Advies opzetten centrale database voor acteurs / creatives

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 11:46
In mijn werkgebied (acteren / podiumkunsten) heb ik gemerkt dat ICT niet echt on top of mind is. Daardoor gaan er een heleboel zaken ongelooflijk omslachtig, waaronder het aanmelden bij en up-to-date houden van de potentiële werkgevers van de acteur: de castingbureaus / agencies.

Aangezien ik een behoorlijke tijd in de ICT heb gezeten weet ik dat dit (heel) veel beter moet kunnen. Vandaar dat ik een plan wil maken om dit probleem aan te pakken. Zelf heb ik echter niet genoeg expertise in huis om dit van A-Z te kunnen doen, dus vandaar graag jullie advies O+

Wat is het probleem?
Om als acteur / creatieveling in Nederland (en daarbuiten) een beetje kans te maken op werk, moet je ingeschreven staan bij verschillende castingbureaus / agencies.
Deze inschrijfprocedure is vaak behoorlijk uitgebreid omdat ze zo'n beetje alles van je willen weten. Dit kost dus veel tijd. Wat het nog lastiger maakt is dat ieder bureau z'n eigen systeem heeft en je dus niet kan volstaan met één CV wat je het bureau stuurt.

Hetzelfde geldt voor updates - je moet er voor zorgen dat elke bureau waar je ingeschreven staat regelmatig een update krijgt met je laatste werk, nieuwe foto's enz. Ook dit kost behoorlijk veel tijd aangezien steeds meer bureaus overstappen op hun eigen web-based CMS.

Kortom, het hele verhaal is omslachtig, foutgevoelig en kost bakken met tijd.

Beoogde oplossing
Mijn idee is om een centrale plek (database?) te bouwen waar acteurs / creatives één keer al hun gegevens invoeren en up-to-date houden, waarna de acteur met één druk op de knop de gegevens kan pushen naar de verschillende bureaus / agencies / brokers etc.
De bureaus op hun beurt kunnen de gegevens vervolgens automatisch of met één druk op de knop laten opnemen in hun systeem.
Uiteraard moeten alle gegegevens volledig versleuteld worden opgeslagen zodat alleen de acteur en de bureaus waar de acteur staat ingeschreven de gegevens kunnen inzien.
Dus de beheerder(s) van server hebben ook géén toegang tot de onversleutelde data.

Sowieso is de opzet om een volledig onafhankelijke dienst te bieden, zonder één partij / stakeholder een bepaald (markt)voordeel te geven. Dus juridisch zou het ws. een stichting zonder winstoogmerkt oid worden die de boel gaat beheren.

Uiteraard zal ik, los van de oplossing die het uiteindelijk gaat worden, zoveel mogelijk bureaus (en acteurs/creatives) mee moeten krijgen dus daar gaat nog een boel tijd in zitten. En dan heb ik het nog niet eens over de verschillende connectors/bridges die er zullen moeten komen om aan te sluiten op de bestaande systemen. Maar first things first - een solide technische basis.

In dit stadium wil ik me even focussen op het maken van de juiste beslissingen qua architectuur / ontwerp.

Mijn vragen
1. Hoe zou jij dit aanpakken?
2. Is één centrale database (met backups uiteraard) de beste oplossing of zou juist een decentrale / peer-to-peer benadering beter zijn?
3. Zou blockchain technologie meerwaarde kunnen bieden? Zo ja, hoe?
4. Wat mist er wat jou betreft nog in bovenstaand verhaal / waar moet ik nog meer rekening mee houden?

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-10 21:14

M2M

medicijnman

Pfoe... je zit hier met persoonsgegevens. Beveiliging is tegenwoordig plek 1 tot en met 10 op de schaal belangrijke dingen. Centraal opslaan is het eenvoudigst te controleren.

De grootste ellende gaat het exporteren naar de verschillende inputs van agencies zijn. Die moeten meewerken om hun formulierwerk via een API invulbaar te maken. En iemand moet per agency en configuratie maken. En ook up2date houden. Je wil niet dat je werkervaring in een veldje woonadres terecht komt.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 11:46
M2M schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 14:06:
Pfoe... je zit hier met persoonsgegevens. Beveiliging is tegenwoordig plek 1 tot en met 10 op de schaal belangrijke dingen. Centraal opslaan is het eenvoudigst te controleren.
Right. Vandaar ook dat ik alles volledig ge-encrypt wil opslaan en dat dus ook de beheerder(s) geen inzage in de gegevens hebben.
De grootste ellende gaat het exporteren naar de verschillende inputs van agencies zijn. Die moeten meewerken om hun formulierwerk via een API invulbaar te maken. En iemand moet per agency en configuratie maken. En ook up2date houden. Je wil niet dat je werkervaring in een veldje woonadres terecht komt.
Dat is inderdaad fase 2 van het plan. Als de basis staat zal ik zoveel mogelijk agencies aan boord moeten krijgen en als ik aannemelijk kan maken dat dit hen ook tijd (en dus geld) bespaart zou de businesscase rond te krijgen moeten zijn. Wordt nog een flinke kluif...

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Heel mooi topic, echt waar, maar zoals je ook in Waar hoort mijn topic? kunt lezen hebben we het hier over concrete programmeervragen en neigt dit wel heel erg naar Devschuurder werven? Gebruik Vraag & Aanbod! omdat je vraag zo breed is dat dat niet met een paar regeltjes/posts te beantwoorden is. Ik zou als ik jou was eens een ontwikkelbureau in de arm nemen en raadplegen.
iGadget schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 14:01:
Mijn vragen
2. Is één centrale database (met backups uiteraard) de beste oplossing of zou juist een decentrale / peer-to-peer benadering beter zijn?
4. Wat mist er wat jou betreft nog in bovenstaand verhaal / waar moet ik nog meer rekening mee houden?
1. Zie bovenstaand
2. P2P voegt complexiteit toe voor 0 toegevoegde waarde.
3. Zie ik geen meerwaarde in.
4. Zie 1.

Je grootste probleem is / gaat zijn het meekrijgen van alle andere bureaus. Zie ook.

*Na overleg besloten 't topic toch open te houden*

[ Voor 44% gewijzigd door RobIII op 17-05-2019 14:35 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:17

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

iGadget schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 14:01:

Mijn vragen
Je geeft aan dat je eerst een technisch solide basis neer wilt zetten en dan pas rond wilt gaan kijken. IMHO is het niet een heel ingewikkeld systeem. Eigenlijk gewoon een op een specifieke markt toegespitste vacaturebank met api koppeling. Ik denk dat het beter is om te beginnen draagvlak te vinden. Een compleet nieuwe speler zal moeilijk voor een revolutie kunnen zorgen in het hele wereldje. Je zult dus eigenlijk moeten beginnen vanuit een bestaande speler. Om het toch onafhankelijk te laten zijn zou dat dan vervolgens iets van een branchevereniging moeten zijn. Daarna zul je enkele van de grotere casting bureaus mee moeten zien krijgen.
Centraal is technisch het meest simpele. Peer-to-peer maakt het extreem ingewikkelder zonder dat het meerwaarde oplevert.
Nee

[ Voor 5% gewijzigd door Janoz op 17-05-2019 14:30 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanmulder
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 17:16

johanmulder

Nederlands Ondertiteld

Ik denk dat het maken van de software niet zo'n probleem is. Het is er zelfs al, zoals https://www.skybolt.net. Het echte issue is dat er geen samenwerking is tussen acteurs, bureau's / brokers etc. door het gebruiken van 1 specifiek platform. De hamvraag is dus hoe je deze partijen kan weten over te halen om precies jouw software te gaan gebruiken en dat je ze kan overtuigen van een bepaalde meerwaarde als iedereen in de wereld dat gaat doen.

Werkt met: Apple Macbook Pro 16" | Bouwt: Multi-cloud SaaS-oplossingen | Vader | Wereldreiziger | Rijdt: Mercedes GLC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
In een notendop zou ik zo iets in ieder geval centraal opslaan in een standaard database. Gezien je met andere partijen wilt samenwerken zou ik de data toegankelijk maken d.m.v. een (REST) API. Er kan dan met een front-end tegen de API gepraat worden zodat een acteur/creatieveling zijn gegevens in kan vullen.

Daarnaast zou ik niet direct vol inzetten op encryptie, maar eerder op een goede veilige basis. Encryptie wordt waardeloos als het autorisatie en authenticatie gedeelte niet op orde is. Mijn advies daarvoor zou dan ook zijn om dat eerst goed te implementeren en dan pas over encryptie na te denken. Goed implementeren van encryptie is overigens een vak apart, want daar geldt wederom dat als de basis niet goed is....
Pagina: 1