Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• be3a18
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-11 17:30
Sinds een paar weken ligt onze Exchange 2016 server in de hobbel. Ik heb daar eerder al een topic aan gewijd (het zoeken in de mailbox werkte niet goed) maar dat leek opgelost te zijn. Bij de controle die destijds werd voorgesteld stond de zoekindex op Healthy. Nadat ik het interne geheugen had uitgebreid leek het in orde te zijn maar helaas niet dus.

Gisteren en vanochtend had ik moeite om een public folder toe te voegen aan mijn profiel. Ik moest meerdere keren mijn wachtwoord opgeven terwijl dat volgens mij helemaal niet hoeft omdat mijn PC in hetzelfde domein zit als de Exchange Server. Op een gegeven moment heb ik dat maar geannuleerd maar de gedeelde map is toch toegevoegd aan mijn profiel. Ook het verwijderen van extra mailboxen werkt pas na een behoorlijke vertraging. Ze staan niet meer in mijn profiel maar ze blijven in Outlook staan. Pas na een flinke vertraging (10 tot 15 minuten) verdwenen ze uit Outlook (ik was er net bij toen ik dat zag gebeuren).

Er zijn 2 grote wijzigingen geweest. De eerste was het uitfaseren van een Exchange 2013 server. Dat is volgens de regels gegaan. Alle (hidden) mailboxen en public folders zijn verhuisd, alle waarschuwingen die bij het verwijderen van de Exchange software tevoorschijn kwamen zijn opgelost en daarna is via Add/Remove a program de software verwijderd. Ook in AD zijn alle objecten aangepast zodat verwezen wordt naar de database van de nieuwe Exchange Server. De tweede wijziging was het in gebruik nemen van een Skype for Business Server die ook praat met de Exchange Server.

Op een of andere manier zit er volgens mij een grote vertraging in de synchronisatie van de Exchange Server met Active Directory.

Zoals ik al zei is er 1 controle geweest op de Exchange Server en die gaf aan dat de mail database en de zoekindex in orde waren.

Verder gebruiken we Windows Server 2016 in een domein waar ook de Exchange Server in hangt. De werkstations draaien allemaal Windows 10 Prof en we gebruiken Outlook 2016. Die hangen ook allemaal in hetzelfde domein.

Ik lees nu net iets over de Performance Monitor voor Exchange maar of ik daar de synchronisatie ook mee kan controleren weet ik niet.

[ Voor 3% gewijzigd door be3a18 op 17-05-2019 09:50 ]

Beste antwoord (via be3a18 op 21-06-2019 18:37)

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Enige tijd later is de Windows Server 2012 waar Exchange 2016 op draaide overgegaan naar Windows 2016 middels een upgrade procedure. Ook dit is allemaal goed gegaan.
Dit is je probleem denk ik. In place OS upgrade is niet supported met Exchange, pas heel recent met Server 2019/Exchange 2019 gaat dat een ondersteund proces worden.
Ik zou maar eens gaan nadenken om 2016/2019 hiernaast te gaan bouwen en nog een keer te migreren en dan het in 1x goed te doen. Lees de prereqs goed (.NET!) en ook al heb je maar 20 mailboxen denk even na over je sizing en in geval van shared storage over je IOPS.

Alle reacties

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik zou eens beginnen met het draaien van de Exchange best practise Analyzer:

https://gallery.technet.m...xchange-Analyzer-6e20132e

Test daarnaast ook even met OWA om issue met je werkplek of Outlook applicatie uit te sluiten. En loop uiteraard je eventlogs even door op je exchange omgeving.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• be3a18
Question Mark schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 09:51:
Ik zou eens beginnen met het draaien van de Exchange best practise Analyzer:

https://gallery.technet.m...xchange-Analyzer-6e20132e

Test daarnaast ook even met OWA om issue met je werkplek of Outlook applicatie uit te sluiten. En loop uiteraard je eventlogs even door op je exchange omgeving.
Ik ga met je tips aan de slag

• be3a18
Ik heb de tool gedraaid (ik moest eerst de execution policy aanpassen). Dat leverde o.a. op dat:

- we niet de laatste build hebben draaien (dat ga ik corrigeren)
- de TTL van de DNS te hoog staat (20 minuten tot een uur) alhoewel dat voor een single server omgeving zoals de onze niet echt van belang zou zijn. Op zich klopt dat, intern zijn er bij ons maar weinig DNS-wijzigingen.

Verder meldt de tool dat Exchange op een VM draait en dat het install volume wat laag in de vrije ruimte zit (between 15 and 30%).

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:10

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Test het ook eens met een volledig nieuwe user?

Randzaken (bij doormigreren): X500 in je attributes / adressen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• be3a18
MAX3400 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 14:22:
Test het ook eens met een volledig nieuwe user?

Randzaken (bij doormigreren): X500 in je attributes / adressen.
Met beide ga ik aan de slag. En sowieso de laatste build erop.

• be3a18
De problemen met onze Exchange Server zijn helaas nog niet over.

Het zoeken lukt meestal pas na een paar pogingen. Als het niet lukt geeft Outlook meldingen over problemen met de netwerkverbinding met de server.

Nieuw is dat verwijderde berichten er opeens weer zijn. Al meerdere keren heb ik een concept bericht verwijderd, iedere keer hetzelfde bericht. Gisteren ook weer. Nu staat dat bericht er weer, alleen nu dubbel!

Ik heb alle keren het bericht met Shift Del verwijderd.

De laatste update voor Exchange 2016 staat er nu al weer een tijdje op. We hebben volgens mij geen X500 attributen.

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:03
Als je CTRL rechts-klik doet op je Outlook icoon in de system tray en dan "test email autoconfiguration" werkt je autodiscover dan lekker? Zelfde plek is ook de optie voor "connection status". Ben je met de juiste server verbonden?
Ping, tracert, nslookup van de servernaam op orde?
Server certificaat op orde?

no animals were harmed during the production of this message

• be3a18
Caeruleus schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 12:07:
Als je CTRL rechts-klik doet op je Outlook icoon in de system tray en dan "test email autoconfiguration" werkt je autodiscover dan lekker? Zelfde plek is ook de optie voor "connection status". Ben je met de juiste server verbonden?
Ping, tracert, nslookup van de servernaam op orde?
Server certificaat op orde?
Ik ga er naar kijken.

• wagenveld
  • Niet online
Denk nog eens serieus na over Office 365.
On topic: Wat bedoel je hiermee:
Ook in AD zijn alle objecten aangepast zodat verwezen wordt naar de database van de nieuwe Exchange Server.
Geef eens wat meer details over de infra, virtueel? Wat is de onderliggende storage?

• be3a18
wagenveld schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 17:32:
Denk nog eens serieus na over Office 365.
On topic: Wat bedoel je hiermee:

[...]

Geef eens wat meer details over de infra, virtueel? Wat is de onderliggende storage?
Toen ik bij dit bedrijf kwam werken waren er 2 Exchange servers. Een 2013 versie en een 2016 versie. Die waren beide nog in gebruik toen ik er begon. Op de 2013 versie stond nog 1 grote mailbox en alle openbare mappen. Op de 2016 versie draaiden inmiddels alle andere mailboxen (19). Beide Windows 2012 servers draaiden op VMware ESXi (6.0).

Eerst is de resterende mailbox verplaatst middels Powershell, daarna de openbare mappen, ook via Powershell. Daarna is geprobeerd Exchange 2013 te verwijderen zoals het hoort. Dat leverde een aantal waarschuwingen op waaronder het bestaan van de hidden mailboxen. Al die waarschuwingen zijn opgelost door alle hidden mailboxen ook te verplaatsen (dat zijn er 5 geloof ik). Na de verplaatsing heb ik in Active Directory gecontroleerd of de attributen hiervan nu verwezen naar de juiste database. Daarna is weer geprobeerd Exchange 2013 te verwijderen (via Add/Remove programs in het configuratie scherm) en dat ging deze keer goed.

Enige tijd later is de Windows Server 2012 waar Exchange 2016 op draaide overgegaan naar Windows 2016 middels een upgrade procedure. Ook dit is allemaal goed gegaan.

De genoemde problemen waren er niet direct na het uitfaseren van Exchange 2013 en de upgrade naar Windows Server 2016. Die traden pas een paar weken later op.

Acties:
  • Beste antwoord

• wagenveld
  • Niet online
Dit is je probleem denk ik. In place OS upgrade is niet supported met Exchange, pas heel recent met Server 2019/Exchange 2019 gaat dat een ondersteund proces worden.
Ik zou maar eens gaan nadenken om 2016/2019 hiernaast te gaan bouwen en nog een keer te migreren en dan het in 1x goed te doen. Lees de prereqs goed (.NET!) en ook al heb je maar 20 mailboxen denk even na over je sizing en in geval van shared storage over je IOPS.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:38
be3a18 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 17:45:

Waarom is dit gedaan? Vziw is dit niet supported op alles eerder dan Exchange 2019.

Zie ook:

https://docs.microsoft.co...isites-exchange-2013-help
You can't upgrade Windows when Exchange is installed on the server.
https://docs.microsoft.co...ites?view=exchserver-2016
You can't upgrade Windows from one version to another, or from Standard to Datacenter, when Exchange is installed on the server.
https://docs.microsoft.co...ites?view=exchserver-2019
New to Exchange 2019 is the ability to upgrade your operating system to a newer version while Exchange is installed on Windows Server 2019 or later.

• be3a18
wagenveld schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 17:54:
[...]

Je bedoelt de upgrade van Windows Server 2012 naar Windows Server 2016
Duidelijk. Dat ben ik niet tegen gekomen. Hier kan ik wat mee.

• wagenveld
  • Niet online
Wel 1 van de grotere Exchange no-no's idd. Naast hobbyen met IIS instellingen en RTM installeren terwijl CU23 net uit is ;)

[ Voor 49% gewijzigd door wagenveld op 21-06-2019 18:01 ]

• Dennism
Opzich eens met @wagenveld als je Exchange en Windows licenties hebt met bijv. SA, ga dan nu een Exchange 2019 op Windows Server 2019 opbouwen in coex met deze Exchange. Migreer alles en faseer de huidige installatie uit. Dit lijkt met het netste op dit moment. aangezien je met de huidige opzet van issue naar issue duikelt, ik zou zelf deze installatie niet meer vertrouwen....

Ben je niet bedreven bent in Exchange zou ik zeker Office 365 overwegen of hulp inschakelen bij het opzetten van Exchange. Beheer is echt niet lastig, een goede opgeving opzetten is echter vaak een ander verhaal. Wat ervaring is daar echt heel prettig.

• be3a18
wagenveld schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 17:59:
Wel 1 van de grotere Exchange no-no's idd. Naast hobbyen met IIS instellingen en RTM installeren terwijl CU23 net uit is ;)
Bij de upgrade naar WS 2016 werd er geen waarschuwing over gegeven maar dat is mosterd na de maaltijd.

• Dennism
be3a18 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 18:04:
[...]

Bij de upgrade naar WS 2016 werd er geen waarschuwing over gegeven maar dat is mosterd na de maaltijd.
Best mogelijk dat daar geen check inzet of er toevallig Exchange op staat geïnstalleerd. Nog nooit geprobeerd eigenlijk :)
Pagina: 1