Het Visual Pinball in Virtual Reality topic

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 18:50
Wat is het?
Visual Pinball is een gratis flipperkast simulator waarbij diverse klassieke flipperkasten beschikbaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan Monster Bash, The Addams Family en Medieval Madness.

Wat is nieuw?
Er is tegenwoordig een Virtual Reality versie van beschikbaar. En waarbij de kasten op het platte scherm er al erg mooi uitzien, zijn ze in VR helemaal indrukwekkend. Alles is volledig in 3D met realistische verlichting, physics en met gameplay precies zoals de originele kasten. Bovendien hebben VR brillen een zeer lage latency en juist dát is ook erg belangrijk voor een flipperkast.

Installatie
Voor de nieuwkomer blinkt de installatie informatie niet echt uit in duidelijkheid. Er zijn diverse packages met verschillende versies van Visual Pinball met en zonder installer en de VR versie is weer apart. Daarbij zijn er allerlei addons die je niet allemaal nodig hebt maar wel bij elkaar gezet zijn. Ook zijn er precieze instellingen vereist en moeten met de editor enkele tafels aangepast worden voor de optimale VR beleving. Daarom hieronder een soort starters pack dat je met een paar klikken kant en klaar kan starten:

1)
Download onderstaande Zip file:
https://mega.nz/#!dz5QQaD...v7jO4mljNzgozED7-kYjtbk8M

Let op: In deze zip file vind je een mapje genaamd "Install first" met daarin het bestand "VPX6setup.exe". Installeer de basisbestanden van Visual Pinball éérst met dit bestand. Bijvoorbeeld in D:\Games\Visual Pinball

2)
Pas nadat je Visual Pinball met de installer geinstalleerd hebt, pak je de rest van alle bestanden uit en kopieer je alles naar de Visual Pinball map. Je overschrijft vervolgens dus ook alle bestaande bestanden. Let wel even op dat je dus niet de map 'Visual Pinball' uit het zip bestand weer in de map 'Visual Pinball' zet ;)

3)
Ga naar de map VPinMAME en voer setup.exe en setup64.exe uit. Klik in beide gevallen op "setup paths' en controleer of alles goed staat. Klik op "Ok" en tot slot op "Install"

Ter info, bij mij staat het zo:
Roms: D:\Games\Visual Pinball\VPinMame\roms
Configuration D:\Games\Visual Pinball\VPinMame\cfg
NVRAM D:\Games\Visual Pinball\VPinMame\nvram
Samples D:\Games\Visual Pinball\VPinMame\samples
Memcard D:\Games\Visual Pinball\VPinMame\memcard
Screenshots D:\Games\Visual Pinball\VPinMame\snap

4)
Je kan de VR versie van Visual Pinball vervolgens starten met "VPinballX_GL.exe" Met "VPinballX.exe" kan je de gewone platte versie starten. De andere .exe files zijn oudere generaties van Visual Pinball en heb je niet nodig tenzij je bepaalde oude tafels wil spelen

Overige tips
Krijg je een error melding over B2S backglass server of iets dergelijks bij het starten, dan kan je gewoon op "Ok" klikken en verder gaan. Wil je de melding niet meer zien, verwijder dan uit de map 'tables' B2SBackGlassServer.exe en de overige gerelateerde files met B2S er in.

Visual Pinball VR heeft Anti Aliassing nodig. Ik gebruik zelf de Anti Aliassing optie in SteamVR zelf door VPinballX_GL.exe als VR-game toe te voegen aan Steam en dan via de Steam VR app de supersampling van VPinballX_GL.exe handmatig in te stellen. Bijvoorbeeld 140%. Inmiddels kan je met de laatste versie van Visual Pinball VR ook direct de Super Samping instellen met een slider. Heb ik zelf niet getest, maar zou hetzelfde moeten werken. De laatste VR versie van Visual Pinball zit meegeleverd.

Bij sommige tafels is de bal erg donker of juist erg licht. Kies een een custom ball image en decal image in de video/graphics opties van Visual Pinball VR. Zo heeft elke tafel dezelfde bal kleur en brightness. In de map: 'Ball image' vind je twee kant en klare files hiervoor.

Zet tot slot de optie "Force Bloom Filter Off (performance) op aan, want anders hebben veel tafels last van overdreven licht bloom.

Met JoytoKey kan je ook een Xbox controller gebruiken. De bijgeleverde versie staat al ingesteld voor een Xbox controller. Gewoon dit programmaatje op de achtergrond laten draaien en Visual Pinball starten.

De backglass (het rechtopstaande plaatje achteraan de flipperkast waar je ook de score op ziet) kan je vrij makkelijk zelf aanpassen. Niet elke tafel heeft namelijk een even net plaatje. Ga in de editor naar de image manager. Daar kan je het bestaande plaatje vervangen door iets anders.

Links
Website met groot aanbod van tafels:
https://vpdb.io

Vpforums:
https://www.vpforums.org

Vpinball:
https://vpinball.com/forums/

Visual Pinball VR Source Forge project:
https://sourceforge.net/projects/vpvr/

Laatste beta van de gewone Visual Pinball
https://vpinball.com/VPBdownloads/vp-10-6-beta

[ Voor 40% gewijzigd door Undertaker2 op 05-11-2019 01:55 ]

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23-07 09:12
Hoe kunnen ze zulke kasten gratis aanbieden, vraag ik me dan af. De licentiekost moet best groot zijn.

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeDASpike
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-07 18:44
De tafels worden door de communitie mensen vrijwillig gebouwd. Gottlieb heeft sinds vorig jaar verboden om de roms welke nodig zijn voor de tafels af te spelen im deze op aan te bieden. Als je een orginele flipperkast hebt, mag je een kopie van de rom hebben.
Mooie tutorial trouwens !
Volgens mij kan je trouwens maar 1 versie van pinmame maar draaien. Of de 32 bit of de 64 bit. En niet beide tegelijk

Stern zelf bied de roms via hun website aan.
Enige vpx die ik mij kan herrinneren welke weggehaald moest worden is Ghostbusters van stern. Er mocht wel een variant blijven die afweek van de orginele flipperkast.

Mijn pinball cabinet : My Virtual Pinball Cabinet build

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plugin
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Bedankt voor de guide! Wel tof die oude kasten in VR.

Krijg het nog niet aan de praat, mist steeds Rom sets (can't run the game).

Die eerste link ''Visual Pinball installer'' werkt niet meer btw..

[ Voor 134% gewijzigd door Plugin op 04-11-2019 09:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Undertaker2
Plugin schreef op maandag 4 november 2019 @ 06:00:
Bedankt voor de guide! Wel tof die oude kasten in VR.

Krijg het nog niet aan de praat, mist steeds Rom sets (can't run the game).

Die eerste link ''Visual Pinball installer'' werkt niet meer btw..
Heb alles ge-updated. met o.a nieuwe download link. Wellicht lost het jouw probleem ook op. Anders voor de zekerheid alles installeren in D:\Games\Visual Pinball Dat is hoe het hier staat en helpt misschien als er ergens een pad niet goed staat ingesteld.

Maar in principe stel je e.e.a in met de setup en setup64 in de VPinMAME folder. Bij mij zien de paden er zo uit:

D:\Games\Visual Pinball\VPinMame\roms
D:\Games\Visual Pinball\VPinMame\cfg
D:\Games\Visual Pinball\VPinMame\nvram
D:\Games\Visual Pinball\VPinMame\samples
D:\Games\Visual Pinball\VPinMame\memcard
D:\Games\Visual Pinball\VPinMame\snap

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plugin
  • Niet online
Bedankt!

Alles precies gedaan zoals je zei.
Klopt het dat je met de optie in video/graphics options je niet meer steam VR kan selecteren?

Het lijkt allemaal te werken zonder fout meldingen maar als ik mijn Rift S opzet blijft alles zwart. Ik zie wel op mijn monitor de tafel en als ik mijn VR bril beweeg zie ik dat dus op mijn monitor ook.

Maar alles is dus pikzwart met mijn VR bril op. Wellicht nog ergens een bepaalde setting niet goed staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plugin
  • Niet online
Heb het probleem kunnen fixen met een oude AMD driver (18.5.1).

Heb het nog niet gespeeld. Je kan zeker niet je headset controllers gebruiken? Maar ben al heel blij dat het werkt. Ziet er erg goed uit in VR!

Tof ook dat in jou bestand gelijk al veel kasten zitten. Dit kan weleens mijn fav VR spel worden.

[ Voor 19% gewijzigd door Plugin op 06-11-2019 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plugin
  • Niet online
Aantal kasten gespeeld en wow, speelt super fijn en lekker scherp beeld met supersampling op 2.00.
Net echt!
Wel erg moeilijk om de kast te krijgen waar jij hem wilt hebben (bv precies achter je bureau).Verschuif nu mijn stoel en keyboard om er precies achter te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Undertaker2
Plugin schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:59:
Aantal kasten gespeeld en wow, speelt super fijn en lekker scherp beeld met supersampling op 2.00.
Net echt!
Wel erg moeilijk om de kast te krijgen waar jij hem wilt hebben (bv precies achter je bureau).Verschuif nu mijn stoel en keyboard om er precies achter te zitten.
Top!

Ja, de positie en rotatie van de tafel instellen is wat lastig maar als het eenmaal goed is hoef je er niks meer aan te veranderen. Wat verder ook leuk is is de scaling eens op 2 zetten ;)

Supersampling boven de 1.4 gaf bij mij overigens geen zichtbare verbetering op een Vive Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plugin
  • Niet online
Ok zou best kunnen dat boven 1.4 geen verbetering geeft, zal het voor de zekerheid nog eens testen.

Ik gebruik de OpenVR Advanced Settings Dashboard Overlay (voor steam vr), kan je in game je positie/hoogte/supersampling verstellen en vele anderen dingen (voor elk spel apart in te stellen met profiel).

Maar hoe roteer je de tafel, dat lukt mij nog niet. Kon je de hele tafel maar oppakken met je controller en ergens neerzetten :) Had wel gelezen dat de maker van de VR voor dit spel bezig is met controller support.

Nu wil ik wel graag zo'n flipperkast unit/controller hebben zoiets als dit:
https://www.tested.com/te...-reality-pinball-machine/

[ Voor 54% gewijzigd door Plugin op 07-11-2019 23:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Undertaker2
Roteren kan met de VR rotate instelling.

Wat trouwens ook leuk is is een pinball stub maken. Dan is het helemaal net een echte flipperkast!

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/3rcG8pnz/IMG-20191107-230110.jpg

en

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/TYcK44pj/IMG-20191107-230238.jpg

Gemaakt van originele flipperkast knoppen en een Xbox One S controller :) De rode kabel is een standaard USB kabel voor power. Kleine powerbank aansluiten en je hebt uren plezier!

[ Voor 12% gewijzigd door Undertaker2 op 07-11-2019 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plugin
  • Niet online
Ah lachen, precies op het moment dat ik mijn post had veranderd over dat ik nu graag zoiets wil hebben wat jij dus blijkbaar al hebt (of wil je zoiets ook graag?).

Dan is het is helemaal net echt ja.

[ Voor 21% gewijzigd door Plugin op 07-11-2019 23:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Undertaker2
De link die jij gevonden hebt is ook een mooie inderdaad, maar wel véél ingewikkelder om te maken helaas omdat er een complete accelerometer in zit met software voor realistische nudge bewegingen.

Voor de niet-ingewijden dat is het wiebelen van de kast om een bal die ergens vastzit los te krijgen of de tafel licht te bewegen om een bal te redden. Je duwt dus fysiek tegen de kast of in dit geval de pinball stub om de virtuele kast ook te bewegen.

In mijn versie heb ik het anders aangepakt. De linker joystick van de Xbox controller is ingesteld als 'nudge' en ik heb er een gewichtje aan gehangen. Door het kastje te wiebelen kan je daarmee de virtuele kast ook bewegen. Het is helaas alleen geschikt om een vast zittende bal weer los te wiebelen en niet echt geschikt om lastsecond een bal te redden. Er zit enige vertraging in de reactie en het is namelijk niet te doseren.

De voordelen zijn dan weer wel dat het geheel draadloos is en met de Xbox PC USB dongle is het bereik ook zeer ruim. Mijn PC staat een verdieping hoger en het werkt perfect. Daarbij zijn Xbox controllers overal te krijgen. Totale kosten voor mij waren +- 90 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plugin
  • Niet online
Blijft ongelooflijk mooi dat je in VR (zoveel) flipperkasten kan spelen wat bijna dezelfde ervaring geeft voor een fractie voor het geld vergeleken met een echte kast (en dan heb je veel stroomverbruik, gaat kapot etc).

Bedankt voor de info.
Zal mij eens er in verdiepen en wat de beste (en niet te moeilijke) optie is, jammer dat je zoiets niet op aliexpress kan kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:00

CyBeRSPiN

sinds 2001

Grappig! Wat ben je eigenlijk kwijt aan een pc waarmee je dit soepel kan spelen?
Super hoe gedetailleerd die Addams Family kast is zeg! Hoe is de reactiesnelheid?

En voor de liefhebber van the real thing: https://www.nfvpinball.nl/dpo
Voor 15 euro entree komend weekend in Zwolle op 200 kasten spelen :)

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeRSPiN op 07-11-2019 23:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plugin
  • Niet online
Heel zwaar is dit spel niet maar ligt ook aan je VR bril en instellingen.
Rift S is niet te duur en niet te zware systeemeisen (€400 met black friday), HP Reverb (€630), stuk scherper beeld/hogere resolutie), wellicht betere optie voor dit spel zeker, wel weer iets zwaarder voor je grafische kaart.

Kan niet precies zeggen hoeveel maar denk aan zo'n €1000-€1200 voor een pc met een goede cpu/gpu etc.
En heb je al iets zoals een ssd, keyboard, muis, kast etc.
Je kan best goedkoop uit zijn, 2e hands een v-kaart bijvoorbeeld.

Ter info heb zelf een vega 56 en een 8600k wat prima gaat met mijn Rift S. Nvidia betere optie want ik moet een oude driver gebruiken voor dit spel blijkbaar (momenteel).

[ Voor 25% gewijzigd door Plugin op 08-11-2019 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:09

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Moet je deze met toetsenbord spelen of kan het ook met de controllers van de Index?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plugin
  • Niet online
Yzord schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 22:00:
Moet je deze met toetsenbord spelen of kan het ook met de controllers van de Index?
Die ontwikkelaar van deze VR mod zou het wel wel gaan ondersteunen met updates. Maar moet je zelf ook even checken met de updates. In elk geval werkt het momenteel via keyboard of met een joypad. Zelf heb ik daar geen probleem mee.

[ Voor 7% gewijzigd door Plugin op 18-07-2020 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauljansen72
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-01-2021
Yes! Eindelijk eens een duidelijke handleiding met alle benodigde bestanden in 1 download. Ik ga er meteen mee aan de slag. Tot nu toe gingen alle installaties fout met een hoop gemopper en teleurstellingen. Naast Zen en Pinball Arcade gaat dit ook een Pinballfeestje worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plugin
  • Niet online
Pauljansen72 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 18:58:
Yes! Eindelijk eens een duidelijke handleiding met alle benodigde bestanden in 1 download. Ik ga er meteen mee aan de slag. Tot nu toe gingen alle installaties fout met een hoop gemopper en teleurstellingen. Naast Zen en Pinball Arcade gaat dit ook een Pinballfeestje worden....
Check deze link ook uit als je dat nog niet wist, erg veel flipperkasten die in een VR kamer staan:
https://vpinball.com/VPBdownloads/categories/vpx-vr-tables/

Heb er daar al veel gedownload, meest lastige is de ROMS te vinden, maar meestal lukt dat wel via google.
Inderdaad een pinbalfeestje.. zal je wel weten maar druk op 5 van keypad dan zit je gelijk goed achter de tafel, met 2 en 8 naar boven of naar beneden.

Aanraders bv:
https://vpinball.com/VPBd...agic-minimal-capcom-1995/
&
https://vpinball.com/VPBd...r-minimal-willliams-1993/

[ Voor 7% gewijzigd door Plugin op 02-01-2021 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertaker2
Pauljansen72 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 18:58:
Thnx, je kan de nieuwste versie van VR pinball vervolgens over de oude versie heen kopieren. Dat werkt als het goed is prima.

Je hoeft nu ook niet meer zelf tafels aan te passen qua belichting als je VR speelt. Dat moest eerst wel nog vaak omdat het allemaal net nieuw was. Er zijn nu ook veel tafels die in een simpele kamer staan en sommige zelfs met een hele ruimte erbij. Check maar eens Attack From Mars, dan sta je in een dorp en komt er opeens een UFO naast je! Er is er ook eentje dat je op een asteroide staat, die is ook erg goed gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plugin
  • Niet online
Undertaker2 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 00:10:
[...]

Thnx, je kan de nieuwste versie van VR pinball vervolgens over de oude versie heen kopieren. Dat werkt als het goed is prima.

Je hoeft nu ook niet meer zelf tafels aan te passen qua belichting als je VR speelt. Dat moest eerst wel nog vaak omdat het allemaal net nieuw was. Er zijn nu ook veel tafels die in een simpele kamer staan en sommige zelfs met een hele ruimte erbij. Check maar eens Attack From Mars, dan sta je in een dorp en komt er opeens een UFO naast je! Er is er ook eentje dat je op een asteroide staat, die is ook erg goed gelukt.
Die juiste/automatische belichting is super, veel tafels zien er nu automatisch veel beter uit inderdaad.
Jammer dat het niet populairder/bekender is, gewoon de beste VR pinball ervaring die er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plugin
  • Niet online
Deze net uit, en 1 van be beste qua hoe het speelt en het eruit ziet, sowieso zijn de tafels van VPW Mod van erg hoge kwaliteit (binnenkort komt er ook 1 met een VR kamer):

Metallica Premium Monsters (Stern 2013) VPW Mod]
https://vpinball.com/VPBd...sters-stern-2013-vpw-mod/

Filmpje ziet er wat traag uit maar bij mij erg smooth.

[ Voor 22% gewijzigd door Plugin op 15-02-2021 23:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plugin
  • Niet online
Deze spreadsheat gevonden, zie je netjes tafels die werken in VR en links naar de juiste roms.

https://docs.google.com/s...ezb9j95eV5MHhA/edit#gid=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange_Slurf
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-06 23:02

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Tof dat er weer updates zijn, ik vind het leuk om te doen.
En de mensen aan wie ik het laat zien weten niet wat ze zien.

Ik ben alleen nog op zoek naar het liefst een kant en klare simpin. Er zijn legio voorbeelden te vinden online.
Maar ik heb hier thuis helaas niet meer de mogelijkheid om projectjes te zagen en te prutsen.

Ik zoek het liefst een wireless oplossing omdat mn pc die het rekenbrein is ongeveer een meter of 10 van de VR plek af staat. Qua Index headset heb ik dat opgelost met verlengde HDMI en USB kabels.

Heeft iemand een suggestie, of misschien maak je ze wel zelf?

30 dagen EvE online trial

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PasAppie
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03-06 10:13
Bedankt! voor het plaatsen maakt veel duidelijk, zelf ben ik bezig om zoiets te maken Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58lGsLV5651anMMjvcT31G4Vlvg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/06RNZKOKPsYHBRLcMBeLwxkN.png?f=user_large
in het verleden heb ik al een virtual flipperkast en een arcade kast gemaakt dus knoppen en controller borden en quest 2 heb ik al nu de uitvoering nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PasAppie
Tot nu toe lijkt hij meer op een kinderstoel voor volwassenen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKTXPRYSmbHU_Y5qhX1sD0qrj0k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FnI49xM28tUwr7iaBiwapxFD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-4jxARfDdtU3kteLQ4VJPvaRt4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fjT203E1f3BRqa7j5Fy7zO0S.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_OBSq30NfsYkwP7zTjZhFV7Qgc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1cEotGKxYuUeh041QG7OPstU.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRdZv-0T_WjCo2DbJDFsnrdYORg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XHD6M4I1xBxtK9X2dFuOloAa.jpg?f=fotoalbum_tile

De oude kast wordt weer gebruikt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PasAppie
Gelukt! Helaas nog bedraad maar wilden deze even snel voor elkaar maken om met kerst te kunnen spelen met de familie, Hierna kan ik de kast afmaken en proberen draadloos te maken.
Fijne feestdagen gewenst aan iedereen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Ls-4mk2roUpN_OYLZ8GS7pLVaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pGbBLoqOmidvYzL2ASrOcLYL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ic9-RR-2BC33a4AkbLP27_JqCMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wjH5R320mb9S37rAMnlMG8zS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Undertaker2 @PasAppie spelen jullie nog veel Visual Pinball in VR? Zo ja, hoe bevalt het?
Ben aan het overwegen om een compleet cabinet te maken, of voor VR te gaan met een stub, maar lastig om vooraf een beeld te vormen of het iets is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeDASpike
CyBeRSPiN schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:54:
@Undertaker2 @PasAppie spelen jullie nog veel Visual Pinball in VR? Zo ja, hoe bevalt het?
Ben aan het overwegen om een compleet cabinet te maken, of voor VR te gaan met een stub, maar lastig om vooraf een beeld te vormen of het iets is.
Ik speel al jaren pinball op mijn cabinet en heb onlangs een meta quest 2 aangeschaft. Wat een verschil.
Met visual pinball 10.8 werkt het bijna out of the box.
Ik heb eenkabel, maar speelmeestal wireless.
Dit is op een heel ander nivo spelen dan opmijn virtual cabinet.
Ik gebruik wel de 7.1 geluiden. Van mijn cabinet, zodat je door de geluiden ook nog een ander effect krijgt.
De cabinet geeft mijniet de 3d ervaring als welke ik in VR ervaar.
Zo'n mini cab als hierboven zou ikzeker dan aanraden. Scheelt een hoop geld qua monitors etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@MikeDASpike speel je nu altijd VR? Ik heb wel gezien al dat het aantal beschikbare tafels in VR een stuk lager is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeDASpike
@CyBeRSPiN nog niet alles. Ik ben net begonnen om het om te zetten naar VR.
Ik heb nu 100 tafels in vpvr en 1100 vpx in normale cabinet mode.
Wat ik wel doe, is bijvoorbeeld een tafel die niet in vr is, in een vr room zetten, zodat ik deze wel kan spelen in Vr.
Zie deze : geen cabinet of backbox, maar wel speelbaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-P1gfwfIKj7vB2jzwgJ47Xn1Thw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HpsePV3iG1u3xwic6Mkcl0PD.png?f=user_large
Dit omdat dit de 5 min challange van de week is.
Ziet er vreemd uit,maar als je speelt geen last ervan :)

Langzamerhand ga ik (vermoed ik) minder cabinet en meer VR spelen. Hopenlijk komt vpe snel

[ Voor 8% gewijzigd door MikeDASpike op 19-01-2023 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:13
Vandaag voor het eerst in VR (Oculus Rift) gespeeld (VP 10.8 64-bit). VR voegt echt veel toe maar het beeld is enorm onrustig (‘schud’ behoorlijk). Bij de verschillende sim racing games heb ik dit probleem niet. Is er nog ergens een setting om het beeld te stabiliseren?

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeDASpike
Inmiddels een paar maanden en vele vpx 10.8 releases met verbeteringen.
Heb je onlangs nog geprobeerd met een nieuwer build van 10.8 ?
Ik heb een meta quest 2 en draaid erg smooth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
MikeDASpike schreef op zondag 16 juli 2023 @ 11:54:
Inmiddels een paar maanden en vele vpx 10.8 releases met verbeteringen.
Heb je onlangs nog geprobeerd met een nieuwer build van 10.8 ?
Ik heb een meta quest 2 en draaid erg smooth.
Ja, recent een nieuwere build geinstalleerd en daarmee is het beeld veel stabieler. Nog steeds niet zo stabiel als bij FX2 VR en Star Wars VR, maar prima speelbaar. Af en toe, als er te veel licht effecten zijn, stottert het beeld, maar een GTX 1070 mobile is natuurlijk al best een oud beestje. :+

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
Wat ik nog even niet begrijp… tot nu toe zijn alle kasten die ik heb geprobeerd speelbaar in VR, terwijl ik hier wel lees dat kasten geschikt gemaakt moeten worden voor VR? Gaat het dan om de VR ruimte waarin je speelt, of ook de kast zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeDASpike
Visual pinball is een 3d editor en simulator, dus technisch gezien is de kast volledig 3d.
Soms is een 3d object een plaatje die getoont wordt, dus een 'flat' 3d, maar komt steeds minder voor.
Echter de behuizing, en de kopkast zijn vaak niet of gedeeltelijk meegenomen.

En een kamer of ander 3d omgeving ook niet.
Dus de bestanden dienen voorzien te worden van deze objecten.

Als je goed naar de screenshot kijkt van shaq attack, heb ik een vr ruimte toegevoegd, de poten van devkast en een plaatje van de kopruit. Gewoon om niet in een leegte te spelen.

Meestal bestaat een visual pinbal bestand uit 2 omgevingen : desktop en fullscreen mode. Beide modes lijken op elkaar, maar een maker houdt rekening dat de 2 omgevingen anders zijn en eventueel andere objecten getoont worden. Er is ook een FSS mode. Deze zie je niet heel vaak, maar staat voor Full Screen Sinle mode. In princiepe gebruikt als je een cabinet heb, zonder 2de monitor. De kopkast wordt ook getoont zoals bij een flipperkast.
Nu komt vr erbij, en moeten objecten van desktop/fs (en fss) eventueel aangepast worden.
Ik opteer zelf om het hybrid te maken, zodat de kast in elke mode gespeeld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeDASpike
Ja, recent een nieuwere build geinstalleerd en daarmee is het beeld veel stabieler. Nog steeds niet zo stabiel als bij FX2 VR en Star Wars VR, maar prima speelbaar. Af en toe, als er te veel licht effecten zijn, stottert het beeld, maar een GTX 1070 mobile is natuurlijk al best een oud beestje. :+
[/quote]
Ik draai zelf op een rtx3080. Alles draait vloeiend op de quest 2 op 90 fps.
Zelf nooit fx2 vr gespeeld, maar wel zaccaria vr, maar vind vpx toch net iets realistischer.
Mischien dat fx zelf straks met vr komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
MikeDASpike schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 08:22:
Ik draai zelf op een rtx3080. Alles draait vloeiend op de quest 2 op 90 fps.
Zelf nooit fx2 vr gespeeld, maar wel zaccaria vr, maar vind vpx toch net iets realistischer.
Mischien dat fx zelf straks met vr komt.
VPX heeft inderdaad de realistischere physics, maar toch spelen die kasten van FX2 VR en Star Wars VR wel lekker (erg vloeiend op mijn verouderde systeem) en de UI en VR ruimte zijn erg goed gedaan (b.v. E.T. die naast je kast staat geanimeerd in full 3D, of haaien die voorbij zwemmen in 3D).

In VPX speel ik de laatste tijd vooral kasten van VPW. Die Blood Machines vind ik erg mooi gedaan en heb ook de soundtrack gekocht voor de extra beleving/sfeer.

FX in VR heb ik mijn twijfels bij. De Unreal engine icm met VR is niet de beste combi. Zware systeemeisen. Ik had liever gezien dat ze meer FX3 kasten in VR beschikbaar hadden gemaakt in dezelfde graphics engine als FX2 VR.

Ik heb ook nog even FP in BAM VR gespeeld en dan met name de laatste kasten van TerryRed, maar dat trekt mijn systeem niet helaas. Die kasten met alle special effects zijn geweldig en de FP physics zijn sterk verbeterd door BAM icm FizX 3.0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
Toch nog even een poging gewaagd in FP BAM-OpenVR... het is te doen maar als de bal op hoge snelheid beweegt, dan houdt mijn systeem het niet helemaal bij. Maar... de ervaring is echt fantastisch... 3D voegt echt zo veel toe en dan die 'Aliens Legacy - Game Over Man' kast van TerryRed... die enorme aliens in 3D gerenderd, waarvan er eentje net rechts langs je gezicht staat.... ik moet die films ook weer allemaal eens gaan kijken nu... En de 'Blade Runner - Replicant Edition', 'Robocop - Dead or Alive Edition' en 'Indiana Jones - Fortune and Glory Edition', 'Jaws - Bigger Boat Edition', 'Halloween - Big Bloody Mike' , 'F-14 Tomcat - AfterBurner' en'Star Wars DSA - Galactic Edition' zijn ook pareltjes. Die laatste in VR is echter teveel gevraagd voor mijn systeem, maar in desktop (2 schermen) prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeDASpike
Ja, Terry maakt er een goed spektakel van. Hij heeft FP flink op een hoger niveau gebracht
Misschien tijd voor een upgrade van je systeempje om alles vlotjes te draaien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
MikeDASpike schreef op zondag 23 juli 2023 @ 16:48:
Ja, Terry maakt er een goed spektakel van. Hij heeft FP flink op een hoger niveau gebracht
Misschien tijd voor een upgrade van je systeempje om alles vlotjes te draaien ?
Terry doet nog een schepje bovenop SLAMT1LT’s creaties. Het is zo jammer dat SLAMT1LT zijn creaties al een paar jaar niet meer voor de community beschikbaar maakt. Ik volg zijn YouTube channel en als je al die kasten voorbij ziet komen, dan is het zo jammer dat alleen hijzelf ze kan spelen. Hij is een beetje een eigenaardig type.. is niet tevreden met de aandacht die hij en Future Pinball krijgen en heeft hierdoor een grens gesteld aan aantal abonnees en likes die hij minimaal wil hebben om zijn kasten weer publiekelijk uit te brengen. Dus wat hij nu al 2 jaar doet, is eigenlijk het tegengestelde bereiken.

Wat betreft die systeem upgrade…het is een laptop… Alienware 15 R3, dus upgrade betekent een compleet nieuw systeem. :+ En mijn VR set is een Oculus Rift.

[ Voor 4% gewijzigd door PatrickC op 23-07-2023 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeDASpike
PatrickC schreef op zondag 23 juli 2023 @ 17:04:
[...]

Wat betreft die systeem upgrade…het is een laptop… Alienware 15 R3, dus upgrade betekent een compleet nieuw systeem. :+ En mijn VR set is een Oculus Rift.
Nieuwe laptop, en nieuwe VR aanvraag indienen bij de huis baas ? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
MikeDASpike schreef op maandag 24 juli 2023 @ 04:35:
[...]

Nieuwe laptop, en nieuwe VR aanvraag indienen bij de huis baas ? :+
Haha… dat bepaal ik helemaal zelf. 8)

Mijn grootste gaming hobby is sim racen en dat gaat nog prima op mijn oude systeempje, zelfs in VR (AMS2, rF2, AC). Voor FP in VR alleen ga ik geen nieuw systeem kopen. En VP in VR werkt ook prima.

Ik heb even een paar VR Room kasten gedownload en dat werkt inderdaad weer net wat mooier. De meeste VPW kasten in VP hebben deze VR ruimte al ingebouwd (soms nog even activeren in het script). Ik moet zeggen, flipperen in VR is net als sim racen in VR… als je er eenmaal aan begonnen bent, wil je niet meer terug naar 2D. De diepte sienje ziet helpt echt wel bij deze simulatie spellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeDASpike
PatrickC schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:08:

Haha… dat bepaal ik helemaal zelf. 8)

Mijn grootste gaming hobby is sim racen en dat gaat nog prima op mijn oude systeempje, zelfs in VR (AMS2, rF2, AC). Voor FP in VR alleen ga ik geen nieuw systeem kopen. En VP in VR werkt ook prima.

Ik heb even een paar VR Room kasten gedownload en dat werkt inderdaad weer net wat mooier. De meeste VPW kasten in VP hebben deze VR ruimte al ingebouwd (soms nog even activeren in het script). Ik moet zeggen, flipperen in VR is net als sim racen in VR… als je er eenmaal aan begonnen bent, wil je niet meer terug naar 2D. De diepte sienje ziet helpt echt wel bij deze simulatie spellen.
Ja, mee eens. Ik gebruik alleen mijn pinball voor VR. De VR is gekoppeld aan mijn full size pincab, zodat de ervaring nog realistischer wordt.
Ik speel ook op een "flat" screen en mbv kinect welke head tracking uitvoert heb ik een soort 3d ervaring. Maar komt niet in de buurt van VR.
Als een tafel geen vr heeft, probeer ik zelf een ruimte en alles te creeren. Inmiddels een paar gedaan en aan de authors gegeven.
Grappige is, dat ik soms wordt gevraagd nu om een vr omgeving te maken.
Baywatch (sega) komt eraan en vond ik leuk om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
MikeDASpike schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:58:
[...]

Ja, mee eens. Ik gebruik alleen mijn pinball voor VR. De VR is gekoppeld aan mijn full size pincab, zodat de ervaring nog realistischer wordt.
Ik speel ook op een "flat" screen en mbv kinect welke head tracking uitvoert heb ik een soort 3d ervaring. Maar komt niet in de buurt van VR.
Als een tafel geen vr heeft, probeer ik zelf een ruimte en alles te creeren. Inmiddels een paar gedaan en aan de authors gegeven.
Grappige is, dat ik soms wordt gevraagd nu om een vr omgeving te maken.
Baywatch (sega) komt eraan en vond ik leuk om te doen.
Voor welke kasten heb je VR ruimtes gemaakt en staan die op VPUniverse of vpforums?Dan ga ik die ook eens proberen. En Baywatch… een 3D model van Pamela toegevoegd? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeDASpike
De rooms zijn meestal hetzelfde. Probeer daar een eigen draai aan te geven.
De kasten staan voornamelijk op vpf. Aantal zitten in de uploads van bigus1.Deze posts heb ik hybride gemaakt.
JP wilde geen hybride en heb deze gepost onder mijn eigennaam (cyclone dacht ik). Staat een klein 3d smurfje bovenop de kast.
Silver slugger is hybride, maar de author (borgdog)wilde het zelf niets meer uitbrengen, dus deze zelf gepost als vrroom.
Ik maak meestal in de vr forum een dummy post als een orginele author deze post, zodat je makkelijker kan zoeken. Bigus tafels zie je niet echt als vr opspringen, maar hij zet altijd een screenshot erbij doe ik maak en zet in de version history dat vr is toegevoegd
Ik heb de op vpu aerosmith gedaan en is gepost door de author (allknowing2012)zelf.
Baywatch had bigus gevraagd aan mij om in Vr te zetten. Geen pamela. Maar een 360 foto met een platform etc (maar ook een kamer). Ik heb hem vorige week aan bigus gegeven. Hij had toestemming van kiwi om hem aan te passen. Speelt goed in vr.
Ik probeer de kasten geheel in vr te zetten, inclusief de backglass (sommige gebruiken een gekopieerde scherm van de b2s file).
Cyclone was de eerste backglass waar ik flasher op zette en ook een werkend wheel op de backglass laat draaien. Code is wel leuk om te zien.
Ik doe dit net een paar maanden en leer elke keer weer wat nieuws.
Nog geen animaties of zo erbij. Ik begin net te begrijpen hoe ik in blender de objecten kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeDASpike
Baywatch is vandaag gepost : https://www.vpforums.org/...=downloads&showfile=17598

[ Voor 18% gewijzigd door MikeDASpike op 28-07-2023 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
Die nieuwe Godzilla kast van VPW is werkelijk een pareltje in VR, VR room included en prachtige 3D modellen en lighting.
https://vpuniverse.com/fi...3-godzilla-sega-1998-vpw/

Helaas is mijn systeem net wat te langzaam... toch maar eens voorzichtig uitkijken naar een nieuw systeem.

[ Voor 6% gewijzigd door PatrickC op 17-09-2023 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
Wat een geweldige 360 graden VR room! 8)

Ik zal dia andere kasten waaraan je hebt gewerkt ook eens opzoeken. Ik heb een aantal weken geen pinball gespeeld. Op vakantie geweest en te mooi weer om binnen achter een PC te kruipen als het niet al moest voor mijn werk. 8)

[ Voor 31% gewijzigd door PatrickC op 25-09-2023 21:03 ]

• MikeDASpike
PatrickC schreef op zondag 17 september 2023 @ 16:35:
Die nieuwe Godzilla kast van VPW is werkelijk een pareltje in VR, VR room included en prachtige 3D modellen en lighting.
https://vpuniverse.com/fi...3-godzilla-sega-1998-vpw/
[YouTube: Godzilla (Sega 1998) - VPW - Visual Pinball X / VPX - 5x multiball jackpots and Saved New York!]

Helaas is mijn systeem net wat te langzaam... toch maar eens voorzichtig uitkijken naar een nieuw systeem.
Ja vpw is een flink team, en sown veel in scripting wat ook wat cpu kracht nodig heeft.
Ik heb Godzilla nog niet geprobeerd, evenmin als RCT. Maar hoor geluiden dat de VR Room fantastisch is. En vandaag ook CV uitgebracht.
Ik zag een screenshot van de VR en de coindoor lock komt mij bekend voor (lol, ik steel ook een hoop, maar zeg dan wel van wie ik het steel 🤣)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
MikeDASpike schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 19:23:
[...]

Ja vpw is een flink team, en sown veel in scripting wat ook wat cpu kracht nodig heeft.
Ik heb Godzilla nog niet geprobeerd, evenmin als RCT. Maar hoor geluiden dat de VR Room fantastisch is. En vandaag ook CV uitgebracht.
Ik zag een screenshot van de VR en de coindoor lock komt mij bekend voor (lol, ik steel ook een hoop, maar zeg dan wel van wie ik het steel 🤣)
Ja, die VR Room van RCT is erg leuk gedaan met die rollercoaster die de ruimte in komt en weer vertrekt. Maar ik heb ‘m wel uit moeten schakelen, omdat deze te veel FPS kostte op mijn systeem. CV is net uit zag ik, dus die heb ik nog niet geprobeerd.

Ik vind die VPW kasten echt fantastisch spelen in VPX. Persoonlijk vind ik de physics van hun kasten een stuk beter dan die van Zen Pinball FX. Met name de ‘zwaarte’ van de bal. En dan heeft FX toch al best goede physics, zeker als je het vergelijkt met TPA.

[ Voor 4% gewijzigd door PatrickC op 23-09-2023 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeDASpike
Net RTC gespeeld op cabinet om te testen og 64 bit geen problemen gaf (dat wilde een pinbal maatkje in UK weten, omdat hij nog steeds niet over is op 64 bit..)
na een uurtje 'flat' t ehebben gespeeld heb ik de VR opgestart. En WOW. wat ziet dat er gaaf uit.
draait als een zonnetje op mijn systeem. En de omgeving ...
Geprobeerd het vast te leggen voor mensen die twijfelen aan VR :

[Video: https://forums.gameex.com/forums/uploads/monthly_2023_09/2023-09-2407-15-23.mp4.64f8d1d1a4ee65a10b4d6328aa62218a.mp4]

Voor de mensen die het niet weten : VIsual Pinball (VR) is gratis software. Door de community onderhouden en de kasten worden door vrijwilllegers gemaakt.
PatrickC schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 19:46:
[...]
Persoonlijk vind ik de physics van hun kasten een stuk beter dan die van Zen Pinball FX. Met name de ‘zwaarte’ van de bal. En dan heeft FX toch al best goede physics, zeker als je het vergelijkt met TPA.
Mijn vrouw heeft een steamdeck en we spelen soms TPA, FX3 en FX tegen elkaar .
TPA physics slaan echt nergens op. net een stuiterbal soms.
Fx3 is beter, mar nog steed sniet hoe een bal moet rollen. met FX komen ze in de richting, maar VPX is toch een stuk beter.
zeker de nfozzy physics. Dat kost CPU kracht, maar een stuk realistischer.
Al vind ik Jp's zijn physics ook erg goed en dat kan je echt op een low budget PC spelen.

[ Voor 36% gewijzigd door MikeDASpike op 24-09-2023 07:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
@MikeDASpike Misschien moeten we een keertje een eigen topic maken voor Visual Pinball en Future Pinball? Dit topic heeft een ‘VR’ titel, topic start dekt de lading ook niet meer en in het FX topic was er constant gezeur als ik VPX en FP posts plaatste, want die kasten waren ‘illegaal’…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
Ja, jpsalas en Bigus zijn ook goed, net als flupper. Die nfozzy physics hebben ze ook in FP nagebouwd en daar heet het FizX. Maar die heeft nog niet het niveau van nfozzy VPX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackPredator72
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-11-2024
Kan je de Mega link nog een keer updaten? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
BlackPredator72 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 23:26:
Kan je de Mega link nog een keer updaten? _/-\o_
Kijk even in dit topic.
[PC] Visual Pinball
Met name het stukje over de Baller Installer, want dan heb je alles wat nodig is voor zowel Visual Pinball als Future Pinball.

Pagina: 1