Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dell Optiplex; ddr3-12800 vervangen voor ddrr10600?

Pagina: 1
Acties:

• Jamesz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-11 21:52
Een vraag van een absolute noob;

Ik heb hier nog een I5-4thgen Optiplex systeempje staat welke ik een boost zou willen geven middels het plaatsen van wat extra geheugen.

Momenteel zit er één reepje 4gb DDR3- 12800 geheugen in het systeem.
Nu heb ik 4x 4gb DDR3-10600 reepjes gekregen.

Ik weet dat deze 'nieuwe' reepjes trager zijn maar zou dit in de praktijk werken / snelheidswinst opleveren?
Zijn er risico's verbonden aan het uitproberen van deze nieuwe reepjes in het systeem?

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Het enige risico is dat het systeem niet start met de andere modules, verder niks, dus gewoon testen.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Beter 16gb iets langzamer geheugen, dan 4gb 'niet-veel-sneller' geheugen. Gewoon voor 4x4 gaan.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• TimBC
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-11 18:38
Volgens mij is het zelfs (veel) sneller omdat je nu naar quad channel zou gaan ipv single channel. Hierdoor wordt de totale ramdoorvoersnelheid met een factor 2-4 verdubbeld. Nu is de mhz wat lager (je kan proberen te overclocken) dus het zou iets minder zijn dan 2-4 keer Risicos zijn er eigenlijk niet, tenzij je op n manier zo ruig met het dimm slot omgaat dat je m breekt maar die kans is heeeeeeeeel klein. Gewoon proberen zou ik zeggen.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:40

nelizmastr

Goed wies kapot

TimBC schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 19:48:
Volgens mij is het zelfs (veel) sneller omdat je nu naar quad channel zou gaan ipv single channel. Hierdoor wordt de totale ramdoorvoersnelheid met een factor 2-4 verdubbeld. Nu is de mhz wat lager (je kan proberen te overclocken) dus het zou iets minder zijn dan 2-4 keer Risicos zijn er eigenlijk niet, tenzij je op n manier zo ruig met het dimm slot omgaat dat je m breekt maar die kans is heeeeeeeeel klein. Gewoon proberen zou ik zeggen.
Haswell ondersteunt geen quad channel. 4 DIMMs is niet meteen quad channel, dat geldt alleen voor de platformen die dat ondersteunen, zoals X79,X99,X299 en AMD X399.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Jamesz
Helaas, lijkt dus niet te werken. Met slechts een nieuwe module geeft het systeem al pieptonen nog voordat er iets op het scherm verschijnt.

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-10 21:14
En wellicht een SSD schijf , indien je deze nog niet hebt. Dit scheelt misschien veel meer dan je geheugen.

PSN: plexforce (ps4)

• TimBC
@nelizmastr
Oh apart, ik dacht als het 4 slots heeft op het mobo moet het ook quad channel ondersteunen? Wat is het dan? 4x single channel?

@Jamesz
Je hebt wel de oude eruit gehaald? En je weet dat een mobo altijd voorkeur heeft in welke slots je eerst het ram steekt. En dat het ram dat je gekregen hebt geen ecc is.

[ Voor 8% gewijzigd door TimBC op 18-05-2019 00:56 ]

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:45

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@TimBC kan ook dual channel zijn als je er reepjes van dezelfde grootte en snelheid in stopt. Het ligt aan je moederbord/chipset was ondersteund wordt.

[ Voor 23% gewijzigd door gwystyl op 18-05-2019 00:54 ]

• TimBC
@gwystyl
Dus dan krijg je 2x2 eigenlijk?
Nou dan zou het theoretisch alsnog +-2x zo snel kunnen zijn dan nu..

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:40

nelizmastr

Goed wies kapot

TimBC schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 00:56:
@gwystyl
Dus dan krijg je 2x2 eigenlijk?
Nou dan zou het theoretisch alsnog +-2x zo snel kunnen zijn dan nu..
De geheugencontroller zit in de processor. Standaard desktopprocessors hebben een dual channel controller en HEDT en server processoren hebben triple, quad, hexa en octa channel mogelijkheden afhankelijk van het platform.

In dit geval heb je dus te maken met een dual channel controller en 4 sloten, dan heb je inderdaad 2 sloten per channel. De indeling is te lezen in de handleiding.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Jamesz
TimBC schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 00:48:
@Jamesz
Je hebt wel de oude eruit gehaald? En je weet dat een mobo altijd voorkeur heeft in welke slots je eerst het ram steekt. En dat het ram dat je gekregen hebt geen ecc is.
Ja uiteraard eerst de originele module verwijderd en een nieuwe module in slot 1 geplaatst. Combineren van modules leek me op voorhand al geen goed idee.

Het zijn van oorsprong server geheugen modules voor zover ik weet. Kan dat betekenen dat het ECC modules zijn? Op basis van het type nummer kan ik het zo niet herleiden;
Hynix 4gb 2Rx4 pc3-10600r-9-10-E1

SSD ben ik als onderdeel van de ‘operatie’ ook al aan het inbouwen.

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:44

rdejongjr

Gnome

Registered geheugen zoals dat typenr werkt inderdaad niet zonder speciale server/ workstation hardware.

[ Voor 8% gewijzigd door rdejongjr op 18-05-2019 11:32 ]

• TimBC
@Jamesz
Ja dat is registered memory dus dat gaat niet werken in een normale intel based desktop pc. Helaas.
Combineren garandeerd normaliter minder stabiliteit al in mijn ervaring heeft het altijd gewerkt.

@nelizmastr
Bedankt voor de uitleg!
Pagina: 1