Accuduur random een factor 4 minder zonder inspanning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Stunner
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-04-2022
Hoi, ik heb een Asus TUF gaming FX504 laptop en ik heb nogal een vaag probleem. Normaal als ik de brightness redelijk laag zet en de spaarstand op max en nog wat andere tweaks gaat de laptop ongeveer 6-7 uur mee op de volle accu met word en wat internetten. Met wat HD filmpjes op youtube gaat dit naar de 4-5 wat allemaal redelijk normaal is.

Echter... soms wordt de accuduur ineens uit het niets een factor 4 minder. Dus wat eerst 6-7 uur was, kan dan 1.5 uur worden (vergelijk baar met super zware game op de accu) en wat ik dan ook doe hij gaat niet meer terug naar de 6-7 uur. Zelfs niet als ik alle programma's afsluit via task manager.

Wat ook heel opvallend is, is dat de fan ook lichtjes blijft draaien terwijl de laptop geen fluit uitvoert Zelfs als de processor op 0% blijft blijft de laptop op de een of andere manier meer batterij gebruiken. En blijft de fan draaien terwijl dit niet zo is als die 6-7 meegaat. Dit is ook redelijk random, want soms heb ik er helemaal geen last van en andere keren blijft hij zo de accu leegzuigen.

Iemand enig idee in welke hoek(en) ik de oorzaak zou kunnen zoeken/vinden?

Vielen dank _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Super Stunner op 14-05-2019 23:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:00
Naast de cpu heb je ook nog een gpu die flink stroom kan gebruiken. Ik zou eens kijken of die toevallig niet aanstaat op zo'n moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Stunner
White Feather schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 08:39:
Naast de cpu heb je ook nog een gpu die flink stroom kan gebruiken. Ik zou eens kijken of die toevallig niet aanstaat op zo'n moment.
Deze had ik ook bekeken (beide gpu's) maar zal het voor de zekerheid nog even in de gate houden.

Edit: Helaas doet hij het ook terwijl beide gpu's en cpu op 0% staan. De fan blijft ook ratelen terwijl dat eigenlijk niet de bedoeling is

[ Voor 17% gewijzigd door Super Stunner op 15-05-2019 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:04
Wattmeter eraan stroom erop en opladen en kijken of bij 100% de laptop stopt met stroom uit het net trekken.

Het kan zijn dat de accu gewoon of niet goed is of niet goed gecalibreerd.
Met Aida64 kan je ook de accu status bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Stunner
computerjunky schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 22:27:
Wattmeter eraan stroom erop en opladen en kijken of bij 100% de laptop stopt met stroom uit het net trekken.

Heb het net geïnstalleerd hij geeft bij de accu aan dat hij een slijtage niveau van 13% heeft, ik heb er niet zoveel verstand van maar dat lijkt e nog enigszins meevallen.

Ik zal verder eens kijken wat ik eruit kan halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Stunner
computerjunky schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 22:27:

De laatste dagen wat dingen geprobeerd met Aida64, de batterij is tussendoor beter gecalibreed en heeft nu een slijtage niveau van 11% i.p.v. 13%...dus dat is netjes.

Echter is het nog steeds zo hij hij zomaar uit het niets 4x zo snel gaat dechargen. Waar hij normaal dan ogv 5000-7000 mW verbruikt - schiet hij random - zonder dat ik ook maar iets met de laptop doe - naar waardes boven de 20.000 23.000 mW. Dit terwijl de processor en videokaarten op 0-2% zitten...zoals eerder gezegd is het dan opmerkelijk dat de fan ook harder begint te draaien dan nodig is en deze ook niet meer stopt. Terwijl hij normaal op zon moment muisstil zou moeten zijn.

Heb helaas geen watt meter bij de hand dus dat kan ik niet testen maar ik verwacht ook niet dat het daar mee te maken heeft.

Was ook nog aan het kijken voor gekke processen, maar deze kan ik ook niet vinden en zouden ook gedraaid moeten hebben als hij gewoon normaal decharged. Blijft een behoorlijk merkwaardig probleem in mijn ogen. Het probleem is voorlopig nog niet erg omdat ik voorlopig niet uit de deur hoef met de laptop. Maar het is toch wel erg vervelend als de accu random 4x zo snel leegloopt als je straks op weg bent..

Edit: Wat heel opmerkelijk is, is dat als ik de stekker erin doe en dan wacht tot de fan weer rustig is en dan de stekker weer eruit trek, dan decharged hij wel weer normaal. Alleen is de vraag voor hoe lang. :+

[ Voor 31% gewijzigd door Super Stunner op 18-05-2019 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:04
Super Stunner schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 16:59:
[...]

De laatste dagen wat dingen geprobeerd met Aida64, de batterij is tussendoor beter gecalibreed en heeft nu een slijtage niveau van 11% i.p.v. 13%...dus dat is netjes.

Echter is het nog steeds zo hij hij zomaar uit het niets 4x zo snel gaat dechargen. Waar hij normaal dan ogv 5000-7000 mW verbruikt - schiet hij random - zonder dat ik ook maar iets met de laptop doe - naar waardes boven de 20.000 23.000 mW. Dit terwijl de processor en videokaarten op 0-2% zitten...zoals eerder gezegd is het dan opmerkelijk dat de fan ook harder begint te draaien dan nodig is en deze ook niet meer stopt. Terwijl hij normaal op zon moment muisstil zou moeten zijn.

Heb helaas geen watt meter bij de hand dus dat kan ik niet testen maar ik verwacht ook niet dat het daar mee te maken heeft.

Was ook nog aan het kijken voor gekke processen, maar deze kan ik ook niet vinden en zouden ook gedraaid moeten hebben als hij gewoon normaal decharged. Blijft een behoorlijk merkwaardig probleem in mijn ogen. Het probleem is voorlopig nog niet erg omdat ik voorlopig niet uit de deur hoef met de laptop. Maar het is toch wel erg vervelend als de accu random 4x zo snel leegloopt als je straks op weg bent..

Edit: Wat heel opmerkelijk is, is dat als ik de stekker erin doe en dan wacht tot de fan weer rustig is en dan de stekker weer eruit trek, dan decharged hij wel weer normaal. Alleen is de vraag voor hoe lang. :+
Je kan proberen core temp en gpu-z te downloaden en kijken wat de temperaturen en frequenties doen als de drain begint.
Het enige dat me nog te binnen schiet is dat om 1 of andere denken de cores/gpu niet goed terug clockt.

Je kan ook proberen zodra de drain begint het energie schema naar Enegiebesparing te zetten om te kijken of een software verandering de drain stopt.
Dit maakt de kans dat het een hardware fout is een stuk kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Stunner
computerjunky schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 19:06:
[...]

Je kan proberen core temp en gpu-z te downloaden en kijken wat de temperaturen en frequenties doen als de drain begint.
Het enige dat me nog te binnen schiet is dat om 1 of andere denken de cores/gpu niet goed terug clockt.

Je kan ook proberen zodra de drain begint het energie schema naar Enegiebesparing te zetten om te kijken of een software verandering de drain stopt.
Dit maakt de kans dat het een hardware fout is een stuk kleiner.
Zover als ik nu kan zien blijven de temperaturen en frequenties het zelfde. Maar ik zal het voor de zekerheid morgen en overmorgen ook eens in de gate houden. Het switchen van energie schema's veranderd niks aan de veels te hoge drain. Ik heb ook geprobeerd diverse processen die een heel klein beetje GPU en CPU soms gebruiken te sluiten maar dit veranderd ook vrij weinig.

De laptop afsluiten en daarna opnieuw op te starten, lijkt het probleem wel tijdelijk op te lossen.

Ik hou het nog even een paar dagen in de gate, bedankt voor je hulp alvast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-09 11:31
Super Stunner schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 23:27:
(...)

Wat ook heel opvallend is, is dat de fan ook lichtjes blijft draaien terwijl de laptop geen fluit uitvoert Zelfs als de processor op 0% blijft blijft de laptop op de een of andere manier meer batterij gebruiken. En blijft de fan draaien terwijl dit niet zo is als die 6-7 meegaat. Dit is ook redelijk random, want soms heb ik er helemaal geen last van en andere keren blijft hij zo de accu leegzuigen.

(...)
Kan het ook zijn dat je laptop in de loop der tijd wat stof heeft zitten happen en de warmte dus niet goed weg kan komen? Dat zou de draaiende ventilatoren bij nauwelijks belasting van de CPU en GPU kunnen verklaren. Het lijkt mij dat het vaak draaien van ventilatoren ook wat stroom zal verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Stunner
Joen schreef op maandag 20 mei 2019 @ 00:27:
[...]

Kan het ook zijn dat je laptop in de loop der tijd wat stof heeft zitten happen en de warmte dus niet goed weg kan komen? Dat zou de draaiende ventilatoren bij nauwelijks belasting van de CPU en GPU kunnen verklaren. Het lijkt mij dat het vaak draaien van ventilatoren ook wat stroom zal verbruiken.
Goed dat je dit zegt! Heb hier ook aan zitten denken, maar gezien mijn laptop anti stof wering techniek heeft.... lijkt me dat wat onwaarschijnlijk.

Plus als ik hem herstart, dan wordt hij daarna ineens wel weer rustig. Het is inderdaad zo dat snellere ventilatoren meer stroom gebruiken. Maar niet dat hij 4x zoveel gebruikt lijkt me. Bovendien heb ik ook vaak meegemaakt dat de ventilatoren op de zelfde snelheid draaien maar hij toch niet zoveel draint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joen
Super Stunner schreef op maandag 20 mei 2019 @ 00:34:
[...]

Goed dat je dit zegt! Heb hier ook aan zitten denken, maar gezien mijn laptop anti stof wering techniek heeft.... lijkt me dat wat onwaarschijnlijk.

Plus als ik hem herstart, dan wordt hij daarna ineens wel weer rustig. Het is inderdaad zo dat snellere ventilatoren meer stroom gebruiken. Maar niet dat hij 4x zoveel gebruikt lijkt me. Bovendien heb ik ook vaak meegemaakt dat de ventilatoren op de zelfde snelheid draaien maar hij toch niet zoveel draint.
Ik zou hem voor de zekerheid eens schoonblazen als ik jou was. Desnoods open schroeven om er beter bij te kunnen.

Ik heb zelf nu een vrij simpele laptop die niet eens een ventilator heeft, maar toen ik er eentje mèt ventilator had schroefde ik hem nog wel eens open toen ik het idee had dat de ventilator wel weer vaak aan ging. Even met wat perslucht er door heen en hij was weer schoon en kon er weer tegen aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Stunner
Joen schreef op maandag 20 mei 2019 @ 00:38:
[...]

Ik zou hem voor de zekerheid eens schoonblazen als ik jou was. Desnoods open schroeven om er beter bij te kunnen.

Ik heb zelf nu een vrij simpele laptop die niet eens een ventilator heeft, maar toen ik er eentje mèt ventilator had schroefde ik hem nog wel eens open toen ik het idee had dat de ventilator wel weer vaak aan ging. Even met wat perslucht er door heen en hij was weer schoon en kon er weer tegen aan. :)
Mjah zal morgen es kijken waar ik zon perslucht spuitbus op de kop kan tikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joen
Super Stunner schreef op maandag 20 mei 2019 @ 00:49:
[...]

Mjah zal morgen es kijken waar ik zon perslucht spuitbus op de kop kan tikken.
Ik heb ze momenteel van de Action. Het merk is Lab31 en ze zien er momenteel licht blauw met donkerblauwe lijnen uit. De oude hadden een soort pistool-systeem met rietje er aan waarmee je gemakkelijk kon richten, maar de nieuwe hebben helaas een klein dopje met mini-sprietje. Dat is ellendig aangezien je zo'n spuitbus altijd rechtop moet gebruiken. Anders heb je kans dat er condens tegen je laptop slaat of zelfs onderdelen bevriezen. De oude systemen kun je gelukkig wel op de nieuwe bussen zetten en dus heb ik voor mij zelf wat van die oude systemen bewaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Stunner
Joen schreef op maandag 20 mei 2019 @ 01:15:
[...]

Ik heb ze momenteel van de Action. Het merk is Lab31 en ze zien er momenteel licht blauw met donkerblauwe lijnen uit. De oude hadden een soort pistool-systeem met rietje er aan waarmee je gemakkelijk kon richten, maar de nieuwe hebben helaas een klein dopje met mini-sprietje. Dat is ellendig aangezien je zo'n spuitbus altijd rechtop moet gebruiken. Anders heb je kans dat er condens tegen je laptop slaat of zelfs onderdelen bevriezen. De oude systemen kun je gelukkig wel op de nieuwe bussen zetten en dus heb ik voor mij zelf wat van die oude systemen bewaard.
Ja was hem al van plan om bij Aldi te halen. Das dus wel crap wat je nu verteld en ook een rare verandering. Vraag me af waarom ze de oude veranderd hebben. Dus jij denkt dat het wel erg lastig wordt met die nieuwe dop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
Super Stunner schreef op maandag 20 mei 2019 @ 01:19:
[...]

Ja was hem al van plan om bij Aldi te halen. Das dus wel crap wat je nu verteld en ook een rare verandering. Vraag me af waarom ze de oude veranderd hebben. Dus jij denkt dat het wel erg lastig wordt met die nieuwe dop?
Zie hier onder het verschil. Even er op klikken voor de foto op oorspronkelijkee grootte. Links het oude systeem en rechts het nieuwe systeem.
Lab31 perslucht oud en nieuw

In het verleden kocht ik vaak in een aanbieding bussen van Gembird die dat rietje-systeem ook hadden. Helaas heeft die webshop die aanbieding nooit meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Stunner
Joen schreef op maandag 20 mei 2019 @ 01:25:
[...]

Zie hier onder het verschil. Even er op klikken voor de foto op oorspronkelijkee grootte. Links het oude systeem en rechts het nieuwe systeem.
[Afbeelding: Lab31 perslucht oud en nieuw]

In het verleden kocht ik vaak in een aanbieding bussen van Gembird die dat rietje-systeem ook hadden. Helaas heeft die webshop die aanbieding nooit meer...
Wat een bizarre keuze om dit te veranderen zeg 8)7 naja koop m wel en kijk wel of ik er iets mee aan kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Super Stunner
Nou ik heb hem gehaald. Gelukkig zaten er weer rietjes bij _/-\o_ en heb hem gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2k9SvfS/20190520-144354.jpg

Er kwam een heel klein beetje stof uit. Nu maar es kijken of die nu wel rustig blijft.

Edit: De temps lijken nu wel iets lager 35-37 vs 40. Maar heb hem nu op een tafel staan en gisteren op warme benen dus dunno if that makes any difference. Ook voer de laptop nu helemaal niks uit en is net opgestart. En gister was het warmer dan vandaag.

Edit 2:

Helaas komt het probleem weer terug, maar tijdens dit probleem zijn de temps ook zo rond de 43-45. Terwijl de processor wel gewoon goed terug geclockt is. Na een herstart zitten de temperaturen tussen de 39-43, maar de drain is wel weer normaal en gangbaar...lijkt me niet dat een verschil van 3 graden ervoor zorgt dat ie de accu 4x zo snel leeg trekt ineens. :+

[ Voor 67% gewijzigd door Super Stunner op 20-05-2019 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
Super Stunner schreef op maandag 20 mei 2019 @ 14:51:
Nou ik heb hem gehaald. Gelukkig zaten er weer rietjes bij _/-\o_ en heb hem gebruikt.

[Afbeelding]

Er kwam een heel klein beetje stof uit. Nu maar es kijken of die nu wel rustig blijft.

Edit: De temps lijken nu wel iets lager 35-37 vs 40. Maar heb hem nu op een tafel staan en gisteren op warme benen dus dunno if that makes any difference. Ook voer de laptop nu helemaal niks uit en is net opgestart. En gister was het warmer dan vandaag.

Edit 2:

Helaas komt het probleem weer terug, maar tijdens dit probleem zijn de temps ook zo rond de 43-45. Terwijl de processor wel gewoon goed terug geclockt is. Na een herstart zitten de temperaturen tussen de 39-43, maar de drain is wel weer normaal en gangbaar...lijkt me niet dat een verschil van 3 graden ervoor zorgt dat ie de accu 4x zo snel leeg trekt ineens. :+
Ja jij hebt hem bij de Aldi weggehaald en dat is zo te zien een ander merk. Ik sprak alleen over Lab31, het merk dat Action bood. Welk merk bied de Aldi?

Jammer dat het niet heel veel geholpen heeft, maar nooit geschoten is altijd mis natuurlijk. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Super Stunner
Joen schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 00:50:
[...]

Ja jij hebt hem bij de Aldi weggehaald en dat is zo te zien een ander merk. Ik sprak alleen over Lab31, het merk dat Action bood. Welk merk bied de Aldi?

Jammer dat het niet heel veel geholpen heeft, maar nooit geschoten is altijd mis natuurlijk. :)
Nee het is geen ander merk dit is ook Lab31, maar zo gezien hebben ze het weer terug veranderd _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Stunner
Maarja het probleem is nog wel steeds aanwezig dus ik hoop dat iemand nog komt met heldere inzichten waardoor het kan komen.

Ik zit nu zelf te denken aan spyware oid, maar dat zou je ook moeten zien bij de processor load lijkt me..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Stunner
BUMP

Het probleem is helaas nog steeds niet opgelost. Nu heb ik het probleem wel een tijdje kunnen observeren en er iets wel iets opvallends...

Ik weet het niet 100% zeker... maar het lijkt erop dat de drain voornamelijk getriggerd wordt als er een tijdje niks wordt uitgevoerd op de laptop. Als ik op de laptop bezig ben, dan lijkt het bijna niet te gebeuren...maar als ik even weg ben of ik doe er even niks op dan begint die drain binnen 5-10 min meestal automatisch. Het probleem is zoals eerder gezegd, tijdelijk te verhelpen met een reboot...maar dit is natuurlijk niet geheel ideaal :+

Dus als iemand nog een vermoeden heeft waar het aan kan liggen don't hold back :+

[ Voor 15% gewijzigd door Super Stunner op 30-05-2019 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuccie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Instellingen, Batterij, Apps weergeven die invloed zijn op de levensduur van de accu:

Misschien staat daar een app tussen met een hoog gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Stunner
Nuccie schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 12:15:
Instellingen, Batterij, Apps weergeven die invloed zijn op de levensduur van de accu:

Misschien staat daar een app tussen met een hoog gebruik?
Heb ik al gekeken, maar hij kan meer gaan drainen ondanks nog de zelfde apps aanstaan als ervoor. Ook als ik alle programma's en veel processen/services beëindig, dan blijft hij de hoge drain houden. Pas ik een reboot doe dan gaat hij weer drainen zoals het zou moeten.

Hij kan ook zoveel drainen als zowel de processor als de vid kaart helemaal niks doen. Wat ook het vreemde aan dit alles is
Pagina: 1