Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Enphase M215 micro omvormers 'spontaan' gestopt

Pagina: 1
Acties:

• MrSparkels
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:18
Beste mede Tweakers,

Ik heb, om mijn sluimerverbruik te compenseren, twee 250W zonnepanelen op mijn schuur liggen met daarachter twee Enphase M215 micro omvormers.
Gezien de 'kleine' installatie hebben we geen Envoy gekocht omdat dat niet in verhouding stond tot de prijs van de twee panelen. Om toch een beetje een gevoel te hebben van de opbrengst, heb ik tussen de omvormers en de aansluiting in de schuur een kWh draaimeter geplaatst.

Helaas draait de meter niet meer tijdens deze zonnige dagen en op de Enphase omvormers knippert een led in de kleur rood (problemen met AC zijde volgens de manual).
Om e.e.a. uit te sluiten hebben we maar de volgende stappen doorlopen:

- kWh meter getest ... check
- Kabel tussen kWh meter en aansluitstekker Enphase string door gepiept .... check
- Enphase kabel waar de micro omvormers op aangesloten worden door gepiept ... check
- Gemeten of er ook echt 230VAC in de verbinding stekker aanwezig is vanuit de schuur ... check
- Gemeten of de 230VAC dan ook echt op de stekker van de omvormers komt ... check
- Gemeten of er nog 37VDC uit mijn zonnepanelen komt ... check

Als ik een panel aansluit om de omvormer zie ik de Enphase omvormer wel opstarten (groene led) maar na een tijdje gaat hij toch weer rood knipperen, ondanks de aanwezigheid van 230VAC.

Alles lijkt dus in orde maar het systeem is zo dood als een pier wat betreft terugleveren :?

Nu kan ik de omvormers naar Enpase laten opsturen zodat ze daar getest kunnen worden maar heb geen zin om kosten te maken als blijkt dat ze toch goed zijn....

Ik heb al geprobeerd om via de leverancier even tijdelijk en Envoy in mijn netwerk te hangen zodat ik ze kan uitlezen maar deze heeft er geen tot zijn beschikking. :'(

Iemand nog ideeën?

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:55

Cyphax

Moderator LNX
Vallen ze niet nog binnen de garantie? Ik vraag me af of je leverancier dit niet zou moeten oppakken.

Saved by the buoyancy of citrus

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:29

CodeIT

Code IT

Heb je in de buurt veel zonnepanelen? Hierdoor kan op een zonnige dag de 230V wat hoger zijn, waardoor jouw omvormer er mee stopt. Misschien kun je even nameten wat het voltage is aan de AC zijde.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:02
WVB >>> DED

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• MrSparkels
Señor Sjon,

Bedankt voor het verplaatsten naar het juiste deel van het forum (y)

• MrSparkels
Bedankt voor jullie reactie en hierbij mijn antwoorden:
Cyphax schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 12:48:
Vallen ze niet nog binnen de garantie? Ik vraag me af of je leverancier dit niet zou moeten oppakken.
Deze wil het wel oppakken door ze door te sturen naar Enphase en mocht er kosten uit voortkomen omdat ze niet defect zijn krijg ik die op mijn beurt weer door belast... dat wil ik nu net voorkomen om hier eerst te polsen.
CodeIT schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 12:51:
Heb je in de buurt veel zonnepanelen? Hierdoor kan op een zonnige dag de 230V wat hoger zijn, waardoor jouw omvormer er mee stopt. Misschien kun je even nameten wat het voltage is aan de AC zijde.
Het aantal zonnepanelen in de buurt valt wel mee.
Wat we gemeten hebben met een Fluke ligt rond de 230 ~ 231 VAC dus dat is perfect.
Daarnaast draaien de 10 panelen op mijn huis wel gewoon door en mochten de Enphase omvormers door een te hoog AC Voltage niet functioneren dan moet dat in de ochtend of avond wel het geval zijn? De opgewekte spanning in de buurt is dan lager, maar helaas :-(

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@MrSparkels
stuur maar op, die zijn kapot.

(je hebt al een aantal perfecte metingen gedaan, meer kun je niet doen.
dus kunt het nu wel met 99,9% zekerheid zeggen, kafect of depot.
in elk geval niet werkend ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• MrSparkels
Daar heeft het wel veel weg van.
Wat er bij mij alleen slecht in gaat is het feit dat twee omvormers de geest geven :?

Nu liggen de twee serienummers niet ver uit elkaar dus het kan een 'productie' fout zijn maar toch.....

Kijken of andere tweakers nog ideeën hebben anders gaan ze in een doos, met een mooie strik er om, richting Enphase.

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:16

BlueTooth76

Let the sun shine!

- edti: spuit 11

[ Voor 97% gewijzigd door BlueTooth76 op 15-05-2019 18:35 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• MrSparkels
Update:

Gesproken met Enphase en we gaan het volgende proberen:

- Envoy opnemen in mijn netwerk en kijken of binnen de omvormers de Hz en Volt waarden van de AC-zijde nog goed staan. Er bestaat een mogelijkheid dat de M215 deze waarde 'kwijt' raakt en hij dan braaf denkt; 230VAC @ 50Hz <> 0 VAC @ 0 Hz -> [Omvormer ERROR VAC] -

Spannend .... nee

Gaat het werken .... waarschijnlijk wel

Wordt vervolgd ....

• MrSparkels
MrSparkels schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 15:48:
Update:

Gesproken met Enphase en we gaan het volgende proberen:

- Envoy opnemen in mijn netwerk en kijken of binnen de omvormers de Hz en Volt waarden van de AC-zijde nog goed staan. Er bestaat een mogelijkheid dat de M215 deze waarde 'kwijt' raakt en hij dan braaf denkt; 230VAC @ 50Hz <> 0 VAC @ 0 Hz -> [Omvormer ERROR VAC] -

Spannend .... nee

Gaat het werken .... waarschijnlijk wel

Wordt vervolgd ....
Eureka....

Wat kan het leven toch gemakkelijk zijn :)
Omdat het voor een hele kleine installatie niet interessant is om een Envoy aan te schaffen had ik dus een klein dilemma... omvormers defect of een bitje omgevallen.

Gelukkig zijn er ook nog bedrijven die geheel belangeloos je willen helpen ... gewoon omdat ze het kunnen.
Ben, nadat ik mijn probleem had voorgelegd aan John², naar het pittoreske Maasdijk gereden om hun test Envoy op te halen en te kijken wat de omvormers nu eigenlijk te vertellen hadden.

Envoy in mijn netwerk gehangen en gekeken of mijn omvormers nog zichtbaar waren .... ja dus ..... maar mooi dat ze niet meer wisten dat ze op een Nederlands dak lagen ... 8)7
Het systeem stuurde uit eigen beweging alle instellingen weer naar mijn omvormers en voila ... er komt weer netjes 230VAC van mijn schuur.

Dikke tumps-up voor Marvin van Enphase Nederland omdat hij zo rotsvast overtuigd was dat mijn omvormers niet defect konden zijn en ik ze niet onnodig hoefde op te sturen met alle bijkomende kosten van dien.... _/-\o_ en aan John & John van Wattco omdat ik ff een weekend kon beschikken over een test Envoy,,,, _/-\o_

Laten we nu maar hopen dat de omvormers niet opnieuw last krijgen van een gevalletje 'alzheimer light' en dat ik weer moet vertellen dat ze gewoon in Nederland hangen.

... The End ...

• Jos H.
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 27-09 17:46
Heb vandaag bij een klant ( van een failliete collega) hetzelfde probleem maar dan met ... jawel 17 :o omvormers. Ook geen Envoy geinstalleerd.
Heb alles 10 keer gecontroleerd, alle spanningen normaal. Heb dan één van de omvormers getest in mijn werkplaats, zelfde resultaat. Netstoring.
Ik dacht eerst hoe kan dit? Alle omvormers defect... :o Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

Ik had geen enkele ervaring met Enphase maar dit forum heeft mij op het juiste spoor gezet.
Ik ga nu een Envoy installeren en zal het resultaat hier melden.

Bedankt !!
Pagina: 1