Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies nodig voor highend allround systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mati1983
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-11 14:09
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil er eigenlijk 'alles' mee kunnen doen. Ik doe veel in lightroom, after effects, premiere en photoshop. Echter klooi ik ook veel met virtual machines en speel ik regelmatig een spelletje. De videokaart heb ik in principe al, die kan mee vanuit mijn huidige machine (Gigabyte GeForce 1080ti OC nogwattes). Mijn monitor is vanuit mijn werkgever onderweg, de nieuwe Lenovo Thinkvision P44W. Verder heb ik geen onboard geluidskaart nodig; ik heb een mooi setje KEF x300a's op mijn bureau staan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Binnen het redelijke. Nu is dat natuurlijk relatief. De setup zoals ik zelf al heb gemaakt (zie onder) vind ik redelijk. Het dubbele bv vind ik minder grappig worden. :+

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, videokaart, monitor, audio en keyboard en muis

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie setup bijgevoegd. 1TB voor OS en apps, 6TB voor lokale data en verdere opslag heb ik al op mijn NAS.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ja, Lenovo (mijn werkgever). Alleen leveren wij geen componenten, dus niet zo relevant lijkt me.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Midi tower vind ik groot zat.. De jaren 'hoe groter hoe beter' liggen achter me :).

Ga je overklokken?
Nee, ook dat ligt achter mij.. (ik word oud). Te weinig tijd. Ding moet gewoon snel en stabiel zijn. Wanneer het tzt te traag wordt, ga ik wel weer nadenken over iets anders..

Wat verwacht je van ons?
Graag jullie advies mbt de samengestelde componenten, alswel graag antwoord op de volgende vragen:

Ik heb 'vroeger' (1995-2010) meer pc's gebouwd dan mij lief is. Ik schat zonder te overdrijven een stuk of 300-400. De basics gaan dus echt wel lukken; het zijn meer de laatste trends/rages van de laatste paar jaar:
  • Is watercooling aan te raden, of kan ik net zo goed voor air cooling gaan op de i9-9900k wanneer ik niet ga overclocken? De AIO's van tegenwoordig vind ik echter wel geinig; zeker bv de RYUJIN die ik tegen kwam online met een schermpje erop.. (het oog wil ook wat). Wanneer jullie een alternatieve AIO voorstellen, mag dat natuurlijk ook. Heb deze nu gekozen omdat-ie er wel leuk uit zag..
  • Overal en nergens zit tegenwoordig RGB op. In mijn build heb ik echter meerdere merken. Gaat dat allemaal een beetje samenwerken middels één stukje software, of ga ik voor ieder merk zijn eigen software moeten installeren? In geval van dat laatste, is de boel dan nog wel synchroon te krijgen? (bord, aio, ram, vga, fans)
  • Qua airflow had ik icm de gekozen kast bedacht: AIO bovenin gemount, met de fans naar buiten blazend, door de radiator heen. Verder de drie 120mm fans aan de zijkant die naar binnen zuigen. Is dat een logische setup of gaat dat niet goedkomen? Die drie fans kunnen ook op de bodem, maar dat ziet er een stuk minder uit vind ik persoonlijk.
  • De gekozen PSU is modulair qua bekabeling. Welke en waar custom kabelsets adviseren jullie wanneer ik alle kabels bv wit, grijs of rood zou willen hebben?
Dit is de set die ik vanavond heb uitgezocht na het nodige gegoogle en geyoutube:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-9900K Tray€ 521,50€ 521,50
1MoederbordenMSI Mag Z390 Tomahawk€ 138,50€ 138,50
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 6TB€ 279,-€ 279,-
1BehuizingenLian Li PC-O11 Dynamic (Wit)€ 118,50€ 118,50
1WaterkoelingAsus ROG Ryujin 360€ 229,-€ 229,-
1VentilatorenCorsair LL120 RGB LED White (Triple Pack), 120mm€ 92,50€ 92,50
2Geheugen internCorsair Dominator Platinum RGB CMT32GX4M2C3200C16€ 249,-€ 498,-
1VoedingenCorsair RM750x (2018) Wit€ 121,13€ 121,13
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 189,95€ 189,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2187,08

Hoop dat jullie wat met mijn (vele?) vragen kunnen. In ieder geval alvast hartstikke bedankt voor alle moeite! _/-\o_

[ Voor 29% gewijzigd door mati1983 op 18-05-2019 00:15 ]

Alle reacties

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Qua vragen zit het wel snor zie ik, maar lees dit even en fix je lijstje ;)

Dusssss....
Wat betreft AIO's, die presteren niks beter dan een degelijke luchtkoeler en maken in sommige gevallen meer geluid.
Wat betreft airflow, front intake, rear + top outtake, je kan als je een dikke waterloop hebt in zo'n kast inderdaad ook fans of een radiator op de bodem plaatsen maar dat lijkt me hier niet zo van toepassing.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• mati1983
Wintervacht schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 00:01:
Qua vragen zit het wel snor zie ik, maar lees dit even en fix je lijstje ;)
Oops.. Niet gezien :) Fixed, thanks!

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-11 17:35
@mati1983

- waterkoeling hoeft inderdaad niet, tenzij je het de meerprijs echt waard vindt voor het uiterlijk. Op stock kun je prima uit met bv een pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition of pricewatch: be quiet! Dark Rock 4 (is wat mooier qua uiterlijk).

- Doorgaans heeft ieder merk inderdaad zijn eigen rgb software, maar sommige msi borden komen met een jcorsair header waarmee je corsair rgb aan kunt sturen via de msi software. Het bord dat je nu hebt heeft dat niet dus daar zou ik dan even op letten. Die Asus aio zal sowieso met asus software gestuurd moeten worden.

- Qua voeding zou ik extention kabels halen voor de kabels die zichtbaar zullen zijn in je case. https://tweakers.net/pric.../?keyword=gelid+extention. Lekker makkelijk en compatible met alle voedingen.

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:05
Persoonlijk zou ik die 6TB hdd eruit gooien en voor meerdere schijven gaan.
Ten eerste is 280 euro voor 6 TB echt veel te veel gezien 3tb onder de 80 te krijgen is.
Ten tweede ben je minder data kwijt als een hdd het begeeft.
Zo lang meer hdd's goedkoper is als 1 grote zou ik altijd voor meer schijven gaan puur en alleen al voor data veiligheid.

Qua geheugen creëer je een serieus probleem qua cooling en forceer je jezelf om watercooling te nemen omdat 2 van de 2 top air coolers voor de 9900k geen ruimte geven voor dit hele hoge geheugen.
Tevens is er ook sneller geheugen te vinden als dit maar dit zal geen discolicht hebben.

• mati1983
DanDGT schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 11:10:
@mati1983

- waterkoeling hoeft inderdaad niet, tenzij je het de meerprijs echt waard vindt voor het uiterlijk. Op stock kun je prima uit met bv een pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition of pricewatch: be quiet! Dark Rock 4 (is wat mooier qua uiterlijk).

- Doorgaans heeft ieder merk inderdaad zijn eigen rgb software, maar sommige msi borden komen met een jcorsair header waarmee je corsair rgb aan kunt sturen via de msi software. Het bord dat je nu hebt heeft dat niet dus daar zou ik dan even op letten. Die Asus aio zal sowieso met asus software gestuurd moeten worden.
Dus, even platgeslagen. Eigenlijk moet ik alles wat licht geeft eigenlijk gewoon van hetzelfde merk kopen, wil het straks een beetje smoelen en geen kermis attractie worden? :) Oke.. (en ja, ik wil wel extra betalen voor de looks)
- Qua voeding zou ik extention kabels halen voor de kabels die zichtbaar zullen zijn in je case. https://tweakers.net/pric.../?keyword=gelid+extention. Lekker makkelijk en compatible met alle voedingen.
Ah gewoon verlengen.. Kan ook natuurlijk! Goed idee, thanks!

• mati1983
computerjunky schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 14:48:
Persoonlijk zou ik die 6TB hdd eruit gooien en voor meerdere schijven gaan.
Ten eerste is 280 euro voor 6 TB echt veel te veel gezien 3tb onder de 80 te krijgen is.
Ten tweede ben je minder data kwijt als een hdd het begeeft.
Zo lang meer hdd's goedkoper is als 1 grote zou ik altijd voor meer schijven gaan puur en alleen al voor data veiligheid.

Qua geheugen creëer je een serieus probleem qua cooling en forceer je jezelf om watercooling te nemen omdat 2 van de 2 top air coolers voor de 9900k geen ruimte geven voor dit hele hoge geheugen.
Tevens is er ook sneller geheugen te vinden als dit maar dit zal geen discolicht hebben.
Dank voor je input!

Ik heb om eerlijk te zijn gewoon even 'een 6TB disk' gepakt. Wanneer 3TB onder de 80 zit, dan slaat 280 voor 6 inderdaad nergens op! Verlies van data ben ik niet zo heel bang voor.. Die 6TB zal meer een grote 'temp' folder worden voor wat verdwaalde downloads etc. Mijn 'bewaar-data' staat op m'n nas (iscsi).

Goede tip ook qua ruimte, thanks!
Pagina: 1