Mat_thai schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 09:57:
Ik snap dat mijn initiële informatie wat beperkt is, we komen net een beetje uit een startup fase en hebben op dit gebied nog niet veel ervaring en/of eisen. Ik verwacht ook dat de oplossing die gekozen gaat worden een soort van tussen oplossing is totdat we nog wat groter gegroeid zijn.
Het meeste van de bestanden is echt backup(hoeft niet constant beschikbaar te zijn), en misschien 10-15% zal 1x per jaar toegankelijk moeten zijn om geüpdatet te worden.
Kosten zijn zeker een belangrijke factor.
Ik ga er van uit dat de meeste bestanden altijd bewaard moeten worden met een uitzondering daargelaten. De bestanden zijn groot, ongecomprimeerde videos etc. Terug zetten mag best een dagje duren (kan gepland worden)
En bedoel je dat je wel een dag kan wachten op 1 video terugzetten, of alle paar TB terugzetten? Dat verschilt. Ook qua prijs aangezien je daar (relatief) veel betaalt voor terugzetten van de backup. Het is echt bedoeld voor disaster recovery. Dus niet "hoeft niet constant beschikbaar te zijn" maar "is beschikbaar als de poep de fan raakt".
Dus, als ik het goed begrijp:
- jaarlijks groei van paar honderd GB (15%), in totaal nu zeg 2TB
- in beginsel nooit terugzetten
- als wel terugzetten is het een calamiteit en mag het best wat kosten in $$$ dagen doorlooptijd voor alles weer ook lokaal beschikbaar is
Klopt? Dan zou ik dat inderdaad daar stallen. Of inderdaad liever en een NAS (of andere on site backup) en in de cloud. 1 backup is geen backup, kan altijd falen net als je het nodig hebt.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)