Computerwetenschappen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 23:08

terabyte

kan denken als een computer

Topicstarter
Ik twijfelde even of ik dit wel moet benoemen, wil natuurlijk niet overkomen als een zeikerd die niets beters te doen heeft.

Maar, als informaticus verbaast het me dat (uitgerekend) Tweakers.net de opleiding 'Computer Science' steevast (te letterlijk) vertaalt naar 'Computerwetenschappen'.
Zie:
https://tweakers.net/zoeken/?keyword=computerwetenschappen
meest recent nog (en uiteindelijk aanleiding dat ik dit open)
nieuws: Onderzoekers vinden nieuwe kritieke lekken in vrijwel alle Intel-cpu's

De Nederlandse vertaling voor Computer Science is Informatica. In Nederland heten deze wetenschappelijke opleidingen dan ook Informatica, ook aan de VU (waar bovenstaande nieuwsbericht over gaat). Nergens in Nederland heet deze opleiding 'computerwetenschappen' en in het Nederlands wordt de term 'computerwetenschappen' - los van op sites zoals Tweakers en sites die van Tweakers kopieren - normaal gesproken niet gebruikt.
Ja, in Vlaanderen wordt Computerwetenschappen gebruikt, maar tot zover ik weet is dit in de basis een Nederlandse site, geen Vlaamse site

In mijn ogen is computerwetenschappen ook sowieso geen 'correcte' term voor het fantastische vakgebied informatica, het dekt de lading niet. Informatica is veel meer dan 'weten hoe computers werken'. Of om Edsger Dijkstra toch maar weer te citeren:

Afbeeldingslocatie: https://s14-eu5.startpage.com/cgi-bin/serveimage?url=https:%2F%2Fwww.azquotes.com%2Fpicture-quotes%2Fquote-computer-science-is-no-more-about-computers-than-astronomy-is-about-telescopes-biology-edsger-dijkstra-103-45-05.jpg&sp=e92a78ec860f60f9e5e009e5dac3075b

Ik hoop dat Tweakers de naam van deze wetenschap in de toekomst correct vertaalt naar Informatica. Al zou het voor de rest niemand interesseren, mij maakt het blijer. Dus winst heb je sowieso.
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:07
Geen idee hoe het in Nederland zit, maar in België is een opleiding Computerwetenschappen toch wel een heel andere opleiding dan Informatica...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Opifex schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 19:52:
Geen idee hoe het in Nederland zit, maar in België is een opleiding Computerwetenschappen toch wel een heel andere opleiding dan Informatica...
Wat is er precies anders aan in België? Volgens Wikipedia is het hetzelfde:
Informatica, in Vlaanderen soms ook computerwetenschappen genoemd, is de studie en de wetenschap van de theoretische fundamenten van informatie en het rekenen, de theoretische informatica, en de implementatie en toepassing in computersystemen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:07
Hahn schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 19:53:
[...]

Wat is er precies anders aan in België? Volgens Wikipedia is het hetzelfde:

[...]
Computerwetenschappen is een afstudeerrichting voor een ingenieursopleiding.
Informatica is een algemenere, niet-ingenieursopleiding.

Ik moet wel toegeven dat het verwarrend is dat zelfs KULeuven "computerwetenschappen" als synoniem voor informatica geeft onder de opleiding Informatica, terwijl computerwetenschappen op zich ook een opleiding is...
Informatica (of computerwetenschappen) is de wetenschappelijke discipline die zich toespitst op het ontwikkelen van softwaresystemen, het beheren en verwerken van gegevens, het gebruiken van computersystemen en netwerken, het ontwikkelen van artificieel-intelligente systemen …
Informatica bestudeert concepten, methodes en technieken om problemen in al hun complexiteit te benaderen en te beheersen. Ze is tegelijk een abstracte en een toegepaste wetenschap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ook in Nederland zit er verschil tussen de diverse opleidingen die niet altijd (h)erkend wordt... Zo heb je Computer Science en Computing Science, die beide voor het Nederlandse informatica kunnen staan maar toch een andere insteek kunnen hebben. :P

Beter gewoon niet de opleidingen vertalen? :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

Topicstarter
ik heb zelf zowel computer science als computing science gestudeerd, maar in Nederland is de algemeen gangbare term hoe dan ook informatica, niet computerwetenschappen.

In het artikel van vandaag over Intel wordt verwezen naar VU, en VU (als Nederlandse universiteit) noemt het Informatica (Engels/master: Computer science)

[ Voor 31% gewijzigd door terabyte op 15-05-2019 20:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:12
@terabyte Ik zie dat de VU het inderdaad zelf Informatica noemt. Ik pas het aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

Topicstarter
nieuws: Topman van divisie die camerafuncties maakt voor Pixel-telefoons verl...

Het blijft actueel, computerwetenschappen ("computer science") heet in het Nederlands gewoon informatica

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

terabyte schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:48:
nieuws: Topman van divisie die camerafuncties maakt voor Pixel-telefoons verl...

Het blijft actueel, computerwetenschappen ("computer science") heet in het Nederlands gewoon informatica
@arnoudwokke voor de volledigheid ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:48
Maar zoals ook pijnlijk zichtbaar wordt in de quote van dijkstra, de hele term is 'an sich' (om nog maar een taal extra erbij te halen) al verwarrend. Het is gewoon niet zo duidelijk als bio/astro/chem, ook omdat het een hele brede lading moet dekken.

En een gedachtekronkel voor de vrijdagmiddag; is informatica zo'n goede term? Informatie zit in elk vakgebied, en als je juist met algoritme's bezig bent (computology?) gaat het niet per se om heel veel data (datanomie?). En als ik een user interface maak (interfacie?) dan zullen de meeste mensen denken dat dat informatica is, maar dan ben je vrij weinig bezig met algoritmes, en het hoeft niet om veel data te gaan (zeker niet als je geen bezoekers krijg :-D).

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

Topicstarter
Informatica is een uitstekende term.

Het is niet veel anders dan
Physics -> Natuurkunde
Chemistry -> Scheikunde
Mathematics -> Wiskunde
Computer Science -> Informatica

Dat de term 'Informatica' allerlei extra betekenissen heeft gekregen omdat onwetende mensen alles wat met computers te maken heeft onder de paraplu 'infomatica' scharen, betekent dus niet dat Informatica niet de juiste benaming is voor de wetenschap.

Computerwetenschappen is dat sowieso niet, en wordt buiten Tweakers.net en sommige Vlaamse sites ook niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:48
Nu valt het minder op, maar bij een rijtje zoals dijkstra aanhaalt is het merendeel duidelijk, behalve computer science. En als je zo kijkt zijn natuur en schei-kunde ook rare namen. Natuurkunde gaat niet over natuur, scheikunde niet over scheiden (soms wel, vaker niet).

En dat onwetende mensen vanalles onder informatica shuiven is misschien omdat allerlei opleidingen dat ook doen?

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Pagina: 1