Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor webdevelopment ( windows, linux of osx ? )

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pater91
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-11 18:15
Edit:
Keuze gemaakt, overstap gemaakt naar Arch linux.

[ Voor 96% gewijzigd door Pater91 op 22-05-2019 22:12 ]

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Is het linux subsysteem in Windows 10 niet voldoende voor je? Zie hier

• Barryke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-11 11:24

Barryke

blauw

Ha! Heel herkenbaar allemaal.

Mijn werk PC is net zoals je beschrijft.
Windows 10 met daarop (Virtualbox) Linux guests voor ontwikkeling. De VM voor webontwikkeling heeft zelfs dezelfde IDE's en tooling die jij noemt.
Groot voordeel is dat ik andere VM's of ontwikkelomgevingen kan aanzwengelen die elkaar niet verstoren. Delphi 2010 op W7, of Android Studio op Ubuntu. Werkt super voor ontwikkeling en risico minimalisering.
Daarnaast moet ik ook een Windows desktop draaien voor werk software (Ridder ERP + MS Office + Outlook) en Linux voor ontwikkeling, en zo kan dat alles tegelijk op 1 PC.

Mijn laptop thuis is een ASUS P751JF met prima specs, voor een laptop. Die is 17" en lekker lomp groot: dus geen prielig toetsenbord en scherm waardoor ik als een garnaal achter dat ding zit. Zwaar en meer dan 3cm dik maar dat vind ik totaal geen nadeel, ik loop er niet mee rond.
Link: https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=asus-p751jf (Core i7 4712MQ, 16 GB, zelf SSD vervangen)

Ik HAD als doel om die exact hetzelfde te gebruiken, voor thuis/test/hobby/studie projecten.
Echter (ondanks de prima hardware met VT-d enz) toch merkte ik dat daarop de VMs minder soepel werkten. Dus daar ben ik uiteindelijk TOCH voor een dualboot oplossing gegaan.

Maar toch blijf ik beide behandelen alsof het VMs zijn: in Windows 10 op de "factory reset" klikken, of een Ubuntu reinstall met andere tooling daar draai daar mijn hand niet voor om. Andere voordelen van native Linux zijn dat virtualisatie en GPU acceleratie nu volledig/beter wordt ondersteund dan wanneer het zelf in een VM draait. Handig voor hobby projectjes met AVD, CI, Tensorflow, kubernetes, enz. Steeds meer tooling gebruikt zelf al een virtualisatie, dat werkt beter zo.

Mijn advies is dus, zet in die laptop een SSD van tenminste 500GB, installeer Windows 10 en daarnaast Ubuntu 18, gebruik beide native, en een VM starten om wat te experimenteren kan altijd nog.

[ Voor 17% gewijzigd door Barryke op 17-05-2019 11:15 . Reden: conclusie helder maken ]

Error 304: Please hit any user to continue.