Custom water loop advies nodig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dosda3
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23-02 21:22
Beste Tweakers,

Ik ben al geruime tijd bezig met een custom water loop te bouwen in een veel te kleine case.
Waarschijnlijk vinden jullie wel interessant hoe deze build tot stand is gekomen, dus ik heb voor jullie wat foto's toegevoegd. Aangezien mijn eerste radiator (Admiral) begon te lekken toen ik alles in elkaar had, kon ik mijn loop opnieuw opbouwen en heb ik voor een "iets" minder fraaie oplossing gekozen.
Laatste foto's is het huidige eindproduct, waarbij uiteraard het één en ander nog weggewerkt moet worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6um2uDR6GXNt9cJAzNOjZOWy/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DmvczUDTYykDXZ9FgCHUW54O/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hBArjOju6jTArlZ13OtreR0P/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rUautCk66YqJOZwrvZlsPA72/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZGmsM8Zv8QZ80xn76WegzMgI/thumb.jpg

Hardware:
Case: SilverStone Fortress FT03B - Towermodel (modified)
Voeding: Corsair HX1000
Mobo: MAXIMUS VI IMPACT Mini-ITX
Videokaart: AMD Radeon HD 7990 (ooit veel te veel geld aan uitgegeven, maar voldoet nog steeds)
RAM: basic 16gb
SSD: Crucial BX500 240GB
HDD: WD Green HDD, 3TB
Processor: i7 4770k

Waterkoeling:
Pomp + reservoir: EKWB EK-XRES 140 Revo D5
Fittingen: EK-HDC Fitting 12mm - Nickel
Radiator: Phobya G-Changer 360 V.2.
Waterblok mobo: Bitspower AIZ87M6IITX Nickel Plated (ICE Black)
Waterblok GPU: EK-FC7990 SE - Acetal

Zoals jullie op de foto's hebben kunnen zien zit alles in elkaar en loopt het als een trein.
Uiteraard is de build nog niet klaar en heb ik een aantal vragen waar ik een beroep wil doen op jullie kennis.

1. Ik heb drie fans in mijn build welke ik afhankelijk van mijn temperatuur van GPU/CPU automatisch zou willen tweaken. Ik weet dat er op mijn mobo een fan ingang zit, maar wil zo min mogelijk kabels in het zicht. Is het mogelijk om op één FAN aansluiting een splitter te zetten en daarbij drie fans aan te sturen? Ik weet dat er in de bios genoeg opties zijn om dan de snelheid van de fans te bepalen aan de hand van de temperatuur. Echter is dit de beste optie of is een FAN controller misschien een betere oplossing?
2. Ik heb een (Bykski G1/4 "End Cap met Temperatuur Sensor B-PD5-TMR) gekocht om de temperatuur van mijn loop te meten. Kan ik deze aansluiten op mijn moederbord? Ik heb in de handleiding zitten spitten, maar ik kom er niet uit.
3. Het idee van mijn build is om zoveel mogelijk zwart-wit te werken.Ik heb verlengkabels besteld wit gesleeved. Ik heb witte vloeistof (Paste Extreme White, nog niet in mijn build momenteel) en ik heb 3 witte LED fans op mijn radiator. Ik zou graag ook LED strips willen plaatsen, maar hier heb ik geen ervaring mee. Hebben jullie tips waar ik deze kan aanschaffen en hoe ik deze het best aan kan sluiten.
4. Zoals de laatste foto weer geeft wordt het straks een awesome PC. Helaas is dit aan de binnen kant en heb ik de side pannels nog niet aangepast. Hebben jullie hier tips voor? Ik wil niet dat als je straks naar binnen kijkt er een slechte afwerking op de panelen aanwezig, waardoor ik me daaraan ga irriteren.

Mochten er anders tips of tricks zijn of advies om mijn (1e waterkoeling build) nog mooier te maken. Let me know! ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Voor #1:
Je kan de 3 fans toch wel op het mobo prikken?

Ik snap de keuze voor evt. een splitter wel, maar je zal waarschijnlijk toch aan de slag moeten met software om je fancurve te regelen, je mobo kan een gpu fan of een cpu fan regelen a.d.h.v. sensors maar dan stuurt hij maar 1 connectie aan.

Dus stel je sluit je splitter op de CPU fan headers aan en je CPU wordt warm, dan gaat je mobo de CPU fan header aansturen. So far so good, toch?
Maar worst je GPU warm, dan zal je mobo niet de CPU fan headers gaan aansturen maar die voor de GPU, waar niks aan zit..

Als je ze overigens allemaal op het mobo prikt, gaan er gewoon een paar fans, niet allemaal, harder of zachter blazen bij temperatuurschommelingen...

Is een PCIe fan controller niet iets? Dat i.c.m. een stukkie software kun je waarschijnlijk wel gebruiken om je gewenste situatie te realiseren.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dosda3
Wintervacht schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 21:47:
Voor #1:
Dus stel je sluit je splitter op de CPU fan headers aan en je CPU wordt warm, dan gaat je mobo de CPU fan header aansturen. So far so good, toch?
Maar worst je GPU warm, dan zal je mobo niet de CPU fan headers gaan aansturen maar die voor de GPU, waar niks aan zit..
Zeer terecht punt daar had ik niet over nagedacht.
Wintervacht schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 21:47:
Voor #1:
Is een PCIe fan controller niet iets? Dat i.c.m. een stukkie software kun je waarschijnlijk wel gebruiken om je gewenste situatie te realiseren.
is ook nog een mogelijkheid, maar je zou toch denken dat ik met het moederbord een heel eind moet kunnen komen.

Je eerste opmerking heb je een punt, mogelijk is het het beste om de temperatuur meting in het water te doen? indien die teveel stijgt de fans aan sneller te laten draaien? Ik weet niet of er mensen zijn die hiermee ervaring hebben; het reguleren van fans via mobo aan de hand van het watertemp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

dosda3 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 22:27:
[...]

Zeer terecht punt daar had ik niet over nagedacht.

[...]

is ook nog een mogelijkheid, maar je zou toch denken dat ik met het moederbord een heel eind moet kunnen komen.

Je eerste opmerking heb je een punt, mogelijk is het het beste om de temperatuur meting in het water te doen? indien die teveel stijgt de fans aan sneller te laten draaien? Ik weet niet of er mensen zijn die hiermee ervaring hebben; het reguleren van fans via mobo aan de hand van het watertemp?
Eerlijk is eerlijk, ik heb geen temperatuur sensor in mijn loop dus het zou kunnen?
Als er een mobo aansluiting is voor een externe temp sensor zou ik eens naar die mogelijkheid kijken d:)b

Bij mij draaien de radiator fans altijd gewoon op vol vermogen via een molex splitter, maar het zijn wel stille fans, pomp maakt een stuk meer lawaai :p

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick90
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-08 16:21
Wintervacht schreef op zondag 19 mei 2019 @ 23:22:
[...]
Bij mij draaien de radiator fans altijd gewoon op vol vermogen via een molex splitter, maar het zijn wel stille fans, pomp maakt een stuk meer lawaai :p
@dosda3

1. Het klinkt cliche, maar dit is het correcte antwoord. Waarom wil je PWM gebruiken, als je radiator altijd maximale hoeveelheid warmte moet afstaan? Het kan natuurlijk allemaal wel, maar waarom zou je?
Zoals @Wintervacht al zegt; stille fans kopen met een 3 pin of molex aansluiting en gewoon lekker op max. vermogen laten blazen. Is ook vele malen beter weg te werken, want zoals je weet zitten de Fan headers vaak lekker verspreid op een moederbord.

2. Temperatuursensoren kunnen op een mobo uitgelezen worden, maar je mobo moet hiervoor geschikt zijn. Vaak zijn het duurdere mobo's van Asus ROG bijvoorbeeld, welke zijn ingericht voor watergekoelde systemen.
https://www.asus.com/Motherboards/MAXIMUS_VI_IMPACT/ Als ik het goed zie, ondersteunt je mobo de temp sensor niet. Je zal een alternatieve manier hiervoor moeten verzinnen. Het makkelijkste wat je kunt doen, is een temperatuursensor kopen met LCD/LED schermpje o.i.d. of een nieuw moederbord maar dan moet je alles meenemen :/ dus dat lijkt me de minste optie.

3. LED strips zijn er in 2 varianten: 5V of 12V.
Korte uitleg: 5V is vaak digitale LED en met de correcte aansturing kunnen alle LEDs individueel aangestuurd worden. De 12V variant kan alleen alle LEDs op 1 kleur zetten.
Mocht je bijvoorbeeld het merk Bykski gebruiken (hebben overigens goede ledstrips voor niet al te veel geld) heb je een controller nodig en een LED strip welke aansluit op deze controller.
Wil je de aansturing door je mobo laten doen, dan moet je kijken welke versie van Asus Aura je hebt (op je mobo) en een hier een 12V of 5V aansluitkabel voor kopen.

4. Voor afwerking: pass-troughs. Plexiglazen paneeltjes maken, daar kan je vaak dingen achter verstoppen (zoals kabels). Verder snap ik niet helemaal welke side-panels je bedoelt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dosda3
Yorick90 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 14:56:
[...]
maar je mobo moet hiervoor geschikt zijn. Vaak zijn het duurdere mobo's van Asus ROG bijvoorbeeld, welke zijn ingericht voor watergekoelde systemen.
Ik zit er inmiddels over na te denken om een temperatuur meter met display aan te schaffen, wat volgens mij een makkelijke oplossing is. Is het niet mogelijk om een temperatuur meter aan te schaffen en deze via een USB poort aan te sluiten? Mogelijk zou ik op dit manier ook de temp info kunnen gebruiken voor de aansturen van het geheel.
[...]
3. LED strips zijn er in 2 varianten: 5V of 12V.
Korte uitleg: 5V is vaak digitale LED en met de correcte aansturing kunnen alle LEDs individueel aangestuurd worden. De 12V variant kan alleen alle LEDs op 1 kleur zetten.
Mocht je bijvoorbeeld het merk Bykski gebruiken (hebben overigens goede ledstrips voor niet al te veel geld) heb je een controller nodig en een LED strip welke aansluit op deze controller.
Wil je de aansturing door je mobo laten doen, dan moet je kijken welke versie van Asus Aura je hebt (op je mobo) en een hier een 12V of 5V aansluitkabel voor kopen.
Duidelijk, ik zal dit eens onder de loep nemen. LED klinkt altijd zo makkelijk, maar het moet er uiteraard ook fatsoenlijk uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick90
dosda3 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 22:57:
Ik zit er inmiddels over na te denken om een temperatuur meter met display aan te schaffen, wat volgens mij een makkelijke oplossing is. Is het niet mogelijk om een temperatuur meter aan te schaffen en deze via een USB poort aan te sluiten? Mogelijk zou ik op dit manier ook de temp info kunnen gebruiken voor de aansturen van het geheel.
Temp met display zijn niet zo gek duur, maar een temp meter met USB aansluiting ben ik nog niet tegengekomen. Ik durf ook niet met zekerheid te zeggen of deze wel bestaan. Ik ben maar bekend met 2 systemen en dat is dus direct op het moederbord aansluiten of een extern display.
Extern display heb je ook in 2 varianten:
- Display geïntegreerd met sensor en sluit je aan op de buizen (in-line temp meter)
(https://www.aliexpress.co...4627a&transAbTest=ae803_4)
- Display extern (het display bevind zich los van de sensor) en de sensor in een fitting.
https://www.aliexpress.co...f35e3&transAbTest=ae803_4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
gewoon lekker op je cpu temperatuur aansturen die word heter als je gpu.
je gpu kan niet veel heter worden als je cpu want dan heb je je water warm word je cpu warmer gaan je fans aan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dosda3
[...]
Verder snap ik niet helemaal welke side-panels je bedoelt ;)
De voorkant en de zijkant wil ik een zicht gat in maken, zodat je ook echter de waterkoeling ziet lopen.
[...]
4. Voor afwerking: pass-troughs. Plexiglazen paneeltjes maken, daar kan je vaak dingen achter verstoppen (zoals kabels). Verder snap ik niet helemaal welke side-panels je bedoelt ;)
Ik heb een dremel ter beschikking en ben van plan om flexiglas te gebruiken. Heeft iemand ook tips om dit recht te krijgen? Als ik mijn Dremel gebruikt in het staal van mijn zijpaneel is het lastig om een rechte lijn te flexen. Op moment dat ik er dan plexiglas achter plak ziet het er niet meer strak uit.

[ Voor 19% gewijzigd door dosda3 op 24-05-2019 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick90
dosda3 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 18:19:
[...]

De voorkant en de zijkant wil ik een zicht gat in maken, zodat je ook echter de waterkoeling ziet lopen.

[...]

Ik heb een dremel ter beschikking en ben van plan om flexiglas te gebruiken. Heeft iemand ook tips om dit recht te krijgen? Als ik mijn Dremel gebruikt in het staal van mijn zijpaneel is het lastig om een rechte lijn te flexen. Op moment dat ik er dan plexiglas achter plak ziet het er niet meer strak uit.
Ah op zo'n manier. Ja het kan wel met een dremel, heb je ook een decoupeerzaag? Want met een decoupeerzaag kan je redelijk recht zagen als je een malletje van hout maakt.
Je legt dan de plexi (of metalen side panel)-plaat op een houten plaat en je plaatst een balkje over de plexiplaat en schroeft het balkje vast op de houtplaat eronder. Je kan dan de decoupeerzaag laten glijden langs de houten balk tijdens het zagen. Als je dus geen CNC hebt, kan je met deze manier toch rechte lijnen zagen.
Of gewoon een steady hand hebben en de tijd nemen voor het te zagen gedeelte :9
Pagina: 1