Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

MSI B450M Mortar i.c.m. Enermax Saberay, is LED compatible?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jvann
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-11 14:20
Hallo medetweakers,

Een vriend van me vroeg of ik voor hem een pc in elkaar wil gooien waarop hij kan gamen, want daar heeft hij zelf niet zo veel verstand van. Ik heb een pc samengesteld en hem een kast laten kiezen, kiest hij de Enermax Saberay vanwege de vele RGB lampjes: https://www.megekko.nl/pr...uter-Midi-Tower-Behuizing . Hardstikke leuk, maar ik heb echt geen flauw benul hoe al die RGB meuk werkt (Heb er zelf niks mee).

Ik heb een beetje rondgesnuffeld en op de productpagina van Enermax heb ik een installatiehandleiding gevonden: https://www.enermax.com/f...tFile_eng/PF_File/928.pdf . Hierin staat dat de case geleverd wordt met een eigen RGB & Fan speed control hub. Ik zie echter niet hoe, en met welke connector, ik deze verbind met het moederbord. Volgens de productpagina (https://www.enermax.com/h...a1_1_1&lv0=2&lv1=9&no=386) is de RGB verlichting compatible met MSI mystic light sync. Het moederbord wat ik heb gekozen, de B450M Mortar, ondersteund dit ook: https://www.msi.com/Motherboard/B450M-MORTAR/Specification . Ik heb Google afgestruind voor verheldering, maar ik kan geen zeker antwoord vinden.

Mijn vraag, of vragen, zijn dus of deze combinatie volledig compatibel is en ik dan de RGB kan aanpassen in software? En hoe sluit dat dan op elkaar aan, welke connectors e.d. worden daarvoor gebruikt? Is dit een simpele 4-pin system fan connector of iets anders?

Alvast bedankt

Beste antwoord (via Jvann op 15-05-2019 11:58)

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-11 16:53

HKS-Skyline

Vroooom ?

Jvann schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:53:
[...]

Bedankt voor de reactie, maar ik begrijp enkele dingen nogsteeds niet.

Je zegt dus dat ik de 4-pin rgb aansluiting uit de controller moet halen en in het moederbord moet steken?
Maar hoe maakt het moederbord dan verbinding met de controller, want hier zitten de 3 fans aan voor RGB en power en de 5 LED strips? Ik begrijp niet hoe het moederbord dan de fans en ledstrips kan besturen.
De fans hebben 2 aansluitingen, een voor RGB, een voor de fan zelf. De LED strips hebben 1 aansluiting enkel voor RGB. Alle kabels zitten in de controller, als je de RGB kabel van een fan er uit haalt dan blijft de fan zelf gewoon werken alleen gaat de verlichting uit. Alle RGB kabels komen samen bij de controller, het moederbord heeft slechts één rgb aansluiting dus wellicht heb je een paar Y splitters nodig om alle RGB fans en strips op het moederbord aan te sluiten, maar omdat de kast expliciet ondersteuning heeft voor RGB moederborden ga ik er eigenlijk van uit dat deze Y splitters worden meegeleverd of dat alles al is gebundeld en er slechts 1 kabel voor RGB naar de controller gaat. Mocht je Y splitters nodig hebben dan zijn die voor een appel en een ei te krijgen bij iedere zaak waar RGB LED strips worden verkocht (bouwmarkten, aliexpress etc)

Zie pagina 3 van deze pdf voor een afbeelding van de rgb/fan controller,
https://www.megekko.nl/downloadpdf/01005335-specs.pdf

splitter: (alle connectoren zijn male/female omdat de pinnetjes te verwijderen zijn, het pijltje op de stekker geeft aan welke pin de 12v is)
https://www.alternate.nl/...LBdhpRDg0e3xoCmdoQAvD_BwE

Alle reacties

• HKS-Skyline

HKS-Skyline

Vroooom ?

Volgens de specsheet heeft de kast een reguliere 4 pin rgb aansluiting, het moederbord heeft een 4 pin rgb header, deze kunnen op elkaar worden aangesloten. De kast heeft zelf een simpele rgb controler waar de kabel standaard ingestoken is, deze zal niet nodig zijn als je het via het moederbord laat lopen. Het is dus gewoon een kwestie van de kabel uit de controller halen en in het moederbord steken. De controller zit achter de moederbord tray aan de rechter kant van de kast. Hier zitten ook de fans op aangesloten (power voor de fans staat los van de rgb verlichting op de fans), deze kan je daar op aangesloten laten of als je wilt direct op het moederbord aansluiten.

• Jvann
HKS-Skyline schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:34:
Volgens de specsheet heeft de kast een reguliere 4 pin rgb aansluiting, het moederbord heeft een 4 pin rgb header, deze kunnen op elkaar worden aangesloten. De kast heeft zelf een simpele rgb controler waar de kabel standaard ingestoken is, deze zal niet nodig zijn als je het via het moederbord laat lopen. Het is dus gewoon een kwestie van de kabel uit de controller halen en in het moederbord steken. De controller zit achter de moederbord tray aan de rechter kant van de kast. Hier zitten ook de fans op aangesloten (power voor de fans staat los van de rgb verlichting op de fans), deze kan je daar op aangesloten laten of als je wilt direct op het moederbord aansluiten.

Je zegt dus dat ik de 4-pin rgb aansluiting uit de controller moet halen en in het moederbord moet steken?
Maar hoe maakt het moederbord dan verbinding met de controller, want hier zitten de 3 fans aan voor RGB en power en de 5 LED strips? Ik begrijp niet hoe het moederbord dan de fans en ledstrips kan besturen.

[ Voor 4% gewijzigd door Jvann op 15-05-2019 10:56 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• HKS-Skyline

HKS-Skyline

Vroooom ?

Jvann schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:53:
[...]

De fans hebben 2 aansluitingen, een voor RGB, een voor de fan zelf. De LED strips hebben 1 aansluiting enkel voor RGB. Alle kabels zitten in de controller, als je de RGB kabel van een fan er uit haalt dan blijft de fan zelf gewoon werken alleen gaat de verlichting uit. Alle RGB kabels komen samen bij de controller, het moederbord heeft slechts één rgb aansluiting dus wellicht heb je een paar Y splitters nodig om alle RGB fans en strips op het moederbord aan te sluiten, maar omdat de kast expliciet ondersteuning heeft voor RGB moederborden ga ik er eigenlijk van uit dat deze Y splitters worden meegeleverd of dat alles al is gebundeld en er slechts 1 kabel voor RGB naar de controller gaat. Mocht je Y splitters nodig hebben dan zijn die voor een appel en een ei te krijgen bij iedere zaak waar RGB LED strips worden verkocht (bouwmarkten, aliexpress etc)

splitter: (alle connectoren zijn male/female omdat de pinnetjes te verwijderen zijn, het pijltje op de stekker geeft aan welke pin de 12v is)

• Jvann
HKS-Skyline schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 11:09:
[...]

Aha bedankt, dat maakt een hoop helder.

Laatste vraag, je zegt dat het moederbord 1rgb aansluiting heeft. We hebben het hier toch over de '5050 RGB LED strip 12V connectors'? Want volgens de specsheet heeft het moederbord er daar 2 van.

• HKS-Skyline

HKS-Skyline

Vroooom ?

Jvann schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 11:48:
[...]

Aha bedankt, dat maakt een hoop helder.

Laatste vraag, je zegt dat het moederbord 1rgb aansluiting heeft. We hebben het hier toch over de '5050 RGB LED strip 12V connectors'? Want volgens de specsheet heeft het moederbord er daar 2 van.
Dat zou kunnen, daar heb ik niet op gelet, de meeste borden hebben er maar 1 dus daar ging ik van uit. Dan kan je er altijd nog extra verlichting bij steken. Let wel op dat de aansluitingen maar een beperkt vermogen hebben en dat je er maar een paar meter aan LED strips op aan kan sluiten. Alles wat standaard in de kast zit kan overigens probleemloos op 1 aansluiting.

• Jvann
Geweldig, bedankt voor de hulp ik denk dat ik nu genoeg weet.

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Zie dat je een mATX bord in een ATX kast wil bouwen. Als je het er een beetje leuk uit wilt laten zien zou ik overigens gewoon voor de B450 Tomahawk gaan, anders is er zoveel loze ruimte voor niets.

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-11 22:26
Ik heb zelf de Titanium versie van dit moederboard, en het is goed om op op de hoogte te zijn dat alle RGB in één zone zit. Je kunt dus slechts 1 kleur/patroon uitzoeken voor zowel de twee headers als de LED'jes onderop het moederboard.

Mocht je dus meer willen doen zou je moeten overwegen om een goede USB-header controller te zoeken.
Pagina: 1