RAM uitbreiden verschil in CAS latency erg?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Robotx777
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:05
Hallo,

Momenteel ben ik aan het kijken of het uitbreiden van mijn huidige RAM geheugen mogelijk is.

Ik heb nog twee geheugenbanken vrij (momenteel zitten er 2 x 4GB reepjes in). Nu wil ik deze uitbreiden met deze set: Corsair Vengeance LP.

Opzich allemaal geen probleem, zelfde snelheid, zelfde capaciteit. Echter viel mij bij de vergelijkingstabel hier op tweakers op dat er een verschil in de latancy zit tussen deze twee geheugenmodules: CAS: 8:9 en True: 10:11 ns.

Is dit een groot probleem? Op internet een beetje rond gezocht natuurlijk en daar kom ik gemixte reacties tegen. Kan iemand mij hier vertellen of dit daadwerkelijk een 'probleem' gaat zijn of niet?

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via Robotx777 op 17-05-2019 10:42)

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08-2025

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Robotx777 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 10:32:
Bedankt voor de informatie.
Is het dan verstandiger om 16GB te kopen met 4x4GB modules in een keer?

Ik las namelijk op in een artikel (en YouTube reviews in hoeverre deze serieus te nemen zijn), dat 4x4GB beter is dan bijvoorbeeld 2x 8GBof 1x16GB.
4 reepjes produceert meer warmte dan 2 of 1, in jouw geval zou ik 2x8 doen, minder reepjes is ook minder points of failure en met 2 reepjes draaien ze (mits in de juiste slots) in dual channel mode, wat effectief een bandbreedteverhoging van 100% betekent, in de praktijk zal je cpu een 10-15% beter presteren omdat die dan gebruik kan maken van de dubbele dataoverdracht snelheid.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:13
Verschil in CL zal geen probleem zijn, verschil in voltage wel. Je hebt nu 1,35v geheugen en het Corsair LP is 1,5v. Voor een goede werking heb je nog een kit low voltage geheugen nodig.

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Nooit doen, het beste is om alle reepjes uit dezelfde serie te nemen, bij voorkeur zelfs met opeenvolgende serienummers.
RAM met verschillende latencies mixen is vragen om problemen, zeker als het nog verschillende merken zijn ook.

• Robotx777

Ik las namelijk op in een artikel (en YouTube reviews in hoeverre deze serieus te nemen zijn), dat 4x4GB beter is dan bijvoorbeeld 2x 8GBof 1x16GB.

[ Voor 44% gewijzigd door Robotx777 op 17-05-2019 10:33 ]

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-01 16:36
Met RAM is het altijd maar geluk hebben als je gaat mixen. Ik had verschillende sticks van twee verschillende merken. Zelfde snelheid, zelfde voltage, zelfde CAS latency, en toch werkten die twee niet samen met elkaar (werd één stick gereserveerd als systeemgeheugen, dus onbruikbaar, en de PC startte ook alleen op wanneer XMP werd uitgeschakeld).

Ik zou gaan voor het goedkoopste setje van je beoogde snelheid/merk/kwaliteit. 4x4 of 2x8, dat maakt niet uit (tenzij je moederbord ondersteuning heeft voor quad channel). Met 2x8 heb je wel de mogelijkheid dan ooit nog uit te breiden.

Acties:
  • Beste antwoord

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Robotx777 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 10:32:

4 reepjes produceert meer warmte dan 2 of 1, in jouw geval zou ik 2x8 doen, minder reepjes is ook minder points of failure en met 2 reepjes draaien ze (mits in de juiste slots) in dual channel mode, wat effectief een bandbreedteverhoging van 100% betekent, in de praktijk zal je cpu een 10-15% beter presteren omdat die dan gebruik kan maken van de dubbele dataoverdracht snelheid.

• Robotx777
Goudstalen schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 10:37:
Met RAM is het altijd maar geluk hebben als je gaat mixen. Ik had verschillende sticks van twee verschillende merken. Zelfde snelheid, zelfde voltage, zelfde CAS latency, en toch werkten die twee niet samen met elkaar (werd één stick gereserveerd als systeemgeheugen, dus onbruikbaar, en de PC startte ook alleen op wanneer XMP werd uitgeschakeld).

Ik zou gaan voor het goedkoopste setje van je beoogde snelheid/merk/kwaliteit. 4x4 of 2x8, dat maakt niet uit (tenzij je moederbord ondersteuning heeft voor quad channel). Met 2x8 heb je wel de mogelijkheid dan ooit nog uit te breiden.
Ok super, dankjewel voor het antwoord. Mixen is dus geen goed plan zoals ik het hier in dit topic lees.
Wintervacht schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 10:39:
[...]

Over warmte had ik inderdaad nog niet nagedacht. De dubbele bandbreedte was mij bekend. Ik ga voor de 2x8GB. Dankjewel voor het advies.

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Robotx777 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 10:41:
[...]

Ok super, dankjewel voor het antwoord. Mixen is dus geen goed plan zoals ik het hier in dit topic lees.

[...]

Over warmte had ik inderdaad nog niet nagedacht. De dubbele bandbreedte was mij bekend. Ik ga voor de 2x8GB. Dankjewel voor het advies.
Netjes zo dan d:)b

Full disclaimer: heb zelf ooit 4x2GB in de PC gehad (hele tijd terug :P), wel zelfde latency maar verschillende snelheden en voltages. Geen idee hoe maar ik heb het wel draaiend gekregen door het voltage naar het midden van de 2 te trekken en de kloksnelheid van de hoogst geklokte terug te schroeven.
Verre van ideaal dus en zorgde op lange termijn voor allerlei onverklaarbare problemen; random BSOD eens in de zoveel tijd, haperende games, corrupt geheugen, dat doe ik dus niet meer!

Voortaan kijk ook ik dus gewoon op de QVL wat er geschikt is, zoek een nieuw setje uit of, als ik erg veel mazzel heb, een setje die matcht bij wat ik nu heb :9 Paar maanden terug nog een hele zoektocht naar naamloos RAM voor in de laptop geweest, maar zoeken loont en hij draait fantastisch :Y)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:13
Zonde om 16GB aan te schaffen. Koop gebruikt zoals pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU en ben je voor €35 klaar. Gaat probleemloos werken en 4 modules draaien ook in dualchannel.

[ Voor 6% gewijzigd door Uszka op 17-05-2019 12:38 ]

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:54
Ik zou er lekker twee DIMMS van 4 bij prikken. Ik neem aan dat je in de toekomst ergens wel over gaat stappen naar een nieuwer platform met DDR4, dus om nu te gaan investeren in twee DIMMS van 8 zou ik zelf overdreven vinden. Wat zijn de verdere specificaties van de PC? En waarom ga je extra RAM bij steken? Want misschien zou ik zelfs tweedehands overwegen.

Het is wel een beetje PC afhankelijk of hij problemen zal krijgen met het wisselen van modules. Zelf heb ik een tijdje 2x 2GB DDR3 DIMMS gedraaid in combinatie met 2x 2 verschillende 4GB DDR3 ECC UDIMM geheugen op een OEM Medion moederboard, en dat draaide zonder issues.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Robotx777 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 10:21:
Hallo,

Momenteel ben ik aan het kijken of het uitbreiden van mijn huidige RAM geheugen mogelijk is.

Ik heb nog twee geheugenbanken vrij (momenteel zitten er 2 x 4GB reepjes in). Nu wil ik deze uitbreiden met deze set: Corsair Vengeance LP.

Opzich allemaal geen probleem, zelfde snelheid, zelfde capaciteit. Echter viel mij bij de vergelijkingstabel hier op tweakers op dat er een verschil in de latancy zit tussen deze twee geheugenmodules: CAS: 8:9 en True: 10:11 ns.

Is dit een groot probleem? Op internet een beetje rond gezocht natuurlijk en daar kom ik gemixte reacties tegen. Kan iemand mij hier vertellen of dit daadwerkelijk een 'probleem' gaat zijn of niet?

Alvast bedankt.
Je hebt dit ram nu, en dat staat ook te koop in V&A V&A aangeboden: 2 maal Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Robotx777
Pyramiden schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 13:09:
Ik zou er lekker twee DIMMS van 4 bij prikken. Ik neem aan dat je in de toekomst ergens wel over gaat stappen naar een nieuwer platform met DDR4, dus om nu te gaan investeren in twee DIMMS van 8 zou ik zelf overdreven vinden. Wat zijn de verdere specificaties van de PC? En waarom ga je extra RAM bij steken? Want misschien zou ik zelfs tweedehands overwegen.

Het is wel een beetje PC afhankelijk of hij problemen zal krijgen met het wisselen van modules. Zelf heb ik een tijdje 2x 2GB DDR3 DIMMS gedraaid in combinatie met 2x 2 verschillende 4GB DDR3 ECC UDIMM geheugen op een OEM Medion moederboard, en dat draaide zonder issues.
Waarom geheugen erbij:
PC is nu zn 5 jaar oud, wat al een aardige leeftijd is, echter heb ik laatst mijn grafische kaart vervangen voor een RX580. Games spelen nu weer lekker (ga niet perse voor hoogste fps of ultra settings), echter is het nu vaak het geheugen waar het 'vast' loopt. Ik zit vaak tegen de bovengrens aan met 7.5 a 7.8GB in gebruik. CPU draait het 'makkelijk'. Verder speel ik niet zo heel veel nieuwe games meer (Division 2 is de enige momenteel) maar dan zit ik ietwat meer safe voor de toekomst.

Ik denk zelf ook dat ik over een jaar of twee overga naar een volledig nieuw MB + CPU en DDR4 mem, dus tweedehands is misschien niet zn dom idee. Daar had ik zelf nog niet aan gedacht.
Bedankt voor het bericht, ik ga vanavond een berichtje sturen of ik het geheugen kan kopen etc.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:20
Wintervacht schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 10:48:
[...]

Netjes zo dan d:)b

Full disclaimer: heb zelf ooit 4x2GB in de PC gehad (hele tijd terug :P), wel zelfde latency maar verschillende snelheden en voltages. Geen idee hoe maar ik heb het wel draaiend gekregen door het voltage naar het midden van de 2 te trekken en de kloksnelheid van de hoogst geklokte terug te schroeven.
Verre van ideaal dus en zorgde op lange termijn voor allerlei onverklaarbare problemen; random BSOD eens in de zoveel tijd, haperende games, corrupt geheugen, dat doe ik dus niet meer!

Voortaan kijk ook ik dus gewoon op de QVL wat er geschikt is, zoek een nieuw setje uit of, als ik erg veel mazzel heb, een setje die matcht bij wat ik nu heb :9 Paar maanden terug nog een hele zoektocht naar naamloos RAM voor in de laptop geweest, maar zoeken loont en hij draait fantastisch :Y)
Probleem waar jij en veel mensen tegenaan lopen bij het mixen :)

Regels voor mixen:
1) Zorg dat de Dimmen met het hoogste voltage in de 1e sloten zitten (de bios houdt die set namelijk meestal aan als voor de standaard instellingen. Het kan andersom, maar dan heb je kans dat na een bios reset het niet meer werkt.)
En een Dimm werkt wel op een hoger voltage dan aangegeven, van lager moet je het maar afwachten.

2) Zorg dat de Dimms met de laagste snelheid in de 1e sloten zitten. (de bios houdt die set namelijk meestal aan als voor de standaard instellingen. Het kan andersom, maar dan heb je kans dat na een bios reset het niet meer werkt. Een Dimm werkt wel op een lagere snelheid dan aangegeven, van hoger moet je het maar afwachten.)

Zolang regel 1 en 2 dezelfde config opleveren, is er geen probleem.

Maar vaak gaan snelheid hand in hand met meer voltage, dus dan wordt het lastig.

Want natuurlijk is het mogelijk dat een Dimm die op 800 MHz Dimm 1,5 volt nodig heeft, op een 667 MHz bv maar 1,35 volt nodig heeft, maar zeker is het niet.

Ook is het niet zeker of de 667 met wat extra voltage toch op 800 kan draaien.

Dus bv mengen 800 MHz op 1,5 volt mengen met 667 MHz op 1,35 volt is dan trial and error.

Dan heb je ook nog het probleem dat sommige moederborden naar alle Dimms kunnen kijken voor de snelheid, sommige alleen naar de 1e set en sommige alleen naar Dimm 1.

En sommige moederborden gaan na een aantal mislukte boots terug naar de minimum- instelling (zoals bij DDR3 meestal 667 MHz op 1,5 VOLT. Daar draait iedere DDR3-Dimm wel op).
Pagina: 1