Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Teruglevering stroom: Valse meting of denk fout?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jawmoret
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11-2024
Beste mede Tweakers,

In mijn zoektocht ben ik op het form beland in de hoop dat iemand met kennis dit leest en mee wil denken :*)

De situatie is als volgt; we hebben op het dak van onze schuur 1700wp aan zonnen panelen liggen.
deze lees ik uit via de API van SolarEdge en maar ik een grafiekje van in Grafana zie hieronder als voorbeeld gister;
Opbrengst Panelen

Daarnaast meet ik het 'verbruik' van de Stedin meter via een YouLess 120.
Let op: verbruik staat in dit verband niet helemaal op zichzelf;
Onze iskraemeco MT174 heeft 1 led-iterface die knipper voor het 'verbruik' van KWh's, in en uit gaand in 1 led. Met andere woorden, je weet eigenlijk niet of je naar geleverde (gekochte) stroom kijkt of naar terug geleverde (geproduceerd door de panelen) stroom.

Hier onder de grafiek van de meter van stedin:
Stedin Gemeten

nu komt mijn probleem, ik zou verwachten dat (nu er niemand thuis is i.v.m vakantie) er een grote overeenkomst zou zijn tussen opgewekte en terug geleverde stroom. zie de grafiek hieronderl

CombiGrafiek

De overeenkomst is er, maar het lijkt alsof de Stedin meter permanent 'minder' meet dan de panelen opwekken.
Logischerwijs is er intern verbruik maar op de 'top' van de meting is het verschil meer dan 900watt.
over de gehele linie is de meting van Stedin (nogmaals teruglevering & levering gecombineerd) veel minder dan de opgewekte stroom door de panelen.

mijn vraag is; maak ik een denk fout? of lijkt de Stedin meter niet zo lieflijk te zijn voor de door mijn panelen geproduceerde KWhtjes? :9

super tof als jullie willen meedenken _/-\o_

Do the math: sin adds to your troubles, subtracts from your peace, multiplies your sorrows and divides you from God.

Beste antwoord (via jawmoret op 16-05-2019 11:14)

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Er staan 2 verschillende data op die meter. 4Wh/imp en 500 imp/kWh. Die informatie conflicteert. 4Wh/imp komt overeen met 250 imp/kWh.

Alle reacties

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik denk dat je 750 teruglevering meet als verbruik maar dan heb je ook een hoop continueverbruik.

Eigenlijk kan je zo niet meten, de slimme meter is eigenlijk best dom en kan je niets op zien tenzij je hem uit leest ipv de led gebruiken.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-09 20:33
Er zit ruw weg een factor 2 tussen. Heb je het aantal pulsen voor een kW wel goed ingesteld op het apparaat wat de LED pulse telt? Stel hij staat nu op 1000 pulse per kW en zou op 500 pulsen per kW moeten staan. ( of andersom)

• jawmoret
Heren bedankt voor de reactie de huidige meter is geen 'slime meter' althans... dat zou het niet moeten zijn;)
(hier iemand de meer details heeft over de 'niet-slimme' meter, geen idee hoe betrouwbaar dit is: https://standpunten.net/slimmemeter001.htm)
hij is aardig slim maar heeft geen communicatie mogelijkheid met de net-leverancier.

het klopt inderdaad dat er bijna een factor 2 tussen zit, dat doet misschien wel vermoeden dat er wat anders fout zit, ik ga dit ff dubbel checken. maar ik weet eigenlijk zeker dat de meter aangeeft 500 pulsen per KWh en de youless is daar ook op ingesteld.

maar stel dat Stedin een counfig foutje zou hebben gemaakt en het had bijvoorbeeld 1000 imp moeten zijn, dan was de boog nog 'platter' en had het een factor 4 gescheeld. zou het misschien eigenlijk 250 puls per kwh moeten zijn ipv 500. dat scheelt een factor 2....

Foto van de meter, indd 500 imp/kwh
Meter

[ Voor 18% gewijzigd door jawmoret op 16-05-2019 10:26 ]

Do the math: sin adds to your troubles, subtracts from your peace, multiplies your sorrows and divides you from God.

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Je grafieken kloppen sowieso niet.

Er staat kwh links, maar of er word kw bedoeld of de grafiek is verkeerd. als het wel kwh is dan zou het een accumulerende lijn moeten zijn en niet meer dalen dus.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

• jawmoret
pyrofielo schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 10:26:
Je grafieken kloppen sowieso niet.

Er staat kwh links, maar of er word kw bedoeld of de grafiek is verkeerd. als het wel kwh is dan zou het een accumulerende lijn moeten zijn en niet meer dalen dus.
klopt, je hebt gelijk. schoonheids foutje in Grafana config.. zal ik ff oplossen! O-)

Acties:
  • Beste antwoord

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Er staan 2 verschillende data op die meter. 4Wh/imp en 500 imp/kWh. Die informatie conflicteert. 4Wh/imp komt overeen met 250 imp/kWh.

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:08
Misschien uitlezen via de optische sensor die erop zit en dan de pulsen gebruiken van de meter.
linkje

• jawmoret
EP Woordy, dat was de oplossing, bedankt je zette mij op het juiste spoor.

Ik deed de aanpassing zoals jij voorstelde en toen werd m'n grafiek nog slechter, verschil factor 4 :'(

toen zag ik in eens dat ik naar de verkeerde waarde zat te kijken! op de YouLess 120 kan je appart de S0 (slimmem meter) puls aanpassen en de optische led-lezer. wat bleek, ik had de verkeerde aangepast.

De S0 stond op 500 maar de optische nog op de default 1000. |:(

daar had ik al zeker 20 keer overheen gelezen 8)7

maar ik denk dat het nu klopt. morgen zal ik ff een update posten met de kloppende grafiek!

super bedankt voor het mee denken

update 19:00

Het klopt nu! De grafiek lijkt nu een stuk beter. bedankt voor het mee denken jonges!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kgRWA6xNcvj4uuHnjKAHHdhU/thumb.png

[ Voor 19% gewijzigd door jawmoret op 16-05-2019 19:01 ]

• jawmoret
Als laatste voor hen die het leuk vinden, een print-screen van de kloppende grafiek

Wat ziet u van Links Boven naar Rechts Onder

Solar Edge AC spanning
Solar Edge DC spanning
Solar Edge AC Temperatuur (celcius)
Break-even point voor inverstering in gauge
Current production in gauge
GreenChoice (in&out) in gauge
Solar Edge Production afgelopen 24h in Euro
GreenChoise (in&out) afgelopen 24h in Euro
Solar Edge afgelopen 24h in Gauge

Solar Edge production in graph
GreenChoice in graph (in&out)

Gecombineerd Solar Edge & Greenchoice met Zon-altitiude.
Orientatie van de panelen is hieruit mooi af te leiden... bijna helemaal op zuid :9~

PowerPanel

heerlijk z'n weekje vakantie O-)

• GWScheppink
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-09-2024
Hallo jawmoret,

Zou je iets meer kunnen toelichten over jouw dashboard. Ziet er namelijk heel goed uit en wilde er ook één gaan bouwen...

Hoe haal je de data op van SolarEdge. Via een script naar een database of een plugin.
Waarin sla je de data op
Waar haal je de data vandaan voor de zonnestand

Zou je het dashboard willen delen.

Heb hier een combinatie met 2700Wp en meet de energie afname met P1Mon. Daarnaast sla ik de data ook op in een InfluxDB en die werkt weer perfect samen met Grafana.

Je kan me direct bereiken via tweakers (at) scheppink.com

Bedankt,
GWS

• jawmoret
ha GWS,

Natuurlijk. De basis van mijn informatie haal ik uit Domoticz op een Rasberry PI.
Deze laat ik gegevens doorsturen naar Grafan (plugin van Domoticz zelf)

voordat ik je plat spam met info hierover, ben je bekend met Domoticz of heb je die toevallig al draaien?

• GWScheppink
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-09-2024
Hallo jawmoret,

Had gemist dat je al had gereageerd... had een berichtje verwacht van de site maar dat werkt even anders.

Ja ik ben bekend met Domoticz. Heb zelf de Pi draaien met P1Mon en daarnaast een tijdje met Domoticz gestoeid. Vervolgens nu even aan het experimenteren met hass.io.

Omdat er allerlei leuke systemen zijn met ieder hun eigen 'geheugen' (lees database) heb ik besloten om de voor lange termijn relevante data onder te brengen in een influxDB. Daarin stop ik nu de data van de P1 meter, en weerstation WH2600 en een intern project m.b.v. meerdere Ardunio's. Daaraan wil ik nog e.e.a. toevoegen zoals de verwarming enz.

Meeste scripting doe ik met inlfux en PowerShell. Daarnaast ook e.e.a. met Python.

Afgelopen dagen heb ik een oplossing gevonden die bij SolarEdge ook de spanningen per paneel en wat extra data van de inverter ophaalt. deze info staat niet in de API maar kan je wel zien als je ingelogd bent en naar de layout kijkt (en klikt op een module). Heb het nu in PowerShell draaiende om alles uit te lezen. Ben wat minder bekend/handig met Python en JSON objecten maar als je die taal goed beheerst kan je met de Powershell ernaast het zo uittypen. Wellicht een leuke toevoging om ook per paneel en invertert e.e.a. weer te geven.

Wil het zelf gebruiken om rendement per paneel te onderzoeken en te zien bij welke ik ruimte voor verbeteren heb.

Als je het Grafana dashboard zou willen exporteren dan kan ik er wat beter naar kijken.

Hoe of waar haal je de zon-altitude vandaan? heb wel wat sites gevonden die dat weergeven maar nog niet de handige api die voor een plek en UTC tijd de juiste hoogte teruggeeft.

Bedankt,
GWS
Pagina: 1