Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

MoederPC check

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Plei
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 04-11 20:54
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Moederlief wil op 1080p 144hz ultra settings facebooken. Ook heeft ze recentelijk het bestaan van browser tabs ontdekt. Al met al het standaard huis-, tuin- en keukenpc verhaal. Met haar vorige PC (E6500) heeft ze het naar mijn schatting 10 a 15 jaar gered, en dat is met dit systeem wederom de bedoeling. Ze wil graag goed spul, dus geen gerommel met tweedehands, en er mag best wat uitgegeven worden. Ze heeft haar zinnen gezet op de In Win Chopin (en daar kan ik niets tegenin brengen), dus die case is een must. Ze heeft geen flauw idee van partities en een hoop familiefoto's om op te slaan, dus het liefst één grote SSD waar alles op kan en vanaf geboot kan worden (evt. kan dat opgelost worden door de gebruikersmappen in te stellen, I know. Maar ze heeft het geld, en ik heb geen zin in gezeur :), dus bij voorkeur één grote SSD). Ook luistert ze graag naar muziek en vind ik persoonlijk haar geluidssetje echt te min (budgetset uit 2000 die echt uit elkaar valt, veel gekraak), vandaar dat ik een nieuwe set heb uitgekozen. Dit hoeven dus geen super dure speakers te zijn.

Kortom:
- MoederPC
- 10 a 15 jaar mee voor simpel gebruik
- In Win Chopin
- Één grote SSD (dacht zelf aan 1 TB)
- Nieuwe speakers

Wat mag het systeem gaan kosten?
De regio rond 500,- lijkt mij redelijk gezien bovenstaand verhaal.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, muis en toetsenbord wordt meegenomen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 79,-€ 79,-
1MoederbordenASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac€ 109,95€ 109,95
1BehuizingenIn Win Chopin Zilver€ 90,-€ 90,-
1PC speakersetsLogitech Z333€ 47,-€ 47,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK8GX4M1D3000C16€ 40,95€ 40,95
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 123,-€ 123,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 517,90

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur voor AMD APU, misschien wil er wel eens een zoon een simpel spelletje spelen O-). Maar als er overtuigende argumenten voor de verkeerde kant worden gegeven, who knows.

Wat verwacht je van ons?
Sanity check. Is mijn keuze voor dit Corsair geheugen met hoge frequentie wat dan weer net niet op de QVL lijst staat van dit mobo debiel? Zijn er veel betere opties voor dit budget en deze prijs? Is mijn keuze voor de 2200G overkill? Zijn er dingen die ik heb gemist? Ben ik een totale noob en moet de hele build herzien worden?

Alvast heel erg bedankt!
Adriaan

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:53
10-15 jaar gaat de voeding in de Chopin niet halen en probeer dan maar eens een nieuwe voeding te vinden.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Je *moeder* wil 1080p 144Hz facebooken?
100%, zij gaat het verschil niet zien tussen 60Hz en 144Hz. Niet met zoiets als Facebook.

10-15 jaar is ambitieus, het kan, maar 10 jaar is echt al een flinke leeftijd voor een PC. Als dat haar eis is, zou ik haar toch even voorzichtig vertellen dat de kans dat ze over 10 jaar nog blij is met d'r PC, klein is.

Qua audio, doe jezelf en haar een plezier en laat die PC speakers voor wat het is. Koop een set monitor speakers bedoeld voor studio's. Die zijn iets duurder, maar qua kwaliteit een stuk beter. Wil je nóg beter, koop er een kleine stereoset onder. In de laatste hardware.info staat hierover flink wat informatie: https://nl.hardware.info/...rdwareinfo-magazine-22019

Zelf heb ik thuis gekozen voor een Onky versterker met Wharfedale Diamond speakers. Dat is wat overkill en qua formaat gaat ze daar wellicht niet blij van zijn. Een paar simpele actieve monitors koop je voor €100 ook en als ze enkel op een PC aangesloten hoeven te worden, is dat waarschijnlijk een betere keuze. Wil je relatief goedkoop, kun je eens kijken naar dit setje: pricewatch: Mackie CR3 (Zwart) (Nadeel: Geen optisch SPDIF in.)

Qua dataopslag, heeft ze ook nagedacht over backup en waarom geen centrale NAS met minder storage in haar PC? Ook lijkt dit board geen mogelijkheid te hebben voor het aansluiten van een m.2 NVMe of SATA SSD, terwijl een board met dezelfde chipset dat ook nog eens bijna de helft goedkoper is, dat wél heeft:

pricewatch: ASRock B450M Pro4-F

Ik mis overigens een voeding en haar monitor, is dat wel 144Hz 1080p?
(Plus, ik zou zelf sneller kiezen voor 1440p en 60Hz, dan 144Hz bij 1080p.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Uszka
unezra schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 07:30:
Ook lijkt dit board geen mogelijkheid te hebben voor het aansluiten van een m.2 NVMe of SATA SSD,
Zit aan de achterkant.
terwijl een board met dezelfde chipset dat ook nog eens bijna de helft goedkoper is, dat wél heeft:

pricewatch: ASRock B450M Pro4-F
Past niet in de Chopin
Ik mis overigens een voeding
De Chopin wordt incl. voeding geleverd.

• unezra

unezra

Dat dacht ik ook, maar door de website van de fabrikant begin ik te twijfelen of dat wel een NVMe slot is en niet een slot om een optioneel verkrijgbare WiFi module in te prikken.
[...]
Past niet in de Chopin
Oh, wacht, het is een heel klein kastje. :)
[...]
De Chopin wordt incl. voeding geleverd.
Logisch.

Maar in dat geval denk ik dat TS misschien er beter aan doet zijn moeder te bewegen naar een Intel NUC. :) Superklein en daar kan óók een 1T SSD in. Uitbereidbaarheid is nihil, maar voor dit gebruik meer dan prima.

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-10 18:20
Plei schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 01:16:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ze heeft haar zinnen gezet op de In Win Chopin (en daar kan ik niets tegenin brengen), dus die case is een must.
Nu wel dus: de voeding is van bedenkelijke kwaliteit en gaat geen 10 jaar mee.

De case vervangen door een BitFenix Prodigy of een Fractal Design case. Beiden zijn goedkoper, waardoor je geld vrijmaakt voor je voeding.

Voeding: BeQuiet System Power B9 300W

SSD: Samsung 860 QVO 1TB - scheelt twee tientjes.

Als muziek echt belangerijk is, zou ik ook niet rechtstreeks vanaf de PC afspelen, maar via een A/V receiver of zelfs een stereo versterker. Hoe dan ook, alhoewel de Logitechs redelijk klinken, zul je voor goed geluid je budget omhoog moeten schroeven.

Vergeet je niet om budget mee te nemen voor een Windows 10 licentie (officieel €100)? Of ga je voor een Linux PC?

[ Voor 6% gewijzigd door pepsiblik op 16-05-2019 10:44 ]

• unezra

unezra

pepsiblik schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 10:39:
[...]
Vergeet je niet om budget mee te nemen voor een Windows 10 licentie (officieel €100)? Of ga je voor een Linux PC?
Iets meer dan €120 zelfs:
pricewatch: Microsoft Windows 10 Home NL 32/64bit, USB

Die van €100 is een OEM en voor zover ik heb kunnen vinden, mag je die technisch niet gebruiken op een zelfbouw PC. :) Dus wil je het 100% volgens de letter van de EULA doen, zit je vast aan een W10 retail licentie.

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
unezra schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:23:
[...]

Iets meer dan €120 zelfs:
pricewatch: Microsoft Windows 10 Home NL 32/64bit, USB

Die van €100 is een OEM en voor zover ik heb kunnen vinden, mag je die technisch niet gebruiken op een zelfbouw PC. :) Dus wil je het 100% volgens de letter van de EULA doen, zit je vast aan een W10 retail licentie.
Dit is geen zelfbouw PC. TS is een retailer met 1 klant :+

Overigens om de overweging te maken: Tot nog geen twee jaar geleden was dit wel volledig open in de EULA. Zolang bekende webstores als Azerty nog OEM verkoopt aan consumenten voor gangbare OEM-prijzen (dus geen €24-vrachtwagenlicenties) is er wmb echt niks aan de hand.

• unezra

unezra

Stoelpoot schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:40:
[...]
Dit is geen zelfbouw PC. TS is een retailer met 1 klant :+

Overigens om de overweging te maken: Tot nog geen twee jaar geleden was dit wel volledig open in de EULA. Zolang bekende webstores als Azerty nog OEM verkoopt aan consumenten voor gangbare OEM-prijzen (dus geen €24-vrachtwagenlicenties) is er wmb echt niks aan de hand.
Ik ben hier een beetje in dubio. Zelf heb ik ook een OEM licentie, domweg omdat ik dacht dat het mocht.

Nu zou ik retail kopen, om 100% zuiver de EULA te volgen en omdat het prijsverschil dusdanig klein is, dat ik het niet interessant vind die €20 te besparen op een aanschaf die bij een PC, die €120 voor een licentie veruit overstijgt.

(Nu heb ik de mazzel dat bij mijn laptop gewoon een W10 Pro zat en het even gaat duren voordat ik weer een W10 machine ga bouwen. Net anderhalf jaar een nieuwe en die licentie mag mee. Maar toch.)

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
unezra schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:45:
[...]

Ik ben hier een beetje in dubio. Zelf heb ik ook een OEM licentie, domweg omdat ik dacht dat het mocht.

Nu zou ik retail kopen, om 100% zuiver de EULA te volgen en omdat het prijsverschil dusdanig klein is, dat ik het niet interessant vind die €20 te besparen op een aanschaf die bij een PC, die €120 voor een licentie veruit overstijgt.

(Nu heb ik de mazzel dat bij mijn laptop gewoon een W10 Pro zat en het even gaat duren voordat ik weer een W10 machine ga bouwen. Net anderhalf jaar een nieuwe en die licentie mag mee. Maar toch.)
Nog geen twee jaar geleden heb ik ook een opdracht uitgevoerd in naam van MoederPC BV en ik kwam persoonlijk tot bovenstaande conclusie na wat zoekwerk. Maargoed, dat is voor iedereen persoonlijk. Ik zou TS dan ook aanraden om vooral zelf ook argumenten te onderzoeken en te wegen, er is voldoende over te vinden.

• pepsiblik
Stoelpoot schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:48:
[...]

Nog geen twee jaar geleden heb ik ook een opdracht uitgevoerd in naam van MoederPC BV en ik kwam persoonlijk tot bovenstaande conclusie na wat zoekwerk. Maargoed, dat is voor iedereen persoonlijk. Ik zou TS dan ook aanraden om vooral zelf ook argumenten te onderzoeken en te wegen, er is voldoende over te vinden.
Beide mag. Het verschil zit erin van wie je support mag verwachten. Bij een OEM licentie moet je bij de verkoper van de licentie aankloppen of apart betalen voor support aan Microsoft. Bij een retail licentie mag je rechtstreeks, en gratis (voor een beperkte tijd vanaf de eerste call) aankloppen bij Microsoft.

https://answers.microsoft...57-4511-8934-755ee65f180f

Ik ben er niet helemaal zeker van, maar de retailversie kun je ook overzetten naar een nieuw moederbord.

[ Voor 5% gewijzigd door pepsiblik op 16-05-2019 12:12 ]

• Uszka
[...]

De case vervangen door een BitFenix Prodigy of een Fractal Design case. Beiden zijn goedkoper, waardoor je geld vrijmaakt voor je voeding.

Voeding: BeQuiet System Power B9 300W

SSD: Samsung 860 QVO 1TB - scheelt twee tientjes.

Als muziek echt belangerijk is, zou ik ook niet rechtstreeks vanaf de PC afspelen, maar via een A/V receiver of zelfs een stereo versterker. Hoe dan ook, alhoewel de Logitechs redelijk klinken, zul je voor goed geluid je budget omhoog moeten schroeven.

De B9 300 is niets beter dan de voeding in de Chopin. Eerder nog iets minder goed zelfs.

• pepsiblik
Uszka schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 12:28:
[...]

De B9 300 is niets beter dan de voeding in de Chopin. Eerder nog iets minder goed zelfs.
Alles waarvan ik weet dat het beter is (Corsair RMxxx), is ook meteen een stuk duurder en geeft veel te veel vermogen. Deze voeding heeft op tweakers twee reviews van mensen die ze in servers gebruiken die 24/7 aanstaan. Dus dat zegt in elk geval iets. Ook is de voeding makkelijk vervangbaar, mocht ie kapot gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door pepsiblik op 16-05-2019 13:03 ]

• Plei
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 04-11 20:54
Bedankt voor alle antwoorden en discussie!
Je *moeder* wil 1080p 144Hz facebooken?
Ter verduidelijking: mijn moeder is een enorme digibeet, de 144 hz facebook was dan ook ironisch bedoeld ;). Mede hierom heb ik liever ook geen constructies met een NAS in huis of speakers met een aparte versterker. Op dit moment maak ik eens in de zoveel tijd een backup met een externe hdd, en we zijn ook aan het kijken naar cloud storage, dat lijkt mij voor haar (en voor mij) de simpelste oplossing. Ze ziet snel door de bomen het bos niet meer (zo belt ze bijvoorbeeld bijna iedere dag omdat ze de TV niet aan krijgt, ze moet namelijk op twee knoppen drukken op de afstandsbediening: de aanknop van de TV en de aanknop van de set-topbox :P). Ik wil het dus zo simpel mogelijk houden.
Wil je relatief goedkoop, kun je eens kijken naar dit setje: pricewatch: Mackie CR3 (Zwart) (Nadeel: Geen optisch SPDIF in.)
Die speakers die je voorstelt zijn erg mooi. Maar gezien waar mijn moeder vandaan komt denk ik dat het toch beter is om voor een wat simpeler 2.1 setje te kiezen, dat is al een wereld van verschil met wat ze nu heeft en lijkt ook qua bediening op wat ze nu heeft, dus het is vertrouwd. En dat scheelt mij weer meerdere telefoontjes per week ("Krijg m'n speakers niet aan"). Ook wordt het denk ik te krap als de uitgaven rond de 500,- moeten blijven.
Ook lijkt dit board geen mogelijkheid te hebben voor het aansluiten van een m.2 NVMe of SATA SSD
Nu je het zegt, de site van ASRock is inderdaad vaag over het m.2 slot. Die wifi module moet toch ergens kwijt, lijkt erop dat die dan in het m.2 slot op de achterkant zit. Op zich geen ramp lijkt me, het bord heeft gewoon SATA poorten en de Chopin heeft plek voor een 2.5" SSD. De browser met facebook zal wel een paar microseconden trager opstarten, dat wel :).
Uszka schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 07:03:
10-15 jaar gaat de voeding in de Chopin niet halen en probeer dan maar eens een nieuwe voeding te vinden.

Goed punt van de voeding. Ik heb haar een groot aantal kasten laten zien en de Chopin was de enige die ze mooi vond (en dat is belangrijk voor haar), dus ik ben bang dat deze build vast zit aan de Chopin. Als er over 5-7 jaar een ander kastje omheen moet, ach dan moet dat maar.

De windows licentie ben ik inderdaad vergeten! Zelf gebruik ik al jaren een vrachtwagenlicentie van twee tientjes zonder problemen. Hier ga ik even over nadenken. Op haar vorige PC heeft ze een retail licentie van Windows XP met een upgrade naar Win10, kan die meegenomen worden?
unezra schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 08:16:
Maar in dat geval denk ik dat TS misschien er beter aan doet zijn moeder te bewegen naar een Intel NUC. :)
Goed idee, ik ga het voorstellen!

Bedankt voor alle andere suggesties _/-\o_ , ik ga ze verder in beraad nemen.

• pepsiblik
Plei schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:28:

De windows licentie ben ik inderdaad vergeten! Zelf gebruik ik al jaren een vrachtwagenlicentie van twee tientjes zonder problemen. Hier ga ik even over nadenken. Op haar vorige PC heeft ze een retail licentie van Windows XP met een upgrade naar Win10, kan die meegenomen worden?
Als het een retail licentie is wel. Maar onder voorwaarde dat de oude PC wordt vernietigd. En wellicht dat je een belletje naar de helpdesk moet doen om de licentie los te koppelen van het huidige moederbord.

• unezra

unezra

Plei schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:28:
Bedankt voor alle antwoorden en discussie!
[...]
Ter verduidelijking: mijn moeder is een enorme digibeet, de 144 hz facebook was dan ook ironisch bedoeld ;). Mede hierom heb ik liever ook geen constructies met een NAS in huis of speakers met een aparte versterker. Op dit moment maak ik eens in de zoveel tijd een backup met een externe hdd, en we zijn ook aan het kijken naar cloud storage, dat lijkt mij voor haar (en voor mij) de simpelste oplossing. Ze ziet snel door de bomen het bos niet meer (zo belt ze bijvoorbeeld bijna iedere dag omdat ze de TV niet aan krijgt, ze moet namelijk op twee knoppen drukken op de afstandsbediening: de aanknop van de TV en de aanknop van de set-topbox :P). Ik wil het dus zo simpel mogelijk houden.
Hehehehehe, duidelijk!
[...]
Die speakers die je voorstelt zijn erg mooi. Maar gezien waar mijn moeder vandaan komt denk ik dat het toch beter is om voor een wat simpeler 2.1 setje te kiezen, dat is al een wereld van verschil met wat ze nu heeft en lijkt ook qua bediening op wat ze nu heeft, dus het is vertrouwd. En dat scheelt mij weer meerdere telefoontjes per week ("Krijg m'n speakers niet aan"). Ook wordt het denk ik te krap als de uitgaven rond de 500,- moeten blijven.
Hmm. Die Mackie speakers zijn juist heel simpel. Er zit één knop op: De volumeknop. Daarmee gaan ze ook aan en een eventuele koptelefoon kan dáár in. Dus in mijn beleving zet je 1x haar geluid goed, op die Mackies en vertel je haar verder dat ze d'r vanaf moet blijven en haar geluid enkel harder en zachter moet zetten met de fysieke knop op de CR-3.

Hoe dan ook, de bediening is niet ingewikkelder dan de bediening van die Logitech set. :) (Oh, en ze zijn EXTREEM klein. Toen ik ze uit de doos trok schrok ik even van hoe klein ze zijn, maar ze leveren prima geluid. Grootste nadeel is dat het geen optische ingang heeft, enkel monojacks, dus je moet een Y kabel kopen van PC naar speakerset.)
[...]
Nu je het zegt, de site van ASRock is inderdaad vaag over het m.2 slot. Die wifi module moet toch ergens kwijt, lijkt erop dat die dan in het m.2 slot op de achterkant zit. Op zich geen ramp lijkt me, het bord heeft gewoon SATA poorten en de Chopin heeft plek voor een 2.5" SSD. De browser met facebook zal wel een paar microseconden trager opstarten, dat wel :).
Juh, dat gaat ze niet merken.

Groot nadeel lijkt mij wel dat, zoals anderen opmerkten, er geen std. voeding in zit. Als je toch voor volledig zelfbouw gaat, kun je beter gaan voor een iets groter kastje met std. PC voeding.
[...]
Goed punt van de voeding. Ik heb haar een groot aantal kasten laten zien en de Chopin was de enige die ze mooi vond (en dat is belangrijk voor haar), dus ik ben bang dat deze build vast zit aan de Chopin. Als er over 5-7 jaar een ander kastje omheen moet, ach dan moet dat maar.
[...]
Goed idee, ik ga het voorstellen!
Ben benieuwd want die NUC's zijn zó klein, dat je ze behoorlijk uit het zicht weg kunt werken. :) Zijn wel meer van dat formaat ultra kleine barebones. Wat zij er mee wil lijkt me dat een prima oplossing en daar zitten ook best mooie exemplaren tussen.

Sure, ook daar geen standaard voeding (maar een externe brick) en praktisch NUL uitbreidbaarheid. D'r kan geheugen in en een m.2 SSD (bij de nieuwere NVMe, bij de oudere SATA). That's it. Aan de andere kant, hoe veel uitbreiding verwacht je de komende jaren. Waarschijnlijk nil. :)

Snuffel hier maar eens rond:
categorie: Barebones

Dat soort barebones zijn heel erg leuk voor dit gebruik...

Pagina: 1