Underseat subwoofer afstelling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grootsnor
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-08 14:22
Mijn vraag
Ik heb onlangs voor mijn auto bij de Kia dealer een subwoofer upgrade laten doen. Het gaat om een Pioneer TS-WX130EA. De keuze is hierop gevallen omdat zij dit zelf aanbieden en ik graag de 7 jaar garantie wil behouden. Deze zou ik namelijk verliezen (zeggen ze) wanneer ik aan bekabeling zou gaan knippen (voor een high-low converter bijvoorbeeld). De ingebouwde radio (standaard) heeft geen line-out en Kia heeft om die reden een kabel ontwikkeld voor bij de subwoofer die i.c.m. deze radio wel werkt. Ik weet dat ik voor dat geld niet al te veel moet verwachten (het zou natuurlijk nooit zo goed zijn als een grote kist in de kofferbak). Maar ik had toch wel gehoopt een fatsoenlijke bass upgrade. Dit is dus meteen waar ik mee zit. De subwoofer geeft in de zoals ik het noem "Mid-bass" range een ontzéttend harde bass, maar het bonkt mij veel te erg. Ik luister vaak hardstyle en daar zit bijvoorbeeld wel eens een reversed bass in, waarvan de punch nu heel erg hard bonkt. Helaas mis ik nog steeds de diepere bass die vaak rond de 50 tot 65 hz zit. Deze speelt hij wel af maar zijn nauwelijks hoorbaar. De subwoofer zelf heeft enkel een GAIN knopje waarmee je zijn eigen volume kunt aanpassen. De equalizer van de auto en ook die van mijn telefoon krijgen dit niet goed. Vreemd vind ik dat bijvoorbeeld mijn KRK speakers in huis deze basstonen wél erg goed kunnen weergeven, terwijl die een stuk kleinere drivers hebben.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik zal even opsommen waar het om gaat;
*Kia Picanto 3 (JA) GT-Line
*Pioneer TS-WX130EA
*Samsung Galaxy S9 (Audio via Bluetooth)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb dus geprobeerd om dit recht te trekken met de EQ van mijn telefoon, maar omdat deze maar 9 banden heeft kan ik niet echt specifiek genoeg afstellen, waardoor ik bij het aanpassen van de ene frequentie het andere juist weer verpest. Ook de equalizer van de radio zelf zorgt eigenlijk alleen maar voor een nóg ergere "bonk" in de punch.

Ik kwam nog op het idee om de subwoofer juist harder te zetten en te proberen om dan nog eens met de equalizer van mijn telefoon te spelen om te kijken of dat helpt. Dit moet ik alleen nog even proberen maar ik denk dat het niets oplevert.

Bij de dealer heb ik gevraagd of zij tips hebben hoe ik de afstelling kan verbeteren, maar ik ben nog in afwachting van een reactie. Dus ik hoor graag jullie ideeën :)

Beste antwoord (via Grootsnor op 22-05-2019 19:09)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 18:59

Jag

Hier staat alles uitgelegd. En hier kan je een minidsp kopen. Gratis is het niet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Hoe is de subwoofer precies aangesloten?

Misschien heeft de autoradio een hoogdoorlaatfilter om de luidsprekers te beschermen en wordt het signaal voor de subwoofer pas ná dat filter gepakt (van de luidsprekerkabels bijv.), dan is de bas er al uit. Met een equalizer of DSP kan je het nog een beetje rekken eventueel, als je die tussen de radio en de subwoofer krijgt.

De subwoofer heeft een frequentiebereik van 40 - 200 Hz (-20 dB ! Het nuttige bereik is dus kleiner) wat ook niet echt op diepe bas duidt: https://pioneer-india.in/...ve-subwoofers/ts-wx130ea/

Heeft je radio toevallig een parametrische equalizer waarmee je de 'bonk' wat zachter kan maken? Soms staat dat onder de naam 'mid' of 'low mid' en je kan het herkennen aan dat je de frequentie, versterking en Q van het filter aan kan passen.

[ Voor 73% gewijzigd door TBTL op 17-05-2019 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:06
Ik vind het een nog al lange vraag ;)

Mijn ervaring (uit mijn directe omgeving en ongeveer 10 jaar geleden) met dit soort subwoofers is dat je er al snel teveel van verwacht. Een volle mooie bas zul je er nooit uit krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grootsnor
TBTL schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 08:08:
Hoe is de subwoofer precies aangesloten?
Voor zover ik het heb begrepen is het een soort omgebouwde ISO stekker, waarmee een output voor de subwoofer is gecreëerd. Die loopt vervolgens over naar het 4-punts stekkertje wat in de sub gaat. Ik zat nog te denken aan een RCA cutoff bass controller, maar vrees dat dat niet gaat lukken op deze manier.
TBTL schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 08:08:
Heeft je radio toevallig een parametrische equalizer waarmee je de 'bonk' wat zachter kan maken? Soms staat dat onder de naam 'mid' of 'low mid' en je kan het herkennen aan dat je de frequentie, versterking en Q van het filter aan kan passen.
Helaas :'( Ik kan alleen "Bass", "Mid" en "High" aanpassen.
Heb op dit moment gelukkig wel een "sweet spot" kunnen vinden door inderdaad zoals ik hoopte wat met de GAIN knop te spelen. Vervolgens de frequenties die mij irriteren een beetje kunnen optimaliseren op de EQ van mijn telefoon. De lagere bassen komen beter door nu. Zet ik echter de gewone radiozenders via DAB aan, gaat de bass weer wel iets te hard.. Maar gelukkig luister ik daar bijna nooit naar.
nielsn schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 08:24:
Ik vind het een nog al lange vraag ;)
Sorry >:) Wilde het zo uitgebreid mogelijk uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

@Grootsnor ik denk dat de sub nog geen gecorrigeerde response heeft. En dat is wel nodig als je een veel te kleine gesloten behuizing gebruikt zoals met zon under seat sub. Idealiter gebruik je daar een linkwitz transform voor; een combi van een lf shelf en parametrisch eq filter. Je kan dit analoog doen maar lastig. Makkelijker, en duurder, is een miniDSP ertussen te knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grootsnor
@Jag Dat klinkt heel erg aannemelijk inderdaad, aangezien de ene frequentie véél harder gaat dan de andere. Heb je toevallig een voorbeeldje van wat dat Linkwitz inhoudt of hoe ik dat in de auto zou kunnen toepassen? :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Hier staat alles uitgelegd. En hier kan je een minidsp kopen. Gratis is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grootsnor
Bedankt, ik ga me daar eens in verdiepen :)
Pagina: 1