Vreemde verkenner en plak commando werkt niet meer.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Sinds een paar weken heb ik een erg vreemd probleem. Wanneer de PC een aantal uren draait werkt het plak commando niet meer en ziet de verkenner er vreemd uit. Ik merk dit meestal door dat iets knippen en plakken niet meer werkt. Wanneer ik iets knip zie je wel dat dit verdwijnt, maar het plakken werkt niet meer. Wanneer dit gebeurt ziet de verkenner er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/y7nKqY9xQlcVNhPuxdWnNUIo/full.png

Ik heb een aantal dingen geprobeerd om dit op te lossen:

De explorer sluiten en opnieuw starten.
Windows geupdate.
Nieuwe drivers geinstalleerd.

Dit alles heeft niet geholpen en helaas kan ik er via Google ook niets over vinden. Na een weekje of wat was ik er wel klaar mee om telkens te moeten rebooten om dit op te lossen dus heb ik Windows opnieuw geinstalleerd en het probleem is er nog 8)7 Ik heb echt geen idee waar ik dit probleem na een herinstallatie met de nieuwe Windows 10 Pro versie nog mee zou kunnen oplossen. Iemand enig idee ? Wanneer dit probleem zich voordoet is het niet meer kunnen plakken en de vreemde verkenner het enige wat er mis is. De PC werkt verder zonder problemen en een reboot lost het dus voor een paar uur weer op.

Hardware die ik gebruik:

Maximus Hero 7 met nieuwste UEFI.
6700K op stock.
2x 8GB Corsair RAM.
EVGA 1080Ti.
2 stuks Samsung 850PRO SSD's.
WD 6TB Red.
Met als OS dus Windows 10 Pro volledig geupdate en de nieuweste build.

Beste antwoord (via F_J_K op 13-07-2019 15:33)

• PilatuS
  • Niet online
Het heeft wat tijd gekost, maar het is opgelost :)

Ik had het vermoeden dat het misschien door de browsers kon komen. Eerst FireFox er af gegooit en gedraait met Chrome. Helaas was dat niet de oplossing en wat is Chrome trouwens bagger tegenover FireFox. Toen de PC een nacht laten draaien met alle programma's open, maar geen browsers. Dat bleek dus goed te gaan. Toen Edge niet meer gebruikt, maar Chrome op het 2e scherm en FireFox op het hoofdscherm. De PC heeft inmiddels 24 uur constant gedraait zonder problemen.

Dus de oorzaak: Edge op het 2e scherm met 1 tab open, dat is alles. Laat ik Edge niet draaien blijft het goed gaan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:52

AzzKickah

06-CENSORED

Het is denk ik interessanter/belangrijker om te weten welke software je allemaal hebt draaien (op de achtergrond).

Wat heb je sinds de herinstallatie van Windows allemaal geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
AzzKickah schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 17:50:
Het is denk ik interessanter/belangrijker om te weten welke software je allemaal hebt draaien (op de achtergrond).

Wat heb je sinds de herinstallatie van Windows allemaal geinstalleerd?
Ik heb voor ieder programma de nieuwste veries gedownload en dit is het lijstje:

MSI Afterburner.
Rainmeter.
CoreTemp
iCUE
Norton Security
UltraMon
FireFox
Winamp.
KeePass.
AquaSuite.
WinRAR
Adobe Reader.

Ik heb normaal wel meer draaien, maar verder dan dit was ik nog niet gekomen. Opzich geen gekke dingen toch ? Verder alles netjes legaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Laatst online: 15:52

AzzKickah

06-CENSORED

Is het niet mogelijk dat een iCUE profiel met macro's iets in de war schopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
AzzKickah schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 18:01:
Is het niet mogelijk dat een iCUE profiel met macro's iets in de war schopt?
Voor de herinstallatie was het nog de voorloper van die software. Heb iCUE nu voor het eerst er op staan en kon mijn oude profiel ook niet meer gebruiken dus heb ik die opnieuw moeten maken. Dus tenzij de 2 verschillende programma's om hetzelfde te doen hetzelfde probleem hebben denk ik niet dat dit het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 05:04
Deinstalleer iCUE eens en reboot je computer. Dat is de enige manier om er achter te komen of het een rol speelt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
EricJH schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 02:11:
Deinstalleer iCUE eens en reboot je computer. Dat is de enige manier om er achter te komen of het een rol speelt of niet.
Ga ik doen :)

Meestal is het een uurtje of 4, soms langer, dat het probleem er is, dus er achter komen of het de oplossing is gaat even duren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Imiddels een hoop tijd verder, maar helaas ligt het niet aan iCUE. Heb zonder die software gedraait, maar ook dan komt het probleem naar boven. Verder begint het nu ook vaker te worden. Waar ik het eerst soms 2 dagen niet had is het nu nog maar enkele uren. Gisteren de PC 3x moeten rebooten om weer te kunnen plakken.

Iemand een idee ?

Edit: Ik ben ook door alle logboeken heen gegaan, maar wanneer het probleem zich voordoet is er daar niets te vinden.

[ Voor 15% gewijzigd door PilatuS op 28-06-2019 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:21
Misschien vreemd, maar draai eens een memory tester (memtest86 oid)
Heb een tijd geleden ook gehad dat applicaties vreemd gingen doen, bleek 1 geheugen bank gaar te zijn.

Wat je ook kunt kijken is waar de applicatie vanaf wordt opgestart. Als het niet de standaard explorer is kun je de proporties opvragen in de taskmanager, waar de applicatie vanaf opgestart wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
ge-flopt schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 17:11:
Misschien vreemd, maar draai eens een memory tester (memtest86 oid)
Heb een tijd geleden ook gehad dat applicaties vreemd gingen doen, bleek 1 geheugen bank gaar te zijn.
Ga ik doen Laat die wel een nacht draaien.
Wat je ook kunt kijken is waar de applicatie vanaf wordt opgestart. Als het niet de standaard explorer is kun je de proporties opvragen in de taskmanager, waar de applicatie vanaf opgestart wordt.
Dit snap ik niet hoe je dat bedoelt ? Welke applicatie heb je het over en wat bedoel met de niet standaard explorer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:21
Start je taskmanager, daarin staan als het goed is al je applicaties. Als je met de rechtermuisknop op verkenner/explorer klikt, dan staat onderin properties. Klik daarop en je kunt zien vanaf waar je applicatie wordt opgestart en welke applicatie het is.

Als je verkenner vreemd gaat doen herhaal je die stappen nogmaals, als het pad en/of de executable anders is, weet je dat er iets gebeurd met je verkenner. Mogelijk een virus of een bad sector oid op de disk..

Misschien ook slim om eens een test van je harde schijf te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
ge-flopt schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 17:25:
Start je taskmanager, daarin staan als het goed is al je applicaties. Als je met de rechtermuisknop op verkenner/explorer klikt, dan staat onderin properties. Klik daarop en je kunt zien vanaf waar je applicatie wordt opgestart en welke applicatie het is.

Als je verkenner vreemd gaat doen herhaal je die stappen nogmaals, als het pad en/of de executable anders is, weet je dat er iets gebeurd met je verkenner. Mogelijk een virus of een bad sector oid op de disk..

Misschien ook slim om eens een test van je harde schijf te draaien.
Dus je hebt het over Windows Explorer onder taskmanager en daar dan de eigenschappen van. Die wordt gedraait vanuit C:\Windows op dit moment. Mocht het probleem er zijn dan kijken of daar iets anders is te zien ?

Wat betreft de schijven is er niets geks te zien bij de SMART info. Een virus kan ik mij niet voorstellen na een herinstallatie met alleen legale software en Windows netjes via Microsoft gedownload. De virusscanner die ik draai is een betaalde Norton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 05:04
Gebruik je toevallig een third party tool om de look van Windows te wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
EricJH schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 21:14:
Gebruik je toevallig een third party tool om de look van Windows te wijzigen?
Nee, helemaal niets.

Toevallig komt het probleem ook zojuist weer omhoog. Bij de eigenschappen van de explorer staat nu niets anders dan vanmiddag toen het probleem er nog niet was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Heb je toevallig een progamma dat mooiere thumnails maakt geinstalleerd?
Die moest ik recent verwijderen nadat explorer erop bleef hangen.
In mijn geval Media Preview van Babelsoft.

Kijk ook even wanneer het optreedt onder details in Taskmanager..
Kijk of explorer achterlijk veel CPU eet of een ander process misschien.

Om te fixen kun je explorer stoppen.
Windows gooit dan een nieuwe in de lucht, je TASK BAR is ook een explorer.exe process.
Dus niet schrikken als die even verdwijnt, als je die afschiet komt hij een paar seconden later terug.

[ Voor 50% gewijzigd door MrMonkE op 28-06-2019 21:33 ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
MrMonkE schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 21:30:
Heb je toevallig een progamma dat mooiere thumnails maakt geinstalleerd?
Die moest ik recent verwijderen nadat explorer erop bleef hangen.
In mijn geval Media Preview van Babelsoft.

Kijk ook even wanneer het optreedt onder details in Taskmanager..
Kijk of explorer achterlijk veel CPU eet of een ander process misschien.

Om te fixen kun je explorer stoppen.
Windows gooit dan een nieuwe in de lucht, je TASK BAR is ook een explorer.exe process.
Dus niet schrikken als die even verdwijnt, als je die afschiet komt hij een paar seconden later terug.
Niets van zulke programma's er op staan hier. Het lijstje van wat er wel op staat is boven aan het topic te vinden :)

In de taskmanager is nu niets vreemd te zien terwijl het probleem er is. Alleen FireFox en Edge gebruiken wat CPU en RAM maar de max is 30% CPU op de top. RAM nog geen 6GB in gebruik.

De explorer sluiten en opnieuw laden is iets dat ik al heb geprobeerd, maar helaas doet dat niets. Hij sluit netjes en laad netjes, maar het probleem blijft. Heb ook al eerder zo'n beetje ieder programma gesloten en dan opnieuw de explorer laden zonder dat er eigenlijk iets draait, maar ook dan blijft het probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Doel van Rainmeter is aanpassen vd interface. Dat zou dus mijn eerste verdachte zijn.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
F_J_K schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 21:58:
Doel van Rainmeter is aanpassen vd interface. Dat zou dus mijn eerste verdachte zijn.
Voor zover ik weet is het puur het laden van Widgets zonder verder iets te doen, maar ik gooi het er wel even vanaf en draai zonder om te zien of het probleem terug komt of niet.

Ik merk nu trouwens ook dat dat de search nu niet werkt nu ik draai met het probleem. Dat wil zeggen als ik op het vergrootglas klik naast de startknop gebeurd er niets. Het process van de search sluiten lost dat niet op.

Edit: Ook maar even alle processen, misschien ziet iemand iets vreemds.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DQzPUekWVrbcDAIqrUBcZYH4/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lt9p676jf5tSpwpbLCOnGmkc/full.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door PilatuS op 28-06-2019 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Je hebt sowieso weinig geïnstalleerd. Opnieuw beginnen is dan sneller dan troubleshooten. Ik zou zelf eerlijk gezegd (backuppen, backup checken en) formatteren en opnieuw installeren: Windows, updaten, vscan, updaten, rest programma voor programma.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
F_J_K schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 22:13:
Je hebt sowieso weinig geïnstalleerd. Opnieuw beginnen is dan sneller dan troubleshooten. Ik zou zelf eerlijk gezegd (backuppen, backup checken en) formatteren en opnieuw installeren: Windows, updaten, vscan, updaten, rest programma voor programma.
Dat heb ik dus al gedaan waarbij het probleem er net zo hard weer was. Heb sowieso een hekel aan zulke dingen troubleshooten, dus heb Windows opnieuw geinstalleerd en direct was het weer terug. Netjes de nieuwste build gedownload met de Media Creation Tool en die er op gezet. Nog geen dag later was het weer raak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

PilatuS schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 22:16:
[...]

Dat heb ik dus al gedaan waarbij het probleem er net zo hard weer was. Heb sowieso een hekel aan zulke dingen troubleshooten, dus heb Windows opnieuw geinstalleerd en direct was het weer terug. Netjes de nieuwste build gedownload met de Media Creation Tool en die er op gezet. Nog geen dag later was het weer raak.
Dus nog met nul andere tools geïnstalleerd en alleen drivers van Windows Update? Dan heb je of malware of hardwareproblemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
F_J_K schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 22:18:
[...]

Dus nog met nul andere tools geïnstalleerd en alleen drivers van Windows Update? Dan heb je of malware of hardwareproblemen...
Nee, dat klopt. Heb wel gelijk alles er op gegooit qua software wat ik nodig heb, maar dan zou je zeggen dat die programma's verwijderen het zou moeten oplossen ?

Qua drivers is alles via Windows Update op de Nvidia en Audio Drivers na. De Nvidia drivers heb ik sowieso nodig, maar wel netjes via de Nvidia site. De Audio Drivers komen van de Asus site omdat de drivers van Windows een error gaven in de logboeken.

Verder snap ik er ook weinig van dat het uren duurt voor het komt. Soms ook een dag niet, maar soms tot 3x per dag. Qua hardware ga ik Memtest sowieso laten lopen en een uurtje of 2 LinX kan ook geen kwaad met geheugen op de max.

Wat betreft malware zou mij dat ook verbazen. Doe geen gekke dingen en dan zou het ook iets zijn dat Norton dus niet kan vinden. Verder heb ik ook een TPM draaien al ruim voordat het probleem er was dus dat zou ook moeten helpen.

[ Voor 11% gewijzigd door PilatuS op 28-06-2019 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Geen disk errors in eventlog?

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Nee, helemaal niets te vinden in de logboeken. De SMART is verder ook goed van alle disks en Samsung Magician geeft ook geen fouten aan. Wanneer het probleem is er is werken de SSD's ook gewoon normaal wat betreft hoe snel ze zijn. Ook geen problemen met bijvoorbeeld een film kijken vanaf de HDD.

Gisteren gedraait zonder Rainmeter, maar ook toen kwam het probleem weer omhoog. Vannacht Memtest gedraait zonder fouten. Een uur LinX gedraait met geheugen op ALL, ook zonder fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Zelf gebruik ik overigens DirecoryOpus.
De enige keren dat ik nog in explorer/exe zit is als ik dat zelf doe of een specifiek programma deze voor mij lanceert als ik browse-to-folder doe.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Inmiddels weer wat tijd verder :P

Ik heb ieder programma 1 voor 1 er af gegooit en zonder gedraait, maar helaas komt het probleem toch weer omhoog. Verder nog van de 2x 8GB RAM gedraait met een enkele module en dan ook 1 voor 1, helaas geen effect.

Toevallig iemand hier die zoiets als dit eerder heeft gezien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

PilatuS schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 23:45:
Inmiddels weer wat tijd verder :P

Ik heb ieder programma 1 voor 1 er af gegooit en zonder gedraait, maar helaas komt het probleem toch weer omhoog. Verder nog van de 2x 8GB RAM gedraait met een enkele module en dan ook 1 voor 1, helaas geen effect.

Toevallig iemand hier die zoiets als dit eerder heeft gezien ?
Alles eraf gehad? Ook Norton? Ben sowieso niet bepaald fan van Norton. Geeft vaak meer problemen/traagheid dan dat je er wat aan hebt.

@Hieronder mijn ervaring is niet alleen van 15 jaar terug. Die 'troep' staat nu vaak nog steeds pre-installed op laptops.

[ Voor 9% gewijzigd door Brummetje op 05-07-2019 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Brummetje schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 23:58:
[...]

Alles eraf gehad? Ook Norton? Ben sowieso niet bepaald fan van Norton. Geeft vaak meer problemen/traagheid dan dat je er wat aan hebt.
Norton nog niet, dus dat ga ik voor de zekerheid nog maar even doen.

Wat betreft problemen en traagheid valt dat tegenwoordig erg mee hoor :) De huidige Norton is niet meer de Norton van 15 jaar terug. Wat betreft CPU en RAM gebruik is het tegenwoordig juist zo'n beetje de beste. RAM gebruik zit onder de 50MB en CPU op de max nog geen 1%. Ik ken de tijd ook nog wel dat Norton bagger was, maar gelukkig is dat al lang niet meer zo :) Ook in de testen zit Norton altijd bij de beste de laatste jaren.

Maar goed, het zou het kunnen zijn, dus ik ga het proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 05-07-2019 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Imiddels weer wat dingen gedaan. Zonder Norton draaien, geen effect. De PC laten draaien zonder HDD, ook geen effect. Weer Windows geherinstallleerd en dan op de andere SSD als C drive, helaas ook geen oplossing.

Wat blijft er nog over zo ?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Het heeft wat tijd gekost, maar het is opgelost :)

Ik had het vermoeden dat het misschien door de browsers kon komen. Eerst FireFox er af gegooit en gedraait met Chrome. Helaas was dat niet de oplossing en wat is Chrome trouwens bagger tegenover FireFox. Toen de PC een nacht laten draaien met alle programma's open, maar geen browsers. Dat bleek dus goed te gaan. Toen Edge niet meer gebruikt, maar Chrome op het 2e scherm en FireFox op het hoofdscherm. De PC heeft inmiddels 24 uur constant gedraait zonder problemen.

Dus de oorzaak: Edge op het 2e scherm met 1 tab open, dat is alles. Laat ik Edge niet draaien blijft het goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:51

BeyondThunder

Lost Lightning

Ik heb hetzelfde gehad, met een druk op ESC was het over. Dat al geprobeerd?

Edit, Excuses zag je laatste post niet.

[ Voor 22% gewijzigd door BeyondThunder op 13-07-2019 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
BeyondThunder schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 15:24:
Ik heb hetzelfde gehad, met een druk op ESC was het over. Dat al geprobeerd?

Edit, Excuses zag je laatste post niet.
Wanneer het probleem naar boven kwam was de enige oplossing een reboot. Programma's sluiten, de explorer opnieuw starten, niets hielp.

Vind het sowieso ook vreeem dat dit door Edge gekomen is, maar zonder Edge is het probleem er niet.
Pagina: 1