Toon posts:

Opeenvolgende data laten berekenen in Excel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben een absolute Excel leek, dus vergeef me als ik een erg makkelijke vraag stel. Ik ben student onderzoeker in een ziekenhuis en heb een enorm chaotische excel database tot mijn beschikking gekregen.
De database betreft een follow-up studie, waarbij op verschillende tijdstippen samples moeten worden afgenomen door de patiënt. Dit zijn 7 vaste tijdstippen, die nu iedere keer handmatig moeten worden opgeschreven door de onderzoeker met de kalender als naslagwerk wat best een tijdrovend en foutgevoelig taakje is.

Ik vroeg me af of het niet mogelijk is dat wanneer T0 bekend is (bijvoorbeeld 15-05-2019) en T1 is op 3 weken, T2 is 6 weken, T3 is 9 weken enzovoorts of Excel de volgende datum niet zelf door kan rekenen.
T0 is in dit geval cel C1, T1 cel G2, T3 cel Q1, enzovoorts.

Wie kan hierbij helpen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rotje333
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:37
Afbeeldingslocatie: https://www.excelcampus.com/wp-content/uploads/2017/04/How-to-Use-the-Fill-Handle-in-Excel-GIF.gif

Als de eerste 2 waardes juist ingevuld zijn zal deze automatisch doorrekenen met dezelfde interval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je kunt gewoon +21 doen voor 21 dagen. 15-5-2019 + 21 = 5-6-2019. Die houdt dan geen rekening met feestdagen etc natuurlijk. Al doet het lichaam dat ook niet.

Maarreuh: dit is, je zegt het zelf al, dit is vrij basaal (en zeker te vinden in tutorials / online cursussen / etc). Is het wel verstandig om als leek 'productiedata' aan te passen?

Als patiënt zou ik het fijn vinden als de medicijndosis of de datum om terug te komen niet per ongeluk op x100 is gezet door een denkfoutje in een formule ;)

We verwachten hier op GoT ook sowieso dat er eerst zelf wordt gepoogd tot een antwoord te komen, bijv. via tutorials in dit geval.

[ Voor 11% gewijzigd door F_J_K op 15-05-2019 12:14 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de snelle reactie! Ik was al van plan om een opfris tutorial Excel te volgen, dus excuus als ik te snel was met mijn vraag. Ik begrijp je punt helemaal wat betreft veiligheid. Het gaat in dit geval gelukkig zeker niet om doseringen of afspraken met risico's op complicaties. Feit is dat deze tabel is opgezet door iemand anders met een vergelijkbaar niveau excel kennis en ik denk dat de foutgevoeligheid verbeterd kan worden met behulp van onder andere deze basale rekensommetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik ken dat soort sheets van enthousiaste artsen ja :+

Maar +21, de cel er na +63, etc en dan doorslepen cf. die gif, moet voor dit al werken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)