Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:00
Mijn vraag

De touch screen van mijn Moto G6 Plus werkt niet meer.
Heeft iemand tips om deze weer werkend te krijgen?
Of om in ieder geval een backup van de data te maken?

De telefoon staat nu in flight modus ('s nachts zet ik deze standaard in flight modus) en overzetten van de data naar de PC met de usb kabel lukt helaas niet, omdat ik de telefoon niet in bestandoverdrachtmodus kan zetten, aangezien de touch screen niet werkt.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Het begon met een flikkerende backlight (aan/uit) en daarna uitvallende backlight. Even later reageerde de telefoon ook niet meer op de touchscreen. Tijdje later de sim kaart eruit gehaald en ineens deed de backlight het weer. Helaas doet de touch screen het nog steeds niet.
De telefoon reageert wel op beweging waarmee je de camera start en de zaklamp aanzet. Ook de knoppen werken nog.

Motorola support gebeld en die raadt een external reset aan. Maar ik wil graag eerst een backup maken van de telefoon voordat ik dit doe. Of het probleem op een andere manier oplossen.
Rebooten van de telefoon heeft niets opgeleverd.

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:48

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Frenkie567917 heb je al een muis aangesloten via een OTG kabel?

Verder denk ik zelf dat die reset weinig gaat uithalen en het scherm gewoon defect is, maar dat is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
Dat heb ik nog niet gedaan, wist niet dat die optie bestond.
Bedankt voor de tip :)

Kan ik de telefoon alvast in bestandoverdrachtmodus zetten (met een muis en OTG kabel), voordat ik de telefoon met de PC verbind (voor dataoverdracht)?
Zo niet, dan moet ik op zoek gaan naar een OTG kabel met 2 USB ingangen, (muis en dataoverdracht kabel)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:48

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Frenkie567917 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 10:47:
Kan ik de telefoon alvast in bestandoverdrachtmodus zetten (met een muis en OTG kabel), voordat ik de telefoon met de PC verbindt (voor dataoverdracht)?
Dat zal lastig gaan denk ik. Al kan je proberen de optie te forceren via ontwikkelaarsopties.
Ontwikkelaarsopties -> Standaard USB-instellingen -> Bestandsoverdracht

Een tweede optie is om met je eerste muis een Bluetooth muis te koppelen.
Een derde optie kan zijn om je bestanden te uploaden naar de Cloud
Zo niet, dan moet ik op zoek gaan naar een OTG kabel met 2 USB ingangen, (muis en dataoverdracht kabel)...
Weet niet 100% zeker of het gaat werken, maar wellicht kan je ook gewoon een USB-hub aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenkie567917
Het is gelukt om de data van de telefoon te halen met een USB c naar 2x USB A OTG adapter.
Ik heb hierop een muis en USB stick aangesloten en zo de bestanden naar de USB stick gebackuped.

Deze adapter is het:
https://www.onlinekabelsh...-otg-hub-zwart-0-15-meter

Aansluiten van een muis en verbinden via USB met een PC is niet mogelijk met zo'n adapter. Uitleg van de webshop:
Het apparaat met USB-C aansluiting is de 'host' (computer, notebook, smart device etc.) en het apparaat wat aangesloten wordt op de USB-A aansluiting van de adapter fungeert als 'slave' (printer, harde schijf, USB stick etc.). Dit betekent dat je op de PC geen telefoon aantreft maar op de telefoon wel de PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
Wat betreft de problemen met de touch screen: ik ga een factory reset doen, mocht dat niet helpen, dan gaat de telefoon retour voor garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenkie567917
De telefoon heb ik ter reparatie aangeboden bij Coolblue en is onderzocht door Dynafix.
Zij constateren onherstelbare oxidatieschade en beweren dat dit komt door verkeerd gebruik. Ze willen daarom geen garantie verlenen.
De telefoon is niet met water in contact gekomen en heb deze normaal gebruikt. Net als mijn Moto G en Nexus 5 van 5 en 4 jaar oud, die nog steeds worden gebruikt...

Ik verwacht niet dat een probleem zich voordoet bij normaal gebruik, al binnen 1 jaar.

Iemand nog tips voordat ik de rechtsbijstand hierop zet?

De telefoon heb ik destijds gekocht bij Coolblue omdat ze zich profileren als een bedrijf met goede service, maar het tegendeel blijkt waar... (heb net een nieuwe pannenset en bluray speler bij concurrent besteld... ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
Op de foto zie ik iets zitten daar waar de 3.5 jack connector op het printplaat zit, misschien dat ze hier op doelen mbt oxidatie.

Coolblue houdt vol dat het door verkeerd gebruik komt, terwijl dit naar mijn mening niet het geval is (is niet in contact geweest met water).

Reactie van Coolblue:

Oxidatie of roest ontstaat als gevolg van vochtschade. Hiervoor is niet altijd veel vocht nodig. Vochtschade ontstaat niet alleen wanneer het toestel in direct contact met vloeistof is gekomen. Dit kan ook ontstaan wanneer het toestel in een vochtige omgeving gebruikt wordt. Denk aan mist, de badkamer, regen, condensvorming bij grote temperatuurverschillen, etc.

Normale slijtage en bijvoorbeeld valschade op het toestel tasten ook de waterbestendigheid aan. Je kunt hier lezen hoe dit is voor een iPhone, maar dit geldt voor alle waterbestendige toestellen van elke fabrikant: https://support.apple.com/nl-nl/HT207043

Het toestel werkt na het contact met vocht vaak nog goed door. Dit komt omdat de oxidatie tijd nodig heeft om te ontwikkelen. Daarna verstoort het electronische signalen op het moederbord en andere onderdelen. Vanaf dan werkt het toestel niet goed meer.

Met vochtschade zijn de klachten vaak afwisselend. Soms werkt het toestel, soms ook niet. Soms werkt één iets niet, soms weer wel en werkt iets anders niet. Dit komt omdat het contact soms toch nog doorkomt.

En:

Mijn collega gaf aan dat er veel omstandigheden zijn waardoor oxidatieschade kan ontstaan. Het kan ook gebeuren als je telefoon niet direct met water in aanraking komt.

Ze verwijzen wel heel snel naar verkeerd gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262853

Als zij aangeven (na onderzoek) dat het buiten de garantie valt i.v.m. oxidatieschade, ben ik bang dat er nog weinig te regelen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedikzak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-01 22:05
mijn touchscreen werkt niet meer. ik krijg wel een groen kader om functie/app dit opent na "dubbel klikken" ook is de spraak assistent ingeschakeld? Iemand zelfde ervaring? en oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Klinkt als de functie 'Talk Back' die is ingeschakeld, even op Googlen dus.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Pagina: 1