Vingerafdruk in paspoort uitlezen, hoe?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 31-05 22:12
Is het mogelijk om zelf een afbeelding van een vingerafdruk uit het paspoort te halen zonder schreeuwend dure hardware?

Ik kan bijv. met de Android app ReadID van alles zien, ook met de app NFC taginfo, maar de biometrische gegevens geven de error "security status not satisfied".

Logisch, maar ben toch benieuwd naar de mogelijkheden. Heb geen verstand van RFID maar uiteraard wel toegang tot mijn eigen paspoort en rijbewijs met alle bijhorende gegevens.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik vermoed dat een magnetron het makkelijkste werkt. Anders een schaar ofzo? Als je uitvogelt waar het chipje zit, wat vast zal lukken, kan je er ook doorheen boren.

En voor opties waarbij je niet je paspoort tegelijk kapot maakt: Waarom zou je die willen? Als er corrupte data op je paspoort staat zou het mij niet geheel verbazen als je bijvoorbeeld op Schiphol de douane niet doorkomt.

Als laatst realistisch gezien: Het hele punt van die chip is uiteraard zorgen dat jij niet zomaar data kan wijzigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:33
Volgens mij kan je dat wel vergeten zonder de juist decryptiesleutel. Ik heb wel eens gelezen dat die biometrische gegevens in het paspoort eigenlijk een beetje zinloos zijn, omdat zelfs de meeste buitenlandse overheden er niet over beschikken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 315662

Sissors schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 21:45:
Ik vermoed dat een magnetron het makkelijkste werkt. Anders een schaar ofzo? Als je uitvogelt waar het chipje zit, wat vast zal lukken, kan je er ook doorheen boren.

En voor opties waarbij je niet je paspoort tegelijk kapot maakt: Waarom zou je die willen? Als er corrupte data op je paspoort staat zou het mij niet geheel verbazen als je bijvoorbeeld op Schiphol de douane niet doorkomt.

Als laatst realistisch gezien: Het hele punt van die chip is uiteraard zorgen dat jij niet zomaar data kan wijzigen.
Los van het feit dat een paspoort kapot maken niet mag, aangezien het niet jouw eigendom is.

Maar ik vraag me erg af of OP daadwerkelijk doelt op het verwijderen van de gegevens, voor zover ik de post lees wil hij ze er juist af halen om te lezen. Iets wat (lijkt mij) niet erg eenvoudig is, aangezien de gegevens natuurlijk versleuteld zijn en het de bedoeling is dat de data niet zomaar gelezen kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
Lol nee je kan er niet bij. Ironisch genoeg kunnen ook andere landen er niet bij want de overheid deelt de sleutels niet. Jammer de pammer.

Je kan je paspoort in de magnetron doen maar dan is-ie niet meer geldig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Anoniem: 315662 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 21:48:
[...]

Los van het feit dat een paspoort kapot maken niet mag, aangezien het niet jouw eigendom is.

Maar ik vraag me erg af of OP daadwerkelijk doelt op het verwijderen van de gegevens, voor zover ik de post lees wil hij ze er juist af halen om te lezen. Iets wat (lijkt mij) niet erg eenvoudig is, aangezien de gegevens natuurlijk versleuteld zijn en het de bedoeling is dat de data niet zomaar gelezen kan worden.
Nu je het zegt zou dat kunnen, bij uit het paspoort halen denk ik aan ze verwijderen, maar misschien bedoelt hij meer als uit het paspoort lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:35

Rmg

Vingerafdrukken kun je zonder eac certificaat niet uit lezen en die is alleen voor vingerafdrukscanners die het certificaat gekregen hebben van onze overheid

[ Voor 68% gewijzigd door Rmg op 15-05-2019 21:53 . Reden: Dubbelop ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:47

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Er staan twee apps met de naam NFC taginfo in de store. Met deze kan ik de meeste gegevens van mijn ID-kaart uitlezen, zoals pasfoto en biometrische gegevens. Je moet wel eerst bij setup access keys het documentnummer en een tweetal datums invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Over welke access key(s) hebben we het dan?

De genoemde app waarmee het bij jou wel lukt heb ik overigens ook in mijn telefoon staan.

Ik heb de setup van NFC TagInfo doorlopen waarbij ik o.a. het documentnummer, geboortedatum en verloopdatum op moet geven, maar dan kom ik nog steeds niet bij de vingerafdruk van het paspoort.

Of moet ik het gehele nummer onderin het paspoort opgeven? dus incl. <<>> etc.
ID kaart heb ik overigens niet. Rijbewijs en paspoort wel.

@Microkid Ik heb de wiki gelezen, maar daar kom ik niet verder mee m.b.t. het ophalen van de vingerafdruk.

[ Voor 10% gewijzigd door sanscorp op 15-05-2019 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Er uit halen is wat vaag omschreven.
Uitlezen is de bedoeling, niet kapot maken / verwijderen.

Heeft alles te maken met een uitvaartverzorger die gefaald heeft om een fatsoenlijke afdruk te maken en het daar nu te laat voor is.....

Niets illegaals, eventueel te proberen via de gemeente i.c.m. een akte.
Maar nu heb ik niets, elke poging is er 1.

[ Voor 20% gewijzigd door sanscorp op 15-05-2019 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Nu online
Als je de andere gegevens wel kunt bekijken zijn de vingerafdrukken waarschijnlijk van een extra bescherming voorzien, dan kun je het uitlezen wel vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:46

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

hcQd schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 22:54:
Als je de andere gegevens wel kunt bekijken zijn de vingerafdrukken waarschijnlijk van een extra bescherming voorzien, dan kun je het uitlezen wel vergeten.
Dat wordt al een paar keer genoemd en staat zeer uitdrukkelijk vermeld in de documentatie, waar naar gelinkt is.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:37
Een ePassport heeft 3 vormen van authenticatie:
- Basic Access Control
- Supplemental Access Control
- Extended Access Control

Basic Access Control (BAC) geeft toegang tot een gedeelte van de datagroepen via een sleutel. Deze sleutel is afgeleid van de geboortedatum van de houder, het documentnummer en de vervaldatum van het document. (Alles is hiervan terug te vinden in de MRZ, dus sommige van deze NFC ePasspoort apps lezen via de camera van de telefoon de MRZ via OCR uit.)

Supplemental Access Control (SAC) is aanvulling/opvolger van BAC.

Extended Access Control (EAC) geeft toegang tot meeste biometrische gegevens. Hiervoor heb je certificaten nodig en die zijn niet te krijgen. Tenzij je misschien in bepaalde afdelingen van de KMAR o.i.d. werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanscorp
Ok helder en jammer.
Brute force zal vast geen optie zijn.
Waarom ze de vingerafdruk zo goed beveiligen is mij een raadsel.

Ik ga het via andere wegen proberen, in ieder geval bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
sanscorp schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 08:13:
Ok helder en jammer.

Als ik
sanscorp schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 22:50:
Er uit halen is wat vaag omschreven.
Uitlezen is de bedoeling, niet kapot maken / verwijderen.

Heeft alles te maken met een uitvaartverzorger die gefaald heeft om een fatsoenlijke afdruk te maken en het daar nu te laat voor is.....

Niets illegaals, eventueel te proberen via de gemeente i.c.m. een akte.
Maar nu heb ik niets, elke poging is er 1.
Goed begrijp wil je de vingerafdruk reconstrueren, ik weet niet of dat überhaupt mogelijk is vanuit het paspoort, volgens mij wordt niet de vingerafdruk opgeslagen, maar alleen bepaalde punten. (maar dat weet ik niet zeker)

Wellicht zijn er nog voorwerpen waar vingerafdrukken op zitten?

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 16-05-2019 08:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
Ok helder en jammer.

Het is geen vingerafdruk. Je gaat geen plaatje terug krijgen. Je krijgt technische beschrijvingen van bepaalde lijnen en punten. Daar kan je helaas geen ketting of hanger mee maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:35

Rmg

sanscorp schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 22:50:
Dan ga ik je helaas teleurstellen maar op je paspoort staat geen foto van je vingerafdruk. Zo'n scanner registreert features van je vingerafdruk zoals afstand tussen posities waar lijnen kruisen en maken hier een (wiskundig) model van dit model (Serie getallen) is wat is opgeslagen en wat vergeleken word

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-07 08:40

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Om fraude te voorkomen? Zijn nogal unieke en daarmee ook gevoelige gegevens. Alleen maar goed dat ze zulke gegevens zo goed beveiligen.

[ Voor 10% gewijzigd door Lawwie op 16-05-2019 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Helder, dank. Niet de moeite waard dus :) ik begreep dat er, net zoals de foto, gewoon een hele biometrische afdruk in stond.

Beveiliging snap ik maar dat had van hetzelfde niveau kunnen zijn als de overige gegevens.

Voorwerpen heb ik ook aan gedacht. Zal extreem lastig worden.

Dan moet ik het doen met de afdrukken die ik heb. Een B/W BMP van 300x300 pixels. Vector van maken of gewoon overtrekken puur voor het patroon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:47

mr.paaJ

generatie cmd+z

Wat wil je met een vingerafdruk, een telefoon unlocken? Daar is het vast al te laat voor ondertussen.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Nee, dat heb ik toen wel al meteen gedaan en gewijzigd.

Vingerafdruk is iets persoonlijks, zusje en moeder willen het graag in de vorm van een bedeltje of hangertje aan een ketting hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:47

mr.paaJ

generatie cmd+z

Mooi idee, succes!

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-07 23:41
Als je wat je hebt gewoon reconstueerd tot iets wat op een volledige vingerafdruk lijkt en je zegt dit is hem.
Niemand die dan denk hij lijkt niet.
En er zit toch een deel in verwerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.Hoekstra
  • Laatst online: 25-02 07:18
Er zijn blijkbaar wel projecten waarbij biometrische ruwe vingerafdrukdata weer naar een 'echte' afdruk wordt omgezet. Het was een snelle Google search, dus oppervlakkig gelezen, maar hopelijk is dit een beginnetje... YouTube: Learning Fingerprint Reconstruction: From Minutiae to Image

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:18

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Titelfix doorgevoerd

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-06 20:11
Meeste kans is wellicht het gemeentehuis.
Wellicht staat het daarop de computer en kun je daar een jpg van krijgen.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
sanscorp schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 09:24:
Nee, dat heb ik toen wel al meteen gedaan en gewijzigd.

Vingerafdruk is iets persoonlijks, zusje en moeder willen het graag in de vorm van een bedeltje of hangertje aan een ketting hebben.
Je weet dat je ook een vingerafdruk op je vingertoppen hebt, hè? :P
Is dat niet veel makkelijker om te gebruiken?
Beetje inkt, wit A4tje, fotootje maken, etc.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:51

Bob Popcorn

Plop!

anandus schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:24:
[...]

Ik denk dat het gaat om de vingerafdruk van een overleden, reeds begraven persoon.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• dgerritsen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-07 12:11
anandus schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:24:
[...]

Als je volgende keer het topic even doorleest voordat je reageert voorkom je dit soort pijnlijke reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-07 15:11
Bob Popcorn schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:50:
[...]

Ik denk dat het gaat om de vingerafdruk van een overleden, reeds begraven persoon.
Oh in dat geval hoef je die moeite niet te nemen. Al die vingerafdruk-sierraad dingen zijn toch een scam met een random afdruk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sinus_rhythm
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-07 13:21
mcDavid schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:52:
[...]

Oh in dat geval hoef je die moeite niet te nemen. Al die vingerafdruk-sierraad dingen zijn toch een scam met een random afdruk.
Bron: https://www.ad.nl/binnenl...or-nabestaanden~a151daf9/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 13:37
Een beetje een tweaker lost dat op door dit zelf te tekenen en te laten printen door shapeways of iets dergelijks.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
dgerritsen schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:50:
[...]

Als je volgende keer het topic even doorleest voordat je reageert voorkom je dit soort pijnlijke reacties.
Ah, ik zie het, net over dat zinnetje heengelezen, daardoor was het mij (en zo te zien anderen) niet duidelijk.
Mijn excuses, @sanscorp

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 16-05-2019 12:51 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:15
Ik zou contact opnemen met de overheidsdienst die over de paspoorten gaan: https://www.rvig.nl
Zij kunnen je vast verder helpen.

[ Voor 13% gewijzigd door CurlyMo op 16-05-2019 12:54 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:55

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

CurlyMo schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 12:54:
Ik zou contact opnemen met de overheidsdienst die over de paspoorten gaan: https://www.rvig.nl
Zij kunnen je vast verder helpen.
maar ik betwijfel sterk of die een echt zichtbare vingerafdruk zou kunnen laten tonen, als het eenvoudig te regelen was. De beperking is inderdaad dat de vingerafdruk is omgezet in bitjes en bytes, en geen jpeg'je ofzo.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
AW_Bos schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:02:
[...]

maar ik betwijfel sterk of die een echt zichtbare vingerafdruk zou kunnen laten tonen, als het eenvoudig te regelen was. De beperking is inderdaad dat de vingerafdruk is omgezet in bitjes en bytes, en geen jpeg'je ofzo.
Ook daarvoor. Als iemand weet of het mogelijk zou kunnen zijn dan zijn zij het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Hoop reacties.
Ook een reconstructie zou prima zijn, zal er eens naar kijken. Uiteraard nooit mee bezig geweest en heb nog niets echt aandachtig doorgelezen. Dit was een brain-fart en ben op zoek naar input.

Input zoals "maak zelf maar wat en niemand die het weet" of " het is toch allemaal nep" is niet zo constructief. Ik ben niet blind en weet dat de aangeleverde bestanden overeen komen, ze zijn echter maar gedeeltelijk en gewoon slecht gemaakt.

Ook een extractie uit een telefoon op relevante punten zou al helpen ter controle.

Ik ga even goed lezen en uiteraard de officiële instanties mailen. AVG maakt het ook een stuk ingewikkelder. Maar als rechthebbende met de benodigde papieren zou er geen probleem op privacy gebied moeten zijn. Mijn vader was AVG expert maar ik helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Kan ik de gegevens die in de chip in het paspoort staan inzien?
Ja. U heeft recht op inzage in de gegevens die zijn opgeslagen in de chip. De gegevens in de chip kunnen worden getoond door de chip in het reisdocument uit te lezen. Dit kan met behulp van apparatuur die aanwezig is bij de gemeente Diemen. Als u dat wilt kan daarbij ook een verificatie van de vingerafdrukken plaatsvinden.
Gemeentes kunnen het uitlezen. Geen idee wat voor soort bestanden je vervolgens krijg maar daar heb jij je al in verdiept zo te lezen.
Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanscorp
Ik heb reeds contact opgenomen met de gemeente, geen idee hoe zij zullen reageren.
De eigenaar van het document (in die zin "eigenaar" dan) mag de gegevens in zien. Geen flauw idee of ze dat doen als zoon van na overlijden. Maar ook RVIG aangeschreven, nee heb je.....

Dank voor de suggesties in ieder geval!
Ik laat de uitkomst nog even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:37
AW_Bos schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:02:
[...]

WSQ Gray-scale Fingerprint Image Compression Specification 1997 staat er als het goed is in data group 3. Daar lijkt mij wel wat mee te doen zijn, toch?

Je hebt hebt een "terminal" nodig, die
1. een geldig certificate voor EAC voor documenten van Nederland bevat.
2. Data group 3 daadwerkelijk laat exporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
sanscorp schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 15:55:
Maar ook RVIG aangeschreven, nee heb je.....
Een beller is sneller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Groentjuh schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 16:26:
[...]

WSQ Gray-scale Fingerprint Image Compression Specification 1997 staat er als het goed is in data group 3. Daar lijkt mij wel wat mee te doen zijn, toch?

Je hebt hebt een "terminal" nodig, die
1. een geldig certificate voor EAC voor documenten van Nederland bevat.
2. Data group 3 daadwerkelijk laat exporteren.
Als daar iemand aan mee wil werken wel ja. Anders heb je dus pech :)

Bellen is idd sneller, maar nu meteen met bijlage kunnen versturen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• sanscorp
Zeer nette en uitgebreide reactie van RVIG:

"Allereerst gecondoleerd met het overlijden van uw vader.
Op uw vraag of het mogelijk is om via de gemeente de vingerafdrukken van uw overleden vader te verkrijgen, kunnen wij het volgende meedelen.

Een ieder heeft – bij leven - het recht om de gegevens die van hem in de chip zijn opgenomen (waaronder de vingerafdrukken) te raadplegen en eventueel verstrekt te krijgen. Dit recht volgt
niet uit de Paspoortwet, maar uit de Wet bescherming persoonsgegevens (tegenwoordig de Algemene Verordening gegevensbescherming).

Persoonsgegevens van overledenen vallen niet onder de definitie van persoonsgegevens die de wet hanteert, tenzij de persoonsgegevens van de overledene
ook betrekking hebben op levende personen (bijvoorbeeld als het gaat om genetisch materiaal). Indien onzorgvuldig met persoonsgegevens van overledenen wordt omgegaan, dan kunnen
nabestaanden schadevergoeding proberen te verkrijgen op grond van het plegen van een onrechtmatige daad als bedoeld in het Burgerlijk wetboek.

Nu de bescherming van persoonsgegevens zich primair richt op bescherming van de gegevens van nog levende personen, kunnen zonder wettelijke basis de vingerafdrukken van de overledene
worden verstrekt. Er wordt daarom geen juridisch bezwaar gezien indien een paspoort uitgevende instantie de chip uitleest en aan directe nabestaanden verstrekt.

Het is technisch ongetwijfeld mogelijk – zeker indien de afbeelding in digitale vorm wordt verstrekt - om via kunstgrepen de afbeelding te gebruiken om vingerafdrukken van de overledene op
voorwerpen of documenten achter te laten, op een wijze dat de indruk wordt gewekt dat de overledene die daar zelf op heeft achtergelaten. Dat nabestaanden met het oog op het plegen van
fraude om een afdruk van de vingerafdrukken van een overledene zullen vragen, wordt als theoretische mogelijkheid gezien. Om risico’s echter zoveel mogelijk te beperken, heeft het
ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties het standpunt ingenomen dat de afbeeldingen van de vingerafdrukken uitsluitend op papier mogen worden verstrekt.

Voor het uitlezen van de chip om een print van de vingerafdrukken te kunnen maken verwijzen wij u naar de gemeente. Iedere locatie waar Nederlandse reisdocumenten kunnen worden
aangevraagd en uitgegeven heeft van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties zogenaamde aanvraagstations gekregen waarmee (ook) de chip in de reisdocumenten kan
worden uitgelezen.

Overigens is een paspoort of identiteitskaart van een overledene van rechtswege vervallen. De gemeente is verplicht en bevoegd het in te houden (artikel 54 en 55 Paspoortwet). Ook is de
gemeente bevoegd het document aan het verkeer te onttrekken (art. 57 Paspoortwet). Vanzelfsprekend dient de gemeente in dit geval het document pas aan het verkeer te onttrekken (door het
te vernietigen of het ongeldig aan de nabestaande retour te geven) nadat een print van vingerafdrukken is gegeven.

Mocht de gemeente niet weten hoe ze een uitdraai kunnen maken, dan kunnen ze contact opnemen met ons.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:24

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dat klinkt veelbelovend. Die mail meenemen naar het gemeentehuis, en de id kaart niet afgeven voordat ze er mee akkoord zijn gegaan. Anders kun je er donder op zeggen dat je 'm niet terug krijgt, terwijl je nog geen uitdraai hebt.
Succes!

[ Voor 7% gewijzigd door DrivinUCrazy op 18-05-2019 09:29 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Dat is goed nieuws. Zou inderdaad wel even die mail meenemen gezien de medewerker dit waarschijnlijk ook niet kent. Dan mogen ze direct even bellen hoe ze dit moeten doen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Wordt vervolgd :) neem de mail sowieso mee.

Alleen even lastig waar een afspraak te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:11
sanscorp schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 14:22:

Ik ga even goed lezen en uiteraard de officiële instanties mailen. AVG maakt het ook een stuk ingewikkelder. Maar als rechthebbende met de benodigde papieren zou er geen probleem op privacy gebied moeten zijn. Mijn vader was AVG expert maar ik helaas niet.
De AVG werkt expliciet voor natuurlijke (levende) personen. Als het gaat om de vingerafdruk van een overledenen dan zegt de avg hier niks over. Overledenen hebben volgens de wet geen recht op privacy meer. (Tenzij het iets is wat een levend persoon nog zou kunnen raken maar ik geloof niet dat bij een vingerafdruk dat hey geval is)

Zie ook https://autoriteitpersoon...wat-zijn-persoonsgegevens

[ Voor 7% gewijzigd door Batavia op 19-05-2019 10:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
Toch fijn dat, tegen het beleid van tweakers in, mijn antwoord: "Heb je het ze gevraagd" het meest behulpzame antwoord is gebleken. Al moet je maar net weten wie in dit geval 'ze' is. :) Ik hoop dat het nu gaat lukken.

[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 19-05-2019 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Vooral waar aan te kloppen was de vraag. Zal binnen de gemeente ook een lastig iets worden. Kan alleen online afspraken inplannen om te verlengen o.i.d.
Morgen dus even bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
sanscorp schreef op zondag 19 mei 2019 @ 12:09:
Vooral waar aan te kloppen was de vraag. Zal binnen de gemeente ook een lastig iets worden. Kan alleen online afspraken inplannen om te verlengen o.i.d.
Morgen dus even bellen.
Probeer het anders ook even bij de grote steden zoals Den Haag (lekker dicht bij BZK), Amsterdam, Rotterdam, Utrecht. Die hebben vaak medewerkers die wat meer tijd hebben voor deze specifieke vragen en ook met wat meer expertise, dan een baliemedewerker die ook duizend en een andere taken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Kan dat zomaar? Uitgifte is gedaan in Almere dus ik was eigenlijk in de veronderstelling dat het hier moest gebeuren.

Ga wel even bellen, Amsterdam en Utrecht zijn geen probleem. Dank voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Normaliter wel, maar in deze situatie (met uitleg van het ministerie) weet je maar nooit. Het zijn allemaal mensen, alleen heb je soms de pech dat je net een regelfetisjist treft. Ik zou ook telefonisch al benoemen dat je medewerking van het ministerie hebt.

[ Voor 21% gewijzigd door CurlyMo op 20-05-2019 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
De gemeente Almere snapt het niet helemaal denk ik en noemt meteen het feit dat het niet mogelijk is.

Ben dus ook meteen even verder gaan zoeken. Ja ik heb wederom gemaild, want meteen bijlage RVIG er bij kunnen voegen :)

1x geprobeerd te bellen maar niemand wist wie ik daarvoor moest spreken en ik zou terug gebeld worden maar tot op heden nog niet gebeurd.

Lelystad, Amsterdam en Utrecht aangeschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XnbX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:07
Vraag het aan de politie. Ik meen me een soort gelijk geval uit het verleden te herinneren. Waarbij de politie toch nog vingerafdrukken van een overledene kon geven/uitlezen.

Ik neem aan dat je de vingerafdrukken wil om in een sieraad te zetten?
Als laatste optie als de vingerafdruk niet lukt. Zou kunnen zijn om de handtekening oid van de overledene te gebruiken. Dat kan je ook gebruiken. Of van het handschrift van de overledene een tekst maken. Door de woorden die je wil hebben over te (laten) trekken.

[ Voor 49% gewijzigd door XnbX op 21-05-2019 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Bedankt voor de input. De politie schijnt ook geen vingerafdrukken te hebben.

De gemeente Amsterdam wijst de service af (hoewel ze niet weten of het überhaupt kon) omdat we uit Almere komen.

Ben dus aangewezen op gemeente Almere.

Ik geef het nog niet op natuurlijk.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sanscorp
Goed nieuws. Ik werd vanavond gebeld met de mededeling dat ze mij morgen kunnen helpen.

Heb om 10:00 een afspraak bij het stadhuis in Almere :) Ik juig nog niet te vroeg, maar de deur staat in ieder geval open!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-07 12:33
sanscorp schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 23:24:
Goed nieuws. Ik werd vanavond gebeld met de mededeling dat ze mij morgen kunnen helpen.

Heb om 10:00 een afspraak bij het stadhuis in Almere :) Ik juig nog niet te vroeg, maar de deur staat in ieder geval open!
Wauw, eerst al die mooie brief van het RVIG en dan nu een afspraak bij het stadhuis. Fijn dat de overheid in dit soort situaties gewoon menselijk is en meedenkt. Dat mag ook wel eens gezegd worden. _/-\o_

Komt vast goed vandaag! Veel succes!

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Ja zeker, eerlijk is eerlijk, na de eerste reactie had ik er even geen vertrouwen meer in. Maar ben heel benieuwd hoe de afdruk is.

De reactie van de RVIG staat ook online omdat deze zo netjes is, mag idd wel gezegd worden l.

Acties:
  • +37 Henk 'm!

• sanscorp
Gelukt! Beide wijsvingers op papier meegekregen. Geen hoge resolutie maar dat is te fixen.

Dank allen voor de input en het meedenken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:24

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Mooi! Hier word ik echt blij van. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-07 09:04
Gaaf dat het gelukt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanthana
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-07 16:58
YAY! Krijg toch wel een warm gevoel van dit topic. Een rollercoaster van emoties, waar het in eerste instantie lijkt op vernietiging en/of fraude tot meerdere partijen die een mooi gebaar mogelijk maken. Veel sterkte met het verwerken van het verlies en veel plezier met de emotionele aanwinst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sanscorp
Ja zeker blij, vele malen beter dan wat we hadden.

Een rollercoaster was het helaas al ruim 5 maanden. Plotsklaps een hersenbloeding, 1e dag opgegeven, toen toch iets verbetering en 2 maanden lang IC in coma, toen regulier ziekenhuis en toen revalidatie.
Vervolgens ineens in enkele dagen verslechtering en naar huis om de behandeling te stoppen en te overlijden op 58 jarige leeftijd. Blijft bizar en onwerkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
sanscorp schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 18:54:
Ja zeker blij, vele malen beter dan wat we hadden.

Een rollercoaster was het helaas al ruim 5 maanden. Plotsklaps een hersenbloeding, 1e dag opgegeven, toen toch iets verbetering en 2 maanden lang IC in coma, toen regulier ziekenhuis en toen revalidatie.
Vervolgens ineens in enkele dagen verslechtering en naar huis om de behandeling te stoppen en te overlijden op 58 jarige leeftijd. Blijft bizar en onwerkelijk.
Jeetje zeg. Heel veel sterkte voor jou en je familie. Hopelijk zijn de vingerafdrukken een mooi aandenken straks voor je moeder en zusje.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
sanscorp schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 11:15:
Gelukt! Beide wijsvingers op papier meegekregen. Geen hoge resolutie maar dat is te fixen.

Dank allen voor de input en het meedenken :)
Echt super dat Almere heeft meegewerkt. Misschien ten overvloede, maar heb je RvIG nog laten weten dat het gelukt is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanscorp
Ja heb ze een berichtje gestuurd :)
Heb de afbeeldingen ingescand en omgezet naar vector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saskia80
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 07-07-2024
Vraagje aan Sanscorp. Ik wil op het moment hetzelfde doen, maar vraag me af of je het paspoort daarna in hebt moeten leveren?
Dat zou ik namelijk niet willen vanwege mijn 2 hele jonge neefjes. Daar willen we het voor bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Ik mocht het paspoort houden, was er ook bang voor. Van te voren gevraagd, vlak voor overhandigen. Hadden ze gezegd dat ze hem hielden had ik hem niet afgegeven en had ik rechtsomkeer gemaakt.

Ze drukken het wel met een laserprinter af, het word vrij klein en niet heel mooi. Digitaal mag niet helaas, dat zou de beste optie zijn.

Ze kunnen inzoomen, heb het gevolgd op het scherm. Vraag of ze hem zo groot mogelijk afdrukken.

Ondanks dat ik het omgezet heb is mijn photoshop kennis onvoldoende om er een mooie gladde afbeelding van te maken welke geschikt zou zijn om op een hangertje af te drukken bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:05

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik zou dan ook zelf met Illustrator werken, als je een vector bestand wil. Met de optie Trace Bitmap, om precies te zijn.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Reeds een poging gedaan. Maar een relatief kleine afbeelding op hoge resolutie inscannen onthult alle dots en papiervezels die ik (ook met tracing) niet mooi krijg.

Misschien ben ik te perfectionistisch, waarschijnlijk doe ik iets verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanoz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-07 20:21
Probeer het eens met inkscape (gratis), die gebruik ik vaker om lijntekeningen na inscannen te vergroten... De ui is niet super, maar het converteren naar vector lijnen werkt erg goed! https://inkscape.org/doc/...ing/tutorial-tracing.html

Achteraf kan je eventuele imperfecties wegwerken met het programma.

[ Voor 14% gewijzigd door Daanoz op 17-05-2020 21:02 ]

Pagina: 1