Omdat ik toch iets teveel twijfel, dat ook in een reactie gezet had en bang ben dat anderen wellicht er rechten aan gaan ontlenen of het als bron gaan gebruiken, start ik voor de zekerheid ook even een discussie hier.
Het gaat om het volgende artikel:
nieuws: Consumentenbond wil dat toezichthouders optreden tegen AliExpress
Daarin staat:
Voor de zekerheid tag ik ook even de auteur in kwestie, dat is @Xtuv.
Het gaat om het volgende artikel:
nieuws: Consumentenbond wil dat toezichthouders optreden tegen AliExpress
Daarin staat:
IANAL, maar ik ben benieuwd of dit het geval is. Ik denk het namelijk niet als ik de rijksoverheid mag geloven. Aangezien AliExpress geen winkel in de EU is, hoeft het zelfs niet te voldoen aan de Europese richtlijn. Citaat uit de tweede URL:Bovendien geeft AliExpress volgens de organisaties geen duidelijkheid over de wettelijke garantietermijn van minimaal twee jaar die in de EU geldt.
Het zou ook wel raar zijn om een winkel dat buiten de EU valt te laten handelen naar afspraken die gemaakt zijn binnen de EU. Het is dus maar net hoe je 'in Europa een product koopt' leest. Is dat de koop an sich doen vanuit de EU, of moet het product ook daadwerkelijk gekocht zijn bij een winkel in de EU, zoals de rijksoverheid stelt?Als u in Europa een product koopt, heeft u garantie als het niet werkt of u iets anders had mogen verwachten. We spreken in dat geval van een ‘gebrekkig product’.
Voor de zekerheid tag ik ook even de auteur in kwestie, dat is @Xtuv.