Printer vlan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenkrom
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20-02 11:26
Ik heb een vraag.

Ik heb hier een printer staan en die zit in mijn bedrijf netwerk. Nu hebben wij een 2e partij in ons kantoor en die willen gebruik maken van onze printer.

Mijn netwerk is gewoon standaard geen Vlan. Hun zitten in vlan 30.

De printer zit in poort 16. Moet ik dan vlan 30 ook tagen aan poort 16? Kunnen zijn dan ook printen? Of denk ik te makelijk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-10 10:08

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik denk dat je moet gaan routeren, de printer zal ws in een ander subnet zitten dan zij.

Met wat geluk kan je switch dat, en moet je een route aanmaken in je switch naar die printer en die route bij hen bekend maken.

Enge is wel, je hebt dan geen enkele vorm van firewalling tussen jullie en hun netwerk, dus de vraag is in hoeverre je ze vertrouwd. :) Anders is het misschien een goed idee ze gewoon een eigen switch te geven, de switches te koppelen met een firewall en dan alleen printverkeer door te laten.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:39
Als je een switch hebt die ACLs ondersteunt, zou je de printer in een apart vlan kunnen stoppen (dus ook een eigen IP subnet). Vervolgens verkeer van zowel jouw(*) als hun vlan naar het printer vlan toestaan, verkeer tussen jullie twee vlans blokkeren.

(*) Je zegt dat jouw netwerk geen id vlan heeft, maar als het een managed switch is, zit jij gewoon in het default vlan (meestal vlan 1). Wel degelijk een vlan dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 13:23
Je zal moeten gaan routeren en firewallen, tenzij je eea onderling open wilt zetten

Lompe workaround is eventueel een extra printserver. De interne voor je eigen netwerk, en een losse printerserver (usb/parallel whatever) voor de andere partij in hun netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zet er een printservertje tussen, d.w.z. een apparaat dat een printqueue draait en accounting kan doen, eventueel nog ACLs etc., met een pootje in beide vlans.

Apropos lompe oplossingen, apparaat per usb aan je htk/smb-NATrouter hangen en iedereen print op die queue.

Het is wel even belangrijk te bedenken waarom en in hoeverre je die twee voorheen gescheiden netwerken toch weer aanelkaar wil verbinden en daar mischien iets van een beheerstrategie op te willen bouwen. Want het kan goed zijn dat het niet bij alleen de printer blijft.

Als je besluit dat er geen afscheiding nodig is, prima, maar neem dat besluit en doe het weloverwogen.