FD NODE 605 | Intel Core i5-10400F | Gigabyte Z490 Gaming X | Sandisk Extreme Pro M.2 1TB | EVGA GeForce GTX 970 Superclocked 4GB | 16GB 3200Mhz | FD ION+ 760W Platinum
Vraag
Beste antwoord (via soto op 16-05-2019 15:42)
Doorgaans wel, je wil natuurlijk van het beste geluid genieten tijdens het kijken van tvO88088 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 15:17:
Het kan allemaal wel. Maar je moet dan wel altijd je receiver aan hebben staan als je gewoon TV wil kijken. Ik weet niet of dat de bedoeling is?
Maar sommige recievers kunnen ook gewoon hdmi doorgeven terwijl ze in standby staan. Als ik met de Onkyo van mijn schoonvader tv kijken en luister, en ik druk hem uit, knippert het beeld een keer zwart en gaat hij daarna weer verder, met geluid via de tv
Hoe een Denon dat doet, geen idee. Heb net een nieuwe avr-x3500h, maar nog niet getest
Verder is het aansluiting inderdaad logisch zoals jij het noemt. Met die ARC kan je het geluid van je tv naar de reciever trekken. Al heb je dat niet direct nodig als je de tv ontvanger op de reciever hebt aangesloten
Wat betreft spelcomputer: Gewoon via hdmi alles laten lopen. Tenzij deze antiek is zoals de PS2, dan beeld via component en geluid via S/PDIF
[ Voor 7% gewijzigd door GoldenBatt op 16-05-2019 15:23 ]
Alle reacties
Zie alleen niet waarom je een toekomstige spelcomuter via HDMI EN S/PDIF zou moeten aansluiten, alleen HDMI kan toch ook en geeft beter geluid?
Is niet nodig, als het goed is ondersteunt de Denon AVR gewoon passthrough, dus ook wanneer de AVR niet aan staat stuurt deze het beeld en geluid door naar de TV. Althans mijn Denon X2200 AVR kan dat al dus neem aan deze ook.O88088 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 15:17:
Het kan allemaal wel. Maar je moet dan wel altijd je receiver aan hebben staan als je gewoon TV wil kijken. Ik weet niet of dat de bedoeling is?
Zelf heb ik mijn HT via HDMI ARC op mijn TV aangesloten en de rest van de apparatuur geeft dan automatisch het geluid door naar mijn versterker. Zelfs het geluid van de WII die via component is aangesloten.
Doorgaans wel, je wil natuurlijk van het beste geluid genieten tijdens het kijken van tvO88088 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 15:17:
Maar sommige recievers kunnen ook gewoon hdmi doorgeven terwijl ze in standby staan. Als ik met de Onkyo van mijn schoonvader tv kijken en luister, en ik druk hem uit, knippert het beeld een keer zwart en gaat hij daarna weer verder, met geluid via de tv
Hoe een Denon dat doet, geen idee. Heb net een nieuwe avr-x3500h, maar nog niet getest
Verder is het aansluiting inderdaad logisch zoals jij het noemt. Met die ARC kan je het geluid van je tv naar de reciever trekken. Al heb je dat niet direct nodig als je de tv ontvanger op de reciever hebt aangesloten
Wat betreft spelcomputer: Gewoon via hdmi alles laten lopen. Tenzij deze antiek is zoals de PS2, dan beeld via component en geluid via S/PDIF
[ Voor 7% gewijzigd door GoldenBatt op 16-05-2019 15:23 ]
@MaakmeGek , jij ook
@O88088 , zeker weten de bedoeling
@Spasm , thnx!
@GoldenBatt , omdat ik nu nog netflix en youtube 4k via de TV afspeel (HTPC kan dat nog niet met de GTX970) denk ik dat de ARC functie mij het beste geluid geeft
@iedereen die heeft geantwoord, super bedankt!! Dus ik kan alle s/pdifs vergeten en alles HDMI doen.
Toch?
FD NODE 605 | Intel Core i5-10400F | Gigabyte Z490 Gaming X | Sandisk Extreme Pro M.2 1TB | EVGA GeForce GTX 970 Superclocked 4GB | 16GB 3200Mhz | FD ION+ 760W Platinum
Dat laatste is hoe ik het thuis heb, aangezien ik ARC tussen mijn Samsung TV en Onkyo receiver niet aan de praat kreeg.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Yep alles gewoon via HDMI en ARC heeft niet te maken met kwaliteit van geluid maar met de mogelijkheid dat de tv geluid over HDMI naar je AVR kan versturen wat dus handig is voor de apps op je tv inderdaad.soto schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 15:26:
@Tazzios Volgens mij heb je gelijk.
@MaakmeGek , jij ook
@O88088 , zeker weten de bedoeling
@Spasm , thnx!
@GoldenBatt , omdat ik nu nog netflix en youtube 4k via de TV afspeel (HTPC kan dat nog niet met de GTX970) denk ik dat de ARC functie mij het beste geluid geeft
@iedereen die heeft geantwoord, super bedankt!! Dus ik kan alle s/pdifs vergeten en alles HDMI doen.
Toch?
[ Voor 3% gewijzigd door MaakmeGek op 16-05-2019 15:30 ]
Dit ^^.MaakmeGek schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 15:28:
[...]
Yep alles gewoon via HDMI en ARC heeft niet te maken met kwaliteit van geluid maar met de mogelijkheid dat de tv geluid over HDMI naar je AVR kan versturen wat dus handig is voor de apps op je tv inderdaad.
Alles via HDMI naar je receiver (en passthrough aanzetten), één HDMI kabel van receiver naar je TV en één Toslink kabel van je TV naar je receiver. Op mijn X2000 heb ik ARC nooit lekker voor elkaar gekregen en via de Toslink van mijn TV heb ik het geluid van Netfilx (app op tv) probleemloos via de receiver
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...
Same here, mijn tv ondersteund ARC en HDCP niet op dezelfde poort, erg vervelend.Orion84 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 15:28:
Enige vraagteken in dit hele plan is in hoeverre ARC in jouw specifieke geval goed werkt. Alternatief is een optisch kabeltje terug van TV naar Receiver voor de audio van alles wat je niet via de Receiver aansluit.
Dat laatste is hoe ik het thuis heb, aangezien ik ARC tussen mijn Samsung TV en Onkyo receiver niet aan de praat kreeg.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Hier werkt het zonder problemen zodra ik mijn Home Theater uitzet gaat hij automatisch overTsurany schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 16:28:
[...]
Same here, mijn tv ondersteund ARC en HDCP niet op dezelfde poort, erg vervelend.
naar tv-geluid zonder optische kabel.
The biggest difference is that HDMI can pass higher-resolution audio, including the formats found on Blu-ray: Dolby TrueHD and DTS HD Master Audio. These formats can't get transmitted across optical. *CNET
Zal m'n findings posten..
De apps van je tv zullen ook geen DTS HD ed. doorsturen.soto schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 17:32:
OK ik zal voor 't ophangen dit goed testen.. Maar als het niet werkt en er moet een toslink te pas komen dan mis ik het volgende..?
The biggest difference is that HDMI can pass higher-resolution audio, including the formats found on Blu-ray: Dolby TrueHD and DTS HD Master Audio. These formats can't get transmitted across optical. *CNET
Zal m'n findings posten..
Ik lees dat sinds 1 mei (alleen op het Premium-abonnement) Netflix geluid ondersteund met een bitrate tot 768 kbps. In dat geval is Toslink nog steeds prima.
Netflix en youtube, mijn enige UHD content kanalen.. maar wat bedoel je precies..?Vitamine schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 12:11:
[...]
Ik lees dat sinds 1 mei (alleen op het Premium-abonnement) Netflix geluid ondersteund met een bitrate tot 768 kbps. In dat geval is Toslink nog steeds prima.
Verwijderd
Dat je geen verschil gaat merken aan geluid (tussen HDMI en optische kabel), wat je tv (apps) naar de reciever sturen.soto schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 12:42:
[...]
Netflix en youtube, mijn enige UHD content kanalen.. maar wat bedoel je precies..?
Optisch is enkel voor TV geluid naar reciever dus je eerdere quote over Blue-ray heeft er niets mee van doen. Eventueele Blue-ray speler/HTPC/etc zit rechtstreeks op je reciever via HDMI, en stuurt alleen het beeld door naar de tv.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2019 16:26 ]
Echter de huidige built in aps Netflix en YouTube die sturen niet audio van dat type en kwaliteit.
Is dat wat we nu vaststellen?
Verwijderd
Verwijderd
Dit inderdaad, dus voor het geluid van de TV (apps) richting receiver maakt het niet uit of je HDMI of optisch gaat gebruiken. En aangezien ARC nogal storing gevoelig is, zou ik (persoonlijk) een optische kabel er tussen knopen.soto schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 21:00:
Ff voor de duidelijkheid, het klopt wel dat hdmi audio kwaliteit kan versturen hoger dan toslink?
Echter de huidige built in aps Netflix en YouTube die sturen niet audio van dat type en kwaliteit.
Of in ieder geval erbij voordat je hem ophangt, mocht je ARC dan niet (goed) werkend krijgen kan je de optische gebruiken.
Het gaat niet on de pass-through functionaliteit, het gaat om ARC (audio return channel) om dus audio van zaken die je direct op je TV afspeelt (e.g. smart TV met netflix app of DLNA client die video vanaf een netwerkshare speelt) terug naar je receiver te krijgen, over dezelfde kabel als waarmee je normaal beeld van je receiver doorstuurt naar je TV.Spasm schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 16:40:
[...]
Hier werkt het zonder problemen zodra ik mijn Home Theater uitzet gaat hij automatisch over
naar tv-geluid zonder optische kabel.
De typische streaming apps wellicht niet. Maar wat als je DTS HD content op een netwerkshare hebt staan en afspeelt met de DLNA client in je TV? (al hebben we het dan al snel over illegale BD rips, dus eigenlijk sowieso niet iets om hier al te diep op in te gaan)Vitamine schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 08:53:
[...]
De apps van je tv zullen ook geen DTS HD ed. doorsturen.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
In het begin ff issues met sony tv, die kon internet niet op volgens YouTube, maar Netflix deed het gewoon.
Problemen bleven tot ik m'n tijd van de tv opnieuw heb ingesteld na een factory reset..
Geluid is gruwelijk, heeeeeerlijk icm. Dali oberon setje.
Enkel de bass die lijkt niet op elke source gelijk, dat moet ik nog ff tweaken..
[ Voor 12% gewijzigd door soto op 20-05-2019 09:56 ]
Eerst mijn specs:
Marantz nr1504 receiver
Samsung Samsung QE55Q6F
Ziggo Mediabox XL
Ps4
Er loopt 1 hdmi kabel van de ARC van mijn tv naar de ARC van mijn receiver. De Ziggo box en ps4 zitten in de hdmi poorten van de receiver. So far so good.
Alleen krijg ik het geluid dat direct uit mijn TV komt (apps), niet op de receiver. Ik wil mijn ps4 nu ook direct op de tv aansluiten ivm HDR (receiver ondersteunt dat niet), maar weet niet of dat gaat werken, aangezien er dan ook geluid van mij ps4 direct uit de TV komt. Ik ben bang dat die link naar de receiver dan ook niet gemaakt kan worden.
Iemand tips? Ligt het aan mijn ARC instellingen? Of zou een optische kabel van mijn TV naar de receiver alles oplossen?
En je ps4, kan je niet je ps4 aansluiten met hdmi naar je tv en dan via toslink/spdif naar je receiver?
Volgens mij hoef je dan enkel je instellingen in je ps4 aan te passen qua audio out.
Ik blijf nog even studderen. Eens kijken hoe alles straks werkt met de Next box van Ziggo. Als de apps daar goed werken heb ik minder noodzaak om tv geluid via de receiver te laten werken.
Dit geeft de indicatie dat ARC vanaf je TV dus niet functioneert en ik zou dan ook in je TV zoeken naar waarom dat het geval is. Wat je nu als oplossing doet werkt inderdaad wel, maar ondersteund (lang) niet alle formaten van digitale audio.Glasscar schreef op maandag 3 juni 2019 @ 20:35:
Ben inderdaad even bezig geweest. Instellingen in tv lossen niets op helaas. Optische kabel van tv naar receiver wel. Enige nadeel is dat ik het volume op de versterker van 10 naar ongeveer 30 moet zetten om dan überhaupt iets te horen.