PTT TPM, of non TPM?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Hoi Windows guru's,

Ik probeer me te verdiepen in WIndows encryptie d.m.v. Bitlocker. Buiten de vraag of Bitlocker de juiste keuze is kwam ik "TPM" tegen. Ik begrijp dat er een Intel versie van is genaamd PTT. Ook begrijp ik dat Windows inmiddels ook TPM-loos encryptie van system drives toestaat. In mijn bios met z390 chip kan ik "PTT" aanzetten. Nu de vraag, werkt dit? Wat doet dit nu precies? Ik begrijp inmiddels het voordeel van een hardware TPM i.c.m. Bitlocker, maar hoe doet PTT dit? Zit PTT in de chipset verwerkt oid?

Als ik op PTT zocht in dit forum kom ik op topics uit 2000 uit (het oude KPN :+ ), misschien dat iemand er ervaring mee heeft?

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PTT gebruik je vooral voor apparaten die weinig power hebben omdat er geen dedicated CPU / geheugen voor nodig is. PTT zit idd in je intel chipset en werkt op basis van firmware.

PTT kan je gebruiken als je Bitlocker wilt inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:20
Verwijderd schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 13:45:
PTT gebruik je vooral voor apparaten die weinig power hebben omdat er geen dedicated CPU / geheugen voor nodig is. PTT zit idd in je intel chipset en werkt op basis van firmware.

PTT kan je gebruiken als je Bitlocker wilt inschakelen.
met CPU power heeft het weinig tot niks te maken, die TPM chip neemt niet het rekenwerk van de encryptie voor zich, die is alleen maar voor de opslag van digitale sleutels en passwords en certificaten.

PTT is gewoon goedkoper omdat het in de firmware zit ipv in een stukje dedicated hardware. technisch gezien ga je er niks van merken en zeker niet kwa performance

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Zwelgje schreef op maandag 20 mei 2019 @ 05:22:
[...]

met CPU power heeft het weinig tot niks te maken, die TPM chip neemt niet het rekenwerk van de encryptie voor zich, die is alleen maar voor de opslag van digitale sleutels en passwords en certificaten.

PTT is gewoon goedkoper omdat het in de firmware zit ipv in een stukje dedicated hardware. technisch gezien ga je er niks van merken en zeker niet kwa performance
Maar als je kijkt naar veiligheid (want we hebben het hier over FDE) is het in theorie (en waarschijnlijk in de praktijk ook) minder veilig dan een dedicated TPM. In hoeverre dit een issue is hangt van @Yordi- af. Als je moederbord er een header voor heeft kan je daar voor een tientje een echte TPM in prikken.