Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

add role op nieuwe server lukt niet (server 2016 standard)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ITS PLUS
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-11 17:00
Mijn vraag

Heb een server 2016 draaien. Vers geïnstalleerd. Ik had die eerst alle updates laten doen. Enkele malen herstart na de updates.

Nadien wou ik de active directory domain services toevoegen, maar dit lukt niet;
Ik krijg direct de fout:
"the request to add or remove features on the specified server failed, installation of one or more roles, role services, or features failed. The referenced assembly could not be found. Error: 0x80073701

Ik ben dan op zoek gegaan naar de oorzaak hiervan. Via fora terecht gekomen dat het door een languagepack zou komen. Dit proberen oplossen op vele manieren, maar ik kreeg het niet in orde. Updates terug allemaal afgehaald, sfc scan, dism uitgevoerd, niets hielp.

Aangezien er nog niet zo veel op stond leek het me beter toestel opnieuw te installeren.
Na de installatie geen updates laten uitvoeren, dacht dat het misschien daarvan zou komen;
Nu is de fout identiek. Een juist geïnstalleerde server, en een simpele role installeren lukt gewoonweg niet.

Ik ben wat ten einde raad, iemand dit al tegen gekomen?
Ivm het languagepack, toestel is gewoon standaard Engelse taal, geen languagepacks of iets dergelijks.

hier printscreen van de melding die ik krijg bij het installeren (als ik via powershell installeer lukt het dus ook niet btw :( )

https://ibb.co/ng1Lybs

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:10

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zoek even op "windows 2016 servicing update"; grote kans dat je die eerst moet installeren.

Iemand bij Microsoft heeft een aantal systeembeheerders flink wat werk bezorgd de afgelopen weken ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:07

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Google: Try to delete all the entries in the registry path to see if it helps.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Component Based Servicing\PackageDetect

Werkt dit?

Forever raver!
Specs: Workstation Server

• ITS PLUS
Het gaat van kwaad naar erger.
Wou enkele updates doen die betrekking hebben op die "servicing update", kon ik niet uitvoeren wegens een andere update die ontbrak. Dan toch maar eens de windows update laten lopen, error 0x80070422 bij de windows update;

Als ik in het register die packagedetect de entries probeer te wissen lukt dit gewoonweg niet. "unable to delete all specified values" (register geopend als admin, ingelogd als admin).

Ik heb dan eens geprobeerd andere role toe te voegen (wsus in dit geval), en dit ging direct zonder problemen.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ITS PLUS schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 10:54:
Het gaat van kwaad naar erger.
Wou enkele updates doen die betrekking hebben op die "servicing update", kon ik niet uitvoeren wegens een andere update die ontbrak. Dan toch maar eens de windows update laten lopen, error 0x80070422 bij de windows update;

Als ik in het register die packagedetect de entries probeer te wissen lukt dit gewoonweg niet. "unable to delete all specified values" (register geopend als admin, ingelogd als admin).

Ik heb dan eens geprobeerd andere role toe te voegen (wsus in dit geval), en dit ging direct zonder problemen.
https://serverfault.com/q...g-server-a-domain-control

Deze al gevolgd?
Run C:\Windows\System32\lpksetup.exe
Chose "Uninstall"
Uninstall (nearly) all displayed languages (eg French, German, Korean, Japanese)
This will take a while
Maar goed, ik zou persoonlijk de server even opnieuw installeren.

• ITS PLUS
Ik test het zo dadelijk, thx

Ivm het opnieuw installeren, is net opnieuw geïnstalleerd nadat ik zelfde problemen had. Vrees dat als ik opnieuw installeer het weer hetzelfde is.

• Endpoint
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16:39
Welke ISO gebruik je?

Download anders eens een verse en check de met checksum

[ Voor 56% gewijzigd door Endpoint op 18-05-2019 14:51 ]

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:41
ITS PLUS schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 13:36:
Ik test het zo dadelijk, thx

Ivm het opnieuw installeren, is net opnieuw geïnstalleerd nadat ik zelfde problemen had. Vrees dat als ik opnieuw installeer het weer hetzelfde is.
Even de laatste versie bij MS downloaden al geprobeerd?

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:41
Hier,

deze doet het. Zojuist even voor je getest in Hyper-V.

Link is 2 dagen geldig. Verse download van MS.

https://van-eembergen.com:5663/sharing/JuPDWxxus

• ITS PLUS
@Endpoint : taal standaard Engels
@KnoxNL : thx, download is bezig, straks eens proberen

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Het is een oud topic maar ik heb exact hetzelfde probleem. Met meerdere Windows 2019 VM's (in Hyper-V).

Als ik Windows features installeer dan krijg ik de volgende error:
Install-WindowsFeature : The request to add or remove features on the specified server failed.
Installation of one or more roles, role services, or features failed.
The referenced assembly could not be found. Error: 0x80073701
Als ik online zoek dan vind ik vooral informatie over language packs waarmee issues zouden zijn. Maar op deze machines draait geen language pack. Wel heeft het account waarmee ik de installatie doe wat aanpassingen in de regional settings (via een GPO). Maar als ik test met het lokale Administrator account dan doet het probleem zich ook voor.

Ik heb een tijdje geleden al eens een hele VM weggegooid omdat deze fouten, ondanks alle fixes die op diverse fora voorgesteld worden, niet opgelost konden worden. Maar inmiddels heeft de nieuwe VM exact hetzelfde probleem. Er is nog geen 3rd party software geinstalleerd, alleen de standaard Microsoft updates, dus daar kan het niet aan liggen.

Maar ik heb wel iets raars gemerkt. Ik heb in Hyper-V een snapshot van deze VM aangemaakt. Ik ben namelijk een installatiescript voor een applicatie aan het maken. Na elke test van dat script ga ik terug naar de oorspronkelijke snapshot.
Als ik terug ga naar die snapshot en dan direct die Windows features installeer dan doet het probleem zich niet voor. Maar als ik een paar uur wacht dan is het probleem weer terug. Zonder enige aanleiding. En een gewone reboot helpt niet als het probleem zich eenmaal voordoet.

Dus ik heb nu wel een workaround: Terug naar de snapshot, dan snel die Windows features toevoegen, en dan verder met de rest van de inrichting. Maar het blijft een hele rare zaak. Wat kan er spontaan op die machine gebeuren waardoor het na een paar uur misgaat?

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11 22:38
Een schot in het duister, maar wellicht een oplossing voor dit probleem:
Probeer eens Server 2016 offline te installeren en de rollen toe te voegen voordat je online gaat? Dit doe ikzelf namelijk al jaren met Windows 10, omdat ik niet zit te wachten op allerlei nag screens waarin ze o.a. vragen om een Microsoft account te gebruiken.
Met oudere Windows versies is een internet connectie tijdens de installatie niet zo'n groot probleem. Bij nieuwere wel.
Uiteindelijk ga je Windows niet eens meer kunnen gebruiken/installeren zonder verplicht een internet verbinding te maken, iets wat al het geval is voor heel veel software (bijv. ook de Windows activering vanaf Vista en hoger).
Iets waar ikzelf fel tegenstander van ben.

[ Voor 5% gewijzigd door soedesh op 15-08-2021 19:56 ]

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:44
soedesh schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 19:54:
Een schot in het duister, maar wellicht een oplossing voor dit probleem:
Probeer eens Server 2016 offline te installeren en de rollen toe te voegen voordat je online gaat? Dit doe ikzelf namelijk al jaren met Windows 10, omdat ik niet zit te wachten op allerlei nag screens waarin ze o.a. vragen om een Microsoft account te gebruiken.
Met oudere Windows versies is een internet connectie tijdens de installatie niet zo'n groot probleem. Bij nieuwere wel.
Uiteindelijk ga je Windows niet eens meer kunnen gebruiken/installeren zonder verplicht een internet verbinding te maken, iets wat al het geval is voor heel veel software (bijv. ook de Windows activering vanaf Vista en hoger).
Iets waar ikzelf fel tegenstander van ben.
servers zul je altijd zonder internet kunnen installeren en activeren. intern regel je dat via een KMS server of je doet de activatie via Active Directory of een AVMA (automatic virtual machine activation)

dat het wellicht niet optimaal loopt (CRL checks die niet kunnen waardoor je console langzaam opent) ok maar het kan wel en dat blijft ook zo.

ken weinig klanten met internet op de servers, moet je ook niet willen

A wise man's life is based around fuck you

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11 22:38
Zwelgje schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 19:21:
[...]
intern regel je dat via een KMS server.....ken weinig klanten met internet op de servers, moet je ook niet willen
Heeft de KMS server geen (eenmalige) internetverbinding nodig dan? Ikzelf heb bij de kleinere bedrijven waarvoor ik werk nog nooit gebruik gemaakt van een KMS server of de andere activeringsvarianten en activeer servers (vanaf 2008) gewoon via het Internet. Voor 2008 was een VLK of een andere product key in de regel al voldoende
Als jij uitsluitend Enterprise klanten bedient die hun servers volledig afscheiden van het Internet dan komt dat niet overeen met mijn praktijk ervaring. Meer dan een goede firewall zit er namelijk meestal niet tussen.
Updaten van een enkele server of een kleine server farm gebeurt in de praktijk gewoon via het internet, met hooguit een backup oplossing om naar een eerder tijdstip terug te kunnen keren.

Behalve Windows Server zijn er ook nog niet Server varianten die zoals ik al schreef vanaf Vista (OEM versies uitgezonderd) een activering via Internet vereisen, dan wel via de telefoon als allerlaatste redmiddel, maar wat als MS de telefooncentrale ontmantelt?

Afijn, we dwalen af, want de TS zat met een heel ander probleem.
We horen het wel als hij mijn suggestie heeft geprobeerd en dat heeft geholpen.

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Sorry dat mijn reactie even op zich liet wachten maar de voorgestelde oplossing helpt me niet echt. In mijn lab heb ik nog steeds de workaround om weer terug naar de laatste snapshot te gaan, en dan snel die features te installeren, en dan is er geen probleem.
Maar aangezien dit al de tweede VM is die zo kapot gaat vrees ik dat dit ook wel eens een issue kan zijn in de Productie omgeving waar ik die scripts later ga gebruiken. En daar ben ik niet degene die Windows op de VM's installeert. Dus het liefst wil ik begrijpen wat dit probleem veroorzaakt en (nog beter) hoe het opgelost wordt.

Overigens: Er staan geen automatische updates aan aangezien ik via GPO geregeld heb dat alle updates goedgekeurd moeten worden. Dat zou dus niet het probleem mogen zijn.

Gisteren een testje gedaan: Terug naar de laatste snapshot om een registry export te maken en dan enkele uren wachten en dan weer eentje maken (het probleem bestaat immers niet direct na de snapshot maar introduceert zichzelf spontaan na een paar uur). Ik wou een diff tussen de eerste en tweede registry export doen om te kijken of daar wat wijzigt. Wat opviel was dat de tweede export veel kleiner dan de eerste was. Ik ben er inmiddels achter dat de hele HKEY_LOCAL_MACHINE\COMPONENTS hive spontaan verdwijnt. En dat is wel interessant aangezien die ook een rol in updates en de installatie van Windows features speelt. Vraag me af of er een verband is.

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:07

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Iets met DISM denk ik in foutieve image/template of iso. Ik zou de .iso eens opnieuw downloaden en het nogmaals proberen. Wij hebben namelijk exact zoiets gehad en met een vers gedownloade .iso was het probleem verholpen.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Techno Overlord schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:38:
Iets met DISM denk ik in foutieve image/template of iso. Ik zou de .iso eens opnieuw downloaden en het nogmaals proberen. Wij hebben namelijk exact zoiets gehad en met een vers gedownloade .iso was het probleem verholpen.
Bedankt. Ik weet zeker dat ik de SHA256 hash van de ISO indertijd meteen na de download gecheckt heb maar heb het zekerheidshalve nog een keer gedaan. Maar de gebruikte ISO heeft nog steeds dezelfde hash als Microsoft zelf aangeeft. Zekerheidshalve zal ik toch even de nieuwste versie van die ISO downloaden (de mijne was van januari 2021). Kan nooit kwaad natuurlijk.

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-11 14:50
Ik loop tegen exact hetzelfde probleem aan, op Windows Server 2019. In de cbs.log gaat het over ERROR_SXS_ASSEMBLY_MISSING m.b.t. KB4601345. Dat is een teruggetrokken update, dus die herinstalleren kan niet. Ik heb (inmiddels) alleen Engels als taal staan.

Het is een VPS dus iets herinstalleren van een image is lastig. Hebben jullie het uiteindelijk op een andere manier nog op weten te lossen?

• ITS PLUS
Hark_k schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:30:
Ik loop tegen exact hetzelfde probleem aan, op Windows Server 2019. In de cbs.log gaat het over ERROR_SXS_ASSEMBLY_MISSING m.b.t. KB4601345. Dat is een teruggetrokken update, dus die herinstalleren kan niet. Ik heb (inmiddels) alleen Engels als taal staan.

Het is een VPS dus iets herinstalleren van een image is lastig. Hebben jullie het uiteindelijk op een andere manier nog op weten te lossen?
Ik heb het destijds opgelost door de nieuwe iso te installeren. Eigenaardig genoeg was het daar toen mee opgelost;

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:10

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het is een VPS dus iets herinstalleren van een image is lastig.
Dat is toch het hele eieren eten van een VPS? Het is een (un)managed machine maar je hebt verschillende opties om een ISO te koppelen en de VPS te herinstalleren / aanpassen? Is het niet de klantenservice bellen, dan is het mogelijk inloggen op je web-ui of je recovery-mode of whatever.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik ben er ook nooit uitgekomen. Omdat ik nog een snapshot van de machine zonder dit probleem had heb ik die maar gebruikt om de Windows features te installeren en ik heb voor lief genomen dat ik die stap in mijn scripts nu niet meer kan testen.
Mocht ik in de toekomst weer nieuwe VM’s aanmaken dan zal ik wel een nieuwe ISO gebruiken maar voorlopig laat ik het maar zo.
Pagina: 1