Kleurverschil bij aansluiten 2 beeldschermen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dion2000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-06 07:42
Goedemorgen heren,

Ik wil graag twee beeldschermen op mijn huidige pc aansluiten, een redelijk eenvoudige werkpc (i3 6xxx, 8gb geheugen en een basis moederbord van gigabyte)

De uitgangen van de moederborden zijn 1x vga, 1x dvi-d, 1x hdmi. Op dit moment maak ik voor de twee beeldschermen gebruik van 1 hdmi en 1 dvi kabel. Wat ik merk is dat er erg veel kleurverschil in de beeldschermen zit.

Gezien ik meerdere beeldschermen heb geprobeerd en deze allemaal hetzelfde probleem laten zien vermoed ik dat het door de aansluitingen komt. Ik zoek nu naar de handigste/verstandigste manier om de beeldschermen aan te sluiten (hopelijk) zonder kleurverschil.

Mijn idee is om een goedkope videokaart in het systeem te plaatsen met 2 displaypoorten. Zal dat naar jullie idee het probleem oplossen en zo ja, kan ik dan de goedkoopste videokaart met 2x displaypoorten nemen of moet ik voor 2x FHD toch enige "power" hebben? Of zijn er andere/betere oplossingen te bedenken.

Bij voorbaat dank,

Dion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:04

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik weet niet wat voor GPU je hebt, maar tenzij je chroma subsampling gebruikt (wat in je GPU driver kan worden ingesteld) zal een kleur afwijking doorgaans niet aan de connectie liggen. Sterker nog: HDMI en DVI gebruiken praktisch hetzelfde protocol, en verschillen alleen in de vorm van de connector.

Belangrijker is de kalibratie van de beeldschermen. Elk paneel is nou eenmaal anders. En als je niet hezelfde type (IPS/VA/TN)/merk/model/serie/jaartal/branduren gebruikt is het kleurverschil alleen maar groter.

Zelfs de meest gemiddelde IGP kan 2x UHD aansturen voor desktop gebruik, zonder chroma subsampling. FHD is peanuts. Ik zou het daar dan ook niet echt in zoeken. Je gebruikt al twee digitale connecties, technisch is elk verschil wát er is te weiden aan configuratie, of de schermen zelf. Heb je ook al eens naar kleurprofielen gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dion2000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-06 07:42
Thnx voor de snelle reactie.

Ik zal de precieze specs van de beeldschermen en pc later nog even posten.

Alternatief is om gewoon 2 nieuwe beeldschermen te kopen 😉.

Ik heb wel naar de kalibratie gekeken, maar helaas is het ene beeldscherm veel blauwer dan de andere. En niet zodanig te corrigeren.

[ Voor 28% gewijzigd door Dion2000 op 15-05-2019 05:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Als je de beide schermen qua aansluitingen omwisselt, wisselt het kleurverschil dan mee? Dan ligt het inderdaad aan je computer. Anders zit het in (een van) de schermen, en dat zou je er met een kleurcalibratie in je OS uit moeten kunnen krijgen. Je moet daarbij wel opletten dat de "basis" in het menu van de schermen zelf goed staat, dwz neutraal en geen kleurcorrecties. Als de ene op 6500K/D65 staat en de andere op 5000K/D50 kan je volgens mij corrigeren wat je wilt, maar dat is bijna niet meer recht te trekken. Als dat allemaal goed staat lijkt me dat je behoorlijk dicht moet kunnen matchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Zijn de 2 beeldschermen van hetzelfde type en merk? Zo nee...nogal wiedes.. Gooi eens voldoende info over merk type en gebruikte instellingen.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'