Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

RFT schakelaar gebruiken voor schakelen van verlichting

Pagina: 1
Acties:

• wtkoos
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-05 13:16
Ik plan de aankoop van een Itho Daalderop ventilatie unit (HRU300).

Voor de toilet had ik een bewegingschakelaar gepland om de ventilatie naar stand 3 te laten schakelen maar Itho Daalderop heeft geen bewegingschakelaars meer voor deze toepassing en een standaard RFT schakelaar werkt niet met hun units.

Dus ben ik aangewezen op een drukschakelaar zoals deze:

https://www.ithodaalderop...-rft-bedieningsschakelaar

of een (dure) CO2 sensor.

Nu dacht ik: dat signaal dat van die drukschakelaar bij de ventilatie unit binnenkomt, zou je dat niet op een of andere manier kunnen "onderscheppen" om er vervolgens de lamp op het toilet mee aan te schakelen?

Zo dwing je de bezoeker de ventilatie in de hogere stand te zetten (tenzij je graag in het donker de toilet bezoekt :-) ).

• wtkoos
Anybody?

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Blijft lastig. Als iemand aan het koken of douchen is moet je toiletknop de boel niet lager gaan zetten.

• GewoonJarmo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14-07-2021
wtkoos schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 10:44:
Ik plan de aankoop van een Itho Daalderop ventilatie unit (HRU300).

Voor de toilet had ik een bewegingschakelaar gepland om de ventilatie naar stand 3 te laten schakelen maar Itho Daalderop heeft geen bewegingschakelaars meer voor deze toepassing en een standaard RFT schakelaar werkt niet met hun units.

Dus ben ik aangewezen op een drukschakelaar zoals deze:

https://www.ithodaalderop...-rft-bedieningsschakelaar

of een (dure) CO2 sensor.

Nu dacht ik: dat signaal dat van die drukschakelaar bij de ventilatie unit binnenkomt, zou je dat niet op een of andere manier kunnen "onderscheppen" om er vervolgens de lamp op het toilet mee aan te schakelen?

Zo dwing je de bezoeker de ventilatie in de hogere stand te zetten (tenzij je graag in het donker de toilet bezoekt :-) ).
Heb je een foto van een aansluitschema,
Meestal staat hier op aangegeven hoe je hem moet aansluiten.

• wtkoos
@jnr24

Nou nee, je zet hem juist in hoogste stand dus das nooit een probleem

@GewoonJarmo

Aansluiting is draadloos. Ook geen documentatie bij Itho Daalderop.

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Ik zit ook ongeveer met dezelfde situatie; bij een toilet bezoek de ventilatie hoger kunnen zetten als dat nodig is.
Echter, als ik in mijn (nog te bouwen) woning de WTW op een hogere stand zet zal ook elders in de woning de ventilatie hoger worden, dit is niet wat ik wil.

Daarom heb ik bedacht om in beide toiletten met behulp van een tweede kleine WTW extra ventilatie toe te passen boven op de normale (verplichte) ventilatie.
m.b.v. van een drukknop wordt dan bijvoorbeeld 10 minuten lang met hoge capaciteit extra geventileerd.
Bij niet-gebruik wordt die tweede WTW met kleppen afgesloten om de ventilatie-balans te handhaven.

Overigens is de Balans in de ventilatie bij WTW in een woning toch al niet te handhaven; stel, bij het inregelen van de ventilatie staan alle deuren dicht, dus de WTW werkt optimaal als alle deuren dicht staan... maar wie houd alle deuren altijd dicht?!

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Pagina: 1