Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

bron conflict Geforce 4 ti 4400 in Windows 95

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Egbert Jan
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:33
Ik heb een PC met Windows 95 er op. In de PC zit een asus b2b moederbord , slot 1 processor 600mhz, Geforce 4 ti4400 120mb,448 mb geheugen (256mb+128mb+64mb) Windows 95 kan maar 480 mb aan. Veder zit er een een creative Sound Blaster Live 1024 en een realtek RTL8139d Netwerkraat in de PC beide op PCI.

De videokaart heeft een bron conflict met de AGP poort zie plaatje

bronconflict

Hier wat er te zien is bij de agp in apparaatbeheer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uXpdQmneIIdXGyzl3lZyqgD8/full.png

Door dit bron conflict draait de Videokaart in PCI modes in plaats van agp 2x

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Juy02mWUleocOCbo6VBz822J/full.png

Haal ik bij de AGP het vinkje van automatische instellingen gebruiken weg en verander ik daar het geheugen bereik naar iets dat geen conflict geeft dan is het bij de AGP opgelost, maar krijgt de videokaart een conflit met systeemkaartuitbreiding voor PenP BIOS. Wil ik hier het geheugen bereik aanpassen dan zegt windows dat het niet kan. Als ik dit dan bij de videokaart doe dan start Windows niet meer op. het maakt niet uit waar ik het in verander bij de videokaart Windows start niet meer op. Weet iemand wat ik hier aan kan doen?

In Windows 98 heb ik op deze pc deze problemen niet. Maar Ik wil er graag Windows 95 op draaien en niet met opmerkingen komen zet er maar Windows 98 op want daar heb ik al een pc mee draaien.

[ Voor 3% gewijzigd door Egbert Jan op 17-05-2019 02:55 ]

Alle reacties

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Egbert Jan schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 02:49:
Maar Ik wil er graag Windows 95 op draaien en niet met opmerkingen komen zet er maar Windows 98 op want daar heb ik al een pc mee draaien.
De vraag is eerder: waarom wil je überhaupt nog 95/98/98SE/XP op een machine draaien?

Er zijn weinig mensen die je namelijk willen helpen met een OS dat niet meer wordt ondersteund.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Grote Schurk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-10 14:36
@DJMaze Nostalgische waarde. En natuurlijk zijn er mensen die wel willen helpen.

Ik lees op meerdere plekken dat Windows 95 niet weet hoe het met AGP om moet gaan (toendertijd een nieuwe technologie), maar dat het verder geen invloed heeft op performance.

Bronnen:
http://www.gweb.me.uk/gweb/intel_inf.htm
http://ps-2.kev009.com/pcpartnerinfo/ctstips/5026.htm

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-11 16:20
Je hardware is idd behoorlijk nieuw voor windows 95. Mocht het je gaan om retro games, dan is er volgens mij geen nadeel aan het gebruik van 98 se.

https://www.reddit.com/r/...95_or_98_for_retro_games/

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Welke Windows 95 draai je? Wel als OSR2.5? Zo niet zou ik dat als eerste proberen.
Ik weet dat de SBlive ook een onding is als het aankomt op het toewijzen van resources. Trek die er eens uit en kijk of dat het verschil maakt.
Dan kan het nog wel eens zo zijn dat handmatig IRQs toewijzen gaat helpen, of je kunt overwegen het ding te vervangen voor een andere kaart.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11 20:28
Heb zelf ook nog Windows 98 se draaien. Het is niet een internetmachine (staat daar ook niet op verbonden) maar het is juist voor de oude spellen. Gebruik zelf een oude Futro S400 met 9250. Heerlijke machine.

Windows 95 is oorspronkelijk niet ontworpen voor zulke hardware. Er zijn wel updates uitgebracht die het een en ander verbeteren en ondersteunen. Of dit stabiel en goed draait weet ik niet.

Een Geforce 4 op Windows 95... Het zou moeten kunnen maar hoe ik het lees is dit wel vanaf OSR 2.5.

Wat je ook kan proberen 1 geheugen latje eruit te halen (ik zou de 64MB dan kiezen). Je machine heeft vrij weinig middelen voor veel hardwarematige adressen. Een deel wordt softwarematig gedaan en daar is Windows 95 minder goed in.

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
FritsYpeij schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 09:17:
Nostalgische waarde. En natuurlijk zijn er mensen die wel willen helpen.
Natuurlijk, maar het doel is dan wel fijn om te weten. Kost toch tijd/energie om te reageren.

Zelf had ik vroeger een 98SE maar volledig gestript en met wat W95 bestanden.
De installatie was nog geen 10MB ofzo en start rete snel op.
Ben de configuratie kwijt, anders had ik je hem wel gegeven ;)

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Egbert Jan
Ik heb Windows 95 osr2.5 draaien. Ik heb nog nooit andere Windows 95 versie gehad. Ik zal het ook nog eens proberen zonder netwerk en geluidskaart. Ik vind het leuk om oude besteurings systemen met oude pc's te hebben. Ik heb ook nog twee oude Pentiums 1 staan met msdos en 3.11. Verder heb ik.nog een Pentium 3 1.4 GHz staan met Windows 98. Ik vind het gewoon leuk om op die oude machines te gamen en te hebben

[ Voor 9% gewijzigd door Egbert Jan op 17-05-2019 11:55 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Win95 gebruiken is ondertussen net zo leuk als sleutelen aan een Ford model T. En net zoals die Ford laat je het niet op de snelweg. Maar toch leuk :P Maar de kennis is iets te ver weggezakt voor mij.

Als de hardware te nieuw is, kan het simpelweg niet op te lossen zijn (dan leven met het conflict, zie FritsYpeij in "bron conflict Geforce 4 ti 4400 inWindows 95"). Of zou je Win98 drivers kunnen proberen?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Egbert Jan
Zoals je schrijft moet ik maar leven met dit conflict en met de wetenschap dat Windows 95 agp niet goed ondersteund.Dus laat ik dit conflict voor wat het is.Ik heb zelf nog verder gezocht op internet en daar staat percies het zelfde probleem negeren. Ik heb al verschillende zowel 95 als 98 drivers geprobeert het helpt niks.
F_J_K schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 13:00:
Win95 gebruiken is ondertussen net zo leuk als sleutelen aan een Ford model T. En net zoals die Ford laat je het niet op de snelweg. Maar toch leuk :P Maar de kennis is iets te ver weggezakt voor mij.

Als de hardware te nieuw is, kan het simpelweg niet op te lossen zijn (dan leven met het conflict, zie FritsYpeij in "bron conflict Geforce 4 ti 4400 inWindows 95"). Of zou je Win98 drivers kunnen proberen?

[ Voor 10% gewijzigd door Egbert Jan op 17-05-2019 13:10 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:27

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Maar heb je überhaupt wel 2D/3D acceleratie dan? Of is dit niet van belang voor je systeem.

Mits je DirectX hebt geïnstalleerd, kun je een simpel testje draaien. (Uitvoeren-> dxdiag )

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Egbert Jan
Het gaat om spelen van games en bij dxdiag voert hij alle testen goed uit. Waaronder de agp test en de 2d/3d test.
PD2JK schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 13:12:
Maar heb je überhaupt wel 2D/3D acceleratie dan? Of is dit niet van belang voor je systeem.

Mits je DirectX hebt geïnstalleerd, kun je een simpel testje draaien. (Uitvoeren-> dxdiag )
Pagina: 1