Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:17
Omdat ik bij diverse vrienden en familieleden een raspberry met domoticz heb draaien komt het nog wel eens voor (2 a 3 keer per jaar op circa 18~20 installaties) dat er een installatie/sd-kaartje sneuvelt. Die dingen zijn immers nogal gevoelig voor onjuist afsluiten etc.

Zo ook nu weer. Dit keer omdat een schoonmaakster van vrienden het nodig vond om de stofzuiger in de meterkast in een stopcontact te doen. Hierbij achter de voeding van de Raspberry is blijven hangen, met alle gevolgen van dien. Nu is dit wel een van de domste die ik heb meegemaakt, maar ook een simpele aardlek, fanatieke kpn-monteur, slimme-meter-plaatsing, of een bijvoorbeeld een power-outage in een wijk is al eens een boosdoener geweest.

Nu ben ik het wel een beetje zat, ben ik de enige die hier zo af en toe last van heeft? Ik ben eigenlijk op zoek naar een geschikt alternatief die wat beter tegen een stootje kan. Zelf heb ik een Synology draaien, maar die kan ik natuurlijk niet iedereen aansmeren.

Of doe ik iets anders finaal verkeerd?

Groetjes

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Odroid c2 met batterij en emmc geheugen?

Ik heb er ook een mooi kastje bij gevonden, maar die moet ik even opzoeken waar die vandaan kwam.
Edit: een heel beetje aanpassen met een boortje, aan de zijkant, voor de ups schakelaar, die steekt wat uit.

Draait hier op armbian stretch (64-bit)

Its alive!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pXm15BncmCI9Cc5ZN8bUVR66/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yvd1mbGTrLsVRqB6EaXiGSym/thumb.jpg

Zijkant beetje bewerkt met boortje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DPFWUd2VqS3uk0QH2ezp9P17/thumb.jpg

[ Voor 52% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-05-2019 10:48 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
USB stickje gebruiken ?
Draai hier ook op een USB stick, op een of andere manier, sloopte de RP mijn sd-kaartjes.
hier een howto:
https://www.raspberrypi.o...pberrypi/bootmodes/msd.md

[ Voor 29% gewijzigd door mvrhrln op 16-05-2019 22:49 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een UPS regelen? Dit hoeft niet duur te zijn en zou zelfs via een USB powerbank kunnen. Enkel even opletten welke je moet kopen, sommigen zullen de output even onderbreken als de input onderbroken wordt.
Er is in ieder geval genoeg te vinden voor UPS en Raspberry Pi, daar moet wel wat tussen zitten?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:17
Een UPS is een mogelijkheid, maar ben eigenlijk op zoek naar iets wat gewoon uit zichzelf robuuster is. Booten van USB zou een optie kunnen zijn.

Heb zelf al zitten denken aan een mini pc (barebone) van bijvoorbeeld Shuttle, maar sta open voor andere opties.

Groetjes

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:13

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Een USB-stick raakte bij mij na een jaar evengoed corrupt; dus: Pi met USB-SDD.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Volgens mij is het probleem niet zozeer het corrupt raken van het medium, maar het corrupt raken van de data. Welk opslagmedium je ook gebruikt, als je een schrijfactie doet op het moment dat de stroom wegvalt is je data gewoon corrupt.

Wat dan ook veel gebeurt is het minimaliseren van de schrijfacties naar het opslagmedium. Bijvoorbeeld 1x per minuut/uur in plaats van direct of iedere zoveel seconden. Daarmee verklein je de kans op corrupte data enorm.

Een UPS kan helpen, maar dan moet de raspberry alsnog weten dat de stroomtoevoer onderbroken is, anders heeft het nog geen effect.

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Voor zulke doeleinden gebruik ik vaak oude thin clients. Draaien prima Linux en Windows, zijn relatief klein, bijna altijd passief gekoeld en zuinig. Niet zo zuinig als een Rpi, maar wel een stuk sneller en degelijker.

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Ep Woody schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 10:45:
Volgens mij is het probleem niet zozeer het corrupt raken van het medium, maar het corrupt raken van de data. Welk opslagmedium je ook gebruikt, als je een schrijfactie doet op het moment dat de stroom wegvalt is je data gewoon corrupt.
Ik kon 3 kaartjes gewoon weggooien, niks meer mee te doen.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ep Woody schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 10:45:

Wat dan ook veel gebeurt is het minimaliseren van de schrijfacties naar het opslagmedium. Bijvoorbeeld 1x per minuut/uur in plaats van direct of iedere zoveel seconden. Daarmee verklein je de kans op corrupte data enorm.

Een UPS kan helpen, maar dan moet de raspberry alsnog weten dat de stroomtoevoer onderbroken is, anders heeft het nog geen effect.
Het heeft echt met het medium te maken, ik heb namelijk hetzelfde resultaat in mijn FreeNAS server waarbij de USB sticks corrupt raken. Dit hoeft niet door een power loss te komen, je merkt het alleen tijdens de power loss omdat ze te corrupt zijn om van te booten.
Nhz schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 07:02:
Een UPS is een mogelijkheid, maar ben eigenlijk op zoek naar iets wat gewoon uit zichzelf robuuster is. Booten van USB zou een optie kunnen zijn.

Heb zelf al zitten denken aan een mini pc (barebone) van bijvoorbeeld Shuttle, maar sta open voor andere opties.
Met USB sticks hetzelfde probleem, je moet dan echt naar een oplossing met een HDD of SSD gaan kijken.

[ Voor 19% gewijzigd door Tsurany op 17-05-2019 19:32 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Tsurany schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 19:31:
[...]

Het heeft echt met het medium te maken, ik heb namelijk hetzelfde resultaat in mijn FreeNAS server waarbij de USB sticks corrupt raken. Dit hoeft niet door een power loss te komen, je merkt het alleen tijdens de power loss omdat ze te corrupt zijn om van te booten.

[...]
Je praat over 2 verschillende issues. De ene is een corrupte SD kaart door verkeerd afsluiten, de andere een corrupte SD/USB stick door overmatige schrijfactiviteiten. Nee een flash drive is niet geschikt voor oneindig schrijven, die gaat veel eerder stuk dan een HDD/SSD, maar een SD kaart gaat niet stuk door het verkeerd afsluiten. Je raakt alleen data kwijt. Een SD kaart kan wel stuk gaan door overmatige schrijfbewegingen.

Ik heb meerdere (Orange) Pi's draaien, en die kunnen erg goed tegen verkeerd afsluiten, simpelweg doordat de mensen die werken aan Armbian daar een slimme truc op toepassen. Zorg ervoor dat je zo min mogelijk schrijfacties hebt, 1x per minuut is beter dan direct. Zeker voor een simpel systeem als een Domoticz installatie, zijn schrijfacties totaal irrelevant. Ja, het loggen van je meterstanden is leuk, maar niet zo belangrijk dat je een uur aan data echt gaat missen.

Wil je meer zekerheid dat je systeem geen data kwijt raakt, zorg dan dat er een UPS achter hangt. Is de data minder belangrijk, zorg dan dat je minder schrijfacties krijgt, waardoor het risico op een incomplete write geminimaliseerd wordt. Is het echt een belangrijk systeem, denk dan na over een alternatief wat meer solide is. Het is niet zonder reden dat OpenWRT gekozen heeft voor een readonly image/partitie met een overlay filesystem. Kan ook een keuze zijn.

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:30
Nhz schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 22:42:
Omdat ik bij diverse vrienden en familieleden een raspberry met domoticz heb draaien komt het nog wel eens voor (2 a 3 keer per jaar op circa 18~20 installaties) dat er een installatie/sd-kaartje sneuvelt. Die dingen zijn immers nogal gevoelig voor onjuist afsluiten etc.

Zo ook nu weer. Dit keer omdat een schoonmaakster van vrienden het nodig vond om de stofzuiger in de meterkast in een stopcontact te doen. Hierbij achter de voeding van de Raspberry is blijven hangen, met alle gevolgen van dien. Nu is dit wel een van de domste die ik heb meegemaakt, maar ook een simpele aardlek, fanatieke kpn-monteur, slimme-meter-plaatsing, of een bijvoorbeeld een power-outage in een wijk is al eens een boosdoener geweest.

Nu ben ik het wel een beetje zat, ben ik de enige die hier zo af en toe last van heeft? Ik ben eigenlijk op zoek naar een geschikt alternatief die wat beter tegen een stootje kan. Zelf heb ik een Synology draaien, maar die kan ik natuurlijk niet iedereen aansmeren.

Of doe ik iets anders finaal verkeerd?
Ik had 7 RPI's draaien en heb het uiteindelijk opgegeven en ze op 2 na (die niet in de meterkast kunnen staan) vervangen door een Intel NUC met een SSD strip. Probleem voorgoed opgelost, veel sneller en veel gemakkelijke te managen dan een aantal RPI's.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

• esdeboer
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als je een netwerk schijf hebt kan je die ook gebruikten als disk voor de rpi en gebruik je de sd kaart alleen read only om hem te booten. (of je gebruikt netwerk boot wat standaard op de rpi3 zit)

Je kan het volgende toevoegen aan /boot/cmdline.txt om een netwerk schijf als root te gebruiken:
root=/dev/nfs nfsroot=192.168.1.1:/mnt/rpi-root rootfstype=nfs
Pagina: 1