Upgrade game PC Ryzen 5 of Ryzen 7

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommy2005
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-08 21:23
Mijn vraag

Wat is wijsheid m.b.t. het opwaarderen van mijn PC, een Ryzen 5 of Ryzen 7?

Korte tijd geleden heb ik met de komst van The Division 2, mijn GPU (GTX680) vervangen door een GTX1070ti.
Maar de boel loopt om de haverklap vast en ik merk (niet geheel verassend) dat ik alles moet afknijpen om de game enigzins te draaien. Ik heb namelijk last van de bekende screen-freezes. Ik heb daarvoor alle online oplossingen al toegepast, maar terugschalen bleek de beste oplossing.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Win10
AMD FX8150 (leeftijd = + 6 a 7 jaar oud)
16Gb
SSD (voor Win10 en games)
Games: Wow, GTA5 en TD2
Kantoorapplicaties: voor thuis werken (office pakket)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
In de best buy guide zie ik voornamelijk terug komen de keuze voor de Ryzen 5 2600. Als ik online ga speuren dan kom ik heel veel vergelijkingen tegen tussen Intel en Ryzen en een spaarzame vergelijking tussen de Ryzen 5 en 7.

Mijn vraag is onder aan de streep, koop ik voor mijn gaming een Ryzen 5 of 7, omdat een van de 2 meer aansluit bij de GPU (1070ti)? Wellicht ontloopt het elkaar niet of nauwelijks en heeft een Ryzen 7 geen meerwaarde. De aanschaf van de CPU zal uiteraard gepaard gaan met een passend MB en passend 3000Mhz geheugen. Ik gebruik daar onder andere de Best Buy guide voor. Maar misschien is voor een Ryzen 7 een MB met X450 beter dan B450.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen om de juiste keuze te maken en mij de goede kant op kan sturen. In elk geval alvast bedankt voor jullie hulp!

Beste antwoord (via tommy2005 op 18-05-2019 07:11)

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
voor de meeste spellen is een ryzen 5 voldoende.. en net zo snel als een ryzen 7.
soms zelfs sneller omdat de single core snelheid van een ryzen 5 een fractie hoger ligt.

In de toekomst als met de nadruk op als, games meer gebruik gaan maken van meer dan 4 cores of hyper dan zal de ryzen 7 jet misschien winnen.

als je naast games nog dingen doet zoals live streamen etc dan wint een ryzen 7 het met gemak

In sommige games, assassins creed odyssey bijv wint een ryzen 7 het van een 5.
Maar dat heeft meer te maken met de verschrikkelijke slechte engine optimalisatie van Ubisoft dan de CPU zelf.
Mijn vrouw heeft een 4k scherm met een 1070 en een ryzen 5 2600 en ik zelf een 4k scherm met een 1070 en ryzen 1700 en daar wint mijn 7 het met gemak.

Omdat wij beide niet streamen etc ligt het aantal frames bij de meeste games bijna op hetzelfde niveau. In het ergste geval is er een verwaarloosbaar verschil te zien ( met een uitzondering op AC O dan)

Dus als je alleen gamed en je wil geld besparen pak dan de 2600 of wacht een maand of 3 en pak een ryzen 3000 serie

[ Voor 46% gewijzigd door Elmo_b op 17-05-2019 21:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

En welke Ryzen had je het op gemunt?
De 1600? 2600? 2700? 1800X? 2600X?
Lees je eens in over de verschillen tussen 5 en 7, tussen 1e en 2e generatie Ryzens en tussen modellen met of zonder X-toevoeging zou ik zeggen.
Of gooi ze gewoon allemaal in de vergelijker :?

[ Voor 10% gewijzigd door Wintervacht op 17-05-2019 16:48 ]

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wat wil je nu precies weten? Wat de betere keuze is qua specs en performance? Lijkt me dat de reviews jou dat heel goed kunnen vertellen, vervolgens kan je zelf bepalen wat het je waard is.

Of wil je echt een systeem samengesteld hebben, dan zul je zelf met een voorstel moeten komen, waarop je feedback van ons krijgt wat wij denken wat handig(er) / verstandiger is. Ook moeten we dan weten over wat voor budget je het dan hebt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
voor de meeste spellen is een ryzen 5 voldoende.. en net zo snel als een ryzen 7.
soms zelfs sneller omdat de single core snelheid van een ryzen 5 een fractie hoger ligt.

In de toekomst als met de nadruk op als, games meer gebruik gaan maken van meer dan 4 cores of hyper dan zal de ryzen 7 jet misschien winnen.

als je naast games nog dingen doet zoals live streamen etc dan wint een ryzen 7 het met gemak

Maar dat heeft meer te maken met de verschrikkelijke slechte engine optimalisatie van Ubisoft dan de CPU zelf.
Mijn vrouw heeft een 4k scherm met een 1070 en een ryzen 5 2600 en ik zelf een 4k scherm met een 1070 en ryzen 1700 en daar wint mijn 7 het met gemak.

Omdat wij beide niet streamen etc ligt het aantal frames bij de meeste games bijna op hetzelfde niveau. In het ergste geval is er een verwaarloosbaar verschil te zien ( met een uitzondering op AC O dan)

Dus als je alleen gamed en je wil geld besparen pak dan de 2600 of wacht een maand of 3 en pak een ryzen 3000 serie

[ Voor 46% gewijzigd door Elmo_b op 17-05-2019 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:37
Welk merk en type onderdelen wil je allemaal hergebruiken? Vooral de voeding is van belang.

Wat is je budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommy2005
Elmo_b schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 21:01:

Dank je Elmo,

Ik realiseer mij aan de hand van de antwoorden eerder (hierboven staand) dat ik wellicht niet duidelijk genoeg ben geweest. Maar desondanks sla jij de spijker op zijn kop. Ik ben niet van het streamen en ondertussen nog verder lezende op de diverse forums en tests, sluit jouw betoog daarop helemaal aan. Voor nu lijkt mij idd een Ryzen 5 meer op maat. Dan kan ik ook gericht op zoek naar een bijbehorend MB.

Dank je wel voor je behulpzame reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommy2005
Uszka schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 21:17:
Welk merk en type onderdelen wil je allemaal hergebruiken? Vooral de voeding is van belang.

Wat is je budget?
De kast incl voeding wil ik graag hergebruiken. Ik moet even speuren, want de voeding was volgens mij een Coolermaster 750 (exact type moet ik even schuldig blijven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
tommy2005 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 21:20:
[...]

De kast incl voeding wil ik graag hergebruiken.
Opslag (ssd's/hdd's) ook denk ik?
Coolermaster 750 (exact type moet ik even schuldig blijven).
Graag het volledige type idd. CoolerMaster heeft nogal wat slechte 750 watters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommy2005
Uszka schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 21:28:
[...]

Opslag (ssd's/hdd's) ook denk ik?

Ja, bestaande SSD en losse HDD blijven nog even.

[...]

Graag het volledige type idd. CoolerMaster heeft nogal wat slechte 750 watters.
Het gaat om een Thermaltake Toughpower grand 750W. Gelet op de leeftijd gaat deze ook een rol van betekenis spelen vermoed ik....

Voor zover het budget mee speelt, als de voeding moet worden vervangen gaat deze uiteraard ook mee. Ik kan me dan richten op de voedingen zoals die over het algemeen worden gekozen in de BBG’ s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Die FX mag weg ja. Die zal een GTX1070Ti flink bottlenecken. Maar ik zou even wachten op Ryzen 3000. Wil je echt niet wachten dan de R5 2600 aangezien de 2700 overkill is. Een B450 bordje is ook afdoende als je niks bijzonders wil doen zoals SLi of echt maximaal overclocken. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
tommy2005 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 21:44:
[...]

Het gaat om een Thermaltake Toughpower grand 750W. Gelet op de leeftijd gaat deze ook een rol van betekenis spelen vermoed ik....
Prima ding. Als die ook 7 jaar oud is kan die nog een paar jaar mee. Misschien wel totdat er ATX 2.6 voedingen uit komen. Heb je dat probleem ook meteen getackeld en zit je weer goed voor je systeem hierna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Om 4k gaming te doen met een RTX2080 (wat net te vroeg is lijkt me, maar een monitor hou ik voor langere tijd), ga ik voor de 2600 met B450 moederbord. Deze setup kan enkele jaren prima mee en kost de helft van een nieuwe I7.

Wachten op de 3000 zou ik niet doen, die zal dan weer rond de 200EUR kosten en als ik die moederborden met chipsets fans zie .... of misschien 2 weken wachten op de launch van de 3000 omdat de prijs van de 2600 nog verder kan zakken (betwijfel het).
Pagina: 1