Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe (video/gamepc) voor Opa €650-750

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• diddyd0nut
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-09-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Na uitstellen door opschonen/ herinstalleren is het oude beestje van mijn opa na n jaar of 10 nu toch echt overleden. Ik heb voorgesteld om een nieuwe voor hem te bouwen alleen heb ik jullie hulp daar een beetje bij nodig. Hij wil zijn Pc voornamelijk gebruiken om camerabeelden te bewerken (foto slide filmpjes) en de standaard dingen (mailen, filmpjes kijken etc.) Ook zou het mooi meegenomen zijn als zijn kleinkinderen hier af en toe een spelletje op kunnen spelen (denk hierbij aan league of legends, apex legends etc.)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn Opa vond rond de 650-700 een mooi bedrag. Iets over deze prijs heen was niet erg hij wil hem tenslotte weer voor lange tijd kunnen gebruiken. (750 max)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle randapparatuur is aanwezig (muis, toetsenbord en beeldscherm) deze hoeven niet vervangen te worden

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een dvd speler/brander is zeker nodig, ook wil hij graag minimaal een 1TB opslag voor al zijn video's.
een videokaartje is ook gewenst I.V.M gamen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Opa wil graag een zwarte PC, Hij zou het fijn vinden als de PC niet al te veel geluid maakt

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Hier mijn zelfgemaakte build met een duw in de rug van de "Desktop Best Buy guide" (Zonder videokaart)
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 130,95€ 130,95
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 74,90€ 74,90
1Interne harde schijvenSeagate ST2000DM008, 2TB€ 58,89€ 58,89
1BehuizingenFractal Design Define S€ 68,90€ 68,90
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock€ 31,47€ 31,47
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 73,01€ 73,01
1Optische drivesAsus DRW-24D5MT (retail)€ 15,99€ 15,99
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 51,90€ 51,90
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 250GB€ 41,99€ 41,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 548,-

Ik zou graag jullie hulp nog vragen bij het zoeken van een videokaart die hier goed bij past.

Opmerkingen of verbeteringen van deze build zijn altijd welkom en worden gewaardeerd _/-\o_

Alvast bedankt voor de hulp en de groetjes van opa ;)

Alle reacties

• streamer12
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14-02-2020
@diddyd0nut Eigenlijk ben ik het met alles eens en ik zou deze videokaart nemen
pricewatch: MSI Radeon RX 570 ARMOR 4G OC
Deze kan namelijk passief werken tijdens bijvoorbeeld het browsen.
En welke aansluitingen heeft Opa op zijn beeldscherm?

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-10 17:28

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Je hebt dan een budget van maximaal 150 euro voor een videokaart. Een bijzonder dure videokaart zzit er dus sowieso niet in. Maar je hebt wel vrij leuke kaartjes voor rond de 150. Dat gezegd hebbende, de Best-Buy guide is ook richting de 700 euro, en heeft een veel duurdere kaart. Je zou eventueel voor een goedkopere kast kunnen gaan. Voor 40-50 euro heb je al best leuke kastjes.

Rond dit prijspunt krijg je de Rx580, de GTX1060 3GB, en de GTX1650. Als ik zo kijk lijkt de 1060 dan beter dan de 1650. Maar de Rx 580 is weer krachtiger dan de 1060 3GB, maar is dan eigenlijk al iets buiten budget.

Eventueel zou je nog op Vraag & Aanbod kunnen kijken.

[ Voor 7% gewijzigd door Amanoo op 16-05-2019 18:05 ]

• diddyd0nut
streamer12 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 18:02:
@diddyd0nut Eigenlijk ben ik het met alles eens en ik zou deze videokaart nemen
pricewatch: MSI Radeon RX 570 ARMOR 4G OC
Deze kan namelijk passief werken tijdens bijvoorbeeld het browsen.
En welke aansluitingen heeft Opa op zijn beeldscherm?
Bedankt voor de snelle reactie Streamer12, Opa heeft zowel een VGA, DVI en HDMI aansluiting op zijn beeldscherm hij heeft hem nu ongeveer een jaar of 4 maar deze werkte nog prima. Ik heb me een beetje ingelezen in de passieve werking van een GPU maar dit houd dus eigenlijk in dat alleen de heatsink op de GPU gebruikt word om hem te koelen zodat hij eigenlijk helemaal stil is?
Amanoo schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 18:03:
Je hebt dan een budget van maximaal 150 euro voor een videokaart. Een bijzonder dure videokaart zzit er dus sowieso niet in. Maar je hebt wel vrij leuke kaartjes voor rond de 150. Dat gezegd hebbende, de Best-Buy guide is ook richting de 700 euro, en heeft een veel duurdere kaart. Je zou eventueel voor een goedkopere kast kunnen gaan. Voor 40-50 euro heb je al best leuke kastjes.

Rond dit prijspunt krijg je de Rx580, de GTX1060 3GB, en de GTX1650. Als ik zo kijk lijkt de 1060 dan beter dan de 1650. Maar de Rx 580 is weer krachtiger dan de 1060 3GB, maar is dan eigenlijk al iets buiten budget.

Eventueel zou je nog op Vraag & Aanbod kunnen kijken.
Bedankt voor je reactie Amanoo,
De kast heb ik vooral genomen voor eventuele uitbreiding in het geheugen, Ik heb de Fractal design Focus G mini ook zien staan maar ik zag er zo snel maar 2 plaatsen in voor de HDD's/ SSD's. Wat de videokaarten betreft zal ik toch eens goed moeten inlezen welke pluspunten en minpunten deze hebben. het is namelijk nog best een rijtje waar ik blijkbaar de keuze uit heb.

• streamer12
diddyd0nut schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 18:31:
[...]

Bedankt voor de snelle reactie Streamer12, Opa heeft zowel een VGA, DVI en HDMI aansluiting op zijn beeldscherm hij heeft hem nu ongeveer een jaar of 4 maar deze werkte nog prima. Ik heb me een beetje ingelezen in de passieve werking van een GPU maar dit houd dus eigenlijk in dat alleen de heatsink op de GPU gebruikt word om hem te koelen zodat hij eigenlijk helemaal stil is?
@diddyd0nut ik zou dan de videokaart op de HDMI aansluiting aansluiten.
En de GPU is dan inderdaad helemaal stil.
@Amanoo En je zou voor een duurdere videokaart kunnen gaan maar dat is simpel weg gewoon niet nodig denk ik omdat de games die zijn opgenoemt niet echt moeilijk zijn om te draaien op medium/high. Dus ik zou het zo houden.

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-11 15:49
Als de GPU erg weinig energie verbruikt, is het koelblok alleen voldoende, de fan gaat dan uit. Niet alle GPUs ondersteunen dit.
Volgende de Pricewatch heeft de Focus G Mini 1 plek voor 2.5", en 2 voor 2.5/3.5". Ik geloof dat die van 2.5" achter het moederbord zit. Bovendien kan je een M.2 SATA SSD op de meeste moederborden zelf kwijt.

• diddyd0nut
streamer12 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 19:14:
[...]

@diddyd0nut ik zou dan de videokaart op de HDMI aansluiting aansluiten.
En de GPU is dan inderdaad helemaal stil.
@Amanoo En je zou voor een duurdere videokaart kunnen gaan maar dat is simpel weg gewoon niet nodig denk ik omdat de games die zijn opgenoemt niet echt moeilijk zijn om te draaien op medium/high. Dus ik zou het zo houden.
Top dankjewel nogmaals!
SpeedQber schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 19:15:
Als de GPU erg weinig energie verbruikt, is het koelblok alleen voldoende, de fan gaat dan uit. Niet alle GPUs ondersteunen dit.
Volgende de Pricewatch heeft de Focus G Mini 1 plek voor 2.5", en 2 voor 2.5/3.5". Ik geloof dat die van 2.5" achter het moederbord zit. Bovendien kan je een M.2 SATA SSD op de meeste moederborden zelf kwijt.
Weer wat geleerd bedankt voor de uitleg :)

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-11 23:53
@diddyd0nut

Is 16 GB ram niet erg veel?

Kwa kosten valt het wel mee , maar toch als je 1 stick van 8 zou nemen kan je er later alsnog 1 bij prikken mocht dit nodig zijn (om budget te maken? )
voor het gene wat jou opa doet, heb je denk ik zeker wel genoeg aan de koeler van de ryzen.
Mocht er gegamed worden , dan zal de fan die wat harder draait denk ik toch niet boven de kleinkinderen uit komen.:D
op de koeler zou je dan 30 euro besparen , en mocht je het geheugen doen?
pricewatch: G.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB bespaar je ook nog is 30 euro.

prima kast gekozen, zou je misschien iets op kunnen bezuinigen, maar voor alsnog met een besparing van 60 zou je eventueel je videokaart budget naar 200-250 euro kunnen opschalen vanaf 150.

uit ervaring weet ik dat een SSD behoorlijk snel vol kan zitten, ik heb 500GB en zit al aardig wat te kloten met spellen eraf halen, foto's, filmpjes etc.

Als league of legends, fortnite, apex op de pc geïnstalleerd worden zal de schijf toch wel snel vol komen te zitten :D (en sneller foto's videos laden etc is ook al fijn)

de SSD uit jou lijst is geen 42 maar 48 als je er op klikt, deze:
pricewatch: Crucial MX500 2,5" 500GB
kost je 74 euro, dus voor 25 euro meer heb je dubbel zo veel. Zou er toch over nadenken. vooral als je een van bovenstaande besparingen heb doorgevoerd.

pricewatch: Intel 660p 512GB
is ook nog een optie om lekker die kabels van een ssd weg te krijgen. Dit is gewoon in het m2 slot steken.
is nog iets sneller ook :) dan heb je die voeding en sata kabel niet meer nodig, scheelt weer voor je airflow :)

gr

[ Voor 37% gewijzigd door dfbt op 17-05-2019 08:32 ]

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-10 18:20
dfbt schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 08:18:
@diddyd0nut

Is 16 GB ram niet erg veel?

Kwa kosten valt het wel mee , maar toch als je 1 stick van 8 zou nemen kan je er later alsnog 1 bij prikken mocht dit nodig zijn (om budget te maken? )
voor het gene wat jou opa doet, heb je denk ik zeker wel genoeg aan de koeler van de ryzen.
Mocht er gegamed worden , dan zal de fan die wat harder draait denk ik toch niet boven de kleinkinderen uit komen.:D
op de koeler zou je dan 30 euro besparen , en mocht je het geheugen doen?
pricewatch: G.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB bespaar je ook nog is 30 euro.

prima kast gekozen, zou je misschien iets op kunnen bezuinigen, maar voor alsnog met een besparing van 60 zou je eventueel je videokaart budget naar 200-250 euro kunnen opschalen vanaf 150.

uit ervaring weet ik dat een SSD behoorlijk snel vol kan zitten, ik heb 500GB en zit al aardig wat te kloten met spellen eraf halen, foto's, filmpjes etc.

Als league of legends, fortnite, apex op de pc geïnstalleerd worden zal de schijf toch wel snel vol komen te zitten :D (en sneller foto's videos laden etc is ook al fijn)

de SSD uit jou lijst is geen 42 maar 48 als je er op klikt, deze:
pricewatch: Crucial MX500 2,5" 500GB
kost je 74 euro, dus voor 25 euro meer heb je dubbel zo veel. Zou er toch over nadenken. vooral als je een van bovenstaande besparingen heb doorgevoerd.

gr
Houd je er rekening mee dat single-channel (1 reepje) geheugen een vertragende werking heeft op de PC bij CPU taken ten opzichte van dual-channel (2 reepjes). Dus als je naar 8GB wilt is 2x 4GB te prefereren. Zie het artikel op Tweakers van gisteren hierover.

Dat gezegd hebbende, het MoBo heeft 4 geheugen slots, dus je kunt makkelijk starten met 2 x 4 en dan later nog eens 2 x 4, of 2 x 8, erbij zetten.

• streamer12
@dfbt Zoals ik al zei Opa heeft waarschijnlijk geen videokaart nodig die 200+ euro is met een rx 570 kan je makkelijk de games die zijn genoemd op medium/high 60+ FPS spelen dus er is geen duurdere videokaart nodig als ik het zo bekijk.
Pagina: 1