Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Auto trillen bij gas geven

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Jaja200
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 18-05 13:21
Hi iedereen,

Ik heb sinds een paar maanden en Ford Fieste gekocht. Nu ben ik er achter gekomen dat mijn auto flink gaat trillen als ik tussen de 100 en de 120 extra gas geef. Wanneer ik constant rij (ook tussen de 100 en 120) heb ik geen last van de trillingen, maar wanneer ik extra gas geef gaat de auto heel hard trillen.

Het stuur zelf trilt niet, ook heb ik mijn banden al meerdere malen balanceren (en een paar nieuwe banden eronder gezet). Daarnaast heb ik een garage laten kijken en ze konden zo op het eerste oog geen problemen vinden in mijn aandrijfas.

Iemand enige ervaring hiermee en enig idee hoe ik hier vanaf kom? De garage heeft aangegeven dat ze de oorzaak niet kunnen vinden..

Thanks!!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PVG555
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 19-05 21:53
Heeft de garage de motorsteunen ook gecontroleerd?

Die kunnen o.a. dit soort klachten veroorzaken als ze erg versleten zijn.

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21:47

Yucon

*broem*

Trillen is erg lastig, het kan helaas van alles zijn. Het beste is om te beginnen op een specifiek ford-forum en dan kijken naar typekwaaltjes want de ene auto heeft weer zwakke motorsteunen, de andere weer gevoelige aandrijfassen enz.

• Tomatoman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 00:01

Tomatoman

Fulltime prutser

1. Doet het probleem zich altijd voor bij optrekken tussen 100 en 120 km, ongeacht in welke versnelling je optrekt?
• Ja: de trilling heeft waarschijnlijk geen relatie met het motortoerental, maar wel met de rijsnelheid.
• Nee: ga naar 2.

2. Probeer of je de trillingen ook kunt herkennen bij hetzelfde toerental, maar dan in een lagere versnelling bij een lagere snelheid.
• Probleem ook in andere versnellingen: de trilling heeft waarschijnlijk te maken met het motortoerental.
• Probleem niet in andere versnellingen: het lijkt om de combinatie van snelheid/versnelling en motortoerental te gaan.

Simpele eerste stappen, maar soms ga je ongemerkt aan voor de hand liggende vragen voorbij :). Ze helpen in ieder geval om uit te vinden in welke richting je het moet zoeken.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Flagg
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Is het trillen of is het de motor die inhoudt?

Bij het laatste zou ik zeggen, bobines checken, zeker bij Ford.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Altijd wispelturig is ook consequent.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mugen4u1987
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 17:34
Flagg schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 18:38:
Is het trillen of is het de motor die inhoudt?

Bij het laatste zou ik zeggen, bobines checken, zeker bij Ford.
Een defect aan een bobine kan je alleen herkennen doordat je auto vermogen inhoud en aan het trillen is op welke snelheid dan ook.

Als je dit probleem alleen hebt bij gas geven tussen 100 en 120km dan is het vrijwel nooit de bobine hoor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 01:22
mugen4u1987 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 10:54:
[...]

Een defect aan een bobine kan je alleen herkennen doordat je auto vermogen inhoud en aan het trillen is op welke snelheid dan ook.
Dat zou ik niet te hard roepen. Ik had vorige week een defecte bobine. Hoe ik dat merkte? Alleen bij een tussensprint (80 naar 120, 120 naar 150, dat soort werk), waarbij de motor af en toe flink hikte maar verder wel redelijk z'n ding deed (was dan wel in 'n Skoda, maar zo fundamenteel anders zijn die vast niet)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22:08
[...]

Als je dit probleem alleen hebt bij gas geven tussen 100 en 120km dan is het vrijwel nooit de bobine hoor.
Ligt er aan, als ie nog niet helemaal klaar is, maar wel gewoon minder "vonk" levert, kan het prima zijn dat juist in zware belasting (accelereren op hoge snelheid) juist het niet meer aan kan, en dan de ontsteking niet lekker meer werkt.

Ik zou eens kijken naar bobine, bougiekabels en bougies, de vorige auto van mn vriendin begon op een gegeven moment ook behoorlijk te stotteren onder zware belasting, bleek van de rotor in de verdelerkap een halve centimeter af te zijn :| de verkoper bij de automaterialenzaak vondt t een wonder dat het ding uberhaupt nog reed.

@Jaja200 pas wel op met zelf klooien aan dingen als de bobine/bougies., dat ding levert heel veel spanning, en je wil daar geen optater van krijgen. Dus even goed oppassen met kabels etc.. als de boel loopt.

As idle as a painted ship upon a painted ocean

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

[...]

Ik had het enkel bij gas geven (mg) en mijn zwager (FoFo) ook. Constante snelheid niks aan de hand, bij vermogen vragen inhouden van de motor en schokken.

Beide keren enkel en alleen de (een) bobine(s).

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Altijd wispelturig is ook consequent.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 22:19
Zoals al genoemd... dit kan echt van alles zijn. Schoonzus had wat klinkt als vergelijkbare problemen met haar Ford Ka, daar is ook naar van alles gekeken: bobines & bougies, lambda sensoren, brandstofpomp... bleek het in de uitlijning te zitten... auto trok niet naar links of naar rechts ofzo, maar toch was uitlijning zodanig verkeerd dat wanneer er op hogere snelheid gas werd bijgegeven of juist van het gas af ging de auto begon te trillen... en ook alleen tussen de 80 en de 120.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InsaneNL
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 22:38

InsaneNL

ach waarom ook niet

Zit je niet gewoon te laag in de toeren als je gas bij geeft, dat wil vaak voor behoorlijk trillen zorgen. Als je onder de 2000 zit zou ik eerst eens kijken wat die doet als je een versnelling terug gaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ubahnub
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 17:38
Ik heb dit gehad met mijn Ford Mondeo uit 2004 (Ik bedoel Jaguar X-Type). Daar was het probleem het dubbel massa vliegwiel. Met lage toeren moet de motor harder werken om op te trekken en hierdoor trilde alles vrij hevig omdat het vliegwiel uit balans was. Zodra ik de koppeling indrukte was alles volledig weg, want motor hoeft niet meer te werken. Dit kan je redelijk makkelijk checken, al eens geprobeerd?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Compare Apples with Pears

InsaneNL schreef op maandag 20 mei 2019 @ 16:05:
Zit je niet gewoon te laag in de toeren als je gas bij geeft, dat wil vaak voor behoorlijk trillen zorgen. Als je onder de 2000 zit zou ik eerst eens kijken wat die doet als je een versnelling terug gaat.
Bij 100km/u zit je meestal al in de vijfde gear, en hoger in de toeren.

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 20:18
100?

Dat is bij mij 1400 rpm in zes. Ik denk dat de gemiddelde auto anno nu ongeveer 2000rpm draait bij 100 in de hoogste versnelling.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 22:09
t_captain schreef op maandag 20 mei 2019 @ 18:26:
100?

Dat is bij mij 1400 rpm in zes. Ik denk dat de gemiddelde auto anno nu ongeveer 2000rpm draait bij 100 in de hoogste versnelling.
Ken uw anno niet, maar mijn auto gaat gewoon 140km/h bij 2000 rpm in de hoogste (7de) versnelling.

AMD Ryzen 5 1600X@4.0GHz - Corsair 16GB DDR4 3200 - GTX 1080Ti OC - 250GB 960 Evo SSD - Crucial mx300 525GB SSD

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 20:18
1400 bij 100 is 2000 bij 140.
Alleen heb ik zes versnellingen ipv zeven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 23:18
Met de hedendaagse auto's is de 5 of zelfs de 6 vaak een erg grote overdrive.
Dat werkt bij constante snelheden met lage toeren uitstekend, heerlijk zuinig.
Waar het vaak misgaat is bij versnellen. Dat moet je rustig opvoeren en bij harde acceleratie even ouderwets terugschakelen zodat de motor meer toeren draait en vermogen kan leveren.

Dus wat voor een Fiësta heb je
- Leeftijd
- Motor
- Aantal versnellingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 01:24
Laats soorgelijk probleem gehad met een Mercedes sprinter, daar was de kruiskoppeling het probleem. Maar heb geen idee of zoiets ook op een fiesta zit;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JAMF
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 21-05 12:58

JAMF

010 the number of the best

Kapot wiellager?

Uit eigen ervaring met een Honda Jazz: daar trilde het ook bij versnellen tussen 100 en 120

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True