Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevaid
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-11-2023
Hallo allemaal,

Mijn vriendin is binnenkort jarig en ik ben van plan een objectief voor haar te kopen. Ze is in het bezit van een Sony a6000 en heeft nu alleen de body en de bijgeleverde kitlens. Ik heb een budget in gedachte van plusminus 250 euro. Ze houdt ervan om mensen op de foto te zetten, maar kan ook moois zien in de kleine dingen, hierom heb ik tot nu een macrolens en een lens met groot diafragma (voor mooie scherptediepte met portretten) op het oog:
pricewatch: Sony NEX 30mm f/3.5 (macro)
pricewatch: Sony E 50mm F1.8 OSS Zwart (diafragma, komt met cashback-actie binnen budget)

Nu heb ik ik een paar vragen bij:
Zijn dit leuke lenzen ter uitbreiding van een kitlens en zijn er eventueel nog andere richtingen die leuk zijn voor mijn budget? Hebben jullie ervaring met deze lenzen en zouden jullie ze aan-of afraden (en waarom)? Ik begrijp dat dit prime-lenzen zijn, is in- en uitzoomen dan helemaal niet meer mogelijk (cq zit er in de body nog een zoommechanisme of zit dat puur in het objectief)?

Ik weet van fotografie de basale dingen (licht-driehoek) maar raak een beetje verdwaald in de details, hierom ook dit topic. Hoop dat jullie me kunnen helpen :)

Cheers

Beste antwoord (via chevaid op 17-05-2019 19:21)

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-10 14:50
Ik zou die 50mm doen en een set macro-tubes (waarsch. goedkoper op aliexpress e.d.). Een 50mm lens op APC-C is een prima portretlens, maar ook leuk in de stad. Macro werkt prima met de goedkope macro-tubes, daar heb je als beginner geen dure macrolens voor nodig.

Die 35mm is (behalve bij macro) niet lichtsterk genoeg, haar kitlens zal bij die focuslengte net zo snel zijn.

De primes hebben idd geen zoom, voor mij geeft die beperking juist extra creativiteit. Van zoom word ik lui :P .

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-10 14:50
Ik zou die 50mm doen en een set macro-tubes (waarsch. goedkoper op aliexpress e.d.). Een 50mm lens op APC-C is een prima portretlens, maar ook leuk in de stad. Macro werkt prima met de goedkope macro-tubes, daar heb je als beginner geen dure macrolens voor nodig.

Die 35mm is (behalve bij macro) niet lichtsterk genoeg, haar kitlens zal bij die focuslengte net zo snel zijn.

De primes hebben idd geen zoom, voor mij geeft die beperking juist extra creativiteit. Van zoom word ik lui :P .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Nog een optie om uit te breiden: pricewatch: Sony 55-210mm Zoom Lens Zilver
Verder zijn er voor zover ik het zie geen lenzen met stabilisatie binnen je budget. Tussen mijn optie en de 50mm zou ik kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:25
Mij lijkt dat de beeldhoek van een 50mm op APS-C voor in de stad toch echt te klein is.

Verder sluit ik me aan bij bovenstaande adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevaid
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-11-2023
Leuke feedback, nice :)
Ik neig hiermee naar de 50mm, met dan eventueel de macro-tubes erbij.
Bedankt allemaal! (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickedm3n
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-08 14:55

wickedm3n

Always having fun!

Ik heb zelf ook de a6000 met onder andere de 50mm echt een gave portret lens! Kwaliteit vind ik echt heel goed van de foto's.

In progress: VW kever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-10 12:41

lasharor

7 december 2004

Ik zou ook niet gaan voor 50mm op APS-C in de stad. Daar heb je wat mij betreft vrij weinig aan. Persoonlijk vind ik 50mm op FF al vrij krap. Ik zou op zoek gaan naar een 35mm alternatief voor op APS-C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

M-ThijZ

Riding on Rails

Ik zou eerder gaan voor:
Sony SEL35F18 als lichtsterke veelzijdige prime lens.
De Sigma 56mm f/1.4 als portrait lens.
De Sony 55-210mm als zoom (evt. met statief)
Pagina: 1