Toon posts:

Hoe kennis van VBA te bluffen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.407 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gesolliciteerd op een functie waarbij ook kennis van VBA werd gevraagd. Heb het maar op mijn cv gezet, en nu heb ik vrijdag een sollicitatie gesprek. Alleen heb eigenlijk geen goed idee wat VBA is, behalve macro's in Excel.

Mijn vraag is dus, hoe krijg ik zo snel mogelijk iets van basiskennis van VBA zodat ik mij door eventuele vragen hierover heen kan bluffen? Als ik aangenomen ga worden (is geen developer functie), zal ik tijd genoeg hebben voor grondigere cursus.

Iemand tips? Ben wel handig met Python.

Beste antwoord (via Verwijderd op 17-05-2019 15:46)

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:57

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

VBA is Visual Basic for Applications, vooral gelinkt aan de Office producten.

Doe eens een Record Macro in Excel, terwijl je daar verschillende dingen doet (sheet selecteren, range selecteren, value of formule intypen, autofill, etc. etc.)

Als je dan de opgenomen code uitpluist kom je al een heel eind lijkt me.

Betekent overigens niet dat ik volledig achter je bluf sta :)
Joep schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 15:42:
Ik ben benieuwd. Er komt bij ons binnenkort iemand langs voor een VBA-functie. Dan kom ik er snel genoeg achter of jij dat bent of niet :P
Dat zou echt prachtig zijn.

Even uit interesse, ik ben in mijn functie (Business Analyst) dagelijks met VBA bezig. Dit is echter maar een klein deel van de werkzaamheden. Wat moet ik me voorstellen bij een volledige VBA functie?

[ Voor 38% gewijzigd door Belindo op 17-05-2019 15:45 ]

Coding in the cold; <brrrrr />

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:42
Waarom zet je het dan op je CV??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BlazeMuis schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 15:39:
Waarom zet je het dan op je CV??
Omdat ik de baan wil hebben. Als ik eenmaal een gesprek heb, komt de rest ook wel goed waarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:53

Soggney

Zeekomkommer

Nou zo te lezen heb je een week. Tijd voor een online cursusje?

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
VBA stelt niet zo heel veel voor en kan je makkelijk in 1-2 dagen via Linkedin Learning (1 maand gratis) leren

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:17
Ik ben benieuwd. Er komt bij ons binnenkort iemand langs voor een VBA-functie. Dan kom ik er snel genoeg achter of jij dat bent of niet :P

Edit: Rik?

[ Voor 5% gewijzigd door Joep op 17-05-2019 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:40
Of haal een boek "VBA for Dummies" dan heb je de basis wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 15:40:
[...]

Omdat ik de baan wil hebben. Als ik eenmaal een gesprek heb, komt de rest ook wel goed waarschijnlijk.
Beetje kromme redenatie, vind je niet?

Als er een functie is voor astronaut, geef ik toch ook niet zomaar aan dat ik dat ben?

Met andere woorden; je kan in bepaalde mate bluffen, maar dit is geen bluffen, maar glashard liegen. En zo te zien heb je geen flauw benul hoe je jezelf er uit bluft... :9

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beun92
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-09 14:42
tip: gewoon open en eerlijk zijn. je wil het wel leren en bent er druk mee bezig maar nog wel een starter.

doordat je het op je CV hebt gezet hou je niet alleen je (eventuele) nieuwe werkgever voor de gek maar ook jezelf.

I love it when women go to school. It's like seeing a monkey on roller skates -- it means nothing to them, but it's so adorable for us. -- General Aladeen

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Belindo

Belindo

VBA is Visual Basic for Applications, vooral gelinkt aan de Office producten.

Doe eens een Record Macro in Excel, terwijl je daar verschillende dingen doet (sheet selecteren, range selecteren, value of formule intypen, autofill, etc. etc.)

Betekent overigens niet dat ik volledig achter je bluf sta :)
Joep schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 15:42:
Dat zou echt prachtig zijn.

Even uit interesse, ik ben in mijn functie (Business Analyst) dagelijks met VBA bezig. Dit is echter maar een klein deel van de werkzaamheden. Wat moet ik me voorstellen bij een volledige VBA functie?

[ Voor 38% gewijzigd door Belindo op 17-05-2019 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belindo

Belindo

Excuus, dubbel-post

[ Voor 97% gewijzigd door Belindo op 17-05-2019 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Klein bedrijf met o.a. medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Belindo schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 15:43:

In welke mate ontwikkel je nieuwe VBA code, en in welke mate is het vooral werken met bestaande code?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:04
Goeie basis om een (werk)relatie te beginnen.

Zullen ze leuk vinden om achter te komen tijdens een gesprek als de kandidaat skills heeft lopen liegen om binnen te komen. Dan weet je zeker dat je de baan niet krijgt.

Mocht het later uitkomen dan zal dat ook niet lekker zijn voor je relatie (waar heb je nog meer over gelogen?)

Want dit is niet bluffen, dit is liegen.
Als je de baan wilt zonder skills te hebben dan zet je in je brief: "jo, ik zie dat jullie VBA vragen. Die kennis heb ik niet, maar ik heb wel Python. Ik heb het vertrouwen dat als jullie mij aannemen ik binnen een paar weken voldoende kennis kan opbouwen om hier productief in te zijn."
Wij hebben vaak genoeg zulke kandidaten: Wij vragen bijv Python en ze kunnen Java) en dan kunnen we bij de sollicitatie ze testen op hun Java en niet elkaars tijd verspillen door iets te testen wat de kandidaat niet kan.

Mijn tip: benader de recruiter en vertel ze bovenstaande quote.

[ Voor 3% gewijzigd door matk89 op 17-05-2019 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Belindo schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 15:43:
Ben het hier niet helemaal mee eens. Voor een basis is dat prima, maar lijkt me niet dat een bedrijf daar naar op zoek is, naar iemand met basiskennis VBA, anders vragen ze er niet specifiek om. De code in dergelijk opgenomen macro's is automatisch gegenereerd, dat hoeft niet per se een goede of beste manier te zijn. Ja, het werkt en vandaar ook 'de basis', maar veel verder dan dat brengt het je dus niet, terwijl het bedrijf waarschijnlijk meer verwacht!

[ Voor 26% gewijzigd door CH4OS op 17-05-2019 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belindo

Belindo

Verwijderd schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 15:48:
[...]

In welke mate ontwikkel je nieuwe VBA code, en in welke mate is het vooral werken met bestaande code?
Data verwerken (vanuit VBA in Outlook attachments opslaan), opschonen (Excel file met VBA om de bron data te herorganiseren en een werkbare structuur te geven), uitspugen als schone CSV om te importeren in databases (Access :( dus ook VBA), views creëren, rapportages bouwen die zoveel mogelijk automatisch updaten en uitgestuurd worden. Prompted reports maken voor dummies (selecteer maand/week en klik op de knop om de rapportage te maken). Ik schrijf alles zelf, al gebruik ik voor nieuwe projecten natuurlijk wel al code die ik de afgelopen jaren heb gemaakt, hetzij een beetje aangepast aan het nieuwe project.
CH4OS schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 15:50:
[...]
Ben het hier niet helemaal mee eens. Voor een basis is dat prima, maar lijkt me niet dat een bedrijf daar naar op zoek is, naar iemand met basiskennis VBA, anders vragen ze er niet specifiek om. De code in dergelijk opgenomen macro's is automatisch gegenereerd, dat hoeft niet per se een goede of beste manier te zijn. Ja, het werkt en vandaar ook 'de basis', maar veel verder dan dat brengt het je dus niet, terwijl het bedrijf waarschijnlijk meer verwacht!
Oh, bedoelde ook zeker niet om de opgenomen code direct te gebruiken, want dan is het alsnog zo statisch als wat :) het kan meer handig zijn om te kijken wát de code inhoudt voor de dingen die je tijdens het opnemen hebt gedaan. En deze kennis dan later gebruiken om de taal door te leren. Neemt niet weg dat dat slechts het topje van de ijsberg is.

[ Voor 35% gewijzigd door Belindo op 17-05-2019 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 12:29
matk89 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 15:48:
Goeie basis om een (werk)relatie te beginnen.

Zullen ze leuk vinden om achter te komen tijdens een gesprek als de kandidaat skills heeft lopen liegen om binnen te komen. Dan weet je zeker dat je de baan niet krijgt.

Mocht het later uitkomen dan zal dat ook niet lekker zijn voor je relatie (waar heb je nog meer over gelogen?)
Gelukkig is het allemaal niet zo zwart-wit.

Zo'n beetje elke recruiter weet dat er op bijna alle CV's weleens gelogen word. Hier houden ze ook rekening mee. Het gaat er vooral om hoe jij je in de praktijk staande houd. Als ze er na 4 maanden achter komen dat jij gelogen hebt over bepaalde zaken op je CV maar jij hebt die 4 maanden wel heel goed werkt verricht, zal er niet heel veel aan de hand zijn...

Daarnaast, we weten niet de eisen voor de functie. In hoeverre is VBA voor de functie nodig? Is het echt een pre? of meer een nice-to-have?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
TS geeft aan dat het geen developerfunctie betreft. Dat kan ik niet echt rijmen met VBA, aangezien kennis van VBA alleen maar van toepassing is als je er ook daadwerkelijk mee gaat programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Voortaan niet meer liegen op je CV 8)7

Dit topic gaat op slot, evenals je clone account.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.