Printer op Server, waar op te installeren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-07 10:08
Goedemorgen allemaal,

Mijn vraag

Ik heb een vraag over een nieuw te installeren printer. We hebben een netwerk printer aangeschaft, Een kyocera Ecosys. Onze oude printer was ook een netwerkprinter, en was rechtstreeks geïnstalleerd op elke computer.

Met de nieuwe printer willen we gaan printen via de server. Het gaat hier om een Dell EMC Server PowerEdge R640. We gebriuken geen domein. Er draaien een aantal virtuele machines op onze Dell server. Zo hebben we een Hyper-V (HV-01) server, een SQL server, en een VEEAM. Allemaal een eigen IP adres (daarnaast nog een iDRAC poort). Hoe ik de printer via Windows Server moet laten lopen, lukt mij wel. Alleen weet ik niet waar ik de printer moet toevoegen? Is dat op de Hyper-V, de VEEAM, de SQL?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Dell EMC Server PowerEdge R640
- Geen Domein
- Kyocera Ecosys netwerk printer

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het toevoegen van een printer heb ik how-to voor gevonden (hier), dus dat lukt wel denk ik. Via de iDRAC poort lijkt het alsof de Hyper-V server soort van de "hoofd server" is, mijn eerste ingeving zou dus zijn om hier de printer op te installeren. Maar ik weet dat niet zeker :)

Dank is groot _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Bloemstukje op 16-05-2019 11:20 ]

gewoon nee.

Beste antwoord (via Bloemstukje op 16-05-2019 11:47)

Anoniem: 316512

Aangezien je geen domein hebt en geen aparte VM voor je printers, zou ik het lekker lokaal laten en met de hand installeren / scriptje maken en deze uitvoeren.

Maar, is het niet handig om eens te kijken naar het gebruik van een domein?
Bloemstukje schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:26:
[...]

ICT Partner gaf aan dat een domein nog wat overkill was voor op kantoor. We hebben de meeste collega's in de buitendienst, we zijn maar met 6/7 collega's op het kantoor. Zou ik voor de printserver dan een aparte VM moeten aanmaken? Of zou dit dan bijvoorbeeld op de SQL kunnen draaien? Dat is ook een VM.
Je hebt een hypervisor, SQL bak en een aparte bak voor back-ups. Genoeg redenen voor een domein. Een domein kost ook niet bepaald veel onderhoud als het kleinschalig wordt gebruikt.

[ Voor 56% gewijzigd door Anoniem: 316512 op 16-05-2019 11:28 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:51
Waarom heb je geen domein draaien?
Je kunt een VM inrichten als printserver en de clients daarmee laten verbinden. Je wilt het in ieder geval niet op je hyper-V server draaien maar in een losse VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
.Maarten schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:23:
Waarom heb je geen domein draaien?
Je kunt een VM inrichten als printserver en de clients daarmee laten verbinden. Je wilt het in ieder geval niet op je hyper-V server draaien maar in een losse VM.
ICT Partner gaf aan dat een domein nog wat overkill was voor op kantoor. We hebben de meeste collega's in de buitendienst, we zijn maar met 6/7 collega's op het kantoor. Zou ik voor de printserver dan een aparte VM moeten aanmaken? Of zou dit dan bijvoorbeeld op de SQL kunnen draaien? Dat is ook een VM.

gewoon nee.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Aangezien je geen domein hebt en geen aparte VM voor je printers, zou ik het lekker lokaal laten en met de hand installeren / scriptje maken en deze uitvoeren.

Bloemstukje schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:26:
[...]

Je hebt een hypervisor, SQL bak en een aparte bak voor back-ups. Genoeg redenen voor een domein. Een domein kost ook niet bepaald veel onderhoud als het kleinschalig wordt gebruikt.

[ Voor 56% gewijzigd door Anoniem: 316512 op 16-05-2019 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
Anoniem: 316512 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:27:

Ja misschien wel een idee :). Zal het eens aangeven bij onze ICT partner. Is dat zinnig bij zo'n klein aantal computers op kantoor?

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:51
Waarom laat je de ICT partner het niet regelen? Je stelt basisvragen en het komt mij niet echt allemaal heel doordacht over.

Domein is handig omdat je veel zaken dan centraal kunt regelen. Zonder domein zou ik de printer gewoon op de pc's zelf installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bloemstukje schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:28:
[...]

Ja misschien wel een idee :). Zal het eens aangeven bij onze ICT partner. Is dat zinnig bij zo'n klein aantal computers op kantoor?
Ja hoor. En vooral als jullie in de toekomst nog gaan groeien. Maar idd, laat dat door je ICT partner oppakken en ga niet teveel met het design zelf aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
.Maarten schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:29:
Waarom laat je de ICT partner het niet regelen? Je stelt basisvragen en het komt mij niet echt allemaal heel doordacht over.

Domein is handig omdat je veel zaken dan centraal kunt regelen. Zonder domein zou ik de printer gewoon op de pc's zelf installeren.
We hebben het bij hen liggen, alleen duurt het heel lang voordat we reactie krijgen. We willen graag de nieuwe printer in gebruik nemen aangezien de oude het niet meer doet. Ik denk dat ik de printer dan gewoon even rechtstreeks ga koppelen. Bedankt voor jullie hulp :)

gewoon nee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:42

Grvy

Bot

Als je ICT partner er lang over doet dat je zelf wilt gaan knutselen, ga dan naar een andere partner toe.
Dit is een basis opdracht die elke IT'er makkelijk voor je doet. Half uurtje werk. Domein opzetten? Misschien een dag..

maargoed.. dat zeg ik als ICT partij. :9

[ Voor 10% gewijzigd door Grvy op 16-05-2019 13:46 ]

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Als je geen domain hebt, waarom dan niet direct naar IP printen?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Gunner schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:47:
Als je geen domain hebt, waarom dan niet direct naar IP printen?
Omdat je dan de printers lokaal moet installeren en dat probeert de TS juist te voorkomen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 16:04

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Grvy schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:46:
Als je ICT partner er lang over doet dat je zelf wilt gaan knutselen, ga dan naar een andere partner toe.
Dit is een basis opdracht die elke IT'er makkelijk voor je doet. Half uurtje werk. Domein opzetten? Misschien een dag..

Dat dus.
Plus dat TS nu het risico loopt dat hun ICT supportpartij zegt "je hebt 'm zelf geïnstalleerd, succes er mee".

Ik zou het risico niet lopen en lekker het hele probleem bij hen leggen. Laten zij het maar oplossen, worden ze voor betaald. Bevallen ze niet: Geef ze de schoen en op naar de volgende partij die WEL fatsoenlijke ICT wil leveren.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xelefim
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-10-2024
Grvy schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:46:

Domein opzetten? Misschien een dag..

... als junior of als een overkill senior die met zotte dingen afkomt? Hehe

- BSc TI + CCNA R&S (Expired ofcourse) + CCNA SEC (Also expired ofc)-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:42

Grvy

Bot

@Xelefim Misschien je bril opzetten.

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-07 23:48
Domeintje bouwen is opzich noet zo spannend en heeft je veel voordelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:00

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Persoonlijk snap ik het advies van de 'ICT Partner' niet en al helemaal niet als een klant 'lang' laat wachten. Misschien eens aangeven 'dat je overweegt een andere ICT partner te zoeken'.

Een domein is ook voor een dergelijke kleine omgeving als die van jullie handig, alleen al voor centrale administratie en authenticatie.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ik ben het volledig met _Dune_ eens,

Een domein is pas niet nuttig zodra je minder dan 2 gebruikers hebt, wil je niet immers de mogelijkheid om van plek te ruilen als dat toevallig even handig blijkt te zijn. wil je niet dat de ict-partner een centraal punt heeft waarop een en ander kan worden ingesteld ten behoeve van bijv veiligheid?

Een hypervisor met daarop een Domain-controller, wat aplicatieservers en indien gewenst een print-server is gewoon simpelweg een must-have. nette scheiding van machines, roaming profiles, backups, zijn slechts enkele van de voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik snap de systeembeheerders standpunten hier wel, echter wat gaat het kosten en zijn die kosten het waard. Heel simpel in windows 10 wordt die netwerk printer gewoon zonder moeite gevonden aanklikken en hij is geinstalleerd. Zeker als het de enige printer is, is de rest overkill en vooral kosten. Waarom zou je een printserver willen? Wat is het te verwachten voordeel?
Overigens ben ik wel voorstander van een domein. Maar met zo'n klein kantoor lekker simpel en goedkoop houden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1