Ik zoek 32GB DDR4 voor mijn Intel PC; ik heb nu 16GB RAM met 32GB swap en een zware rekentaak heeft soms meer dan de helft van die swap nodig. Ik heb kunnen wachten tot de prijzen van geheugen gedaald zijn.
Het moederbord is een Gigabyte H270M-DS3H met een Pentium G4560.
Deze combinatie ondersteunt 2400 MHz DDR4 geheugen.
De huidige 16GB bestaat uit 2 van deze modules:
pricewatch: Crucial CT8G4DFD8213
Aan de hand van de compatibiliteitslijst van het moederbord heb ik daar deze 32GB set bij gevonden:
pricewatch: Crucial CT2K16G4DFD824A
So far so good, maar toen zag ik dat snellere DDR4 geheugenmodules tegenwoordig al veel goedkoper zijn, bijvoorbeeld deze op 3000 MHz: pricewatch: G.Skill Aegis F4-3000C16D-32GISB . Die zou ik liever kopen, want dan kan ik die nieuwe 32GB later misschien meenemen naar een Ryzen systeem.
Nou weet ik dat de vuistregel is dat een beetje sneller geheugen in je PC niet erg is, dan draait het gewoon op de lagere snelheid. Maar 3000 scheelt wel erg veel met 2400 en het prijsvoordeel is al ongeveer de helft van een nieuw moederbord. Kan dat wel?
Het moederbord is een Gigabyte H270M-DS3H met een Pentium G4560.
Deze combinatie ondersteunt 2400 MHz DDR4 geheugen.
De huidige 16GB bestaat uit 2 van deze modules:
pricewatch: Crucial CT8G4DFD8213
Aan de hand van de compatibiliteitslijst van het moederbord heb ik daar deze 32GB set bij gevonden:
pricewatch: Crucial CT2K16G4DFD824A
So far so good, maar toen zag ik dat snellere DDR4 geheugenmodules tegenwoordig al veel goedkoper zijn, bijvoorbeeld deze op 3000 MHz: pricewatch: G.Skill Aegis F4-3000C16D-32GISB . Die zou ik liever kopen, want dan kan ik die nieuwe 32GB later misschien meenemen naar een Ryzen systeem.
Nou weet ik dat de vuistregel is dat een beetje sneller geheugen in je PC niet erg is, dan draait het gewoon op de lagere snelheid. Maar 3000 scheelt wel erg veel met 2400 en het prijsvoordeel is al ongeveer de helft van een nieuw moederbord. Kan dat wel?
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”