Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 17:39
Beste Tweakers

Mijn vraag
Ik heb op 't moment een Yamaha YSP-2200 soundbar waar ik gelukkig mee ben, maar die z'n leeftijd begint te tonen qua mogelijkheden. Ik luister graag muziek en kijk even graag TV en film, maar waar de soundbar erg fijn klinkt met films, is de muziek goed maar toch net even wat minder.

Nu zag ik een mooi klein setje zoals de Kef Egg voorbij komen, en dacht: dat lijkt me een buitengewoon mooi setje stereo speakers voor in huis! Maar waar de soundbar 3 HDMI aansluitingen heeft, hebben veel monitor en bookshelf speakers dit niet... waardoor ik, als ik 't goed zie, aangewezen ben op een kleine versterker of receiver. Op zich geen probleem, ware 't niet dat ik daar echt geen kijk op heb. :)

… en daar hoop ik jullie brein een beetje op aan te kunnen spreken!

Relevante software hardware die ik gebruik
Wat heb ik staan:
- 1x een TV met HDMI ARC
- 1x een PC (deze gebruik ik om te gamen, maar surround is voor mij geen vereiste)
- 1x een Apple TV 4 (voor de films en muziek)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nu snap ik dat ik de speakers op een stereo receiver of versterker kan aansluiten via de bekende rood-wit kabels. Maar als ik naar compacte stereo receiverszoals een Argon Audio SA1 of DENON PMA-720AE, dan zie ik daar geen enkele HDMI aansluiting op voor de apparatuur die ik gebruik.

Mijn vraag daarom, om 't even kort op te sommen:
  • Hoe kan ik met een set speakers (evt. aangevuld met compacte subwoofer) en een compacte versterker, mijn 3 apparaten via HDMI aansluiten? Reden dat ik voor HDMI kies, is omdat mijn Apple TV geen SPDIF aansluiting heeft, en ik via HDMI ook gelijk beeld van de Apple TV en/of PC naar de TV wil versturen.
  • Als het om compacte receivers of versterkers gaat, hebben jullie aanbevelingen die wél HDMI bieden?
  • Qua mogelijkheden is Airplay of bluetooth een wens, maar geen eis :)
Ik ben best een beginner met dit soort speelgoed aangezien ik voorheen voor een (voor mij) gulden middenweg koos qua geluid en gebruiksgemak, so be gentle :P

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Kapotlood schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 16:49:
Beste Tweakers

Mijn vraag
Ik heb op 't moment een Yamaha YSP-2200 soundbar waar ik gelukkig mee ben, maar die z'n leeftijd begint te tonen qua mogelijkheden. Ik luister graag muziek en kijk even graag TV en film, maar waar de soundbar erg fijn klinkt met films, is de muziek goed maar toch net even wat minder.

Nu zag ik een mooi klein setje zoals de Kef Egg voorbij komen, en dacht: dat lijkt me een buitengewoon mooi setje stereo speakers voor in huis! Maar waar de soundbar 3 HDMI aansluitingen heeft, hebben veel monitor en bookshelf speakers dit niet... waardoor ik, als ik 't goed zie, aangewezen ben op een kleine versterker of receiver. Op zich geen probleem, ware 't niet dat ik daar echt geen kijk op heb. :)

… en daar hoop ik jullie brein een beetje op aan te kunnen spreken!

Relevante software hardware die ik gebruik
Wat heb ik staan:
- 1x een TV met HDMI ARC
- 1x een PC (deze gebruik ik om te gamen, maar surround is voor mij geen vereiste)
- 1x een Apple TV 4 (voor de films en muziek)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nu snap ik dat ik de speakers op een stereo receiver of versterker kan aansluiten via de bekende rood-wit kabels. Maar als ik naar compacte stereo receiverszoals een Argon Audio SA1 of DENON PMA-720AE, dan zie ik daar geen enkele HDMI aansluiting op voor de apparatuur die ik gebruik.

Mijn vraag daarom, om 't even kort op te sommen:
  • Hoe kan ik met een set speakers (evt. aangevuld met compacte subwoofer) en een compacte versterker, mijn 3 apparaten via HDMI aansluiten? Reden dat ik voor HDMI kies, is omdat mijn Apple TV geen SPDIF aansluiting heeft, en ik via HDMI ook gelijk beeld van de Apple TV en/of PC naar de TV wil versturen.
  • Als het om compacte receivers of versterkers gaat, hebben jullie aanbevelingen die wél HDMI bieden?
  • Qua mogelijkheden is Airplay of bluetooth een wens, maar geen eis :)
Ik ben best een beginner met dit soort speelgoed aangezien ik voorheen voor een (voor mij) gulden middenweg koos qua geluid en gebruiksgemak, so be gentle :P
Zijn dit genoeg resultaten?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Die zijn niet compact :) En ik heb er te weinig verstand van, dus vroeg me af of er aanbevelingen zijn voor (overigens stereo)versterkers of receivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Welke TV heb je? De meeste hebben een optische digitale uitgang die je op bijvoorbeeld de Argon of deze Pricewatch:NAD D3020 kan aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gandalfdroes
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:01
Op de sites waar jij naar toelink klubben en hificorner, moet je even zoeken op home cinema geluidsets, home cinema versterkers en home cinema receivers. Daar vind je versterkers en receivers die wel hdmi in en uit hebben.

Persoonlijk denk ik dat je beter voor een nieuwere soundbar met meer opties kunt kijken, daar die net zo duur zullen worden als een speaker set van KEF en een goede kleine versterker/receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 09:37

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

kijk gewoon eens op YouTube en zie daar wat men gebruikt in combinatie met deze draadloze speakers.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Oh, nu je 't zegt @martyw, mijn TV heeft inderdaad een optische uitgang! Ik heb een Samsung UE49D6500 van een aantal jaar oud. Kan een optische uitgang dan ook als het ware als een ARC-verbinding dienen eigenlijk? Ik heb me wel wat ingelezen in HDMI-ARC namelijk, maar raak nog wel eens in de war hoe dat dan zit als je meerdere apparaten hebt. Zo heeft mijn TV HDMI-ARC, maar m'n soundbar heeft dat ook. Hoe dat werkt als je bijvoorbeeld je speakers via SPDIF aansluit op je TV, en vervolgens al je randapparatuur (Apple TV en PC) aansluit via HDMI... en of dat werkt? :?

De reden dat ik aan me een beetje aan 't oriënteren ben voor een 2.0 of 2.1 setje, is omdat ik merk dat ik minder geef om surround sound, en meer aan een fijn stereo geluid voor muziek. Films vind ik met goed geluid evenveel genieten in stereo, maar een soundbar klinkt dan net niet zo lekker merk ik.

Een vraag die me net binnenschoot is ook waarom men stereo receivers/versterkers maakt terwijl een surround receiver/versterker ook in te stellen en in te zetten is als stereo variant. Daarnaast hebben steeds meer speakers (waaronder Kef Egg) een knop om tussen verschillende sources te wisselen, terwijl een receiver dat ook heeft... dat klinkt dubbelop toch?

De reden dat ik vooral voor compact wil gaan is omdat ik de grote zuil-speakers niet mooi vind (te groot), en hetzelfde met grote receivers. Een mooi compact setje spreekt me daarom veel meer aan :)

[ Voor 18% gewijzigd door Kapotlood op 15-05-2019 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-09 18:38
@Kapotlood Ik snap je vraag niet helemaal denk ik, waar verwacht je überhaupt een receiver / versterker voor nodig te hebben als je die Eggs koopt?
Je kunt gewoon je Apple TV op je tv aansluiten via HDMI en je tv via een optische kabel met die Eggs verbinden. Als je dan ergens in je TV menu instelt dat je tv het geluidssignaal over de optische uitgang stuurt gaat het geluid vanaf je tv (dus ook als je iets via Apple TV afspeelt) naar je Eggs.
Als je Pc Bluetooth heeft kan je op die manier ook verbinden met je Eggs, als dat niet het geval is maar je pc wel de mogelijkheid heeft voor een optische kabel kun je dat aansluiten en icm een optische switch samen met je optische kabel vanuit je tv aansluiten op je Eggs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
@Wekko306 je hebt gelijk, ik had de link naar de Pricewatch:KEF Eggs nog niet bekeken, dat is een actief systeem, daar is geen aparte dac/versterker bij nodig. Als je passieve speakers kiest (bijvoorbeeld Pricewatch:KEF Q 150) dan heb je een versterker nodig.
@Kapotlood over waarom er stereo versterkers gemaakt worden terwijl je een receiver ook in stereo kan zetten: dat is een vraag die hier al tot vele verhitte debatten geleid heeft. Het ene kamp zegt dat een stereo versterker beter kan klinken, omdat al je geld gaat naar functionaliteit die je nodig hebt (twee versterkte kanalen) en niet naar zaken die je niet gebruikt (zoals extra kanalen, allerlei processing, etc.); het andere kamp zegt dat dit niet belangrijk is omdat alle versterkers hetzelfde klinken. In dit forum wordt deze discussie zeker één keer per week gevoerd :)

[ Voor 5% gewijzigd door martyw op 15-05-2019 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@Wekko306, dat is een beetje het punt: ik wil graag een 2.0 of 2.1 setje hebben zodat ik wat prettiger naar muziek kan luisteren, en een setje zoals de Eggs (evt. met subwoofer) vind ik hartstikke mooi en volgens reviews klinken ze ook geweldig.

Maar op de Eggs, en zo'n beetje alle bookshelf of monitor speakers, kan ik niet alle apparaten aansluiten die ik gebruik (TV, PC en Apple TV4), dus dacht ik: dan moet ik ook een (stereo) receiver kopen om dat op te lossen.

@martyw, dan zal ik die discussie niet opnieuw starten :D
Stereo of een surround receiver, dat maakt me dan minder uit als ik je zo hoor. Als ik maar de apparaten kan aansluiten en geluid laten afspelen via de speakers (bookshelf, hifi of monitor), ben ik al lang blij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:55
Kapotlood schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 22:25:
Maar op de Eggs, en zo'n beetje alle bookshelf of monitor speakers, kan ik niet alle apparaten aansluiten die ik gebruik (TV, PC en Apple TV4), dus dacht ik: dan moet ik ook een (stereo) receiver kopen om dat op te lossen.
Je kan ook een (stereo)receiver als hub gebruiken en daar actieve speakers op aansluiten. Puur audiofiel gezien zoek je dan een pre/pro. Oftewel een receiver zonder eindversterker. Die laatste zit immers als in je speakers. Ik zou daar echter niet op zoeken aangezien dergelijke producten schreeuwend duur zijn. Dat is een nichemarkt en daar is de prijs naar. Het mooiste is dan een receiver met Pre-Out zodat je actieve speakers aan kan sluiten zonder poespas. Nadeel is dat Pre-Out vroeger op elke receiver zat en tegenwoordig pas vanaf mid- tot hoog segment. Let op dat Zone 2 Pre-Out niet telt! Gelukkig zijn er ook adapters te krijgen, High naar Low Level. Iets minder mooi qua looks, qua werking komt het op hetzelfde neer.

Dat deel van nichemarkt en vraag en aanbod is de kern in dit verhaal. Stereoversterkers met HDMI zijn er wel maar zeldzaam. Men begint nu pas S/PDIF en USB wat meer standaard op stereoversterkers te plaatsen. Als je HDMI wilt zou ik gewoon naar een surround receiver kijken. Haal je meer in huis voor je geld en qua connecties heb je dan eerder te veel dan te weinig.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-09 18:38
@Wekko306, dat is een beetje het punt: ik wil graag een 2.0 of 2.1 setje hebben zodat ik wat prettiger naar muziek kan luisteren, en een setje zoals de Eggs (evt. met subwoofer) vind ik hartstikke mooi en volgens reviews klinken ze ook geweldig.

@martyw, dan zal ik die discussie niet opnieuw starten :D
Stereo of een surround receiver, dat maakt me dan minder uit als ik je zo hoor. Als ik maar de apparaten kan aansluiten en geluid laten afspelen via de speakers (bookshelf, hifi of monitor), ben ik al lang blij :)
Ik snap wel welke apparaten je wilt aansluiten, maar niet zo goed waarom je daar een receiver tussen wilt zetten.
Waarom zou de volgende opstelling niet goed werken:
Apple TV > HDMI > TV > S/PDIF > Egg
en
Computer > Bluetooth > Egg

Indien je computer geen Bluetooth heeft kun je een transmitter daarvoor kopen voor een tientje ofzo, hoef je ook geen kabel te verbinden.

Overigens kun je schijnbaar op de Eggs ook een subwoofer aansluiten zonder een receiver nodig te hebben.

Natuurlijk kun je best een receiver toevoegen aan je setup maar ik zie er het nut niet echt van in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat laatste is een gevaarlijke uitspraak, want wát wordt er in die reviews met wát vergeleken??
Klinken deze mooie dwergjes uitstekend in vergelijk met goede vloerstaaanders, of worden zij vergeleken met acceptabele pc-speakers??
Iets met appels en peren. O-)

Dat de Eggs voor het oog leuke speakertjes zijn is zeker waar, maar zal hun sound zijn wat je zoekt als het je om pure muziekweergave gaat??

Ik begrijp je voorbehoud tov "grote speakers" wel, maar geluidstechnisch is er wel een reden dat woonkamerbestendige speakers groter zijn dan een eierdopje. ;)
Als het je echt om een prettige weergave van muziek gaat waar je misschien jaren mee moet leven, ga dan vooral eens luisteren voor je totaal blind een stel Kef Eggs koopt die best aan de prijs zijn voor het formaat.

Zet zo'n Egg in een luisterruimte eens naast een echte/grotere speaker (die er qua looks voor jou nog mee door kan) en vergelijk hun weergave met je eigen oren, met je eigen muziek.
Het zou zomaar kunnen dat je dan alsnog positief verrast wordt door het verschil. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@Wekko306, oh, dus als ik je goed begrijp kan in principe elke TV geluid wat binnenkomt via HDMI (in dit geval vanaf de ATV) doorsturen via S/PDIF? Dan zou dit toch ook kunnen met de PC, die op dezelfde manier z'n geluid doorstuurt, i.p.v. via bluetooth?

@Bhagavad, ik wist dat deze opmerking zou komen :P Tuurlijk ga ik er eerst zelf nog naar luisteren voor ik beslis of ik ze koop. Maar voordat ik lukraak naar speakers ga luisteren vind ik 't altijd wel fijn als ik weet welke überhaupt goede reviews krijgen... dan begin ik met m'n zoektocht iets gerichter namelijk :)

M'n zithoek is ook niet bijzonder groot, dus extra grote speakers wil ik er simpelweg niet in kwijt. Zeker de zuilspeakers niet. Die slokken zoveel ruimte op dat dat me een stap te ver gaat. Ik heb een nogal audiofiele baas gehad die z'n eigen kantoorkamer vol had gezet met allerlei geluidsinstallaties, met ook zuilspeakers. Ze klonken als de wereld, maar zijn qua prijs en formaat niet iets voor mij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-09 14:43
Kapotlood schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 18:13:
Ik heb een Samsung UE49D6500 van een aantal jaar oud.
Ik heb de 40" variant en deze werkt niet goed samen met alle ARC-receivers. Een Denon AVR-X1000 doet het prima terwijl een Marantz NR1403 niet werkt. Ik kan de NR1403 ook niet zelf voorzien van een nieuwe firmware dus wellicht dat het specifiek in die versie of revisie zit. Daarnaast zijn het natuurlijk ook receivers uit de steentijd maar wees gewaarschuwd :) Ik las indertijd dat de ARC-implementatie van Samsung niet erg netjes was. (Oude info, geen bronnen, zegt niets over de huidige TV's)

Nu dus een optische kabel tussen TV en receiver. De nadelen:

- een kabel teveel ;) ;
- Bij het kijken naar de TV (ingebouwde tuner) zie ik niet hoe hard het geluid staat. Er is namelijk geen overlay van de receiver over het TV-beeld;
- Wanneer ik de Chromecast activeer schakelt het beeld wel automatisch over maar het geluid blijft op tv-input staan. Ik moet echt handmatig naar de juiste receiver input schakelen om ook geluid te hebben. Dat zal een NR1403-dingetje zijn maar onlogisch is het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Dus toch… ik had al langer 't vermoeden dat ARC op deze TV niet fantastisch werkt, omdat ik via ARC ook geen geluid kon doorsturen naar mijn YSP-2200 soundbar. Ik twijfelde eerst of dat aan de TV of de soundbar lag, maar het klinkt aannemelijker dat het dus toch de TV's ARC is.

Dan gaat dat vooralsnog niet werken in mijn situatie. Dan ben ik vooralsnog dus toch beter af met een receiver, met daarop passieve speakers. Jammer, maar ik zie wel eens compacte receivers voorbij komen zoals de Onkyo TX-L50, welke wel de benodigde aansluitingen heeft en tegelijkertijd clean en klein is.

Jammer dat de Keff Egg dan wellicht niet de beste keuze zijn, maar (passieve) bookshelf speakers zijn gelukkig relatief klein, zoals de Argon Audio Alto5 waar ik wel eens naar wil gaan luisteren, eventueel met een Argon Audio Bass8 subwoofertje.
Pagina: 1