Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

semi-thuisserver build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pieterbond
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-11 12:17
Beste iedereen :)

Helaas is eergisteren mijn 6 jaar oude semi-thuisserver overleden (cpu-cooler is vermoedelijk enkele weken/maanden terug kapot gegaan zonder dat ik dit doorhad. Resultaat is een AMD stoofpotje).

Om deze reden ben ik nu opzoek naar een nieuwe build. Hieronder heb ik de template ingevuld:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
NAS / Share, back-up omgeving (aanvullend op onze cloud), GitLab omgeving, Virtualisatie(vm's) en docker applicaties draaien. (op de overleden server maakte ik gebruik van UNRAID. Dit is ook de bedoeling met de nieuwe server).

Wat mag het systeem gaan kosten?
€600 - (max)€700

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- 2x WD red 2TB

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Xeon E3-1220 v6 Boxed€ 215,90€ 215,90
1MoederbordenAsus P10S-I€ 172,50€ 172,50
1BehuizingenFractal Design Node 304 Zwart€ 76,05€ 76,05
1ProcessorkoelingNoctua NH-L12S€ 48,50€ 48,50
1Geheugen internCrucial CT16G4WFD8266€ 120,13€ 120,13
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 51,90€ 51,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 684,98

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben fan van corsair maar om 1 of andere reden heb ik in de afgelopen 4 jaar 3 keer een DOA bij corsair RAM ondervonden(zal waarschijnlijk stom toeval zijn 8)7 )

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil de behuizing graag compact houden gezien ik niet de juiste ruimte heb voor een mid- / big-tower.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Uw mening over mijn wensenlijst die hierboven staat :)
Zijn er zaken die ik over het hoofd zie (De laatste keer dat ik een homeserver heb gebouwd is dus 6 jaar geleden, wellicht dat ik bepaalde nieuwe must-haves over het hoofd zie). Is de gekozen hardware volgens jullie juist voor mijn doeleinden of kan ik binnen mijn budget beter wat aanpassingen maken? (Bijv. kiezen voor een AMD build i.p.v. Intel).

Alvast bedankt voor jullie tijd en tips!

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:29
Waarom een set up gebaseerd op ECC geheugen? In het algemeen is het voor niet professionele toepassingen niet nodig. Je kunt zonder dat geheugen een PC bouwen met twee keer zoveel cores en twee keer zoveel RAM bij dit budget. Ook zou ik je harde schijven vervangen als ze al zes jaar oud zijn.

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02:55

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

martyw schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 06:03:
Waarom een set up gebaseerd op ECC geheugen? In het algemeen is het voor niet professionele toepassingen niet nodig. Je kunt zonder dat geheugen een PC bouwen met twee keer zoveel cores en twee keer zoveel RAM bij dit budget. Ook zou ik je harde schijven vervangen als ze al zes jaar oud zijn.
Server hardware voor server gebruik lijkt mij logisch waarom die dat doet als het voor werk gebruikt is.

Als HDD nog goed zijn waarom meteen vervangen? (smart waarde goed geen fouten..) Ik draai schijven die net zo oud zijn voor één keer in de week backup of longterm storage niks mis mee, zolang je ze maar goed onderhoudt.

ECC heeft een doel geen fouten.

Dat gezegd, voor behuizing zou ik wat ruimer nemen (toekomst extra drive) en koeling/stof.
ITX is leuk en compact maar beperkt, voeding zelfde verhaal iets duurder is efficiënter (modulair?)
Een OS SSD zal niet verkeerd zijn M.2 disk neemt geen extra ruimte in en kosten de kop niet meer <120GB

Si vis pacem, para bellum

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

42dpi schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 06:31:
[...]

Eens maar nutteloos... Als topicstarter geen ECC op andere PC's heeft, een bestand op vanaf de NAS, op de PC valt een bitje om, bestand wordt opgeslagen. Resultaat: corrupt bestand. Ergo, als ECC een "eis" is voor de consistentie en correctie, moet je dat doortrekken in de hele keten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• pieterbond
Allereerst bedankt voor jullie reacties :)

Ik zal ze individueel beantwoorden in deze reactie:
martyw schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 06:03:
- Ik was / ben zelf in de veronderstelling dat ECC gehugen een stabieler platform creëert t.o.v. regulier geheugen (ook om interne data fouten tegen te gaan) en het daarom verstandig is om daarin te investeren. Indien ik er naast zit, hoor ik het natuurlijk graag :+
Overigens excuses, ik ben vergeten te melden dat de HDD's tussendoor zijn vervangen. 1 WD red 2TB is van 2017 en de andere WD red 2TB is aangeschaft in 2018 (hiervoor zaten er non-NAS grade schijven in).
42dpi schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 06:31:
[...]

Server hardware voor server gebruik lijkt mij logisch waarom die dat doet als het voor werk gebruikt is.

Als HDD nog goed zijn waarom meteen vervangen? (smart waarde goed geen fouten..) Ik draai schijven die net zo oud zijn voor één keer in de week backup of longterm storage niks mis mee, zolang je ze maar goed onderhoudt.

Dat gezegd, voor behuizing zou ik wat ruimer nemen (toekomst extra drive) en koeling/stof.
ITX is leuk en compact maar beperkt, voeding zelfde verhaal iets duurder is efficiënter (modulair?)
Een OS SSD zal niet verkeerd zijn M.2 disk neemt geen extra ruimte in en kosten de kop niet meer <120GB
- Ik ben zelf fan van kleinere behuizingen en zag dat er in deze behuizing 6x 3.5" schijven passen (wat voor ons voorlopig genoeg is). Voor wat betreft de voeding, ben ik op het punt van modulariteit eens, alleen weet ik dan niet welk model ik het beste kan kiezen die ook niet te veel lawaai maakt (en enigszins binnen het budget past).
Ik wil eventueel op een later moment een SSD aanschaffen om als cache-volume te gebruiken gezien Unraid draait vanaf een thumb drive en dus verder qua boot-time niet heel veel profiteert van een SSD (voor de VM's en schrijf-snelheid van de shares heeft dit dan wel weer impact, maar dat is dus geen prio op dit moment).
MAX3400 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 06:38:
[...]

Eens maar nutteloos... Als topicstarter geen ECC op andere PC's heeft, een bestand op vanaf de NAS, op de PC valt een bitje om, bestand wordt opgeslagen. Resultaat: corrupt bestand. Ergo, als ECC een "eis" is voor de consistentie en correctie, moet je dat doortrekken in de hele keten.
- Dit is dan weer iets waar ik niet van op de hoogte ben (ontzettend bedankt dus voor je tip :) ). Een memory kit van bijvoorbeeld G-skill (pricewatch: G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB) zou dan ook voldoende zijn volgens jou (gezien onze clients niet voorzien zijn van ECC-memory)?

Nogmaals bedankt voor jullie reacties en ik hoor graag meer meningen :D (het kan alleen zijn dat ik wat later reageer gezien ik tot laat op kantoor zit).

• martyw
Een Pricewatch:Xeon E3 1220 v6 komt uit de zelfde generatie als een Pricewatch:Core i5 7500. Inmiddels kun je voor rond de 250 euro met bijvoorbeeld een Pricewatch: Ryzen 7 2700 twee keer zoveel cores krijgen, als je veel zwaar belaste VM's en containers parallel gaat draaien geeft dat een betere performance. Ook Intel levert voor dat budget een moderne CPU met zes cores, bijvoorbeeld de Pricewatch:core i5 9600K.

• pieterbond
martyw schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 07:16:
Een Pricewatch:Xeon E3 1220 v6 komt uit de zelfde generatie als een Pricewatch:Core i5 7500. Inmiddels kun je voor rond de 250 euro met bijvoorbeeld een Pricewatch: Ryzen 7 2700 twee keer zoveel cores krijgen, als je veel zwaar belaste VM's en containers parallel gaat draaien geeft dat een betere performance. Ook Intel levert voor dat budget een moderne CPU met zes cores, bijvoorbeeld de Pricewatch:core i5 9600K.
Is het in dit geval dan beter om meer te kijken naar ‘consumer-level’ hardware?

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
persoonlijk zou ik als ik nu iets moest aanschaffen ook eerder naar een AMD blokje of een hele recente intel neigen zonder de security issues er in.. maar das persoonlijk..

en volgens mij zit er nog weinig verschil al met al in tussen een "consumer" en "enterprise" CPU kwa levensduurverwachtingen.. hooguit dat er iets meer caches aanwezig zijn,, ( en ecc support maar ja als je dat toch niet gebruikt...)

404 Signature not found

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:02

DukeBox

loves wheat smoothies

MAX3400 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 06:38:
Eens maar nutteloos... Als topicstarter geen ECC op andere PC's heeft, een bestand op vanaf de NAS, op de PC valt een bitje om, bestand wordt opgeslagen. Resultaat: corrupt bestand.
Nadat een bestand eenmaal op een NAS staat gebeurd er nog regelmatig wat mee waar ECC wel degelijk corruptie kan voorkomen. Met name wanneer de NAS gebruik maakt van software RAID.
Hierbij moet je denken aan RAID patrol, consistency checks/rebuild, scrubbing. Daarnaast nog iedere update die op het file system gedaan wordt buiten de clients om zoals FA- / inode- table en btrfs checksums.
En bij evt. encryptie op je file system speelt het nog meer mee.

Maar qua investering ben ik het wel met je eens, ik zou eerder een goede backup nemen i.p.v. duurdere server hardware voor een thuis oplossing.

[ Voor 12% gewijzigd door DukeBox op 17-05-2019 14:07 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@DukeBox eens maar ik wilde duiden dat ECC geen fouten voorkomt veroorzaakt door externe factoren. :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-10 18:20
pieterbond schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 13:57:
[...]

Hangt er vanaf wat het je kost als het fout gaat, danwel niet lekker draait.

ECC en Xeon is allemaal mooi spul en erg velig. Maar tegen een prijs. En de vraag die jij alleen kunt beantwoorden zijn:
  • Wat kost het je als het mis gaat of niet goed genoeg draait?
  • Is "professionele" hardware echt de meest efficiente manier om het risico te reduceren?
Misschien kun je de risicos ook beperken door meer te backuppen of door een offsite backup te doen. Of misschien via Google Drive of Dropbox?

[ Voor 3% gewijzigd door pepsiblik op 17-05-2019 15:56 ]

• martyw
pieterbond schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 13:57:
[...]

Het hangt er van af hoe kritisch de processen op je server zijn. Ga je de server inzetten in een omgeving waar fouten fataal zijn dan is server hardware de beste keuze, maar dan is het meestal een beter idee met een leverancier in zee te gaan dan zelf te bouwen. Voor hobby's is zelfbouw leuk en leerzaam, maar zorg inderdaad voor een backup!
Pagina: 1