik heb besloten om voor de tomahawk te gaan. Dit moederbord heeft alles wat ik nodig heb en is ook qua prijs het best.

Euh, ik zou persoonlijk de Tomahawk ontwijken, zeker gezien alle problemen welke dat platform had bij de B350 chipset. (Eigenlijk alle MSI planken hadden problemen op de vorige generatie chipsets,)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
D4NG3R schreef op zondag 19 mei 2019 @ 16:25:
[...]

Euh, ik zou persoonlijk de Tomahawk ontwijken, zeker gezien alle problemen welke dat platform had bij de B350 chipset. (Eigenlijk alle MSI planken hadden problemen op de vorige generatie chipsets,)
MSI valt met hun huidige line-up zeker onder de betere fabrikanten voor AM4 waar Gigabyte gewoon drama is.. Ik zelf zou zeker voor dit bord gaan omdat de prijs het beste is en de VRM het beste is van de geselecteerde borden.

AMD Ryzen 7 7700X | ASUS ROG STRIX B650E-E | Kingston Fury Beast 64Gb 6000C28 | XFX Radeon RX6950XT Merc319 Black Edition | Kingston Renegade 2TB NVMe | Kingston KC3000 2TB NVMe | Kingston NV2 1TB NVMe | Fractal Design Define 7 | EVGA SuperNova 850 G6

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-06 18:36
D4NG3R schreef op zondag 19 mei 2019 @ 16:25:
[...]

B450 is dan juist weer uitstekend van MSI, vooral qua VRM.
Mike-n88 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 16:21:

Als je ATX wilt zou ik de Tomahawk pakken. Ik heb zelf de Mortar, en ben er tot nu toe erg tevreden over.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

ECP0WERS schreef op zondag 19 mei 2019 @ 16:30:
[...]

MSI valt met hun huidige line-up zeker onder de betere fabrikanten voor AM4 waar Gigabyte gewoon drama is.. Ik zelf zou zeker voor dit bord gaan omdat de prijs het beste is en de VRM het beste is van de geselecteerde borden.
Kan je mij vertellen wat er drama is aan gigabyte, ik lees over de x470 line-up veel goede berichten eigenlijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• E65

E65

Aka Thunderstorm65

ECP0WERS schreef op zondag 19 mei 2019 @ 16:30:
[...]

Ja vertel dat eens, het is algemeen bekend dat Gigabyte met de B350 reeks bios issues had maar verder hoor ik niets dan goeds.

• AORUS – GIGABYTE
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-06 09:24

AORUS – GIGABYTE

Bedrijfsaccount AORUS - GIGABYTE
Hoi Mike,

Spijtig te horen dat je problemen hebt met onze B450 ben je al overgestapt op een ander bord of kunnen we je nog ergens in supporten om je issue op te lossen? We zouden graag willen kijken of we je via de leverancier kunnen helpen.

We horen graag van je, je kan ons ook altijd direct mailen via marketing@giga-byte.nl!

Groetjes,

AORUS - GIGABYTE Benelux team

• Mike-n88
AORUS – GIGABYTE schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 13:17:
Hoi Mike,

Spijtig te horen dat je problemen hebt met onze B450 ben je al overgestapt op een ander bord of kunnen we je nog ergens in supporten om je issue op te lossen? We zouden graag willen kijken of we je via de leverancier kunnen helpen.

We horen graag van je, je kan ons ook altijd direct mailen via marketing@giga-byte.nl!

Groetjes,

AORUS - GIGABYTE Benelux team
Ik heb al een nieuw bord besteld en bij de leverancier aangegeven dat ik het b450 bord retour zal doen zodra het andere bord is geïnstalleerd.

Dus ik denk dat er niet veel meer aan te doen is.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• AORUS – GIGABYTE
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-06 09:24

AORUS – GIGABYTE

Bedrijfsaccount AORUS - GIGABYTE
Hoi Mike,

Bedankt voor je reactie onze excuses dat dit bord problemen heeft gegeven en we je niet hebben kunnen helpen een passende oplossing te vinden. Hopelijk loopt alles verder goed met je nieuwe bord.

Groetjes,

AORUS -GIGABYTE Benelux team

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rev-anche
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-04 19:36

Rev-anche

En bewust

AORUS – GIGABYTE schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 16:38:
Hoi Mike,

Bedankt voor je reactie onze excuses dat dit bord problemen heeft gegeven en we je niet hebben kunnen helpen een passende oplossing te vinden. Hopelijk loopt alles verder goed met je nieuwe bord.

Groetjes,

AORUS -GIGABYTE Benelux team
Helaas heb ook ik problemen met het HDMI gedeelte!
Heb dan wel een B450 AORUS ELITE, maar krijg het ook niet werkend!
Heb de jumper geplaatsd.
De Sony versterker reageerde direct, en sprong naar het gewenste kanaal!
Maar geluid ho maar! :(

‘Eén dode is een tragedie, een miljoen doden een statistiek.’

Acties:
  • +2Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@Rev-anche Ik raad je aan even een eigen topic aan te maken, en dan @AORUS – GIGABYTE te taggen met @ (een topic hi-jack is niet toegestaan). Sowieso zijn er een aantal stappen die je dient te ondernemen en te documenteren, zodat we je gericht kunnen helpen. Kortom, wat heb je allemaal gedaan om een en ander uit te zoeken?

Ik ben er in ieder geval vrij zeker van dat als je geen CPU met een GPU erop hebt, dat de HDMI op het moederbord niet gaat functioneren. Dus deze HDMI poort zal alleen werken met een Ryzen G CPU zoals een Ryzen 2200G & 2400G met een Vega GPU onboard. De HDMI werkt dus alleen maar als Pass-thru van een GPU. Wil je audio over HDMI dan dien je de HDMI van je losse grafische kaart te gebruiken. Het interne SPdiff kabeltje wat je hebt gebruikt is voor het routen van audio van je moederbord naar je grafische kaart, niet naar moederbord HDMI.
SPDIF_O (S/PDIF Out Header)
This header supports digital S/PDIF Out and connects a S/PDIF digital audio cable (provided by expansion
cards) for digital audio output from your motherboard to certain expansion cards like graphics cards and
sound cards. For example, some graphics cards may require you to use a S/PDIF digital audio cable for
digital audio output from your motherboard to your graphics card if you wish to connect an HDMI display
to the graphics card and have digital audio output from the HDMI display at the same time. For information
about connecting the S/PDIF digital audio cable, carefully read the manual for your expansion card.
Als je de monitor niet wilt routen via de Sony, dan dien je de audio via 'spdiff' naar de versterker te routen, of gewoon via stereo uit naar tulp in op je Sony. Mocht je na deze opmerkingen nog vragen hebben, graag een nieuw topic, en tag mij/gigabyte maar en ik help je graag.

[Voor 27% gewijzigd door millman op 02-06-2019 07:03]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee