Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeiex
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-05 19:17
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een (video)camera voor vakantie. Ik wil het voornamelijk gebruiken voor een persoonlijke vlog met hopelijk mooie B-Roll. Voor foto's gebruik ik hoogst waarschijnlijk mijn Smartphone.

Wat is je budget?
Mijn budget is denk ik max 1000 euro. Het liefst natuurlijk goedkoper aangezien ik niet een professional ben en weinig ervaring heb met filmen.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik wil dit voornamelijk gebruiken om een video te maken van mijn vakantie. Het liefst een systeem camera die 4k kan filmen.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb meerdere camera's gevonden die ik zou kunnen gebruiken. De Sony RX100 VI lijkt mij een goeie optie alleen erg duur en geen aparte lens voor de prijs. Verder heb ik gekeken naar Canon M50, Canon powershot G7x mark II, beide geen 4k :-(.

Een alternatief zou zijn om een action camera te kopen zoals de nieuwe DJI OSMO action of Gopro 7 black. Alleen hier mis ik de bokeh effect.

Tot slot heb ik ook de Sony A6400 onderzocht, dit valt buiten mij budget en het is bulky maar ik vind de video’s erg mooi.

Welke vragen heb je hier nog over?
Er zijn zo veel keuzes. Ik neig vooral naar de DJI Osmo Action gezien de prijs. Is het waard om duurder te gaan als je überhaupt geen ervaring hebt met filmen? Zijn er goedkopere alternatieven dan de Sony A6400 die geschikt zijn voor filmen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-04 19:15
DJI Osmo Pocket geen optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koen0s
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-04 00:03
Als je geen ervaring hebt met filmen: nee. Bouw eerst ervaring op voordat je voor professionelere spullen gaat. Als die tijd komt kun je ook zelf veel beter afschatten wat jij belangrijk vind in een camera en daar je keuze op maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeiex
moca schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 16:17:
DJI Osmo Pocket geen optie?
Ja daar keek ik ook naar. Lijkt mij op zich wel een goeie alleen denk ik dat met de nieuwe DJI action de Pocket zijn meerwaarde verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeiex
koen0s schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 16:27:
Als je geen ervaring hebt met filmen: nee. Bouw eerst ervaring op voordat je voor professionelere spullen gaat. Als die tijd komt kun je ook zelf veel beter afschatten wat jij belangrijk vind in een camera en daar je keuze op maken.
Dat denk ik eerlijk gezegd ook. Het is goed om dat ook van een ander te horen. Dan nog weet ik niet waarmee ik moet beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 15:59
woeiex schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 16:33:
[...]

Dat denk ik eerlijk gezegd ook. Het is goed om dat ook van een ander te horen. Dan nog weet ik niet waarmee ik moet beginnen.
De camera is eigenlijk maar het halve werk. Er zit net zoveel uitdaging in goed kunnen editten en het beheersen van een degelijk videobewerkings pakket.

Een cam kopen en daar een memorycard stoppen en op record drukken kan iedereen. Goed filmen en editten is waar de kunst ligt.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca
woeiex schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 16:32:
[...]

Ja daar keek ik ook naar. Lijkt mij op zich wel een goeie alleen denk ik dat met de nieuwe DJI action de Pocket zijn meerwaarde verliest.
De pocket doet het een stuk beter in low light, heeft optische stabilisatie en motion timelapse. Ik ga m zelf ook meenemen op vakantie aankomende zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeiex
moca schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 16:44:
[...]

De pocket doet het een stuk beter in low light, heeft optische stabilisatie en motion timelapse. Ik ga m zelf ook meenemen op vakantie aankomende zomer.
Mm ik dacht dat de action en pocket dezelfde sensor hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeiex
ChojinZ schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 16:36:
[...]

De camera is eigenlijk maar het halve werk. Er zit net zoveel uitdaging in goed kunnen editten en het beheersen van een degelijk videobewerkings pakket.

Een cam kopen en daar een memorycard stoppen en op record drukken kan iedereen. Goed filmen en editten is waar de kunst ligt.
Idd, het halve werk. Ik ben al begonnen met oefenen. Dat haalt niet weg dat je een bepaalde minimum wilt hebben als het aan komt op kwaliteit van de video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca
woeiex schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 16:46:
[...]

Mm ik dacht dat de action en pocket dezelfde sensor hadden.
Klopt ook maar de lens is een ander verhaal. (f/2.0 vs f/2.8) en de stabilisatie helpt wel mee.

YouTube: DJI OSMO ACTION VS OSMO POCKET COMPARISON

Hier een mooie video die ze vergelijkt.

[ Voor 20% gewijzigd door moca op 17-05-2019 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeiex
moca schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 17:19:
[...]

Klopt ook maar de lens is een ander verhaal. (f/2.0 vs f/2.8) en de stabilisatie helpt wel mee.

YouTube: DJI OSMO ACTION VS OSMO POCKET COMPARISON

Hier een mooie video die ze vergelijkt.
Ziet er goed uit, alleen ik vraag me wel af waarom je een DJI pocket zou kiezen boven een traditionele camera? Wat zijn de voor en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atillicious
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-05 22:20
Welke smartphone heb je? Als die 4K video's kan opnemen zou ik gewoon een smartphone gimbal á la pricewatch: DJI Osmo Mobile 2 kopen en dat gebruiken.

Dan weet je in ieder geval hoe en wat je kan verwachten voordat je een smak geld ertegenaan gooit, beetje editen en dan heb je een idee.

Ikzelf heb de voorganger van de pricewatch: Zhiyun Smooth 4 en die bevalt me goed genoeg voor vakantiefilmpjes.
Je kan dan nog een externe microfoon aansluiten op je smartphone, wat LED lampjes voor 's avonds/ 's nachts, op een tripod zetten en dan met de app van de gimbal jezelf laten tracken.
De mogelijkheden met die gimbals zijn bijna oneindig, je kan het zo gek niet bedenken en je kan het.

Maar wil je per se een camera kopen, dan zou ik een compact camera aanraden.

pricewatch: Panasonic Lumix TZ100 Zwart

pricewatch: Panasonic Lumix DMC-LX15 Zwart

Dit zijn beide Panasonics met een 1 inch sensor die qua beeldkwaliteit even goed of beter zijn dan die Canon G7X II die jij voorstelde, alleen kunnen zij wel in 4K video's opnemen.
Het grote verschil tussen de TZ100 en LX15 is dat eerstgenoemde een optische zoom heeft van 10X en de andere 3X.
Heb zelf onlangs een LX15 gekocht, mooi ding maar had hem zelf gekocht voor voornamelijk foto's omdat de camera van mijn smartphone niet goed is. Video's heb ik er nog niet mee gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Misschien een gek idee, maar als je een action camera overweegt.. Is een smartphone zoals de Galaxy s10 geen optie? Dan heb je gelijk 3 lenzen achterop: ultrawide, wide en tele. Zelfs een camera op de voorkant zodat je jezelf makkelijk kunt opnemen. Je kan al het videomateriaal misschien op je telefoon al editten (afhankelijk of je dat ziet zitten). Wellicht nog een kleine gimbal erbij en je hebt best een mooie 4k setup. Zoals je zelf aangeeft ben je geen pro, maar heb je dan wel een veelzijdige opstelling om mee te beginnen... En gelijk een mooie telefoon die je altijd bij hebt :)
Next level zou dan bijvoorbeeld een Sony a6400 kunnen zijn als je besluit er verder mee te willen.

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeiex
FeareX schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 10:51:
Misschien een gek idee, maar als je een action camera overweegt.. Is een smartphone zoals de Galaxy s10 geen optie? Dan heb je gelijk 3 lenzen achterop: ultrawide, wide en tele. Zelfs een camera op de voorkant zodat je jezelf makkelijk kunt opnemen. Je kan al het videomateriaal misschien op je telefoon al editten (afhankelijk of je dat ziet zitten). Wellicht nog een kleine gimbal erbij en je hebt best een mooie 4k setup. Zoals je zelf aangeeft ben je geen pro, maar heb je dan wel een veelzijdige opstelling om mee te beginnen... En gelijk een mooie telefoon die je altijd bij hebt :)
Next level zou dan bijvoorbeeld een Sony a6400 kunnen zijn als je besluit er verder mee te willen.
Ik heb al de Pixel 2, ik denk niet dat de upgrade waard is. Wel zat ik te kijken naar de Sony A630, Canon M50, A5100 en A600. Beide lijken mij mooie camera's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
Fair enough, leek me opzich wel een toffe optie. Dan kan je je pixel 2 verkopen, heb je alle camera's die je nodig hebt en blijf je ruim binnen budget. Dan heb je een camera die je ook altijd bij je hebt.

Als je voor goede kwaliteit gaat is een Sony met wat Sigma f1.4 primes wel erg gaaf. Let er wel op dat je dan ook een variabel ND filter nodig hebt om je sluitertijd goed te houden (2x het aantal FPS wat je filmt, dus 1/50 voor 25FPS en 1/100 voor 50FPS bijvoorbeeld), die zijn ook al snel zo'n €100.
16mm f1.4: pricewatch: Sigma Contemporary 16mm f/1.4 DC DN (Sony E)

30mm f1.4: pricewatch: Sigma 30mm F/1.4 DC DN (Sony E)

Die twee lenzen zou ik erg happy van worden in ieder geval :)

Canon m50 schijnt ook een fijne videocamera te zijn. Dus pixel autofocus van canon is erg goed, maar je moet dan wel op 1080p opnemen. De 22mm f2 en 32mm f1.4 lenzen zijn wel mooi daarop.

22mm f2: pricewatch: Canon EF-M 22mm f/2.0 STM

32mm f1.4: pricewatch: Canon EF-M 32mm f/1.4 STM

Met f1.4 lenzen kan je in ieder geval zéker mooie bokeh (achtergrondonscherpte) in je shots krijgen. Deze lenzen kunnen niet zoomen, maar ze maken het dubbel en dwars waard door super scherpte en dat ze veel licht doorlaten.

Wellicht dat ze wat boven budget gaan, maar dan heb je wel echt iets gaafs :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeiex
Hoe zijn de kit lenzen? Voor nu zou ik het liefst bij 1 lens willen blijven.

[ Voor 53% gewijzigd door woeiex op 18-05-2019 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-06 13:43
Ik zou ook de panasonic ilc’s niet overslaan.
Die zijn ook goed in film. Zoals de gx80

[ Voor 8% gewijzigd door Tomas_ op 18-05-2019 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
De 16-50mm kitlens van Sony lees ik weinig positiefs over, omdat de hoekscherpte niet erg goed is. Maar voor video is dat misschien nog niet zo heel belangrijk omdat de resolutie vaak iets lager ligt. Althans, met 1080p, met 4k kan het meer opvallen.

Canon heeft altijd wel prima kitlenzen. Maar houd er rekening mee dat ze snel f4-f5.6 zijn. Daar krijg je weinig achtergrondonscherpte mee, en bij schemering moet je je ISO al snel omhoog zetten waardoor je ruis in je beeld krijgt.

Iedere f-stop lager (lager getal betekend grotere lensopening) laat 2x zoveel licht binnen, en geeft daarmee ook meer achtergrondonscherpte. Dus ter vergelijking met die f1.4 lenzen die ik net noemde:
f5.6 - f4 - f2.8 - f2 - f1.4

Met f1.4 laat je 16x meer licht binnen dan met een kitlens op f5.6. Dus als je met je f5.6 kitlens op ISO 6400 schiet, kan je met zo'n f1.4 prime nog op ISO 400 schieten.. Dat verschil in beeldkwaliteit zie je wel :)
Ter verduidelijking, de ISO stops lopen zo:
6400 - 3200 - 1600 - 800 - 400

Dus door meer licht via je lens binnen te krijgen hoef je sensor niet zo mega gevoelig ingesteld te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeiex
FeareX schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 16:24:
De 16-50mm kitlens van Sony lees ik weinig positiefs over, omdat de hoekscherpte niet erg goed is. Maar voor video is dat misschien nog niet zo heel belangrijk omdat de resolutie vaak iets lager ligt. Althans, met 1080p, met 4k kan het meer opvallen.

Canon heeft altijd wel prima kitlenzen. Maar houd er rekening mee dat ze snel f4-f5.6 zijn. Daar krijg je weinig achtergrondonscherpte mee, en bij schemering moet je je ISO al snel omhoog zetten waardoor je ruis in je beeld krijgt.

Iedere f-stop lager (lager getal betekend grotere lensopening) laat 2x zoveel licht binnen, en geeft daarmee ook meer achtergrondonscherpte. Dus ter vergelijking met die f1.4 lenzen die ik net noemde:
f5.6 - f4 - f2.8 - f2 - f1.4

Met f1.4 laat je 16x meer licht binnen dan met een kitlens op f5.6. Dus als je met je f5.6 kitlens op ISO 6400 schiet, kan je met zo'n f1.4 prime nog op ISO 400 schieten.. Dat verschil in beeldkwaliteit zie je wel :)
Ter verduidelijking, de ISO stops lopen zo:
6400 - 3200 - 1600 - 800 - 400

Dus door meer licht via je lens binnen te krijgen hoef je sensor niet zo mega gevoelig ingesteld te zijn :)
toon volledige bericht
Erg duidelijk uitgelegd bedankt!
Pagina: 1