Juridische correctheid garantiebepaling en AliExpress

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Omdat ik toch iets teveel twijfel, dat ook in een reactie gezet had en bang ben dat anderen wellicht er rechten aan gaan ontlenen of het als bron gaan gebruiken, start ik voor de zekerheid ook even een discussie hier.
Het gaat om het volgende artikel:
nieuws: Consumentenbond wil dat toezichthouders optreden tegen AliExpress
Daarin staat:
Bovendien geeft AliExpress volgens de organisaties geen duidelijkheid over de wettelijke garantietermijn van minimaal twee jaar die in de EU geldt.
IANAL, maar ik ben benieuwd of dit het geval is. Ik denk het namelijk niet als ik de rijksoverheid mag geloven. Aangezien AliExpress geen winkel in de EU is, hoeft het zelfs niet te voldoen aan de Europese richtlijn. Citaat uit de tweede URL:
Als u in Europa een product koopt, heeft u garantie als het niet werkt of u iets anders had mogen verwachten. We spreken in dat geval van een ‘gebrekkig product’.
Het zou ook wel raar zijn om een winkel dat buiten de EU valt te laten handelen naar afspraken die gemaakt zijn binnen de EU. Het is dus maar net hoe je 'in Europa een product koopt' leest. Is dat de koop an sich doen vanuit de EU, of moet het product ook daadwerkelijk gekocht zijn bij een winkel in de EU, zoals de rijksoverheid stelt?

Voor de zekerheid tag ik ook even de auteur in kwestie, dat is @Xtuv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waar het om gaat is dat AliExpress een Nederlandse website heeft, Nederlandse domeinnaam en een Nederlands betaalmiddel gebruikt. Daarnaast heeft het diverse locaties binnen Europa.

Het is dus duidelijk dat de winkel zich op de Nederlandse markt richt en daarmee dus aan de Nederlandse en Europese regels dient te voldoen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-10 10:09
Tsurany schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 10:58:
Waar het om gaat is dat AliExpress een Nederlandse website heeft, Nederlandse domeinnaam en een Nederlands betaalmiddel gebruikt. Daarnaast heeft het diverse locaties binnen Europa.

Het is dus duidelijk dat de winkel zich op de Nederlandse markt richt en daarmee dus aan de Nederlandse en Europese regels dient te voldoen.
Ze krijgen binnenkort zelfs een gigantisch Europees distributiecentrum in Luik (Net over de grens bij Maastricht)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:20
@CH4OS Dat is een inhoudelijke discussie die voor het artikel verder niet zoveel uitmaakt. De consumentenorganisaties zijn van mening dat dit zo is en roepen op tot actie van toezichthouders. Die toezichthouders zullen zich daar vervolgens over moeten buigen.

Dit lijkt me een prima discussie voor onder het artikel, of een topic in een ander forumonderdeel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Nou ja, gaat mij er meer om dat als het fout zou blijken, dat het artikel er dan wel op aangepast dient te worden. :) Vandaar dat ik het topic hier heb aangemaakt. De inhoudelijke discussie kan beter inderdaad in de reacties onder het artikel zelf, vandaar de inleiding bij dit topic. ;) De mening van de consumentenorganisaties doet er voor het punt dus ook niet zo heel veel toe voor de wet, het staat ook hen immers vrij om naar de rechter te stappen en de wet te (laten) toetsen.

[ Voor 67% gewijzigd door CH4OS op 17-05-2019 11:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:20
CH4OS schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 11:02:
Nou ja, gaat mij er meer om dat als het fout zou blijken, dat het artikel er dan wel op aangepast dient te worden. :)
Nee, want het gaat hier om een interpretatie/mening van de consumentenbond. Die kan ik niet aanpassen. Er staat dan ook 'volgens de organisaties'.

Zoals anderen aangeven maakt het denk ik weinig uit waar je winkel staat, als je je expliciet richt op de Europese markt. En AliExpress doet dat nadrukkelijk.

[ Voor 24% gewijzigd door Xtuv op 17-05-2019 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans3702
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-03 15:23
Xtuv schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 11:41:
[...]
Zoals anderen aangeven maakt het denk ik weinig uit waar je winkel staat, als je je expliciet richt op de Europese markt. En AliExpress doet dat nadrukkelijk.
In een kolom op Tweakers ben ik zeker geïnteresseerd in wat iemand denkt, in een redactioneel artikel hoop ik altijd om meer duiding en info over kansen en wat de zienswijzen van beide partijen zijn ( hoor en wederhoor) en mogelijke een verwijzing naar jurisprudentie of vergelijkbare zaken uit het verleden. zodat ik daarna gefundeerd mijn eigen mening in deze kan vormen.

Gezien eerdere reacties en het ontbreken van reacties op vragen denk ik dan ik mijn verwachtingen moet aanpassen. Hoopte meer dan een "Rss Feed Aggregator" met een sausje er over voor nieuws berichten.
Pagina: 1