Beste Tweakers
Mijn vraag
Ik heb op 't moment een Yamaha YSP-2200 soundbar waar ik gelukkig mee ben, maar die z'n leeftijd begint te tonen qua mogelijkheden. Ik luister graag muziek en kijk even graag TV en film, maar waar de soundbar erg fijn klinkt met films, is de muziek goed maar toch net even wat minder.
Nu zag ik een mooi klein setje zoals de Kef Egg voorbij komen, en dacht: dat lijkt me een buitengewoon mooi setje stereo speakers voor in huis! Maar waar de soundbar 3 HDMI aansluitingen heeft, hebben veel monitor en bookshelf speakers dit niet... waardoor ik, als ik 't goed zie, aangewezen ben op een kleine versterker of receiver. Op zich geen probleem, ware 't niet dat ik daar echt geen kijk op heb.
… en daar hoop ik jullie brein een beetje op aan te kunnen spreken!
Relevante software hardware die ik gebruik
Wat heb ik staan:
- 1x een TV met HDMI ARC
- 1x een PC (deze gebruik ik om te gamen, maar surround is voor mij geen vereiste)
- 1x een Apple TV 4 (voor de films en muziek)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nu snap ik dat ik de speakers op een stereo receiver of versterker kan aansluiten via de bekende rood-wit kabels. Maar als ik naar compacte stereo receiverszoals een Argon Audio SA1 of DENON PMA-720AE, dan zie ik daar geen enkele HDMI aansluiting op voor de apparatuur die ik gebruik.
Mijn vraag daarom, om 't even kort op te sommen:
Mijn vraag
Ik heb op 't moment een Yamaha YSP-2200 soundbar waar ik gelukkig mee ben, maar die z'n leeftijd begint te tonen qua mogelijkheden. Ik luister graag muziek en kijk even graag TV en film, maar waar de soundbar erg fijn klinkt met films, is de muziek goed maar toch net even wat minder.
Nu zag ik een mooi klein setje zoals de Kef Egg voorbij komen, en dacht: dat lijkt me een buitengewoon mooi setje stereo speakers voor in huis! Maar waar de soundbar 3 HDMI aansluitingen heeft, hebben veel monitor en bookshelf speakers dit niet... waardoor ik, als ik 't goed zie, aangewezen ben op een kleine versterker of receiver. Op zich geen probleem, ware 't niet dat ik daar echt geen kijk op heb.
… en daar hoop ik jullie brein een beetje op aan te kunnen spreken!
Relevante software hardware die ik gebruik
Wat heb ik staan:
- 1x een TV met HDMI ARC
- 1x een PC (deze gebruik ik om te gamen, maar surround is voor mij geen vereiste)
- 1x een Apple TV 4 (voor de films en muziek)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nu snap ik dat ik de speakers op een stereo receiver of versterker kan aansluiten via de bekende rood-wit kabels. Maar als ik naar compacte stereo receiverszoals een Argon Audio SA1 of DENON PMA-720AE, dan zie ik daar geen enkele HDMI aansluiting op voor de apparatuur die ik gebruik.
Mijn vraag daarom, om 't even kort op te sommen:
- Hoe kan ik met een set speakers (evt. aangevuld met compacte subwoofer) en een compacte versterker, mijn 3 apparaten via HDMI aansluiten? Reden dat ik voor HDMI kies, is omdat mijn Apple TV geen SPDIF aansluiting heeft, en ik via HDMI ook gelijk beeld van de Apple TV en/of PC naar de TV wil versturen.
- Als het om compacte receivers of versterkers gaat, hebben jullie aanbevelingen die wél HDMI bieden?
- Qua mogelijkheden is Airplay of bluetooth een wens, maar geen eis