Backup in cloud vs NAS

Pagina: 1
Acties:

• Mat_thai
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-11 14:02
Ik werk voor een bedrijf dat o.a. videos maakt voor gebruik in hun eigen webapplicatie. Nu begint het aantal gb aan video bestanden aardig op te lopen (richting meer dan 2 tb) en zitten we na te denken over onze huidige backups. Gaan we geld investeren in (nieuwe) NAS of is het beter om een CLOUD service te gebruiken?
Wat denken jullie?
Het aantal tb zal alleen maar groter worden

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:56

Umbrah

The Incredible MapMan

Naar mijn mening zul je beiden moeten gebruiken. Afhankelijk van de resolutie van het materiaal/frequentie videos zul je misschien zelfs vanaf de NAS willen gaan werken en/of naar 10GBe updaten. Lokaal is een NAS wel snel.

Echter een NAS is géén backup tegen connected-cryptolockers en flam in de pan. Op zo'n moment wil je ook (ongetwijfeld een stuk tragere) cloud backup. En dat kan op een hoop manieren, zoals amazon glacial/azure long term storage/etc...

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-11 18:22
Zou zelf iets van https://www.backblaze.com...s/backup-and-archive.html gebruiken. In principe zet je lokaal een NAS neer die de backup vervolgens doorstuurd naar een online omgeving.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:41

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Je snapt hopelijk wel dat we met dergelijk weinig informatie weinig kunnen. Wat zijn bijv. de functionele en technische requirements die het bedrijf aan een backup stelt? Bijv: hoe snel moet het teruggezet kunnen worden? Hoe lang moet het bewaard blijven? Hoe groot zijn de bestanden? Zijn er grenzen aan kosten? Wil je zelf verantwoordelijk zijn (NAS) of alles lekker uitbesteden (Cloud)? enz. Nadeel van een NAS is dat je zelf verantwoordelijk bent. Daarnaast is je groei gelimiteerd tot de hardware. Vol = vol. Bij Cloud betaal je in principe voor wat je gebruikt, dus kan je redelijk oneindig groeien zonder zelf iets te hoeven doen. Of kijk naar een hybride oplossing, zoals Microsoft Storsimple. Een deel van de data staat lokaal, de rest (cold-data) staat in de Azure cloud.
Je zal dus echt wat meer info moeten verschaffen.

[ Voor 9% gewijzigd door Microkid op 15-05-2019 07:38 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Een Synology NAS met C2 cloud zou ik serieus naar gaan kijken als ik zoveel opslag nodig zou hebben.

• Mat_thai
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-11 14:02
Microkid schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 07:36:
Je snapt hopelijk wel dat we met dergelijk weinig informatie weinig kunnen. Wat zijn bijv. de functionele en technische requirements die het bedrijf aan een backup stelt? Bijv: hoe snel moet het teruggezet kunnen worden? Hoe lang moet het bewaard blijven? Hoe groot zijn de bestanden? Zijn er grenzen aan kosten? Wil je zelf verantwoordelijk zijn (NAS) of alles lekker uitbesteden (Cloud)? enz. Nadeel van een NAS is dat je zelf verantwoordelijk bent. Daarnaast is je groei gelimiteerd tot de hardware. Vol = vol. Bij Cloud betaal je in principe voor wat je gebruikt, dus kan je redelijk oneindig groeien zonder zelf iets te hoeven doen. Of kijk naar een hybride oplossing, zoals Microsoft Storsimple. Een deel van de data staat lokaal, de rest (cold-data) staat in de Azure cloud.
Je zal dus echt wat meer info moeten verschaffen.
Ik snap dat mijn initiële informatie wat beperkt is, we komen net een beetje uit een startup fase en hebben op dit gebied nog niet veel ervaring en/of eisen. Ik verwacht ook dat de oplossing die gekozen gaat worden een soort van tussen oplossing is totdat we nog wat groter gegroeid zijn.
Het meeste van de bestanden is echt backup(hoeft niet constant beschikbaar te zijn), en misschien 10-15% zal 1x per jaar toegankelijk moeten zijn om geüpdatet te worden.
Kosten zijn zeker een belangrijke factor.
Ik ga er van uit dat de meeste bestanden altijd bewaard moeten worden met een uitzondering daargelaten. De bestanden zijn groot, ongecomprimeerde videos etc. Terug zetten mag best een dagje duren (kan gepland worden)

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:56

Umbrah

The Incredible MapMan

Maar hoe groot is de schade omdat iemand die verbonden was met de schijf per ongeluk alles versleutelt? Of neem je alle data kwijtraken als acceptabel risico?

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-11 21:57
Ernemmer schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 08:33:
Een Synology NAS met C2 cloud zou ik serieus naar gaan kijken als ik zoveel opslag nodig zou hebben.
Als ik zie wat het kost dan is het een prikkie wat je ervoor terug krijgt.
https://c2.synology.com/nl-nl/backup#tab_plan

2TB voor <15 euro per maand is zeer scherp geprijst. Zeg dat je het wilt verdubbelen dan is 30 euro voor 4TB een heel scherp aanbod.

En de initiele aanschaf van je NAS (Disk of Rack station) inclusief je schijven zal ook voor een bedrijf meevallen.

[ Voor 4% gewijzigd door Wylana op 15-05-2019 11:33 ]

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Mat_thai schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 09:57:
Ik snap dat mijn initiële informatie wat beperkt is, we komen net een beetje uit een startup fase en hebben op dit gebied nog niet veel ervaring en/of eisen. Ik verwacht ook dat de oplossing die gekozen gaat worden een soort van tussen oplossing is totdat we nog wat groter gegroeid zijn.
Het meeste van de bestanden is echt backup(hoeft niet constant beschikbaar te zijn), en misschien 10-15% zal 1x per jaar toegankelijk moeten zijn om geüpdatet te worden.
Kosten zijn zeker een belangrijke factor.
Ik ga er van uit dat de meeste bestanden altijd bewaard moeten worden met een uitzondering daargelaten. De bestanden zijn groot, ongecomprimeerde videos etc. Terug zetten mag best een dagje duren (kan gepland worden)
En bedoel je dat je wel een dag kan wachten op 1 video terugzetten, of alle paar TB terugzetten? Dat verschilt. Ook qua prijs aangezien je daar (relatief) veel betaalt voor terugzetten van de backup. Het is echt bedoeld voor disaster recovery. Dus niet "hoeft niet constant beschikbaar te zijn" maar "is beschikbaar als de poep de fan raakt".

Dus, als ik het goed begrijp:
- jaarlijks groei van paar honderd GB (15%), in totaal nu zeg 2TB
- in beginsel nooit terugzetten
- als wel terugzetten is het een calamiteit en mag het best wat kosten in $$$ dagen doorlooptijd voor alles weer ook lokaal beschikbaar is

Klopt? Dan zou ik dat inderdaad daar stallen. Of inderdaad liever en een NAS (of andere on site backup) en in de cloud. 1 backup is geen backup, kan altijd falen net als je het nodig hebt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1