Tweede netwerk en/of router/switch voor een mobiel cluster

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-10 18:49

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Topicstarter
Ik ben op dit moment bezig om een clustertje op te zetten middels 6 raspberry pi's. Het uiteindelijk doel is dat dit mobiel wordt: m.a.w. ik kan het oppakken en naar een andere locatie brengen en gebruiken.

Nu ben ik zelf niet zo'n held in netwerken dus zit ik een beetje met het volgende:

- De nodes hebben statische ip's
- Ik wil domweg een internet kabeltje pakken waar ik dan ook ben, en deze in een switch/router prikken die bij het 'cluster' hoort.
- Zonder aanpassingen in het originele netwerk (van de locatie waar ik ben), zou ik graag op zijn minst een werkend subnet willen hebben voor mijn nodes.
- Idealiter heb ik ook gewoon "internet" - met name dat ik iets op het WAN kan bereiken vanuit het cluster.
- Als het benodigd is dat ik mijn laptop verbind met de cluster router om access te krijgen is dat op zich prima.

Kan ik simpelweg elke random switch kopen en de nodes een statisch IP geven op het subnet dat ik wil? Prik ik in de switch een netwerk kabel, werkt alles dan zoals ik denk dat het werkt?

DHCP op de nodes is helaas geen optie.

Beste antwoord (via Douweegbertje op 18-05-2019 11:48)

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:06
Zoals aangegeven kan je met een switch niets doen omdat je met een eigen/apart subnet wil werken dat je ergens op locatie kan aansluiten, hetzij aan "internet" , hetzij aan de LAN die daar reeds bestaat.
Hoeveel centjes wil je voor de router voorzien ?? Je hebt 6 PI's , het zou goed zijn een router te kiezen met vb ineens voldoende poorten. (en die router is dan ook "switch" voor de 6 poortjes met de PI's en speelt router voor de communicatie naar de buitenwereld/ander netwerk.

Als je wat wil bijleren kan je overwegen redelijk goedkoop iets als een Mikrotik aan te schaffen.
Een Mikrotik RB4011iGS+RM (199 eur) geeft je 10 GigabitEthernet poorten (mogelijk om dat te groeperen tot 1 "switch" van 9 poorten) en een "WAN" poort waar je "Internet" kan op hangen etc. (of een ander netwerk waar je op locatie zit)

Dan heb je 1 device en je bent klaar.
Goedkoper alternatief is een kleine 8-poort LAN-switch (gigabit) met daarvoor een kleine routertje (maakt niet uit) van 50-100 euro. Maar dan heb je 2 kastjes, 2 powerblokjes etc,etc.

Qua IP adressen moet je even kijken om je cluster allemaal vaste IP's te geven uit een reeks RFC1918, zoals de gekende.

192.168.x.y/16
172.16.x.x/12
10.x.x.x/8
(er zijn er nog andere die ook hiervoor gebruikt kunnen worden)

Als je dan met je koffertje met PI's ergens gaat hoef je enkel "kabeltje" van Internet in te stoppen en even de config te checken, soms gebruiken ISP "DHCP" (kabelmodems) maar soms PPPoE (xDSL)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Douweegbertje schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 23:13:
...
Kan ik simpelweg elke random switch kopen...
Nee, je wilt een subnet dus je wil een router kopen.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebas1337
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-10 21:38
Een switch is geen optie omdat je dan in hetzelfde netwerk als de locatie waar je terecht komt zit. Dan kan je niet met je eigen subnet werken maar zit je aan het subnet van de locatie vast.
Je hebt een simpele router nodig met ingebouwde switch (vaak 1 wan poort en een aantal (6 in jou geval) switchpoorten. Of naast de router nog een losse switch.

Dan configureer je dan WAN kant van je router dat hij een IP via DHCP krijgt, de LAN kant configureer je met je eigen subnet. Op je Pi’s geef je dan als gateway het ip van de LAN poorten op je router en als het goed is zal de router de rest voor je doen en kun je vanaf jou Pi’s naar buiten communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
Sebas1337 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 01:28:
Een switch is geen optie omdat je dan in hetzelfde netwerk als de locatie waar je terecht komt zit. Dan kan je niet met je eigen subnet werken maar zit je aan het subnet van de locatie vast.
Je hebt een simpele router nodig met ingebouwde switch (vaak 1 wan poort en een aantal (6 in jou geval) switchpoorten. Of naast de router nog een losse switch.

Dan configureer je dan WAN kant van je router dat hij een IP via DHCP krijgt, de LAN kant configureer je met je eigen subnet. Op je Pi’s geef je dan als gateway het ip van de LAN poorten op je router en als het goed is zal de router de rest voor je doen en kun je vanaf jou Pi’s naar buiten communiceren.
Heb ik het dan correct dat ik vanuit het 'standaard' netwerk niet out of the box het andere subnet kan bereiken?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Zoals aangegeven kan je met een switch niets doen omdat je met een eigen/apart subnet wil werken dat je ergens op locatie kan aansluiten, hetzij aan "internet" , hetzij aan de LAN die daar reeds bestaat.
Hoeveel centjes wil je voor de router voorzien ?? Je hebt 6 PI's , het zou goed zijn een router te kiezen met vb ineens voldoende poorten. (en die router is dan ook "switch" voor de 6 poortjes met de PI's en speelt router voor de communicatie naar de buitenwereld/ander netwerk.

Als je wat wil bijleren kan je overwegen redelijk goedkoop iets als een Mikrotik aan te schaffen.
Een Mikrotik RB4011iGS+RM (199 eur) geeft je 10 GigabitEthernet poorten (mogelijk om dat te groeperen tot 1 "switch" van 9 poorten) en een "WAN" poort waar je "Internet" kan op hangen etc. (of een ander netwerk waar je op locatie zit)

Goedkoper alternatief is een kleine 8-poort LAN-switch (gigabit) met daarvoor een kleine routertje (maakt niet uit) van 50-100 euro. Maar dan heb je 2 kastjes, 2 powerblokjes etc,etc.

Qua IP adressen moet je even kijken om je cluster allemaal vaste IP's te geven uit een reeks RFC1918, zoals de gekende.

192.168.x.y/16
172.16.x.x/12
10.x.x.x/8
(er zijn er nog andere die ook hiervoor gebruikt kunnen worden)

Als je dan met je koffertje met PI's ergens gaat hoef je enkel "kabeltje" van Internet in te stoppen en even de config te checken, soms gebruiken ISP "DHCP" (kabelmodems) maar soms PPPoE (xDSL)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Douweegbertje schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 02:15:
[...]
Heb ik het dan correct dat ik vanuit het 'standaard' netwerk niet out of the box het andere subnet kan bereiken?
Misschien is het goed als je iets meer beschrijft over wat je hier probeert te bereiken. Wat ben je precies aan het maken, voor welk doel, en hoe zou dat gebruikt moeten gaan worden?

En inderdaad, met een eigen subnet achter een router kun je niet zomaar verbinding maken (het netwerk waar je je router aanhangt ziet alleen de router, dus je zult dan in die router e.e.a. goed moeten instellen qua portforwarding naar het clustertje).

[ Voor 23% gewijzigd door Cpt.Morgan op 18-05-2019 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:53
Edgerouter x pakken met een simpel 8 poorts switch erachter en je bent klaar voor ~100/150 euro.

De raspberry zet je in een niet standaard dhcp pool bijvoorbeeld 192.168.222.x en de wan poort van de edgerouter zet je op dhcp.

Zodoende kun je overal je cluster aan het netwerk hangen zonder dat jouw dhcp scope problemen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Douweegbertje schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 02:15:
[...]

Klopt. Je moet portforwarding configureren op de router

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
Cpt.Morgan schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 08:42:
[...]

Misschien is het goed als je iets meer beschrijft over wat je hier probeert te bereiken. Wat ben je precies aan het maken, voor welk doel, en hoe zou dat gebruikt moeten gaan worden?

En inderdaad, met een eigen subnet achter een router kun je niet zomaar verbinding maken (het netwerk waar je je router aanhangt ziet alleen de router, dus je zult dan in die router e.e.a. goed moeten instellen qua portforwarding naar het clustertje).
Ik ben een kubernetes cluster aan het opzetten. 1 loadbalancer, 2x master node, 3x worker nodes.
De bedoeling is dat het vooral leuk is, m.a.w. je hebt er uiteindelijk praktisch gezien helemaal niets aan. Los dus van die ervaring en lol.

Mijn ervaring zelf ligt ook meer bij cloud services waar ik gewoon ook iets makkelijk kan trail & error'n, immers kost daar een router misschien een paar cent per uur ;)

Uiteindelijk is het leuk als je gewoon passief wat dingen kan zien op het cluster. Dus het is ook de bedoeling om wat LCD schermpjes toe te voegen voor stats / metrics. Dat kan rechtstreeks op de pi's. Maar.. ik wil het ook af en toe managen, dus connecten naar mn nodes.

Een collega heeft nog een ubiquiti router liggen met genoeg ports voor wan + de nodes. Dus ik zal hier mee aan de slag gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Douweegbertje schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 11:48:
[...]

Een collega heeft nog een ubiquiti router liggen met genoeg ports voor wan + de nodes. Dus ik zal hier mee aan de slag gaan :)
Pas maar even op, want bij sommige Ubiquity routers kan de aparte poorten wel samen in een (software) "bridge groep" gooien zodat je een switch krijgt met X aantal poorten maar dat geeft serieuze performance degradatie want het is nu eenmaal een router
Check even of die Ubiquity router een model is met ingebouwde switch-chip zoals ER-X, ER-X-SFP, EP-R6 or ER-12 modellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

jvanhambelgium schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 08:13:

Die Mikrotik lijkt me fraai, maar misschien is een kleine GL-iNet router ook iets, bij voorkeur eentje die met PoE gevoed kan worden. Dan zou je op iedere RPi ook nog een PoE HAT kunnen zetten (ik heb goede ervaringen met die van DSLRKIT, die heeft géén fan) om zo alle RPis met PoE te kunnen fouten, en daarmee dus de router incluis.

Dan heb je natuurlijk nog wel een passende switch nodig en eventueel moet je nog wat poorten omgooien om PoE aan de LAN-kant te hebben op de GL-iNet, maar dat is niet zo'n punt met OpenWRT. Scheelt je veel kabeltroep, vooral als je van die kleine flexibele dunne ethernet kabeltjes neemt (kost weinig op AliExpress).

Voor zo'n setje heeft trouwens C4Labs een hele leuke case, daar past direct ook een switch in.

Kun je trouwens ook een andere ondertitel voeren @Douweegbertje? Ik weet niet wat je er mee bereiken wilt, maar zulk ruw taalgebruik lijkt me niets toevoegen op die plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 15:05:
[...]

Kun je trouwens ook een andere ondertitel voeren @Douweegbertje? Ik weet niet wat je er mee bereiken wilt, maar zulk ruw taalgebruik lijkt me niets toevoegen op die plek.
Nee, maar bedankt voor je ontopic input verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
jvanhambelgium schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 12:54:
[...]

Pas maar even op, want bij sommige Ubiquity routers kan de aparte poorten wel samen in een (software) "bridge groep" gooien zodat je een switch krijgt met X aantal poorten maar dat geeft serieuze performance degradatie want het is nu eenmaal een router
Check even of die Ubiquity router een model is met ingebouwde switch-chip zoals ER-X, ER-X-SFP, EP-R6 or ER-12 modellen.
Zal ik zeker doen!

Verder iedereen hartelijk bedankt, ik heb het tijdelijk even opgelost met een cheap TP-Link routertje die ik hier nog had liggen en een switch. Het principe werkt, waar ik dus super blij mee ben.
Uiteindelijk zal ik de router vervangen voor iets wat wel fatsoenlijks is.

Cheers everyone.

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken om iets toe te voegen? Twee posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet gewenst.

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 20-05-2019 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
jvanhambelgium schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 12:54:
[...]

Het gaat hem niet om performance het zijn PI's zou me er echt niet druk over maken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1