Oude amd pc upgrade (ssd)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dennisbergh
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-10-2025
Ik zoek een?
SSD om te zorgen dat de computer sneller opstart. Vooral sloom met opstarten en ook opstarten van chrome bijvoorbeeld.

Mischien zelfs ook nog meer geheugen en/of videokaart 2ehands als dit nog nuttig is voor mijn systeem. Om uiteindelijk de spellen van tegenwoordig op low te kunnen draaien zoals mischien gta 5.

Wat is je budget?
50 euro max voor ssd. 80 euro totaal voor andere componenten als dit een verbetering zou zijn.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Gewoon goede prijs kwaliteit. Zelf zit ik aan de Crucial BX500 240GB gb te denken.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Pc uit 2010/2011 gok ik
Voeding: HKC ATX Series SZ-400R
Moederbord: Gigabyte GA-MA770T-UD3
Geheugen: 2 x 1gb
Processor: amd athlon x3 435
Videokaart: Nvidia 8400 GS 512mb videoram
Monitor: 1024 x 768
Besturingssysteem: Windows 7 64 bit

Verdere details weet ik zo niet. Als dit nodig is wil ik dat nog wel even uitzoeken.

Wat ik ga doen met deze pc
Browsen en office grotendeels. Voor de rest mischien beetje game als dit voor dat bedrag kan.

Zover ik kan zien kan mijn moederbord gewoon sata aan van de ssd en lijkt dit geen probleem te zijn. Verder vraag ik me af wat ik met het geheugen het beste kan doen. Wat er nu inzit wegdoen en 2ehands 8gb kopen of 2e hands 2x2 bijkopen wat moeilijker te vinden is? Mij lijkt namelijk dat 3 slots niet zo goed werkt? Alleen dat weet ik dus niet. Videokaart is er wel te vinden zoals een gtx 670.

Verder vindt ik de computer ook veel lawaai maken. Dit is altijd bij het opstarten ietjes meer. Mij lijkt dat dit door de cpu cooler komt. Alleen staat de pc ook in een kast en zal hij moeilijker warmte kwijt kunnen dat zou ook een probleem kunnen zijn Heeft iemand hier nog tips voor? Heb zelf al een keer stof weggehaald.

Ik hoop dat jullie mij een beetje advies zouden kunnen geven. Als er nog vragen zijn kun je deze altijd stellen.

Alle reacties

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16:56
Wat voor CPU koeler zit erop? Kan je het profiel in de BIOS instellen? Weet je hoe warm de CPU wordt?
Ik geloof dat 3 RAM slots gebruiken idd minder aan te raden is.
De pricewatch: Kingston A400 2,5" 240GB lijkt goedkoper, bekijk wel even de reviews.
Je kan MSI Afterburner of Windows Taakbeheer gebruiken om te zien wat je bottleneck is/zijn.

• dennisbergh
SpeedQber schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:26:
Wat voor CPU koeler zit erop? Kan je het profiel in de BIOS instellen? Weet je hoe warm de CPU wordt?
Ik geloof dat 3 RAM slots gebruiken idd minder aan te raden is.
De pricewatch: Kingston A400 2,5" 240GB lijkt goedkoper, bekijk wel even de reviews.
Je kan MSI Afterburner of Windows Taakbeheer gebruiken om te zien wat je bottleneck is/zijn.
CPU cooler zal ik vanavond even kijken. Wat voor profiel wil je precies in kunnen stellen in de bios? Je bedoeld mischien voor de cpu cooler? Dat is een goed idee om even afterburner te installeren zal ik vanavond ook is doen.

Kwa aansluiting van stroom is dit hetzelfde als van een sata HDD? En kwa reviews hoor ik vaker dat die van crucial net wat beter zijn en prijs scheelt niet veel.

[ Voor 9% gewijzigd door dennisbergh op 15-05-2019 10:43 ]

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16:56
Ja voor de CPU koeler, mogelijk staat hij gewoon op 100% te blazen. In dat geval kan je hem gewoon op 75% zetten en kijken wat er gebeurt. Je hoeft niet bang te zijn dat je CPU smelt, die schakelt zichzelf uit als hij te warm wordt.

• dennisbergh
SpeedQber schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:44:
Ja voor de CPU koeler, mogelijk staat hij gewoon op 100% te blazen. In dat geval kan je hem gewoon op 75% zetten en kijken wat er gebeurt. Je hoeft niet bang te zijn dat je CPU smelt, die schakelt zichzelf uit als hij te warm wordt.
Ik heb even gekeken maar ik kan de koeler niet aanpassen. Het lijkt er inderdaad gewoon op dat hij flink staat de draaien want als ik hem uitlees zie ik rond de 3500 rpm.

Verder heb ik ook even goed gekeken maar deze computer heeft maar 2x 1gb dat is nogal weinig. Lijkt me goed idee om daar iets meer in te stoppen. Alleen maakt het uit wat voor ram het is? Als ik bij moederbord ga kijken zeggen ze dat het persee 1666 of 1333 of 1060 ddr3 geheugen. Kan het bijvoorbeeld ook hoger zijn of werkt bijv 1600 ook?

SSD heb ik er al in zitten en werkt goed al ging dit de eerste keer fout op een rare manier weet nog steeds niet hoe.

Verder heb ik even getest om CSGO te draaien. Hier valt vooral op dat de videokaart het niet aankan en op 100% draait. De processor rond de 50-60%. Zou het nuttig zijn om hier voor 50 euro nog een gtx 670 in te gooien? (Verder zijn de temperaturen rond de 50 graden al geeft speedfan wel weer 80 bij 1 cpu aan)

Dus mijn 2 vragen zijn nog het geheugen en de videokaart wat hier slim mee is om te doen. Als bijvoorbeeld games niet beter kunnen gaan draaien blijft de computer gewoon voor normaal gebruik zoals office.

In iedergeval alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door dennisbergh op 17-05-2019 20:55 ]

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08-2025

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

dennisbergh schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 20:51:
[...]

Ik heb even gekeken maar ik kan de koeler niet aanpassen. Het lijkt er inderdaad gewoon op dat hij flink staat de draaien want als ik hem uitlees zie ik rond de 3500 rpm.

Verder heb ik ook even goed gekeken maar deze computer heeft maar 2x 1gb dat is nogal weinig. Lijkt me goed idee om daar iets meer in te stoppen. Alleen maakt het uit wat voor ram het is? Als ik bij moederbord ga kijken zeggen ze dat het persee 1666 of 1333 of 1060 ddr3 geheugen. Kan het bijvoorbeeld ook hoger zijn of werkt bijv 1600 ook?

SSD heb ik er al in zitten en werkt goed al ging dit de eerste keer fout op een rare manier weet nog steeds niet hoe.

Verder heb ik even getest om CSGO te draaien. Hier valt vooral op dat de videokaart het niet aankan en op 100% draait. De processor rond de 50-60%. Zou het nuttig zijn om hier voor 50 euro nog een gtx 670 in te gooien? (Verder zijn de temperaturen rond de 50 graden al geeft speedfan wel weer 80 bij 1 cpu aan)

Dus mijn 2 vragen zijn nog het geheugen en de videokaart wat hier slim mee is om te doen. Als bijvoorbeeld games niet beter kunnen gaan draaien blijft de computer gewoon voor normaal gebruik zoals office.

In iedergeval alvast bedankt!
Geen RAM gaan mixen en matchen, gewoon wat er nu in zit uithalen en 2x2 of 2x4GB ander RAM erin, dan wel de juiste snelheid nemen :)

Maak anders even een screenshot van een programmatje genaamd Speccy, dat laat je alle details over je systeem zien, kunnen wij ook een hoop meer mee d:)b

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Sweatleek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 05-01 18:33

Sweatleek

404: Member Not Found

En extra stik van 4GB zou ik eerder proberen en kijken hoe dat gaat werken. En dan kijken of je een leuke GPU kan vinden. Ik zou dan welr naar een nvidia x60 series kijken in verband met stroom verbruik wat voor een PSU zit op het moment in de computer ? Als er een goede voeding in zit zou een R9 200 series ook een goede waarden hebben.

Over gins dat gezegd te hebben zou ik je eerder af raden om nog in deze PC te investeren omdat je eigenlijk de dagen aan het aftellen bent.

@Wintervacht DDR3 is erg vergeefs met wat je er instopt heb hier een nas staan met Hyper X 1600Mhz en Samsung 1333MHz :P en niet te spreken over mijn VMware machine

[ Voor 15% gewijzigd door Sweatleek op 17-05-2019 21:04 ]

confused reality

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-12-2025

SuBBaSS

-has Ryzen

Qua geheugen: belangrijk welk OS je erop draaitoeps, W7 dus (en dan met name of het 32 of 64 bits is).
In het eerste geval zul je niets hebben aan meer dan 4 GB, dat is dan niet bruikbaar in windows.

4 GB was 'toen' op zich wel voldoende, maar ik zou (als het kan) voor meer gaan.

Wat videokaart betreft: een upgrade zou geen kwaad kunnen met de cijfers die je post.
Ik zit echter niet zo in de videokaarten om je er een bepaald type/model voor aan te kunnen raden.

Over die blazende koeler: ik heb jarenlang een soortgelijk systeem draaiend gehad en ook bij mij was het vooral rond het booten een heel spektakel qua fangeluid. Dat nam echter ook vlot weer af.

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08-2025

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Sweatleek schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 21:03:
@Wintervacht DDR3 is erg vergeefs met wat je er instopt heb hier een nas staan met Hyper X 1600Mhz en Samsung 1333MHz :P en niet te spreken over mijn VMware machine
Persoonlijk niks dan ellende gehad met een pc die gemengd 1333/1600 en 1.35/1.5V ram erin hsd, het is gewoon niet de bedoeling en daarom raad ik het altijd sterk af, vooral omdat ik er nooit van uit kan gaan dat iemand de kennis en kunde heeft om het wel werkend te krijgen.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• dennisbergh
Zal volgende keer inderdaad in speccy iets neerzetten zodat het handiger is. Ik zal dan is gaan rondkijken om goedkoop nog 2x 2gb or 2x 4gb in de juiste setting te kunnen scoren en de oude dan weg te gooien. De voeding die erin zit is een HKC ATX Series SZ-400R. Wat voor videokaart zou dan voor een mooi prijsje nog erbij passen?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:02
dennisbergh schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 20:51:
[...]

pricewatch: Arctic Alpine 64 PLUS erop en het draait veel koeler en veel stiller.
Kijk met cpu-z welke specs het geheugen heeft en haal er 2x2 of 2x4GB bij.
Zou het nuttig zijn om hier voor 50 euro nog een gtx 670 in te gooien?
Nee want dat gaat de voeding niet trekken. Het is sowieso een hele slechte voeding dus vervangen is aan te raden.

• dennisbergh
Okee super bedankt dan wordt het dus alleen een nieuw setje ram. In mijn setup is 1x4 of 1x8 geen slim idee toch?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:02
1x8 niet. Meer dan 4GB ondersteund een geheugenslot niet.
Nieuw zou ik DDR3 niet kopen. Er is heel veel aanbod in gebruikt geheugen en de prijzen zijn laag.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
@dennisbergh Ik zou sowieso eerst uitzoeken of Windows 10 wel draait op dat systeem. Het is een oud beestje, dus je kunt zo maar problemen krijgen met drivers. Meestal werkt het allemaal wel, maar dan ben je wel een basis-driver aan het gebruiken. Windows 7 moet je niet meer willen. Althans na januari 2020. Dan is ook Windows 7 eol. Dan zou ik voor nu gewoon de tijd uitzingen met een nieuwe (goedkope) SSD. Sneller merk je toch niks van in een oude pc en een SSD kun je nog altijd meenemen als Windows 10 niet werkt.

Daarna zou ik op m'n gemak uitzoeken of Windows 10 werkend te krijgen is. Als dat lukt, kun je 4GB of als je wat meer wilt uitgeven 8GB overwegen. Wat betreft de videokaart, ik zou geen hele dikke GTX670 kopen. Is je cpu gegarandeerd te langzaam voor. Koop een goedkope oude instapper.

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-01 01:07
Een Athlon X3 komt uit get maar 08 09.
Dus zeg maar gerust 10 jaar geleden.

Meen te herinneren dat je in het bios kan kijken of je je 4e core kan unlocken. Daarnaast 2x4gb ram 2e hand op de kop tikken en een radeon 6670 6680 erin voor 2 tientjes.
Pagina: 1