gebruik van relatief in teksten / ASUS ZEN 6 and more

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans3702
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-03 15:23
nieuws: Asus kondigt ZenFone 6 met klapcamera en accu van 5000mAh aan
Asus heeft donderdag de ZenFone 6 aangekondigd. De smartphone heeft een opvallende module met camera's die omhoog te klappen is. De accucapaciteit van de ZenFone 6 is een relatief riante 5000mAh..
@Olaf Ik mis de meerwaarde van relatief in bovenstaande tekst. of is het dat je per woord betaald wordt?
in een productgroep waar 3000 tot 4000 mAh voor een accu de boventoon voert lijkt mij dat in de context
  • De accucapaciteit van de ZenFone 6 is een absoluut riante 5000mAh.
  • De accucapaciteit van de ZenFone 6 is een zeer riante 5000mAh.
  • De accucapaciteit van de ZenFone 6 is een riante 5000mAh.
meer aansluiten bij de beleving. Voor mij zelf heeft relatief toch iets van relativeren in zich en neigt het naar het is iets beter maar maar niet heel veel. Dus iets wat je bij een accu van bv 4100mAh schrijft.
Slechts 32 van de 1888 (1,7%) in de pricewatch vermelde toestellen/uitvoeringen hebben een accu van 5000mAh of meer.

In dit geval denk ik dat het formeel het gebruikt van relatief juist is echter het dat een anders ervaren kan worden.
De accucapaciteit is 5000mAh wat meer is dan het gros van de smartphones. Volgens Asus kan het toestel het hiermee twee dagen uithouden maar niet bekend is onder welke omstandigheden is getest om tot deze claim te komen.
als er 1116 toestellen een accu van 2.716mAh t/m 4.065mAh hebben
en 90 een een accu tussen de 4.065mAh t/m 5.000mAh ( dus inclusief de 5000)
Dan vind ik wat meer geen recht doen aan minimaal 25% ( 5000 tov 4000) meer capaciteit.
en als je van 3400 uit gaat het gemiddelde dan zelfs bijna 50% meer. Maar zelfs in vergelijk met een Samsung S10+ welke een 4100 mAh accu heeft lijkt wat meer een understatement.
Wat meer doet mij denken aan de slager die bij de een bestelling voor 100 gram boterhammenworst vraagt of 105 gram ook goed is want een plakje minder is 96 gram.
In deze snelle scan van het aanbod heb ik geen filter gezet op andere zaken dan accucapaciteit. mogelijk was een filter op introductie datum een goede aanvulling

niet bekend is onder welke omstandigheden is getest, als je dit benoemt lijkt het mij dat je dit dus belangrijk vindt om wel te weten. Het lijkt mij dan ook goed om de verzoeken van tweakers te gaan honoreren in testen die hier op Tweakers.net geplaatst worden en waar gevraagd wordt naar test methodes en condities in de reacties en op dit forum.
Asus levert het toestel met Android 9 Pie met zijn ZenUI 6-schil en een update naar Android Q zit in de planning
Bij het bekijken van de introductie video wordt niet allen pie en Q genoemd maar ook toegezegd dat het toestel nog een 3e versie, Android R, ontvangt. Drie versies is de voorwaarde van Google voor een android one label lijkt mij het noemen waard ipv slechts éen update melden. Zeker in het licht van alle reacties op nieuws: General Mobile GM6-smartphone krijgt beloofde Android-updates niet waar ik uit opmaak dat het het aantal updates onder de doelgroep van Tweakers.net erg leeft.

Ook komt er in de presentatie naar voren dat het isp scherm een helderheid heeft van 600 nits / cd/m² ik komt dit niet tegen in de specs op pricewatch maar is volgens mij ook aan de goede (hoge) kant van het aanbod.
reviews: De smartphones van 2017 en 2018 - Vaarwel framedrops en hallo e-sims
Mogelijk hebben jullie hier recentere gegevens van in de test database staan.
De ZenFone 6 heeft een Snapdragon 855 van Qualcomm met tot aan 8GB ram.
De ZenFone 6 heeft een Snapdragon 855 van Qualcomm met 6GB of 8GB ram (afhankelijk van de uitvoering)

Relatief betekent dat iets moet worden bezien in relatie tot iets anders.

Een voorbeeld is: groot is een relatief begrip. Het wordt pas zinvol in een bepaalde context. Iets is bijvoorbeeld groot binnen een populatie / verzameling, of in verhouding tot wat men zou verwachten. Zo noemt men een persoon van 2,25 meter groot, maar een toren van 10 meter klein.