Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frazyr
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22-09-2020
Ik zoek een?
Huawei P30 pro .

Hallo,
Ik was van plan de huawei p30 pro aan te schaffen. Echter zie ik deze week ineens een hoop berichten in het nieuws dat China huawei mogelijk gebruikt om te spioneren. En dat het bedrijf mogelijk onder druk van de VS dalijk in Nederland in de ban gaat. Nu ben ik gevoelsmatig vrij sceptisch over dit spionage verhaal.

Echter hoe groot is de kans dat ik dalijk met een waardeloos huawei flagship zit dat binnen het Nederlands (4g) netwerk verbannen is? Kan dit echt zomaar gebeuren?

Ps: ik zoek geen advies wat betreft de aanschaf van een ander merk smartphone, hier zou ik indien dit van toepassing wordt, zelf uitkomen.

Mvg

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

[ Voor 15% gewijzigd door Frazyr op 17-05-2019 08:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Niet.

Het gezeur betreft de 5g zendapparatuur.
Het zal de Nederlandse overheid een worst wezen welke gsm je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schekker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-05 23:26
Eventuele verboden gaan puur om (core) netwerk apparatuur, niet om smartphones. Dat je telefoon plotseling waardeloos is geworden, daar hoef je echt niet bang voor te zijn.

(In feite hetzelfde als Emielvanputten zegt dus, maar bij dergelijke vragen zou ik als vragensteller toch graag een bevestiging van meerdere tweakers zien, dus vandaar toch dit antwoord).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Frazyr Het legt wel een waas over Huawei. of jijzelf een toestel wilt kopen is aan jezelf. Het lijkt mij niet dat het merk verbannen wordt van Europese netwerken. (als smartphone)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-05 16:06

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ze gaan echt geen telefoons van Huawei van het netwerk bannen. Een verkoopverbod zou een mogelijkheid zijn, maar ik zou er niet te veel van wakker liggen. Bespied word je toch. Als het niet door de chinezen is, is het wel door de VS of iemand anders. De VS is goed in hard roepen en onsubtiele beslissingen maken, en andere landen volgen gewoon uit schrik voor een handelsoorlog in onze richting. Nu beperkt zich dat gelukkig enkel nog maar tot China / Rusland.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:01

VW-Arjan

★★★★★

Het gaat om de backbones van de providers.
KPN maar ook Tele2 hebben veelal Huawei switches in hun datacenters.
Daar zouden backdoors en dergelijke inzitten.

Overigens denk ik IMHO dat de amerikanen niet anders zijn dan de chinezen qua data verzamelen.
Het is maar net waar je je data terecht wil laten komen ;-)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:44
VW-Arjan schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 13:40:
[...]
Overigens denk ik IMHO dat de amerikanen niet anders zijn dan de chinezen qua data verzamelen.
Er is nog geen hard bewijs van Huawei afluisterpraktijken, echter van Amerikaanse (Cisco) apparatuur die gemanipuleerd is door veiligheidsdiensten wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:01

VW-Arjan

★★★★★

SniperGuy schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 13:50:
[...]

Er is nog geen hard bewijs van Huawei afluisterpraktijken, echter van Amerikaanse (Cisco) apparatuur die gemanipuleerd is door veiligheidsdiensten wel...
daarom ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjoo71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-04 14:06
dan maar die data naar de Amerikanen of onze eigen AIVD; dat liever dan naar de chinezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Bartjoo71 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 13:57:
[...]

dan maar die data naar de Amerikanen of onze eigen AIVD; dat liever dan naar de chinezen.
Want?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjoo71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-04 14:06
Amerika is een democratisch land, er is controle op de regering oa door de oppositie en door journalisten.
China is dat niet of minder.
Ik vertrouw ze niet, dus koop ik er zo min mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Bartjoo71 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 14:19:
Amerika is een democratisch land, er is controle op de regering oa door de oppositie en door journalisten.
Dat kan. Wat gaan ze doen met je gegevens dan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-05 19:53
De VS zijn gevel ziet er van de buitenkant democratisch uit, de Chinese communistisch maar eigenlijk verschillen ze niet tot nauwelijks van elkaar. Ik zou nog wel kunnen beargumenteren dat het Chinese buitenlandse beleid een stuk fijner en vredelievender is dan die van de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1002969

ach.. democratisch. Wie het meeste geld heeft.. heeft de meeste macht om de bevolking te beinvloeden. Als Nederlandse burger heb je meer te vrezen van spionage door de nederlandse/amerikaanse overheid, dan door de chinese. (*als journalist / CEO die veel zaken doet met China moet je misschien meer nadenken, maar geen chinees die geinteresseerd is wat ik doe op mijn telefoon)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• androidfreaker
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-05 21:49
Geloof me als ze willen spioneren doen ze dat toch wel. Ik vindt het zo bullshit. Samsung, Apple, sony enz. Kunnen dit ongetwijfeld ook doen. En je privacy is mede door marketingtrucjes en alle gegevens die als benodigd zijn niet zo veilig. Veel gegevens kunnen met een "onbedoelde "goedkeuring zo gebruikt worden. Dus ik lig daar niet wakker van. Als ze iets willen kunnen ze het toch wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik zag net deze link passeren op Twitter:
Exclusive: Google suspends some business with Huawei after Trump blacklist - source
Lijkt mij toch dat het dan ook impact gaat hebben op de Telefoons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marioe
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-09-2023
Je hebt met Huawei geen software updates meer binnenkort.

Google heeft ze in de ban gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 15:06
Dat klopt niet..
Google bevestigd dat het moet voldoen aan het handelsverbod van de Amerikaanse overheid en het bedrijf garandeert dat bestaande Huawei-apparaten met Android toegang houden tot Google Play en de beveiliging van Google Play Protect.
nieuws: Google trekt Android-licentie voor Huawei in - update

[ Voor 42% gewijzigd door frickY op 20-05-2019 07:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marioe
Misschien moet ik schrijven software upgrades van Android. In ieder geval is de wederverkoop waarde van Huawei behoorlijk in het slop aan het raken nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Aanhakend op bovenstaande berichten. De Android licentie verdwijnt. Dat betekent nog niet dat de huidige telefoons daar hinder van zullen ondervinden. Voor zowel huidige als nieuwe versies van Android.

Uiteraard is dat de huidige staat, maar wie weet welk nieuws er over 2 maanden weer boven komt drijven. Ik zou persoonlijk dan niet willen kiezen voor een dergelijke merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Niet helemaal waar, ze krijgen geen toegang tot nieuwe versies van android van google om op te ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-05 21:44
Hangt er vanaf hoe je het bekijkt en hoe actief Google gaat voorkomen dat je hun Android stuff er op krijgt.

Als Tweaker heb je natuurlijk de optie om er een custom rom op te zetten, dus je kunt wel even vooruit. Ook Google Apps krijg je er met Open GApps wel op, tenzij Google actief device IDs gaat blokkeren.

Het is vooral sneu voor mensen die er nu net een gekocht hebben en geen updates meer krijgen, dus wie weet staan ze binnen kort vrij goedkoop op marktplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 13:17
Als ze geen licentie meer hebben kunnen ze geen nieuwe versies van het OS uitrollen met google play support. Dus ze kunnen security fixes maken maar alleen op de opensource versie en ze moeten dan de google app support er uithalen.

Zelf zou ik kijken voor een ander toestel het zal naar alle waarschijnlijkheid met een sisser aflopen maar kans is er gewoon dat je straks een toestel heb die alleen rooted goed werkt. En je moet dan play store sideloaden. Het kan wel werken allemaal alleen veel meer werk. Misschien kan je nog even af wachten wat de komende weken gaat gebeuren. En dan een besluit nemen. voor nu lijkt me het geen goede keuze als toestel voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:49
LOTG schreef op maandag 20 mei 2019 @ 10:50:
Hangt er vanaf hoe je het bekijkt en hoe actief Google gaat voorkomen dat je hun Android stuff er op krijgt.

Als Tweaker heb je natuurlijk de optie om er een custom rom op te zetten, dus je kunt wel even vooruit. Ook Google Apps krijg je er met Open GApps wel op, tenzij Google actief device IDs gaat blokkeren.

Het is vooral sneu voor mensen die er nu net een gekocht hebben en geen updates meer krijgen, dus wie weet staan ze binnen kort vrij goedkoop op marktplaats.
Probleem is echter dat Huawei het tegenwoordig (met name sinds een paar maanden) bijna onmogelijk heeft gemaakt om de bootloader überhaupt nog te kunnen unlocken, wat een vereiste is als je een custom ROM wil installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-05 21:44
@Danny.G Dat is inderdaad wel een vereiste. Ik zie juist dat het op XDA ook bedroevend gesteld is met de P30 Pro, in dat geval zou ik een do not buy advies geven helaas.

Edit:
Als Huawei slim is stoppen ze met die onzin, dan blijft hun toestel tenminste relevant voor een bepaalde groep. Zeker gezien de waarde van het toestel tweede hands straks vrij laag zal zijn.

En voor de toekomstige toestellen ziet het er ook niet al te rooskleurig uit. Ik gok dat het allemaal MediaTeks worden, en wil je internationaal wat te brokkelen hebben dan zul je mensen toch echt de playstore moeten laten sideloaden.

[ Voor 56% gewijzigd door LOTG op 20-05-2019 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maussie95
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-01-2022
LOTG schreef op maandag 20 mei 2019 @ 10:50:

Er is volgens mij geen officiële manier meer om de bootloader te unlocken, dus dan is het ook onzeker of het altijd mogelijk is om er een custom rom op te zetten. Op mijn LG G6 H870DS is het unlocken van de bootloader ook niet mogelijk en het is daardoor niet mogelijk om er een custom rom op te zetten.

[ Voor 0% gewijzigd door maussie95 op 20-05-2019 11:47 . Reden: Typo ]

To the dwarf, the cripple and the mother of madness!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Frazyr schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 08:45:
Ik zoek een?
Huawei P30 pro .

Echter hoe groot is de kans dat ik dalijk met een waardeloos huawei flagship zit.
Een paar dagen later is het verhaal anders. Het probleem is nu niet vanuit Nederlandse overheids"dingen" maar vanuit google
Persoonlijk zou ik iets anders kopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schekker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-05 23:26
Anoniem: 320788 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 11:33:
Een paar dagen later is het verhaal anders. Het probleem is nu niet vanuit overheidshalve, maar vanuit google
Persoonlijk zou ik iets anders kopen
Het probleem is nog steeds vanuit overheidswege;) maar ik ben het wel met je eens. Huawei zal deze telefoon moeilijk goed kunnen blijven ondersteunen, ik zou dus ook voor iets anders gaan. Tenzij je natuurlijk echt de camera van deze telefoon wil hebben (zoals ik) en kan leven met een verkorte economische levensduur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-05 20:50
nieuws: Google trekt Android-licentie voor Huawei in - update

Ik denk dat het er een beetje van af hangt wat je doet. Als je echt bang bent dat de chineese overheid jouw gegevens zouden krijgen (/je werkt voor een top tech bedrijf/doet iets met computer security) dan zou ik een andere kiezen.
Gezien het feit dat je de vraag stelt zou ik zoiezo voor een ander merk gaan maar alleen voor imago redenen. Niet omdat ik denk dat de dreiging nu heel groot is.

Dat gezegd als mijn moeder een huawei zou hebben, zou ik me niet direct zorgen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marioe
Intel en Qualcomm zijn inmiddels ook gestopt met het leveren aan Huawei. Huawei is een dood merk nu.

[ Voor 8% gewijzigd door marioe op 20-05-2019 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
marioe schreef op maandag 20 mei 2019 @ 12:52:
Intel en Qualcomm zijn inmiddels ook gestopt met het leveren aan Huawei. Huawei is een dood merk nu.
knap kort door de bocht

gezien huawei zijn eigen soc gebruikt de kirin ipv qualcomm producten? daarnaast is huawei al zins 2017 bezig met het bulken van zijn voorraad van componenten

AMD Ryzen 5800X3D, MSI MPG X570 Gaming Plus, MSI RTX3070, 32GB Corsair DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:11
Nu een kunt op dit moment nog prima Huawei telefoons kopen die met Android 9 geleverd worden. Daar komen nog 4 jaar Security Updates voor uit waardoor je er veilig mee kunt werken.

Mogelijk krijg je geen versie upgrades naar Android 10 of hoger meer, dat is afwachten hoe de situatie tussen de VS en China zich ontwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 10:30

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
De initiele vraag lijkt mij inmiddels wel beantwoord. De discussie over de Huawei situatie past beter in: Google bant Huawei van Android, wat zijn de gevolgen?.

Dus op dit topic komt een slotje.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.