Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:44
Dag allen,

Kort geleden een mooie pc build gedaan voor mijn Oom.
Hierin o.a volgende componenten :
behuizing : Corsair 650D
Moederbord : Gigabyte Z390 Designare Rev. 1.0
CPU : Core i9 9900K
RAM : HyperX Predator 32GB 2666MHz kit (2x16GB)
CPU Cooler : Noctua NH-U12A
Case Fans 120mm (rear en top) : Noctua NF-12 PWM
(rear outtake top : intak)
Case fan front 200mm : Noctua NF-A12 PWM
(front intake)
Koelpasta : Artic MX4

Het viel mij op dat de CPU extreem heet wordt tijdens Prima95 stress test.
hij tikt zeer snel richting de 95-100 graden tjmax temperaturen..

Tijdens andere testen zoals bijv. prime95 wordt hij niet warmer dan 60-65 graden.
Idle temperaturen is ook niks mis mee, zitten gemiddeld rond de 25-30 graden.
De Cinebench R15 score lijkt mij ook goed, zit gemiddeld rond de 1900-2000 aan, wat volgens mij goed is.. ?

Gaat er ergens iets fout , zo ja wat ?
Zijn deze Prime95 temperaturen acceptabel en normaal ?
Als ik mijn eigen PC en andere via dezelfde Prime95 methode test, komen zo nooit zo hoog uit, maar veel lager.

Wat vinden jullie hiervan ?
Staat deze CPU er misschien om bekend een heethoofd te kunnen zijn tijdens bepaalde Prime95 tests ?

Eventueel nog ter info, de standaard Noctua koelpasta heb ik al vervangen voor Artic MX4.
Maar dit gaf praktisch dezelfde waardes, dus eigelijk geen verschil naar mijn mening.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen en of adviezen, bedankt bij deze ! 8) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:57

br00ky

Moderator Harde Waren
Tja, Prime is nou eenmaal een onrealistisch hoge belasting. Combineer dat met de 9900K en there you have it. What else is new?

Heb jij ook de 9900K met dezelfde koeler?

[ Voor 37% gewijzigd door br00ky op 15-05-2019 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
br00ky schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 15:24:
Tja, Prime is nou eenmaal een onrealistisch hoge belasting. Combineer dat met de 9900K en there you have it. What else is new?

Heb jij ook de 9900K met dezelfde koeler?
Ha thx voor je snelle bericht.
Ik heb zelf nieu dezelfde hardware, denkende aan 9900k en dexe cooler.
Draai zelf o.a op x58 i7 970 en p55 i7 860

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:29

ResuCigam

BOFH

FlorisVN schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 15:21:
Wat vinden jullie hiervan ?
Staat deze CPU er misschien om bekend een heethoofd te kunnen zijn tijdens bepaalde Prime95 tests ?
Ja, deze CPU wordt snel erg warm.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:06
Als het alleen met Prime is zou ik mij er geen zorgen om maken of zit je oompje de hele dag Prime te draaien? Gebruik van de igpu doet er ook nog een paar graden bovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
Ok,

Thx voor jullie input !
Pc zal hoofdzakelijk voor video montage tot 1080p gebruikt gaan worden..
In paar tests met bijv. Converteren van video’s wat hij ook vaak doet, zag ik geen extreem hoge cpu tempersturen voorbij komen..

Zal dus wel combinatie zijn van prime95 heavy test en 9900k zijn. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Wat je nog kunt proberen is het fan profiel in de bios wat agressiever in te stellen.
Bijvoorbeeld 100% fan speed vanaf +/- 75c.
Maar verder, tja zoals al eerder beschreven is dit een heethoofd.

[ Voor 20% gewijzigd door unfor op 15-05-2019 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Veel moederborden zetten het CPU voltage graag erg hoog, als je dit iets laat zakken zal de temp ook zakken.
Maar als je temperatuur tijdens normaal gebruik gewoon goed blijft zou ik niks aan het voltage veranderen.

[ Voor 35% gewijzigd door Ernemmer op 15-05-2019 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@FlorisVN Hoe staat je Voltage, dat zou je kunnen laten zakken. Waar heb je de temps uitgelezen, toch niet in Speccy ?

edit: deze Noctua lijkt beter geschikt voor 9900k pricewatch: Noctua NH-D15

[ Voor 40% gewijzigd door Hackus op 15-05-2019 17:00 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 21:27
Tja luchtkoeling op een 8c/16t is natuurlijk wel op het randje zitten, niet heel gek dat het dan zo heet wordt. Verder zou ik je adviseren om te investeren in wat sneller geheugen, 2666mhz is een beetje weinig, 3200mhz is de sweetspot in het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
Hackus schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 16:46:
@FlorisVN Hoe staat je Voltage, dat zou je kunnen laten zakken. Waar heb je de temps uitgelezen, toch niet in Speccy ?
Temps lees ik uit met core temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Bij Prime 95 is de versie zeer van belang.. ik raad je aan met v27.7 met AVX 1 te testen, dat gaat je 10c schelen. Verder is het automatische voltage niet per definitie het juiste stock voltage. Mogelijk is een lager voltage ook stabiel. Welk voltage lees je nu uit?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:28
Die koeler ia ol matig. Hij heeft wen tdp van 140 watt als ik het zo snel goed kan vinden. Ik heb net een build gedaan voor iemand met een dark rock pro 4 en die kost minder en heeft een tdp van 250 watt. De atock te.ps tijdens gamen zijn 55 a 60 graden en onder een fpu stress test tussen de 77 en 82 graden.

De koeler is dus gewoon het probleem. Zo zie je maar duurder is niet altijd beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 21:27
Maar de vraag is toch eigenlijk al beantwoord? Ja het is normaal dat een i9 heet wordt, zeker met luchtkoeling met een programma als prime95 dat veel zwaarder load dan je ooit zult halen in normale toepassingen.

Is het erg? Nee, want die temperaturen haal je toch nooit in de realiteit. Vergeet prime95 en mocht je ooit willen gaan overclocken dan dien je wel te gaan investeren in betere (water)koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
Scrtz schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 07:57:
Maar de vraag is toch eigenlijk al beantwoord? Ja het is normaal dat een i9 heet wordt, zeker met luchtkoeling met een programma als prime95 dat veel zwaarder load dan je ooit zult halen in normale toepassingen.

Is het erg? Nee, want die temperaturen haal je toch nooit in de realiteit. Vergeet prime95 en mocht je ooit willen gaan overclocken dan dien je wel te gaan investeren in betere (water)koeling.
Dank voor je info en advies !
Uit div. reviews lees haal ik wel info dat deze nieuwe Noctua cooler beter is dan div. zeer goede All in one water coolers.
Zelfs 360 AIO water coolers schijnt hij te evenaren of beter te zijn, dat vind ik wel een hele prestatie voor deze air cooler.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
millman schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 17:10:
Bij Prime 95 is de versie zeer van belang.. ik raad je aan met v27.7 met AVX 1 te testen, dat gaat je 10c schelen. Verder is het automatische voltage niet per definitie het juiste stock voltage. Mogelijk is een lager voltage ook stabiel. Welk voltage lees je nu uit?
ok dank, ik zal eens opzoek gaan naar deze Prime95 V27.7 versie.
Momenteel staat voltage in de bios gewoon nog op AUTO, ik zal hier vandaag of morgen nog even screenshots plaatsen van CPU-Z hoe het voltage erbij staat..
Misschien is deze vanuit Gigabyte momenteel te agressief ingesteld.. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
Hackus schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 16:46:

edit: deze Noctua lijkt beter geschikt voor 9900k pricewatch: Noctua NH-D15
Ik heb ook gekeken naar de NH-D15, echter schijnt deze nieuwe Noctua cooler beter te zijn of hem te evenaren, en daarbij is hij een stuk compacter waardoor geheugen ook makkelijker toegankelijk is.
Dit leek ons de absolute doorslag om te gaan voor noctua NH-12A.
Hij wordt tevens uit mijn research op erg veel plekken aanbevolen, en als zeer goed ervaren..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

FlorisVN schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:11:
[...]

ok dank, ik zal eens opzoek gaan naar deze Prime95 V27.7 versie.
Momenteel staat voltage in de bios gewoon nog op AUTO, ik zal hier vandaag of morgen nog even screenshots plaatsen van CPU-Z hoe het voltage erbij staat..
Misschien is deze vanuit Gigabyte momenteel te agressief ingesteld.. ?
Dit is niet per definitie een gigabyte dingetje. Elk moederbord 'gokt' aan de hand van de 'vid' (voltage indicatie) het stabiele voltage. Dit is nooit precies. Bij de implementatie wordt ook vdroop en vdrop meegerekend, wat het nog minder precies maakt. Sommige 9900ks kunnen al 5ghz stabiel zijn op 1,15v, sommige pas bij 1,35v en alles er tussenin.

Om vdrop en vdroop tegen te gaan kan je met LLC (loadline calibration) aan de slag (doorgaans een 50-75% instelling is sweetspot), en verder goed testen met dan wel een 'offset voltage' dan wel een 'fixed' voltage. Heb je daar nog vragen over, laat maar weten, ik help graag.

[ Voor 4% gewijzigd door millman op 16-05-2019 13:43 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:58
FlorisVN schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:09:
[...]

Dank voor je info en advies !
Uit div. reviews lees haal ik wel info dat deze nieuwe Noctua cooler beter is dan div. zeer goede All in one water coolers.
Zelfs 360 AIO water coolers schijnt hij te evenaren of beter te zijn, dat vind ik wel een hele prestatie voor deze air cooler.. ;)
Hij is wel goed, maar zeker niet zo goed...
https://www.vortez.net/ar...tua_nh_u12a_review,7.html
Kijk maar eens naar de load OC resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
mitsumark schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 23:05:
[...]
Hij is wel goed, maar zeker niet zo goed...
https://www.vortez.net/ar...tua_nh_u12a_review,7.html
Kijk maar eens naar de load OC resultaten.
Daar wordt hij afgezet tegen waterkoelers.
Our Core i7 3930K didn’t peak any further than 63°C with our 4.4GHz overclock applied and stayed well below 60°C at stock clocks. Considering the 135W TDP, at stock, of this CPU, that result cannot be dismissed; there are coolers that are slightly better, but they all produce more noise in doing so.
Er zijn dus weinig betere koelers.
Pagina: 1