Geuren neutraliseren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:45

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Ik woon sinds kort boven een bakkerij en een Turks / Italiaans restaurant annex döner-zaak. Dit was geen vrijwillige keuze, hiervoor was ik dakloos. Ik blijf zoeken naar betere woonruimte, maar goed, ik zoek al 3 jaar, en als ik de wachtlijsten mag geloven, kan het, als ik pech heb, nog wel een jaar of 4 à 6 duren.

Een groot nadeel van hier wonen, is dat ik bijna dag en nacht in de - voor mij - vieze luchtjes zit. Gist, deeg, vers gebakken brood, verbrand brood, gesmolten kaas, frituur, afgewerkt vet, sigarettenrook, pizza, etc. etc. Ik vind het vreselijk. Nu is mijn neus ook extreem goed, dus de combinatie is behoorlijk ongelukkig.

Het huis zelf is gatenkaas, d.w.z. dat het niet mogelijk is om alle gaten en kieren dicht te krijgen en zo de lucht buiten te houden.

Is er een, betrouwbaar, goed werkend apparaat dat deze luchtjes kan neutraliseren?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Is wennen een optie? Ik heb boven een rijtje gewoond met een Chinees, een Turkse supermarkt/Doner-tent en een snackbar. Mijn ook uitstekende neus was er op een gegeven moment immuun voor. Dat duurde ongeveer een half jaar als ik het me goed herinner.

Toen dit een jaar of tien geleden speelde heb ik best wat gezocht, maar niets kunnen vinden dat een nagenoeg permanente toestroom kon neutraliseren. Misschien is dat nu anders.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik denk dat het belangrijk(er) is om uit te zoeken of jouw huis en belendende panden geen doorgeefluik hebben voor geuren. Dat je aangeeft dat jouw huis een gatenkaas is, daar valt tot op zekere hoogte vast wel iets aan te doen. Maar als je ook een centrale ventilatiekoker deelt of anderszins elkaars geuren kan verspreiden, dan heb je een ander probleem.

Geen idee hoe alles erbij staat maar het meest logische zou zijn: een minimale overdruk in je huis genereren. Al is het maar 1% hogere luchtdruk dan de buitenkant van je gatenkaas, dan duw je dus eigenlijk alles je huis uit (ook je eigen geurtjes).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Fijn dat je een woonruimte gevonden hebt maar continu zulke lucht om je heen is ook niet prettig. Ik heb hetzelfde met sigarettenrook sinds mijn nieuwe onderburen. Ik kan nu geen ramen openzetten zonder die lucht binnen te krijgen.

Ik weet niet van een apparaat dat die luchten kan neutraliseren. Er zijn er wel een paar die dat beweren te doen maar ik betwijfel hoe effectief dat is. Sowieso komt het meestal erop neer dat je de bron aan moet zuigen en dat de output dan geneutraliseerd is. In jouw geval lijkt de bron echter om je heen te zitten.

Over de bron gesproken... Is de afzuiging van het restaurant wel in orde? Heb je met hun al eens een gesprek aangegaan? En met je verhuurder (aanname)? Exact wat @MAX3400 zegt, als zij zorgen voor een lagere luchtdruk dan in jouw woning staat, zal jij geen last meer hebben van die lucht.

Voor mij hielp overigens ook dat het blijkbaar niet toegestaan is dat er gassen van de onderburen naar mijn woning mogen lekken. Dit in verband met brand(gevaar). Ik weet alleen niet meer of dat landelijk zo geregeld is. Bij mij is dus alles dichtgekit en gepurred om de rooklucht via de binnenkant in ieder geval te blokkeren.

[ Voor 24% gewijzigd door Room42 op 18-05-2019 10:33 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Room42 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 10:30:
Voor mij hielp overigens ook dat het blijkbaar niet toegestaan is dat er gassen van de onderburen naar mijn woning mogen lekken. Dit in verband met brand(gevaar). Ik weet alleen niet meer of dat landelijk zo geregeld is. Bij mij is dus alles dichtgekit en gepurred om de rooklucht via de binnenkant in ieder geval te blokkeren.
Definieer "gassen"; dat is namelijk alles wat geen vaste en vloeibare vorm heeft. Oh wacht, daar ademen we ook mee ;) Je punt is duidelijk...

Allicht kan inderdaad niet alleen de verhuurder maar ook de gemeente eens wat (spreekwoordelijk) olie op het vuur gooien; uitstoot, en zeker in/om woongebieden, is vaak gebonden aan tijden en metingen. Dan kan het niet zo zijn dat zodra een bakker dicht gaat, dat de omgeving nog last heeft van "rest geuren".

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
MAX3400 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 10:36:
[...]

Definieer "gassen"; dat is namelijk alles wat geen vaste en vloeibare vorm heeft. Oh wacht, daar ademen we ook mee ;) Je punt is duidelijk... [...]
Ja, ook de winden van je onderburen hoef je niet te ruiken.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• doomtech
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 09:08
Semi off topic, maar ik zou hier wel mee oppassen. Een ex-collega van me heeft ooit in dezelfde situatie gezeten maar dan boven een sushi tent. Die was er zo aan gewend, echter kon je deze persoon letterlijk op tien meter afstand ruiken op het werk. Ze had het alleen zelf niet meer door.

Dit kwam omdat de geur helemaal in de kleding was getrokken, en er blijkbaar niet tegenop te wassen was. Met alle scheve blikken van dien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Ik durf niet het gesprek aan te gaan met de verhuurder of de bakker en Turk. Uit de summiere reacties die ik krijg van m'n buren, leid ik af dat zij zich erbij neer gelegd hebben, dan wel er geen last van hebben.

Overdruk creëeren klinkt als een optie waar naar gekeken kan worden, thnx. Wellicht icm airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
MAX3400 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 10:29:
Geen idee hoe alles erbij staat maar het meest logische zou zijn: een minimale overdruk in je huis genereren. Al is het maar 1% hogere luchtdruk dan de buitenkant van je gatenkaas, dan duw je dus eigenlijk alles je huis uit (ook je eigen geurtjes).
Met 1% overdruk krijgt Ardana haar deuren niet meer open (of dicht) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
De kunst kan inderdaad zijn om lucht aan schone kant aan te zuigen, al dan niet in combinatie met overdruk.

Er zijn huis tuin en keuken middeltjes zoals azijn, kattenbakkorrels, etc.

Een luchtionisator kan ook geurtjes verdrijven. Weet echter niet of die direct als consumentenapparaat beschikbaar zijn. En het genereert ozon.

Luchtreinigers heb je ook (van Philips en anderen) die claimen ook geurtjes te verwijderen maar geen idee hoe goed ze daarin zijn. Zou je eigenlijk eens moeten lenen.

Onderschat niet hoe ver je kunt komen met een bus kit en pur. Ik heb het helaas moeten doen toen de buren na de keukenverbouwing lucht van de afzuigkap in de spouw bliezen.

En met de veroorzakers kom je er typisch niet uit omdat er vaak geen oplossing is waarbij niemand benadeeld wordt. Ken een verhaal van een VVE die te maken had met een doner zaak op de begane grond die binnen de normen bleef (afzuiginstallatie, filters, etc) maar waarbij de bewoners boven de zaak er absoluut niet gelukkig mee waren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:09
Wietkwekers gebruiken koolstoffilters om de ruimte te ontdoen van luchtjes.

https://www.royalqueensee...cannabis-kweekruimte-n854

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Rukapul schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 11:00:
Onderschat niet hoe ver je kunt komen met een bus kit en pur.
Ik begin met een houten vloer (waar nu al laminaat overheen gelegd is en waar een keukenblok overeen staat) over een oppervlakte van bijna 39m2 van planken van 10 cm breed, waar kieren van 1-10 mm tussen zit. Ik kon, voordat ik er laminaat over legde, tussen de planken door zo de winkel beneden in kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:37
Ardana schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 11:12:
[...]

Ik begin met een houten vloer (waar nu al laminaat overheen gelegd is en waar een keukenblok overeen staat) over een oppervlakte van bijna 39m2 van planken van 10 cm breed, waar kieren van 1-10 mm tussen zit. Ik kon, voordat ik er laminaat over legde, tussen de planken door zo de winkel beneden in kijken.
Volgens mij is een goed gelegde kliklaminaatvloer best wel redelijk dicht. De kieren bij de muur afkitten en iets voor onder je keukenblok verzinnen zou wel eens kunnen helpen. Al was het maar om overlast te verminderen.

Vraag me wel af hoe het zit qua regelgeving op het gebied van brandveiligheid enzo. Is het een eigen huisnummer waar je woont? Dan moet er volgens mij gewoon een x minuten brandwerend plafond tussen. Wellicht is dit anders als je officieel een kamer in die bakkerij huurt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Xander schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 11:23:
[...]
Volgens mij is een goed gelegde kliklaminaatvloer best wel redelijk dicht. De kieren bij de muur afkitten en iets voor onder je keukenblok verzinnen zou wel eens kunnen helpen. Al was het maar om overlast te verminderen.

Vraag me wel af hoe het zit qua regelgeving op het gebied van brandveiligheid enzo. Is het een eigen huisnummer waar je woont? Dan moet er volgens mij gewoon een x minuten brandwerend plafond tussen. Wellicht is dit anders als je officieel een kamer in die bakkerij huurt.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Onder het keukenblok kan ik niet komen, dat durf ik ook niet weg te slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 247398

Rand van het keukenblok kun je nog dicht kitten.

Verder helaas niet zoveel aan te doen. Thuisapparatuur (luchtreinigers, afzuigkap) doet wel iets maar hebben onvoldoende capaciteit voor een hele ruimte. Heb een luchtreiniger met ‘voldoende’ capaciteit, ionisering en koolfilter gehad. Vast goed tegen (fijn)stof en pollen maar tegen kooklucht deed het niet veel.

Vetlucht trekt overigens diep in stoffen. Weet niet hoe erg die is maar kledingkast goed dicht maken is wellicht verstandig.

Wierook. Azijn. Baking soda (heb ik standaard in mijn koelkast staan, werkt perfect) Loopt alleen in de papieren...

(HSP’er met gevoelige neus hier. Ventilatietoosters gingen al dicht als buuv ging koken... Als ex-roker weet ik dat roken uitermate effectief is om geen last van geuren te hebben ;))

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 247398 op 18-05-2019 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

doomtech schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 10:49:
[...]

Semi off topic, maar ik zou hier wel mee oppassen. Een ex-collega van me heeft ooit in dezelfde situatie gezeten maar dan boven een sushi tent. Die was er zo aan gewend, echter kon je deze persoon letterlijk op tien meter afstand ruiken op het werk. Ze had het alleen zelf niet meer door.

Dit kwam omdat de geur helemaal in de kleding was getrokken, en er blijkbaar niet tegenop te wassen was. Met alle scheve blikken van dien...
Dat klinkt niet goed :X Zo erg was het bij mij gelukkig niet, geen idee of het bij @Ardana wel zo erg is.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:37
Ardana schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 11:42:
[...]

Onder het keukenblok kan ik niet komen, dat durf ik ook niet weg te slopen.
Why? Daar zit toch zeker wel gewoon een verwijderbare plint?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-07 16:58
@xander er zijn nog wel eens keukens met een compleet vastgemaakte plint. Geen idee waarom je dat zou doen maar het bestaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ondervloer van alufolie op laten staan aan de randen. zvm kieren afdichten met kit.(action) qua luchtververser zou ik oa een actief koolstoffilter overwegen op een afzuigsysteem. slk raam kan niet open, balkondeur of raam aan andere zijde, of zit het rond om ?

Sok met kattenbakvulling
bakjes/schaaltjes met azijn
zijn wat huis-tuin en keuken dingen

[ Voor 15% gewijzigd door Hackus op 18-05-2019 16:12 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-07 17:21
Ardana schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 10:51:
Ik durf niet het gesprek aan te gaan met de verhuurder of de bakker en Turk. Uit de summiere reacties die ik krijg van m'n buren, leid ik af dat zij zich erbij neer gelegd hebben, dan wel er geen last van hebben.
Waarom niet?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
offtopic:
@WEBGAMING Ardana zit duidelijk in een kwetsbare situatie en huisbazen profiteren daarvan om geld te verdienen met panden die niet aan de norm voldoen. Klagen gaat men toch niet doen want dan staat men letterlijk terug op straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:38
Ardana schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 11:12:
[...]

Is nu waarschijnlijk te laat maar je kan bij de bouwmarkt goedkoop plastic halen en onder jelaminaat leggen. Dan heb je veel kierwerk in een keer weg.

Mijn ouders hebben er een staan die op deze lijkt https://www.coolblue.nl/p...72/philips-ac2887-10.html (weet niet of het exact de zelfde versie is).
Wat mijn ervaring daarmee is dat het wel werkt - maar waarschijnlijk onvoldoende voor wat je zoekt. Zeker als je constant de aanvoer van dit soort lucht hebt dan gaat een filter weinig helpen. Het werkt als je een uurtje hebben lopen bakken en je wilt voor het slapen de geur wat minder in je slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-07 17:21
Admiral Freebee schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 17:11:
offtopic:
@WEBGAMING Ardana zit duidelijk in een kwetsbare situatie en huisbazen profiteren daarvan om geld te verdienen met panden die niet aan de norm voldoen. Klagen gaat men toch niet doen want dan staat men letterlijk terug op straat.
Dat begrijp ik, maar je zal er niet uit vliegen door een gesprek aan te gaan. (als je gewoon normaal doet natuurlijk)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:55
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lampe berger. Niet goedkoop. Wel een 'luchtverfrisser' die echt aangenaam ruikt. Het zou ook geurtjes neutraliseren.

Geen idee of het wat is voor je. Ik ben het type dat gruwt van Axe, parfumloos afwasmiddel gebruikt en altijd de was extra spoelt.

- die schoot me nog te binnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
peltco schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 17:29:
[...]

Is nu waarschijnlijk te laat maar je kan bij de bouwmarkt goedkoop plastic halen en onder jelaminaat leggen. Dan heb je veel kierwerk in een keer weg.

Mijn ouders hebben er een staan die op deze lijkt https://www.coolblue.nl/p...72/philips-ac2887-10.html (weet niet of het exact de zelfde versie is).
Wat mijn ervaring daarmee is dat het wel werkt - maar waarschijnlijk onvoldoende voor wat je zoekt. Zeker als je constant de aanvoer van dit soort lucht hebt dan gaat een filter weinig helpen. Het werkt als je een uurtje hebben lopen bakken en je wilt voor het slapen de geur wat minder in je slaapkamer.
Deze houden ruimtes tot 80m2 schoon. Een van de reviews spreekt over het verwijderen van de geur van houtrook, dus dat zou positief zijn. Vandaag is de bakkerij gesloten, maar is dus de geur van frituur extra doordringend. Ik ga maandag maar eens bellen met CoolBlue, kijken wat die adviseren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-07 22:13
Ardana schreef op zondag 19 mei 2019 @ 16:38:
[...]

Deze houden ruimtes tot 80m2 schoon. Een van de reviews spreekt over het verwijderen van de geur van houtrook, dus dat zou positief zijn. Vandaag is de bakkerij gesloten, maar is dus de geur van frituur extra doordringend. Ik ga maandag maar eens bellen met CoolBlue, kijken wat die adviseren...
Ik denk niet dat deze Philips luchtreiniger je een geschikte oplossing zal bieden. Het werkt wel om de lucht te reinigen, maar tot op zekere hoogte. Ik heb dit soort luchtreiniging apparaten ook, niet van Philips maar Trotec. Met name om de echt muffe lucht te reduceren die hier aanvankelijk te vinden was, in combinatie met ontvochtigers om de woning goed droog te krijgen / houden.

Wat betreft de muffe geur ontnemen in de woning, dat heeft circa een maand geduurd tot met name ook bezoek dit niet meer opviel. Ook het ontvochtigen met dit soort consumenten apparatuur, ging wel redelijk wat tijd overheen :9.

Maar belangrijk om te realiseren, het is geen afzuiging. En gezien jij direct verschil merkt tussen wat voor geurtjes er hangen bij het wel of niet open zijn van de bakker, lijkt het er op dat er gewoonweg een continue flow is naar jouw woning. Indien je een gedeelde ventilatie schacht hebt, kun je kijken of je hier een gemotoriseerde ventilator in kunt zetten dan wel een sterkere. En deze gewoon full-time laten draaien. Als jij continue lucht jouw woning hiermee uitzuigt, zal er weinig via deze weg jouw woning nog binnen komen.

Het tweede dat ik zou doen is eventuele gaten en kieren toch zoveel mogelijk dichten. Ja, het kan een vervelend klusje zijn. Maar zelfs in het ergste geval ben je er na een dag toch echt wel ruimschoots klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
Kan je niet met een kitspuit wat gaten in ieder geval dichten en eventueel plamuren/purschuim? Dat kan al een hoop denk ik wel tegenhouden.

Kan er daarnaast een raam open waar de geur niet vandaan komt of dat je ventileert om het door te laten trekken. Dan maar tocht maar ook wat minder last ervan.

Ik zou toch de ergste oorzaak proberen te vinden want hoe lief en leuk en aardig maar als je ergens een beetje kan pleisteren en daarmee beetje comfort kan vinden, dan heb je al winst.

Ik ben laatst ook met de kitspuit even langs al mijn ramen en deuren gegaan want mijn voordeur zaten behoorlijke spleten in en ik rook altijd die gore wierook en etenslucht (Indiërs) (niet dat ik iets tegen wierook heb maar niet zo sterk dat je alleen dat nog maar ruikt). Dat is niet de duurste oplossing.
Ik weet wel hoe erg het is en zeker als o.a. bakkerij onder je hebt, daar word je helemaal gek van de luchten. Heerlijk maar het trekt helemaal door je woning.
Vaak moeten ze ook de afzuiguitlaat helemaal boven de woning laten uitkomen om zo min mogelijk hinder te laten ontstaan. Toch ruik je het daarna wel maar ok, het gaat om het idee.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Even een situuatie-schets:
1 rechthoekige kamer op de 1e verdieping, op een houten vloer, met daarbovenop een laminaatvloer en een keukenblokje. Er hangt een afzuigkap (met afvoerpijp zonder mechanische afzuiging) uit het jaar kruik, naast de 'voordeur' die uitkomt op de gezamenlijke gang, met gezamenlijke douche en toilet en trap naar beneden. Het gaat om een soort studentenwoning.
Tegenover de keuken zit het raam, met 1 bovenlichtje en 1 raam, beiden kunnen ze naar buiten toe open.

De trap naar beneden komt uit in het hok van het Turk/Italiaanse restaurant. Hier staat hun IBC met oud vet, roken ze, staat hun lege glaswerk en onze fietsen. De deur tussen hun keuken de het hok staat eigenlijk altijd open. De bakker is het pand het ernaast, maar direct ónder mijn woning zit een Poolse winkel.

Ik kan niks zien van afzuiging, maar ik kan ook niet binnenkijken bij restaurant noch bakkerij. De afzuiging loopt iig niet door of zichtbaar langs mijn kamer. Ik kan ook, behalve toen er nog geen laminaar lag, niks aan lekken zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-07 17:53
Wij hebben in ons bedrijfspand te maken met een muffe putlucht. Diverse bureaus hebben al onderzoek gedaan en oplossingen aangeboden. Alleen de geboden oplossingen geven geen garantie of het probleem daarmee is opgelost. De verhuurder wil hier dus niet in investeren.

Tot er een oplossing komt staan en twee Rituals parfum diffusers. Met een subtiel luchtje uit de collectie wordt de putlucht wel onderdrukt. Via de app kun je de diffuser zijn kracht laten regelen.

Ik ben geen voorstander van chemische luchtjes in de werkomgeving alleen die putlucht is gewoon ondraaglijk en doen we niks stinkt alles wat in de kantoorruimte staat naar put. Als ik een tas meeneem naar huis die een week in de kantoorruimte heeft gelegen dan ruik je thuis de putlucht ook nog eens.

De diffuser kun je hier vinden: https://www.rituals.com/nl-nl/the-perfume-genie-1103780.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
offtopic:
@gumtree Dat klinkt niet echt als een gezonde werkplek! Zijn de nodige instanties het wel eens met deze omgeving? :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-07 17:53
Room42 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 18:38:
offtopic:
@gumtree Dat klinkt niet echt als een gezonde werkplek! Zijn de nodige instanties het wel eens met deze omgeving? :X
Huur is al opgezegd. De putlucht is volgens de deskundigen niet schadelijk. Gewoon vervelend. Het schijnt te maken te hebben met de dalende grondwaterstand veroorzaakt door een bronbemaling die in de straat al enige tijd loopt i.v.m. rioolwerkzaamheden en helaas ook nog wel 2 jaar blijft lopen.

Ik wet eerlijk gezegd niet wat ik liever ruik als ik moest kiezen tussen sigarettenrook of putlucht zou ik voor de laatste kiezen,

[ Voor 3% gewijzigd door gumtree op 19-05-2019 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vergeet het advies van CoolBleu alsjeblieft. Ben ervaringsdeskundige qua gevoelige neus. Consumentenspul gaat je niet helpen.

Vaporub en een uur mediteren op de geur misschien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-06 15:48
Luchtreinigers gaan je helaas niet helpen, het is duur spul en filters moeten ook om het half jaar tot jaar vervangen worden (vaak € 100+). Handig voor in de slaapkamer maar voor een woonkamer waar je de hele avond een gourmet of steengrill feestje hebt gehad helpt het niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Mja, het vervangen van het ene luchtje voor het andere gaat in mijn geval niks doen, dan heb ik enkel 2 luchtjes waar ik me aan erger. Ik heb ook echt de schurft aan (huis)parfums en zo'n beetje alle geuren die je kan verzinnen.

Ik zit er bijna over te denken om een klacht in te dienen bij de gemeente (milieuoverlast), bij m'n buren te vragen of het bij hen ook zo erg is, of af te wachten tot ik wanhopig genoeg ben om te wenden tot minder nette oplossingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gok dat je buren geen gevoelige neus hebben... Hoe vaak ik al niet voor gek verklaard ben omdat ik me stoor aan geluidjes of geuren; al klaar met eten voor het bestellen door de geur van verbrande knoflook enzo.

Lampe berger ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ik kijk hoe onze mechanische ventilatie werkt en wat de capaciteit daarvan is, dan zou je dat natuurlijk ook om kunnen draaien. Frisse lucht aanzuigen van buiten (mech vent unit heeft een aantal aansluitingen) en de outlet in de woonkamer. Zo maak je een kleine overdruk en ben je er.
MV units zijn niet zo duur en vast wel 2e hands te krijgen. Zeker de DC varianten verbruiken niks. Worth a shot imho :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:41
Zou het dan kunnen dat de vieze lucht door je afzuigkap naar binnen trekt? Aangezien het restaurant ook veel vieze lucht 'op de gang loost'. Misschien een kartonnetje fabriceren waarmee je de afzuigkap kunt afdichten zolang hij niet gebruikt wordt?

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
fonsoy schreef op maandag 20 mei 2019 @ 21:12:
Zou het dan kunnen dat de vieze lucht door je afzuigkap naar binnen trekt? Aangezien het restaurant ook veel vieze lucht 'op de gang loost'. Misschien een kartonnetje fabriceren waarmee je de afzuigkap kunt afdichten zolang hij niet gebruikt wordt?
Wat ik begrepen heb is het een huis zonder mechanische ventilatie. De ventilatie is dan niets meer dan een open pijp naar buiten toe. Geen van de bewoners mag dan ook een mechanische ventilatie gebruiken, omdat je daarmee de lucht bij de buren naar binnen pompt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-07 20:45

Theo

moederbord

Een koolstoffilter is wat je zoekt :)

In mijn vorige (lees: ouderlijke) woning daar stonk het binnen ook regelmatig naar huisdieren en sigarettenrook. Een Philips luchtreiniger met actief koolstof en HEPA filter zorgde ervoor dat de stank in huis een heel stuk afnam (vader die gewoon niet in huis ging roken was uiteraard geen optie :'( )
Belangrijk is wel dat je regelmatig de filters moet vervangen.

Verder kun je ook overwegen om een mechanische ventilatiebox te kopen (via Marktplaats: 50 euro) en veel lucht van buiten naar binnen te blazen. Dan krijg je een overdruk in huis waardoor de lucht niet meer door de muur/vloer heen komt. Eis is dan wel dat het buiten uiteraard niet stinkt :P
Maar dit is alleen handig als je niet zelf de energierekening hoeft te betalen; want naast het stroomverbruik stijgt je gasverbruik wel redelijk; op vol vermogen (250 kuub per uur aan luchtverplaatsing) kost het zo'n 100 euro aan stroom, plus 400 euro aan gas per jaar. (de lucht moet immers ook worden verwarmd)

Ik heb thuis de slaapkamer op een lichte overdruk; de ventilatie blaast zo'n 75 kuub per uur de slaapkamer in. (en stroomt vanuit daar de overloop op) Gevolg is dat er in de slaapkamer geen geur komt vanuit de rest van het huis. Ik kan speklapjes aan laten branden tot het rookalarm afgaat; maar in de slaapkamer ruik je als enige plek in huis niks.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Ardana schreef op maandag 20 mei 2019 @ 17:23:
Mja, het vervangen van het ene luchtje voor het andere gaat in mijn geval niks doen, dan heb ik enkel 2 luchtjes waar ik me aan erger. Ik heb ook echt de schurft aan (huis)parfums en zo'n beetje alle geuren die je kan verzinnen.

Ik zit er bijna over te denken om een klacht in te dienen bij de gemeente (milieuoverlast), bij m'n buren te vragen of het bij hen ook zo erg is, of af te wachten tot ik wanhopig genoeg ben om te wenden tot minder nette oplossingen...
Is het echt hoofdzakelijk een "externe" geur? Of is de geur in de loop der jaren ook in je woning zelf getrokken? In het geval van dat laatste kun je een ozonbehandeling overwegen (zelf zo'n apparaat huren)

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-07 15:06
Niet om je probleem te minimaliseren, maar als je zo goed ruikt kan ruiken, zit daar dan geen job in? Lijkt me dat dit talent niet alleen nadelen hoeft te hebben.
Verder succes met de situatie, vrees dat het behelpen wordt tot er iets beters uit de bus komt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
Ozon luchtreiniger werkt altijd wel goed, alleen heeft het geen zin bij constante geurstroom, en dat kan je beter laten werken als je afwezig bent. Of een ionizatortje, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Imnoa schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 12:28:
[...]
Is het echt hoofdzakelijk een "externe" geur? Of is de geur in de loop der jaren ook in je woning zelf getrokken? In het geval van dat laatste kun je een ozonbehandeling overwegen (zelf zo'n apparaat huren)
Ik merk echt of er gebakken en gefrituurd wordt, of niet. Uiteraard trekt het ook in het huis, en ik vermoed dat ik tzt, tegen de tijd dat ik hier weg ga, ook alles mag behandelen met idd 'n ozon-apparaat... boeken, kleding, bank, bed, matrassen, alles.

Ik heb voor de gein / om te proberen zo'n bakje gekocht waarin je wat water doet, met wat etherische olie, in dit geval eucalyptus-olie, een van de sterkste geuren die er is. Deze staat aan de ene kant van de kamer. Je ruikt het níet boven de vetlucht uit aan de andere kant van de kamer...
naftebakje schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 15:09:
Niet om je probleem te minimaliseren, maar als je zo goed ruikt kan ruiken, zit daar dan geen job in? Lijkt me dat dit talent niet alleen nadelen hoeft te hebben.
Verder succes met de situatie, vrees dat het behelpen wordt tot er iets beters uit de bus komt.
Juist voor de meeste ruik-jobs heb je een 'normale' neus nodig, helaas.

Op dit moment zit ik te twijfelen tussen een airco laten installeren die zorgt voor overdruk (kan dat?) en toch een luchtreiniger met actieve koolfilter en/of ionisator. Ik hoef me geen zorgen te maken over de energierekening (ik heb een all-in huur, zonder jaarlijkse afrekening en betaal voor 38m2 € 150 voor verwarming, water en elektra, dus dan mag ik ook wel wat verbruiken vind ik), wel over de stoppen: ik heb 1 groep van 16 ampere voor ál mijn stopcontacten. Er is geen gas hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-07 09:07
Een airco gaat je niet helpen. Een split unit circuleert de lucht alleen in je woning, en een mobiele airco met één slang naar buiten toe creëert juist onderdruk. Wat je zoekt is echt iets van een ventilatiebox die van buiten naar binnen lucht blaast. Luchtreiniger gaat je niet helpen ben ik bang. Niet op zo'n schaal.

Zoek vooral een goed plekje voor je ventilatiebox. Plafond of muurtje kan je zo een gat in boren (met een flinke gatenboor). Maar zorg dat die lucht in ieder geval schoon is. Ver van de afzuiginstallatie, en niet in de wind van andere stank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-07 20:45

Theo

moederbord

Mocht het helpen, ik heb een ventilatiebox liggen en wat buis/pijpwerk en ben regelmatig in Ermelo. Wil je het dus eerst even proberen of het werkt om de ruimte op een lichte overdruk te zetten laat het dan even weten :)

7400 Wp op het dak

Pagina: 1